10.1 C
València
Dijous, 25 desembre, 2025

La Fiscalia demana processar a Francis Puig per falsedat documental i estafa en les subvencions

Oferix accions als governs valencià i català per un possible perjuí econòmic de més de 110.000 euros

VALÈNCIA, 23 (EUROPA PRESS)

La Fiscalia Anticorrupció sol·licita al jutjat el processament de Francis Puig –germà de l’expresident de la Generalitat, Ximo Puig– i a Juan Enrique Adell Bovell– per la presumpta comissió dels delictes de falsedat documental i estafa en l’obtenció de subvencions per a empreses de comunicació.

En un escrit dirigit al Jutjat d’Instrucció número 4 de Valencia, consultat per Europa Press, el Ministeri Públic demana que s’incoe procediment abreujat en apreciar que els fets analitzats poden ser constitutius d’un delicte continuat de falsedat en document mercantil en concurs medial amb estafa agreujada.

A més, precisa que les quantitats obtingudes dels governs valencià i català per una de les empreses –Mas Mut Producción SL– ascendix a 110.691,97 euros durant el període de 2015-2018. Per a este possible perjuí econòmic, es realitza l’oferiment d’accions a l’Advocacia de la Generalitat Valenciana i als servicis jurídics de la Generalitat de Catalunya.

La causa –en la qual s’investiga a Francis Puig i a Juan Enrique Adell Bover– se centra en les ajudes concedides per ambdues institucions autonòmiques a les empreses Comunicacions dels Ports SA, Mas Mut Producción SL i Canal Maestrat. En el cas de la Generalitat valenciana, les ajudes anaven dirigides a la protecció i difusió del valencià, mentre que en el de la Generalitat Catalunya l’objecte era atorgar subvencions estructurals per a la prestació de servicis en llegua catalana o aranesa.

La Fiscalia assenyala la necessitat de determinar què quantitats van ser “indegudament” obtingudes per estes empreses. Una vegada analitzada la informació remesa per les administracions, entén que els fets no són constitutius de delicte de frau de subvencions posat que no superen els 120.000 euros.

En canvi, el fiscal sí aprecia irregularitats respecte als supòsits de falsedat documental i estafa en l’activitat de diverses mercantils. De fet, assenyala que, de la investigació duta a terme, “es deduïx que Mas Mut pot ser considerada una empresa fictícia o instrumental o, fins i tot, podria qüestionar-se seriosament el requisit d’empresa beneficiària de les subvencions rebudes”, ja que es tracta d’una entitat “redundant” –ja que el seu objecte social està abastat per Comunicació dels Ports– i amb seu social “fictícia”.

Sobre esta última qüestió, es referix a la “confusió” de les direccions i advertix que Mas Mut “intentava ocultar el seu vertader domicili social a Terol”, un fet que li impedia optar a les convocatòries. Igualment, apunta la possibilitat que “la major part de la facturació aportada per Mas Mut per a justificar l’abonament de subvencions podria tractar-se de facturació falsa o creada amb esta finalitat”.

Al llarg del seu escrit, el fiscal desgrana l’existència de factures “amb indicis de falsedat” i “duplicades” de les diverses empreses i amb proveïdors.

El material, li porta a afirmar que “les irregularitats detectades en la facturació de Mas Mut permeten deduir indicis suficients para creuen que “estem davant d’una societat instrumental creada amb l’única finalitat d’obtenir subvencions”.

“TANCAMENT PREMATUR” DE LA INVESTIGACIÓ

Anticorrupció també posa el focus en factures de Canal Maestrat i Kriol Produccions, també sospitosa de ser una “empresa fictícia per redundància, identitat en el domicili social, identitat en els socis i administradors i idèntic objecte social”. No obstant això, postil·la, el “tancament prematur” de la investigació impedix deduir indicis que puguen corroborar este extrem.

Per tot això, demana incoar el procediment abreujat, ja que pel que concernix Comunicació dels Ports i Mas Mut els fets poden ser constitutius d’un delicte continuat de falsedat documental i estafa. Dels fets, podrien ser autors materials Francis Puig, com a administrador i sol·licitant de les ajudes en representació d’ambdues empreses, i Juan Enrique Adell Bover, com a administrador i sol·licitant de l’ajudes de Comunicació dels Ports.

Al seu torn, vista la “facturació creuada”, tots dos podries ser autors per cooperació necessària dels delictes comesos per l’altre.

Últimes notícies

Els bombers demanen activar la Situació 0 per nevades als Ports i Alt Maestrat

Els bombers del consorci provincial han sol·licitat activar la Situació 0 per la neu a l'interior nord. Emergències manté alerta groga amb acumulacions de fins a 8 cm a partir de 700 metres fins a les 20 hores.

Neu a l’interior nord de Castelló per Nadal, amb termòmetres sota zero

Nevades generalitzades per damunt de 700 metres als Ports, Alt Maestrat i La Tinença, amb mínimes de fins a -3,5 °C i avís groc per acumulacions.

València ha acollit 135 rodatges en 2025 i s’ha consolidat com a plató

València ha acollit 135 rodatges en 2025 després d'atendre 265 projectes. El volum de filmacions ha reforçat la seua projecció turística i cultural i ja hi ha dos noves produccions confirmades per a l'any vinent.

El pare d’Alcaraz defén la seua postura després de la ruptura amb Ferrero: ‘Cada un és lliure d’opinar amb el que sàpia’

El pare de Carlos Alcaraz va defendre la seua postura després de la ruptura amb Juan Carlos Ferrero i va evitar explicar els motius. Ferrero es va dir 'dolgut' però obert a tornar.

Els bombers demanen activar la situació 0 per nevades als Ports i Alt Maestrat

Dos dotacions del Consorci i tres unitats de bombers forestals amb llevaneus treballen a l'interior nord, amb alerta groga entre les 10 i les 20 hores.

El PSPV urgix a Feijóo a entregar a la jutgessa la conversa íntegra amb Mazón per la dana

El PSPV ha exigit a Alberto Núñez Feijóo que entregue a la jutgessa de la causa per la dana del 29 d'octubre la conversa completa que va mantindre amb Carlos Mazón. Denuncien que el líder del PP només ha remés els missatges rebuts i l'acusen d'opacitat i de faltar al respecte a les víctimes.

Vega Gimeno subratlla l’impacte del Roig Arena i el definix com a punt d’inflexió per a Espanya

La jugadora de 3x3 Vega Gimeno situa al Roig Arena com a motor esportiu i cultural. Destaca el seu aforament i l'oportunitat que brinda al bàsquet femení i al 3x3.

Andreas Almgren tornarà al 10k València a la recerca d’un altre rècord

El plusmarquista europeu de 5.000 metres ha confirmat que correrà l'11 de gener el 10k València Ibercaja. Arriba després de fer història en l'última edició amb 26:53.