12 C
València
Dijous, 11 desembre, 2025

La Fiscalia demana processar a Francis Puig per falsedat documental i estafa en les subvencions

Oferix accions als governs valencià i català per un possible perjuí econòmic de més de 110.000 euros

VALÈNCIA, 23 (EUROPA PRESS)

La Fiscalia Anticorrupció sol·licita al jutjat el processament de Francis Puig –germà de l’expresident de la Generalitat, Ximo Puig– i a Juan Enrique Adell Bovell– per la presumpta comissió dels delictes de falsedat documental i estafa en l’obtenció de subvencions per a empreses de comunicació.

En un escrit dirigit al Jutjat d’Instrucció número 4 de Valencia, consultat per Europa Press, el Ministeri Públic demana que s’incoe procediment abreujat en apreciar que els fets analitzats poden ser constitutius d’un delicte continuat de falsedat en document mercantil en concurs medial amb estafa agreujada.

A més, precisa que les quantitats obtingudes dels governs valencià i català per una de les empreses –Mas Mut Producción SL– ascendix a 110.691,97 euros durant el període de 2015-2018. Per a este possible perjuí econòmic, es realitza l’oferiment d’accions a l’Advocacia de la Generalitat Valenciana i als servicis jurídics de la Generalitat de Catalunya.

La causa –en la qual s’investiga a Francis Puig i a Juan Enrique Adell Bover– se centra en les ajudes concedides per ambdues institucions autonòmiques a les empreses Comunicacions dels Ports SA, Mas Mut Producción SL i Canal Maestrat. En el cas de la Generalitat valenciana, les ajudes anaven dirigides a la protecció i difusió del valencià, mentre que en el de la Generalitat Catalunya l’objecte era atorgar subvencions estructurals per a la prestació de servicis en llegua catalana o aranesa.

La Fiscalia assenyala la necessitat de determinar què quantitats van ser “indegudament” obtingudes per estes empreses. Una vegada analitzada la informació remesa per les administracions, entén que els fets no són constitutius de delicte de frau de subvencions posat que no superen els 120.000 euros.

En canvi, el fiscal sí aprecia irregularitats respecte als supòsits de falsedat documental i estafa en l’activitat de diverses mercantils. De fet, assenyala que, de la investigació duta a terme, “es deduïx que Mas Mut pot ser considerada una empresa fictícia o instrumental o, fins i tot, podria qüestionar-se seriosament el requisit d’empresa beneficiària de les subvencions rebudes”, ja que es tracta d’una entitat “redundant” –ja que el seu objecte social està abastat per Comunicació dels Ports– i amb seu social “fictícia”.

Sobre esta última qüestió, es referix a la “confusió” de les direccions i advertix que Mas Mut “intentava ocultar el seu vertader domicili social a Terol”, un fet que li impedia optar a les convocatòries. Igualment, apunta la possibilitat que “la major part de la facturació aportada per Mas Mut per a justificar l’abonament de subvencions podria tractar-se de facturació falsa o creada amb esta finalitat”.

Al llarg del seu escrit, el fiscal desgrana l’existència de factures “amb indicis de falsedat” i “duplicades” de les diverses empreses i amb proveïdors.

El material, li porta a afirmar que “les irregularitats detectades en la facturació de Mas Mut permeten deduir indicis suficients para creuen que “estem davant d’una societat instrumental creada amb l’única finalitat d’obtenir subvencions”.

“TANCAMENT PREMATUR” DE LA INVESTIGACIÓ

Anticorrupció també posa el focus en factures de Canal Maestrat i Kriol Produccions, també sospitosa de ser una “empresa fictícia per redundància, identitat en el domicili social, identitat en els socis i administradors i idèntic objecte social”. No obstant això, postil·la, el “tancament prematur” de la investigació impedix deduir indicis que puguen corroborar este extrem.

Per tot això, demana incoar el procediment abreujat, ja que pel que concernix Comunicació dels Ports i Mas Mut els fets poden ser constitutius d’un delicte continuat de falsedat documental i estafa. Dels fets, podrien ser autors materials Francis Puig, com a administrador i sol·licitant de les ajudes en representació d’ambdues empreses, i Juan Enrique Adell Bover, com a administrador i sol·licitant de l’ajudes de Comunicació dels Ports.

Al seu torn, vista la “facturació creuada”, tots dos podries ser autors per cooperació necessària dels delictes comesos per l’altre.

Últimes notícies

El Congrés suspén a Ábalos de drets i deures com a diputat després de l’acte ferm del Suprem

La Mesa del Congrés ha acordat la suspensió de José Luis Ábalos després que el Tribunal Suprem haja confirmat el seu processament. La mesura aplica l'article 21.2 del Reglament i implica la pèrdua de prerrogatives i percepcions econòmiques.

L’Ajuntament d’Alacant ha aprovat l’ajuda de 300 euros per cada fill nascut en 2025

Alacant ha aprovat la resolució provisional de les ajudes per naixement de 2025: 300 euros per fill i 100.000 euros de dotació. 332 famílies ja assignades i la resta es pagarà amb càrrec a 2026 si complix les bases.

Camps demana a Pérez Llorca la data del congrés regional del PPCV

El expresident ha demanat al secretari general del PPCV que concrete el calendari del congrés regional i explique per què no s'ha convocat. També reclama garanties perquè els aspirants puguen dirigir-se a la militància.

L’acusació readmesa en la causa de la DANA demana anul·lar la instrucció des de setembre

L'Audiència de València va estimar el recurs i va readmetre a l'acusació particular. Després d'això, ha demanat anul·lar l'actuat entre el 4 de setembre i el 10 de desembre o repetir les diligències.

El PSPV demana el nom del funcionari que suposadament va esborrar missatges del mòbil de Conca

El PSPV-PSOE ha anunciat que sol·licitarà identificar al funcionari que va fer el canvi de mòbil de José Manuel Cuenca, després del qual es van perdre mesos de missatges. Reclama també l'acte administratiu i el llistat de crides per a aclarir decisions durant la DANA.

Lorenzo Silva, Premi Alacant Noir 2025 per la seua trajectòria en la ficció policial

Lorenzo Silva rebrà el Premi Alacant Noir 2025 en reconeixement a la seua trajectòria en la ficció policial. El lliurament està previst el 18 de desembre a casa Mediterrani.

Ha mort un conductor de 24 anys després de ser atropellat en eixir del seu cotxe en l’AP-7 a Dénia

Un jove de 24 anys ha mort en ser atropellat després de baixar-se del seu cotxe en l'AP-7 a l'altura de Dénia. El succés, en el km 602 sentit València, ha provocat retencions.

Terra Nullius inaugura Fragments amb una mirada crítica a les infraestructures energètiques

Terra Nullius, d'Andreu Esteban, obri la quinta edició de Fragments amb una anàlisi visual sobre com el desplegament energètic reconfigura el paisatge valencià. La mostra s'inaugura l'11 de desembre i podrà visitar-se fins al 8 de febrer a la Sala de la Muralla del Col·legi Major Rector Peset.