22.1 C
València
Dijous, 16 octubre, 2025

La jutgessa de la DANA retrau la falta de vigilància de barrancs el 29 d’octubre

La magistrada que instruïx la causa penal per la gestió de la DANA, amb 229 morts, considera inexplicable que el 29 d’octubre no es mobilitzara personal per a vigilar els barrancs malgrat la preemergència i als avisos oficials. Ha requerit a la Confederació Hidrogràfica del Xúquer que detall si va desplegar personal en llits, al mateix temps que subratlla que la direcció de l’emergència i el control dels barrancs corresponien a l’Administració autonòmica.

Responsabilitat i mitjans autonòmics

Segons la instrucció, el Pla Especial d’Inundacions no establix una prelació de mitjans i la Conselleria d’Emergències disposava de diferents recursos per al seguiment de llits. La normativa era clara i, ja el 28 d’octubre, es va valorar la conveniència de desplegar agents mediambientals per a controlar els barrancs, tal com han declarat diversos testimonis.

Malgrat això, la Conselleria d’Emergències no va mobilitzar a eixos agents el 28 d’octubre i va condicionar la sol·licitud al fet que es cursara per escrit per al seu registre. L’endemà no es va reiterar formalment la petició i, a més, la Conselleria de Medi Ambient va retirar als seus agents a les 11.00. La instructora afig que l’oferiment del director general d’eixa conselleria no va arribar a la sala de gestió, un indici de fallades de coordinació en un moment crític.

Davant eixa situació, es va optar per mobilitzar als bombers forestals per a la vigilància dels llits, però la seua activació es va produir després de les 12.20, després de les alertes hidrològiques en el riu Magre i en el barranc de Poio. A les 14.43 es van retirar en constatar un descens de cabal. Mentres, des de les 10.00 regia avís roig de Aemet en tres àrees de la província. La jutgessa recalca que no es va mantindre una vigilància humana continuada dels barrancs a instàncies de la direcció del pla.

El focus en el barranc de Poio

La instructora sosté que una vigilància específica del barranc de Poio hauria bastat per a cobrir l’Horta Sud, a la vista de la franja horària de les defuncions relatada pels perjudicats. Recorda a més que l’alerta hidrològica per a eixe llit no es va deixar sense efecte, per la qual cosa l’obligació de control romania vigent.

En el sumari consta un vídeo d’RTVE en el qual la llavors consellera d’àrea va ser informada que li corresponia controlar el barranc de Poio. En eixa gravació, la consellera va deixar constància manuscrita de l’assumpció de responsabilitats, de l’existència d’alerta hidrològica i de l’ús de mitjans propis, com a brigades forestals. La jutgessa remarca que eixes brigades depenen de l’Administració autonòmica i no de la CHJ.

La instructora insistix que les pujades sobtades de cabal han de controlar-se de manera visual i permanent durant l’alerta hidrològica. Amb eixe seguiment, que pot secundar-se en centenars d’efectius autonòmics, es detecten canvis sobtats i es guanya temps per a coordinar resposta i reforçar recursos, especialment en punts crítics com els barrancs amb major risc d’avingudes.

En paral·lel, el jutjat rebrà declaració com perjudicats a familiars de 50 víctimes mortals que encara no han sigut sentits i se’ls oferirà l’exercici d’accions. Amb això, la investigació incorpora nous testimoniatges i consolida la seqüència de decisions i omissions que s’analitzen en la causa.

Últimes notícies

Mazón es mostra optimista amb el futur de Ford a Almussafes després de reunir-se amb la direcció

El president va traslladar un missatge de confiança després de conéixer el pla de transició, electrificació i formació de la planta. L'empresa manté la seua aposta per Almussafes.

La sala Iturbi del Palau de la Música reobri després de les obres del sostre

La sala Iturbi del Palau de la Música reobri després de reparar el fals sostre i obri la temporada amb l'Orquestra de València. Les obres han reforçat ancoratges i panells i mantenen l'acústica.

Presó provisional sense fiança per a tres detinguts per l’agressió a un jove al costat d’una discoteca d’Alacant

Una jutgessa envia a presó provisional sense fiança a tres jóvens per la pallissa a un xic de 18 anys a les portes d'una discoteca a Alacant. Se'ls investiga per temptativa d'homicidi; un quart detingut, menor, passa a la Fiscalia de Menors.

La Guàrdia Civil aporta la gravació que situa el màxim de pluja rumb a la Regió muntanyenca de Conca el 29-O

La Guàrdia Civil remet al jutjat la crida de les 16.16 del 29-O en la qual Aemet va traslladar a Emergències que el màxim de precipitació es movia cap a la Regió muntanyenca de Conca. La sonorització d'un contingut ja transcrit reaviva la polèmica sobre els avisos d'aquell dia.

La Guàrdia Civil lliurament a la jutgessa la crida que va situar la pluja cap a Conca el 29-O

La Guàrdia Civil aporta al jutjat la gravació de les 16.16 en plena DANA, on es preveu el desplaçament del màxim de precipitació cap a Conca. L'àudio busca aclarir què es va comunicar i en quin moment.

Quatre detinguts per robatoris en comerços a Alacant, Múrcia, Sevilla i La Corunya

Quatre persones van ser detingudes a Fortuna com a presumptes integrants d'un grup amb seu a Madrid vinculat a robatoris en comerços d'Alacant, Múrcia, Sevilla i La Corunya. L'operació Inko seguix oberta després de confiscar ferramentes, inhibidors i monedes.

La jutgessa de la DANA veu injustificable la falta de vigilància dels barrancs el 29 d’octubre

La instructora retrau que no hi haguera vigilància presencial de barrancs durant la jornada crítica malgrat l'alerta roja i recorda que el control era autonòmic. Demana a la CHJ aclarir si va desplegar personal i afig noves diligències amb familiars de víctimes.

Quatre informes forenses poden elevar a 233 les víctimes mortals de la dana

La jutgessa que investiga la gestió de la dana del 29 d'octubre espera quatre pericials que podrien sumar quatre morts i elevar el balanç a 233. Els casos inclouen dos residents d'un geriàtric de Paiporta i dos morts posteriors en hospitals de València.