Les barraques i els coets també son nostres

La columneta del 10 de desembre passat, publicada en este mateix diari, que es deia “El ‘fango’ castellà ve del nostre fang”, era un comentari sobre una de les moltes paraules del valencià-català inserides en el castellà. Al final de l’esmentat article deia que en una pròxima entrega comentaríem més valencianismes-catalanismes en l’idioma de Cervantes, que n’hi ha més de tres-cents.

Caldria aclarir que, encara que el fango castellà procedix del nostre fang, no hi ha coincidència total en els significats de les dos veus. La primera accepció de fang en valencià és ‘mescla d’aigua i de terra’, “Després de la pluja, el camí estava ple de fang”, mentres que eixa barreja en castellà es denomina, principalment, barro.

Com que parlar d’altres valencianismes en el castellà va ser un compromís pres en la columneta referida, això farem hui. Alguns d’eixos préstecs a la nostra llengua són perceptibles per la forma, com ara alioli, cantimplora, capicúa o panoli. Hi ha també en castellà moltes terminacions en -el, comara burdel, clavel, doncel, granel, moscatel, novel, pincel o retal, adaptades a l’idioma de ponent, procedents dels nostres bordell, ‘casa de prostitució, prostíbul’, clavell, ‘flor de la clavellinera’, donzell, ‘jove’, granell, ‘del muntó, sense envasar ni empaquetar’, moscatell, ‘tipus de raïm i de vi’, novell, ‘que té poca experiència’, ‘nou, primerenc’, pinzell, ‘utensili per a pintar’, retall, ‘tros sobrant de paper, de tela o d’un altre material que resulta de retallar una cosa’.

Per cert, a vegades veiem mal emprat el vocable retall, per influència del castellà, quan se li dona el sentit que té en eixa llengua la paraula recorte. En valencià, esta veu equival a la nostra retallada, ‘acció i efecte de retallar’, que al seu torn té el sentit de ‘tallar allò que sobra (d’una cosa)’, ‘tallar un paper, una tela o un altre material seguint els contorns (d’una figura dibuixada)’, ‘acurtar (un escrit) llevant-li fragments’, “A vegades, alguns governs fan retallades en el gasto en sanitat”, “Una gran retallada s’hauria de fer en les despeses de l’armament militar”, “Si es pogueren retallar les ales, la xuleria i el poder de Trump, quin descans!”. Per tant, no ens confongam, un retall és ‘un tros o fragment que sobra o el llevem d’algun lloc, com tela sobrant, retall de diari, etc.’. I retallada és ‘disminució, rebaixa, reducció’.

Faena i lonja, paraules comentades en estes columnetes, són veus normatives en castellà, procedents de les nostrades faena, llonja/llotja, encara que durant molts anys vam creure que les formes que diem ací a eixes dos paraules eren castellanismes o barbarismes. I són justament el contrari.   I convite, cordel, forastero, guante, litera, manjar, paella, papel, picaporte, porche, prensa, reloj, sastre, semblante, viaje i passa de tres-centes més també són valencianismes o catalanismes en el castellà.  I barraca i cohete, procedents nostres barraques i coets, com no podía ser de cap altra manera, són préstecs al castellà, demostratius, com els altres més de tres-cents, de la riquesa de la nostra llengua. I de la nostrada, i ja universal, paella, no cal ni parlar.  

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Mercadona comença a construir a Palma el seu primer magatzem exclusiu per a venda en línia a Mallorca

Mercadona ha iniciat a Palma la construcció d'un magatzem exclusiu per a venda en línia, amb una inversió de 19,5 milions i més de 200 ocupacions previstes quan estiga operatiu en 2027.

El subdirector d’Emergències atribuïx a dubtes legals de Pradas el canvi del missatge És-Alert en la DANA

El subdirector general d'Emergències afirma davant la jutgessa que Salomé Pradas va ordenar suavitzar el primer esborrany del Es-Alert per falta de cobertura legal per a demanar que la població romanguera en els seus domicilis.

L’Audiència de València suspén el juí al exalcalde de Quartell per nous informes pericials

L'Audiència Provincial de València suspén el juí d'una branca del cas Avialsa contra el exalcalde de Quartell, un exconcejal i un empresari després de la incorporació de nous informes pericials de la defensa.

Educació xifra en més de 2.400 milions anuals les demandes del professorat davant la vaga indefinida

La Conselleria d'Educació calcula en més de 2.400 milions d'euros a l'any el cost de les 40 reivindicacions docents lligades a la vaga indefinida convocada des de l'11 de maig i advertix que eixa xifra supera la capacitat de la Comunitat Valenciana.

Una jutgessa fixa 13,3 milions d’indemnització per una negligència en un part a Sagunt

Una jutgessa de Madrid ha fixat una indemnització total de 13,3 milions d'euros per a una mare el fill de la qual va patir greus lesions neurològiques per una deficient assistència en el part a l'hospital de Sagunt.

Meteosat i L’Habitació Roja encapçalen el 30 aniversari de Contempopránea en Alburquerque

Contempopránea celebra el seu 30 aniversari amb un format íntim en Alburquerque els dies 21 i 22 d'agost, recuperant la seua essència original i combinant bandes històriques i nous talents.

Ábalos denuncia un juí mediàtic i nega les acusacions sobre Aldama i la seua exparella

Ábalos acusa productores d'alimentar un cas mediàtic, rebutja les acusacions de corrupció per contractes de màscares i desmentix haver enviat a Aldama a negociar amb Guaidó.

El Llevant es juga la permanència: obligat a guanyar tres dels últims quatre partits

El Llevant encara les quatre últimes jornades com a penúltim classificat, a tres punts de la salvació, i està obligat a sumar almenys tres victòries per a arribar als 42 punts.