23.9 C
València
Dijous, 16 octubre, 2025

Les víctimes de la dana demanen que Mazón no acudisca al funeral d’Estat del primer aniversari

Familiars de víctimes mortals de la dana del 29 d’octubre estan responent a les invitacions per al funeral d’Estat del primer aniversari amb els noms de quatre o cinc assistents per família i amb una petició afegida: que el president de la Generalitat, Carlos Mazón, no acudisca. Consideren que la seua presència podria desviar el focus del dol i convertir un acte de record en un escenari de tensió, just en una data especialment dolorosa per als qui van perdre als seus.

La presidenta de l’Associació de Víctimes Mortals de la Dana del 29 d’Octubre, Rosa Álvarez, subratlla que es tracta d’un gest simbòlic, ja que la Delegació del Govern en la Comunitat Valenciana, que remet per correu electrònic les invitacions, no pot vetar assistències. Així i tot, moltes famílies estan deixant constància del seu malestar en confirmar les seues places. Álvarez admet que dona per fet que el cap del Consell assistirà, però insistix que apartar-se en esta ocasió seria un gest que alleujaria a les famílies en un dia complicat; fins i tot suggerix que podria excusar-se per motius de salut o per recomanació professional per a no interferir en el recolliment.

El funeral d’Estat se celebrarà el pròxim 29 d’octubre a la Ciutat de les Arts i les Ciències. El procediment de confirmació, amb un nombre concret de noms per família, busca ordenar protocols i facilitar l’organització, però les respostes estan servint també per a canalitzar el descontentament amb la gestió institucional posterior a la tragèdia.

Protagonisme per a les famílies

Altres dos associacions d’afectats coincidixen en el mateix missatge: el protagonisme eixe dia ha de ser dels familiars de les 229 víctimes mortals. Tant el president de l’Associació d’afectats de L’Horta Sud, Christian Lesaec, com la presidenta de la Associació de Víctimes de la dana, Mariló Gradolí, recalquen que l’acte ha de centrar-se en el record i evitar qualsevol lectura política que eclipsi l’homenatge.

L’associació de víctimes mortals considera a més que no haurien d’assistir altres dos membres del Consell als quals han demanat la dimissió per la seua gestió de la dana: la vicepresidenta Susana Camarero i el conseller d’Educació, José Antonio Rovira. Al seu juí, la seua presència seria incompatible amb un clima de respecte i recolliment, perquè reobriria ferides i desplaçaria l’atenció de l’objectiu principal: honrar als qui van perdre la vida i acompanyar a les seues famílies.

La petició no impedix legalment l’assistència de càrrecs públics, però sí que marca una posició clara: les famílies reclamen un acte de memòria sense protagonismes institucionals i amb sensibilitat cap al seu dolor. Demanen a les administracions que acompanyen sense interferir i que ajusten el to de la cerimònia a eixe esperit de respecte.

Últimes notícies

Quatre detinguts per robatoris en comerços a Alacant, Múrcia, Sevilla i La Corunya

Quatre persones van ser detingudes a Fortuna com a presumptes integrants d'un grup amb seu a Madrid vinculat a robatoris en comerços d'Alacant, Múrcia, Sevilla i La Corunya. L'operació Inko seguix oberta després de confiscar ferramentes, inhibidors i monedes.

La jutgessa de la DANA veu injustificable la falta de vigilància dels barrancs el 29 d’octubre

La instructora retrau que no hi haguera vigilància presencial de barrancs durant la jornada crítica malgrat l'alerta roja i recorda que el control era autonòmic. Demana a la CHJ aclarir si va desplegar personal i afig noves diligències amb familiars de víctimes.

Quatre informes forenses poden elevar a 233 les víctimes mortals de la dana

La jutgessa que investiga la gestió de la dana del 29 d'octubre espera quatre pericials que podrien sumar quatre morts i elevar el balanç a 233. Els casos inclouen dos residents d'un geriàtric de Paiporta i dos morts posteriors en hospitals de València.

Quatre informes forenses poden elevar a 232 les víctimes mortals de la DANA

La magistrada que instruïx la causa per la gestió de la DANA del 29 d'octubre espera quatre informes forenses. Si confirmen el nexe, el balanç pujaria a 232.

Presó provisional per a un home detingut a València per emportar-se a quatre dels seus fills a Algèria

Un home va ser detingut a València després de la denúncia de la seua exmuller i enviat a presó provisional per sostracció de menors. Quatre dels seus cinc fills seguixen a Algèria.

Jaime Siles guanya el XXII Premi Internacional García Lorca

Jaime Siles ha sigut distingit amb el XXII Premi Internacional García Lorca entre 37 candidatures de 15 països per la rellevància i profunditat de la seua obra. El guardó inclou 20.000 euros, una antologia i unes jornades literàries sobre la seua trajectòria.

El conseller d’Emergències insistix: no hi ha gravacions del Cecopi, sol recursos periodístics

El Consell sosté que del Cecopi del 29 d'octubre no existixen gravacions oficials i que les úniques imatges són recursos periodístics, en ple xoc amb l'oposició.

València Basket busca a Mònaco tallar la seua ratxa de dos derrotes

L'equip visita a l'AS Mònaco en la quinta jornada de l'Eurolliga després de caure davant Hapoel i Barça, amb el ritme com a clau. James i Mirotic lideren a un rival amb 2-2; el València recupera a López-Arostegui i espera a Montero, amb Avenc i Happ de baixa.