11 C
València
Dijous, 1 gener, 2026

Llengua Castellana, Història de la Filosofia i Anglés, entre els exàmens amb més canvis en la nova PAU

Educació publica els models per al curs 2024-2025, que eliminen la màxima optativitat acordada en l’etapa covid

VALÈNCIA, 29 (EUROPA PRESS)

La Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació ha publicat en la seua pàgina web les estructures d’examen de les 33 assignatures de la Prova d’Accés a la Universitat (PAU), que presenten com a principal novetat per al curs 2024-2025 la desaparició de la màxima optativitat acordada en l’etapa covid. D’esta manera, es torna al model anterior al 2020.

Els models es poden consultar en el següent enllaç https://ceice.gva.es/es/web/universidad/informacion-pau

La setmana passada els especialistes encarregats de dissenyar els exàmens per a la Prova d’Accés a la Universitat van presentar al professorat de Batxillerat de la Comunitat Valenciana les estructures dels exàmens i els criteris d’avaluació.

Cada matèria tindrà un model únic d’exercici que s’estructurarà en diferents apartats segons els sabers establits en els diferents temaris. En algunes d’estes seccions es podrà incloure la possibilitat de triar entre diverses preguntes o tasques. Esta elecció no podrà implicar en cap cas la disminució del nombre de competències específiques objecte d’avaluació.

Una de les novetats d’este curs és que en la fase d’accés (obligatòria) es pot triar l’idioma estranger del que s’examinarà, amb independència de l’assignatura cursada en 2º de Batxillerat, podent triar una segona llengua estrangera en la fase d’admissió (voluntària).

A més, s’introduïxen en la fase d’accés els exàmens corresponents a les matèries del Batxillerat general, i en la fase voluntària els estudiants podran examinar-se de fins a 3 assignatures, a més de la llengua estrangera addicional.

Tots els exàmens de les matèries de la fase obligatòria seran al matí de 9.30 hores a 13.15 hores, la resta dels exercicis es realitzaran a la vesprada de 15.30 hores a 19.15 hores.

Finalment, ha de ressenyar-se que enguany s’establixen uns criteris generals de correcció en els quals es valorarà la capacitat expressiva i la correcció idiomàtica dels estudiants ponderant la correcció ortogràfica i la coherència, cohesió, correcció gramatical i lèxica en la resposta realitzada en cada exercici.

La màxima deducció global en cada exercici serà d’un punt en totes les matèries, excepte en Llengua Castellana i Literatura II, Valencià: Llengua i Literatura II, en les quals la màxima deducció global en cada exercici serà de dos punts, així com en les matèries de Llengua Estrangera II, que apliquen els seus propis criteris.

Des de la Conselleria assenyalen que el temari de les assignatures no ha canviat este curs i es manté “exactament igual” que en convocatòries anteriors. Quant a l’estructura dels exàmens, en termes generals, la gran majoria dels models presenten una disposició similar al curs anterior, si bé, “per exigències de la pròpia normativa estatal, l’optativitat, com ja s’ha assenyalat, és menor”, postil·len.

Entre les assignatures que han introduït canvis més significatius destaca el cas Llengua Castellana i Literatura II que passa a tenir tres blocs en lloc de dos, com en edicions anteriors, distribuïts de la següent manera: Comunicació escrita (/0-4 punts), Coneixement de la llengua (0-3 punts) i Educació literària (0-3 punts).

Així mateix, en Història de la Filosofia la prova passa a tenir tres apartats en els quals l’alumne haurà de realitzar un comentari de text (4 punts), definir un concepte (2 punts), a més d’elaborar una redacció (4 punts) sobre diverses opcions proposades.

D’igual manera, en la llengua estrangera Anglés la prova s’ha estructurat en dos apartats, un de comprensió (7 punts) i un altre d’expressió (3 punts). Este mateix model també s’ha utilitzat per a l’assignatura de Francès. Llatí II també presenta alguns canvis puntuals atorgant un major pes en la qualificació a la traducció del text proposat sobre la resta de les preguntes formulades.

Pel que fa a les assignatures de l’àmbit de les Ciències, des de l’administració apunten que “apenes s’observen canvis” i en Química s’ha passat a tenir cinc preguntes amb diverses opcions d’optativitat en cadascuna d’elles.

Així mateix, el departament que dirigix José Antonio Rovira recorda que la Comunitat Valenciana se sumisca al projecte d’unificar la prova d’accés a la universitat en tot el territori nacional. En este sentit, els exàmens se celebraran el 3, 4 i 5 de juny en la convocatòria ordinària i 1, 2 i 3 de juliol en l’extraordinària.

DISTRIBUCIÓ I HORARIS

La PAU començarà amb l’exercici de Llengua Castellana i Literatura II a les 9.30 hores del primer dia de cada convocatòria. Els exàmens tindran una durada de 90 minuts amb descans de 45 minuts entre cadascun d’ells. Tots els exercicis de les matèries de la fase d’accés tindran lloc en horari de matí de 9.30 hores a 13.15 hores , la resta dels exercicis es realitzaran a la vesprada de 15.30 hores a 19.15 hores.

A més, conclou, “la Comunitat s’ha ajustat en bona part als models d’examen consensuats en la resta de les comunitats autònomes, garantint als estudiants una major equitat en el procés de preinscripció i accés al sistema universitari públic espanyol”.

Últimes notícies

Presó provisional per al detingut per l’incendi de Crevillent en el qual va morir una jove

Un jutjat ha acordat presó provisional, comunicada i sense fiança, per al sospitós de l'incendi d'un edifici a Crevillent. La causa està oberta per incendi, assassinat i lesions.

Mor Enric Mestre als 89 anys, referent de la ceràmica contemporània

L'Ajuntament d'Alboraia va anunciar la defunció del ceramista als 89 anys. La seua obra geomètrica va deixar empremta en espais públics del municipi i la seua última aparició va ser al novembre amb un premi a l'excel·lència.

Un incendi en un edifici de Paiporta deixa 11 ferits, cinc traslladats a l’hospital

Onze persones d'entre 3 i 79 anys han sigut ateses després d'un incendi en un edifici del carrer l'Horta. Cinc han sigut traslladades, quatre per fum i una per cremades.

Rescaten a diverses persones a Paiporta per un incendi en un pis de la primera planta

Bombers han rescatat a diverses persones en un edifici de Paiporta després de declarar-se un incendi en un pis de la primera planta. El fum s'ha propagat cap a les plantes superiors i diverses persones han rebut atenció sanitària.

Estenen tres dies la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Les autoritats indonèsies van decidir estendre fins al diumenge la busca de tres espanyols després del naufragi del vaixell turístic KM Putri Sakinah. La mesura arriba després de set jornades de rastreig i una petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

Rescaten a diverses persones d’un edifici de Paiporta després d’un incendi en la primera planta

Un incendi en un pis de la primera planta d'un edifici de Paiporta ha generat un dens núvol de fum i ha obligat a rescatar a diverses persones. El foc ha sigut extingit després de la mobilització de sis dotacions.

Estenen tres jornades la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Indonèsia va prolongar fins al diumenge l'operatiu per a localitzar a tres espanyols desapareguts després del naufragi d'un vaixell turístic en Komodo. L'ampliació es recolza en les dades de set dies de rastreig i en la petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

El Vila-real busca trencar la seua mala ratxa d’estrenes davant l’Elx en el Martínez Valero

L'equip groc visita el Martínez Valero en la primera jornada de 2026 després de dos derrotes seguides en els seus primers partits de l'any i un llarg període invicte.