La Generalitat ha reafirmat que la universitat és eix de les seues polítiques socials i de coneixement i que el seu impuls no es veurà compromés encara que els ingressos autonòmics es ressenten. Després de la firma de l’acord amb els rectors de les universitats públiques, el Consell situa a les institucions acadèmiques com a motor per a una societat més equitativa, innovadora i resilient, i els oferix un marc de programació i finançament que aporta seguretat per a planificar a mitjà termini.
Pla 2026-2029 i estabilitat del sistema
L’acord fixa un marc plurianual 2026-2029 que dona estabilitat al sistema universitari públic, facilita la planificació d’iniciatives i reforça la cooperació entre Generalitat i campus. Els rectors valoren que l’enteniment dote de previsibilitat pressupostària i demanen que la senda de finançament siga sostinguda en el temps per a avançar en equitat i mantindre els nivells d’excel·lència. També subratllen que la certitud permetrà impulsar el relleu generacional en les plantilles i encarar amb marge els canvis que afronta l’educació superior.
El pla s’articula en tres eixos. El finançament estructural cobrirà els gastos essencials per a prestar un servici públic de qualitat: personal, béns i servicis, inversions reals, investigació de base i sostenibilitat mediambiental. Un segon bloc atendrà noves necessitats singulars, reconeixent particularitats de cada universitat. El tercer introduïx finançament per objectius, orientada a millorar la qualitat universitària i alineada amb prioritats estratègiques consensuades entre la Generalitat i el sistema universitari, la qual cosa incentiva resultats mesurables i comparables dins del propi marc acordat.
Més recursos i objectius mesurables
En els Pressupostos de 2026, la partida per a les universitats públiques de la Comunitat Valenciana superarà els 1.103 milions d’euros. A més, les transferències corrents ascendiran a 1.034,5 milions enfront dels 876,8 anteriors, amb l’objectiu de garantir la suficiència financera i el compliment dels estàndards de qualitat.
Actualment, en els comptes de 2025 estan compromesos 1.054 milions, que integren transferències corrents, compensacions per normativa estatal i autonòmica, el fons de transició al nou model de finançament, la compensació per la reducció de preus públics i assignacions per a programes d’incorporació de talent docent i investigador com el ‘María Goyri‘. Este paquet apunta a una convergència cap a un finançament més igualitari entre universitats sense perdre de vista l’excel·lència.
La Generalitat afig a esta estratègia la dimensió sanitària: per primera vegada tots els hospitals públics del sistema de salut autonòmic són universitaris. Este salt amplia la capacitat formativa i, sobretot, la pràctica clínica de l’estudiantat i del personal en formació, la qual cosa redunda en millor preparació per als qui assumiran l’atenció a la ciutadania. A més, s’implantarà formació universitària en centres de salut per a reforçar l’especialització i la pràctica en atenció primària, un àmbit clau per a descarregar els hospitals i millorar la resposta assistencial.
Amb este pla, el Consell busca que la ‘palanca universitària‘ impulse la investigació, el desenrotllament de talent i la transferència de coneixement, aspectes que es traduïxen en major competitivitat i cohesió social. La combinació de finançament estable, reconeixement de singularitats i objectius compartits oferix a les universitats un horitzó clar per a complir els seus fins i elevar la qualitat dels seus servicis.