La Generalitat mobilitza 421 milions per a ajudar famílies i empreses davant la crisi per la guerra de l’Iran

La Generalitat, CCOO, UGT i la Confederació Empresarial de la Comunitat Valenciana han acordat una fulla de ruta amb 27 mesures per a reduir l’impacte econòmic de la crisi derivada de la guerra de l’Iran. El paquet mobilitza més de 421 milions d’euros i busca protegir tant les famílies com el teixit productiu valencià.

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha presentat este pla després de la reunió de la Mesa de Diàleg Social, en la qual també han participat el president de la CEV, Vicente Lafuente; la secretària general de CCOO-PV, Ana García; i el secretari general d’UGT-PV, Tino Calero. Segons ha exposat el cap del Consell, esta inversió situarà la Comunitat Valenciana entre les autonomies que més recursos destinen a afrontar esta crisi.

El document, segons ha traslladat el Consell, naix amb vocació oberta i podrà adaptar-se en funció de l’evolució del conflicte a Orient Mitjà. Per a això, Generalitat, patronal i sindicats crearan una comissió de seguiment que revisarà l’abast de les actuacions i estudiarà possibles ajustos.

Del total anunciat, 137,96 milions d’euros es destinaran a ajudes directes i indirectes, 153,3 milions a rebaixes fiscals i 130 milions a préstecs bonificats. A esta xifra se sumen, a més, 97,2 milions d’euros en deduccions de l’IRPF.

Hipoteques, lloguer i transport entre les primeres actuacions

Entre les mesures més destacades figura una ajuda directa per a les hipoteques que compensarà l’augment dels interessos durant els tres mesos de vigència del decret aprovat pel Govern d’Espanya. La previsió és que esta ajuda ronde els 180 euros per hipoteca i que tinga un cost estimat de 10 milions d’euros.

El pla també inclou una convocatòria extraordinària d’ajudes al lloguer dotada amb 15 milions d’euros. Amb esta línia, el Consell pretén alleujar la pressió sobre moltes llars en un context marcat per l’encariment de costos bàsics.

En matèria de mobilitat, la Generalitat congelarà els preus del transport públic i impulsarà la renovació de les flotes de transport per carretera. Esta última actuació comportarà una inversió de 27 milions d’euros i es planteja com una ferramenta per a reduir l’impacte dels costos energètics sobre el sector.

Més suport social i financer per a empreses i autònoms

El full de ruta també reforça la resposta social. El Consell augmentarà les ajudes a famílies acollidores i incrementarà les transferències als ajuntaments per a l’atenció social. Este bloc d’actuacions suma 11,8 milions d’euros.

Al mateix temps, la Generalitat activarà mesures específiques de suport als autònoms per a esmorteir l’augment dels costos energètics. L’objectiu és donar oxigen a un col·lectiu especialment exposat a l’encariment de subministraments i matèries primeres.

Pel que fa al finançament empresarial, s’ha anunciat una línia de l’IVF amb 100 milions d’euros en finançament bonificat per a empreses afectades per la pujada de preus. A esta iniciativa se n’afegirà una altra de 30 milions d’euros dirigida a empreses agrícoles, ramaderes, pesqueres i agroalimentàries.

El paquet es completa amb un pla de xoc per a agilitzar projectes d’eficiència energètica i amb subvencions per als ajuntaments per valor de 1,3 milions d’euros. La intenció és accelerar actuacions que reduïsquen consum i dependència energètica.

Sindicats i patronal avalen la rapidesa del document

Els sindicats han valorat de manera positiva que el text reculla una part important de les necessitats que havien traslladat en la reunió anterior. Tant CCOO-PV com UGT-PV han destacat, a més, la utilitat de la comissió de seguiment per a adaptar la resposta institucional si el conflicte empitjora o genera nous efectes econòmics.

Des de la CEV, la patronal ha posat l’accent en la rapidesa amb què s’ha elaborat el document. L’organització empresarial considera que el moment exigix agilitat i capacitat de resposta, i entén que les 27 actuacions obrin una base de treball immediata per a donar estabilitat a empreses i famílies.

Amb este acord, la Generalitat reforça la via del diàleg social per a afrontar una crisi internacional que ja té conseqüències econòmiques directes sobre la Comunitat Valenciana.

Últimes notícies

València Basket inicia la final de la Lliga Endesa amb pista a favor davant el Barcelona

València Basket i Barcelona reediten des de dijous la final de la Lliga Endesa de 2003, però ara amb factor pista taronja i més experiència per als valencians.

CCOO alerta d’un possible control horari al professorat en juliol sense pacte previ

CCOO-PV denuncia que Educacio vol implantar sistemes de control horari al professorat en juliol sense negociacio ni cobertura normativa clara, mentre la Conselleria assegura que no hi ha novetats respecte a altres cursos.

La proposta de finançament autonòmic obri la porta a 3.669 milions per a la Comunitat Valenciana

El ministre d'Hisenda, Arcadi España, insta Juanfran Pérez Llorca a abandonar les 'excuses' i a negociar un nou model de finançament autonòmic que, segons defensa, aportaria 3.669 milions d'euros a la Comunitat Valenciana a partir de 2027.

Nou protocol al Vega Baja per a acompanyar dones en dol neonatal

LHospital Universitari Vega Baja dOrihuela ha posat en marxa un protocol específic per a atendre dones i famílies en situació de dol perinatal i neonatal, amb un model dassistència integral i humanitzada.

Cinquena setmana de vaga mèdica en la Comunitat amb xifres enfrontades de seguiment

Els mèdics valencians han iniciat una nova setmana de vaga contra el nou estatut marc, que el CESM xifra en un seguiment pròxim al 90 %, davant del 6,86 % que admet la Conselleria de Sanitat. Les protestes inclouen manifestacions a València i Alacant i concentracions en hospitals i centres de salut de totes les comarques.

Pérez Llorca exigix que la negociació del finançament es faça en el Consell de Política Fiscal i Financera

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha reiterat al ministre d'Hisenda, Arcadi España, que està disposat a negociar el nou model de finançament autonòmic, però únicament en el si del Consell de Política Fiscal i Financera i amb una llei orgànica i una dotació clara als pressupostos de l'Estat.

Els tècnics sanitaris exigixen la reclasificació professional d’un col·lectiu que es considera oblidat

Centenars de tècnics superiors i mitjans del Sistema Nacional de Salut s’han concentrat davant l’Hospital Clínic de València per a exigir la seua reclasificació professional en els grups B i C1 i denunciar una situació que consideren discriminatòria i bloquejada des de 2023.

Així serà la gran remodelació de l’Estadi de la Ceràmica que ja ha arrancat

El Villarreal CF ha arrancat les obres de remodelació de l’Estadi de la Ceràmica, amb un nou edifici exterior de vestidors i millores d’accessos i seguretat que afectaran la distribució d’algunes localitats.