L’exposició del Ninot de València fa un repàs a l’actualitat política i social del moment

Ninot

Ninot de l’Exposició del Ninot de València de 2019 | Cedida

 

El nomenament del president del Govern, Pedro Sánchez, i els acords aconseguits amb el líder de Podemos, Pablo Iglesias, per a dur a terme la moció de censura a Mariano Rajoy, així com la polèmica per l’exhumació de les restes del dictador Francisco Franco són els principals protagonistes de la sàtira reflectida en l’Exposició del Ninot de les Falles de València 2019.

Ninot

Ninot de l’Exposició del Ninot de València de 2019 | Cedida

 

L’Exposició del Ninot, inaugurada aquest divendres i que romandrà oberta fins al 15 de març en el Museu Príncep Felip, està integrada per 285 ninots o figures escultòriques, una per cada comissió fallera de la ciutat de València, que se sotmeten a la consideració del públic perquè, en votació popular, trie el ninot que rebrà l’indult i no serà cremat en la nit del 19 de març. Sánchez i Iglesias apareixen sovint junts en un mateix grup escultòric, un com a marioneta de l’altre o compartint un mapa d’Espanya, mentre que Franco apareix unes vegades a l’interior d’una nevera “desconnectada” pel PSOE, en altres amb el missatge “calfa, que ixes”, o en un taüt amb els lemes “Stop desnonaments” i “No passaran” al voltant.

Ninot

Ninot de l’Exposició del Ninot de València de 2019 | Cedida

 

El feminisme tindrà també un paper protagonista en aquestes Falles, ja siga amb diverses representacions de “Rosie, la remachadora”, la icònica dona amb mocador roig i pigues blanques i el puny alçat, o reivindicacions com la deessa grega de la guerra, Atenea, per a fer referència a la lluita per la igualtat.

 

En una exposició que avança el contingut de les falles de València de 2019, el “procés” i els polítics catalans tornen a ser, per segon any consecutiu, grans protagonistes d’aquesta exposició: des d’Oriol Junqueras en la presó subjectant una bandera independentista i amb unes esposes amb la bandera d’Espanya, fins a Quim Torra disfressat de faraó sostenint un ceptre amb la cara de Carles Puigdemont.

 

En relació als màsters universitaris, es poden veure des de restaurants de menjar ràpid anomenats “Màster King” amb els menús “Casat: poc fet”, “Cifuentes: menjat amb creïlles”, i “Montón: retirat de la carta”, fins a un mag que fa aparéixer un títol de Dret Autonòmic i un altre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere.

 

El ninot del líder de Vox, Santiago Abascal, apareix representat com una marioneta que porta a les seues mans la revista Interviú i que és moguda des de l’alt mitjançant un fèretre amb l’àguila del franquisme.

 

Encara que no apareixen figures de Felip VI en l’exposició, sí que hi ha una del rei emèrit, Juan Carles I, que fa de Robinson Crusoe que, com Tom Hanks en “Nàufrag”, subjecta en una mà al seu “Wilson”, al qual anomena Corinna, en una illa envoltada de taurons amb el nom de Sofia.

 

En política internacional, els ninots al·ludeixen, sobretot, al “brexit” i la reina Isabel II, al costat d’altres clàssics d’aquesta mostra, com els presidents rus, estatunidenc i nord-coreà, Vladimir Putin, Donald Trump i Kim Jong-un, respectivament. També apareix satiritzat el president de Veneçuela, Nicolás Maduro, com a reflex d’un Iglesias vestit de pallasso que està assegut en un camerino envoltat de fotos d’Íñigo Errejón o del líder de l’Assemblea Nacional veneçolana, Juan Guaidó, sota l’atenta mirada d’un gos en el collaret del qual es pot llegir: “Monedero”.

 

Com altres anys, la sàtira fallera se centra molt en els polítics locals, com l’alcalde Joan Ribó o la vicepresidenta autonòmica Mónica Oltra, a més d’altres personalitats valencianes importants, com el cirurgià Pedro Cavadas o l’activista LGTBI Fernando Lumbreras, assassinat el mes de desembre passat.

 

A mig camí entre la música i el cinema de 2018, el llegendari Freddie Mercury, sempre amb el puny dret alçat i la mà esquerra sostenint el micròfon, es presenta en aquesta exposició com una de les principals referències culturals, entre les quals figuren també personatges de pel·lícules com “Star Wars” o “Frozen”, artistes com a Salvador Dalí o còmics com Berto Romero.

 

El centenari del València CF (1919-2019) s’alça com la gran referència esportiva d’aquestes Falles, amb representacions que van des de bufandes, escuts, equipaments o missatges, fins a una figura de l’històric jugador Mario Alberto Kempes o de l’utiller del club Bernardo España, més conegut com “Españeta”.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Més de 250 conductors passen a disposició judicial al març en la Comunitat Valenciana per delictes de trànsit

Un total de 257 conductors van ser posats a disposició judicial al març en la Comunitat Valenciana per delictes contra la seguretat viària, la majoria per alcohol i per conduir sense permís o llicència.

València activa el protocol per contaminació de pols en suspensió i llança recomanacions a la població

L'Ajuntament de València activa el protocol informatiu per un episodi de contaminació de pols en suspensió i demana reduir l'exposició a l'aire lliure i l'ús del cotxe privat.

Kameron Taylor afronta el repte de Màlaga sense por i amb màxim respecte a Unicaja

Kameron Taylor destaca que València Basket no es tirarà arrere davant el repte de visitar a Unicaja després d'una exigent doble jornada d'Eurolliga i subratlla el carinyo i respecte que sent pel seu exequipo.

El València Basket defén la seua segona plaça en l’ACB en la pista d’un Unicaja molt exigit

El València Basket visita a l'Unicaja a Màlaga per a protegir la seua segona posició en la Lliga Endesa després d'una exigent setmana en Eurolliga, enfront d'un rival esgotat per les derrotes però reforçat per la seua passada a la Final Four de la BCL.

Athletic i Vila-real mesuren les seues aspiracions europees en San Mamés

San Mamés acull un dol clau per Europa en el qual l'Athletic intenta recuperar crèdit després del seu colp a Getafe davant un Vila-real que vol consolidar la seua plaça de Champions.

Matías Moreno exigix màxima intensitat del Llevant davant el Getafe

Matías Moreno reclama que el Llevant isca amb màxima determinació i unit per a aconseguir la victòria davant el Getafe i acostar-se a la permanència.

Morant demana a les administracions reforçar la seua aposta per la cultura en la Comunitat Valenciana

Diana Morant reivindica el potencial del sector cultural valencià i reclama a totes les administracions que reforcen el seu suport amb més esdeveniments i polítiques estables.

Interceptat a Moixent un conductor drogat després de recórrer 27 quilòmetres en sentit contrari per la A-35 i l’A-33

La Guàrdia Civil de Trànsit investiga a un home de 64 anys que va conduir de nit, sota els efectes de les drogues, 27 quilòmetres en sentit contrari per les autovies A-35 i A-33 fins a ser detingut a Moixent.