21.5 C
València
Dilluns, 27 octubre, 2025

Mazón demana evitar el soroll i col·laboració institucional en la setmana més dura per la dana de València

Carlos Mazón ha demanat ‘evitar el soroll’ polític en una setmana que ha qualificat de ‘especialment dura’ per l’aniversari de la dana de València, i ha anomenat que totes les administracions es coordinen per a prioritzar als damnificats i la reconstrucció. El president ha reiterat que manté ‘la porta oberta’ al fet que el Govern se sume a una comissió mixta específica de la dana per a agilitzar i accelerar les ajudes pendents.

Mazón ha emmarcat la seua intervenció en el que ha anomenat ‘la setmana del respecte‘ a les víctimes. Preguntat per les crítiques abocades des del Govern, ha assenyalat que li han ‘sorprès tant les declaracions del president del Govern com de ministres’, que no les compartix i que preferix no qualificar-les ‘en una setmana especialment com la que estem vivint’. En este context, ha evitat alimentar la polèmica i ha centrat el seu missatge en la col·laboració institucional.

Comissió mixta i coordinació d’ajudes

El president ha defés la creació d’una comissió mixta amb l’Executiu central ‘no per a una foto política sinó perquè siga pràctica i accelere’ l’execució de partides i la tramitació d’expedients. Al seu juí, una taula estable permetria ordenar prioritats, aclarir procediments i donar resposta més ràpida als qui encara esperen solucions després de la gran riuada.

Entre els arguments que ha posat sobre la taula, Mazón ha recordat que més de 20 municipis afectats ‘s’han quedat fora’ del decret estatal d’ajudes, que moltes vivendes objecte de reparació continuen en marxa i que existixen 1.700 milions d’euros a la disposició dels ajuntaments que no poden utilitzar-se amb agilitat per limitacions d’estructura i dificultat de gestió. D’ací ve que haja insistit en un mecanisme de coordinació que facilite assistència tècnica, reduïsca colls de botella i convertisca els fons en obres i pagaments efectius.

La recuperació de les collites i el paper de les assegurances agràries també han sigut citats pel president com a matèries que hauria d’abordar la comissió. Ha subratllat que ara la prioritat és sumar i col·laborar des del respecte institucional i que ‘després vindrà el soroll i la discrepància’, però que esta setmana exigix concentrar-se en els afectats i a culminar la reconstrucció.

Recuperació i comptes públics

Mazón s’ha referit igualment a les dificultats de finançament i als problemes de liquiditat de la Generalitat, i ha apuntat que uns nous Pressupostos Generals de l’Estat ‘haurien d’haver ajudat a equilibrar’ els comptes autonòmics. Ha advertit que sense eixe suport el marge per a programar inversions es reduïx i obliga a prioritzar amb més rigor, especialment en contextos d’emergència.

Malgrat eixe escenari, ha enaltit el ‘grandíssim mèrit’ de la societat valenciana pels bons resultats econòmics de 2025 ‘després de l’hecatombe’ de la dana. Ha indicat que el nombre d’autònoms en la Comunitat aconseguix els millors registres de la sèrie històrica ‘malgrat el castic a esta terra’, i que l’ocupació, inclosa l’ocupació femenina i juvenil, així com les afiliacions a la Seguretat Social i les dades del sector turístic, han evolucionat a l’alça.

‘Pràcticament el 85 per cent de l’hostaleria i de la resta del sector terciari de la zona afectada de la dana ha reobert’, ha remarcat, com a prova de la capacitat d’adaptació del territori. Eixa recuperació, ha assenyalat, conviu amb necessitats encara pendents que requerixen continuïtat en les ajudes i coordinació entre administracions.

Com a colofó, el president ha reiterat la seua crida a ‘minimitzar’ el soroll i a aconseguir el major nivell de col·laboració possible entre institucions. ‘Temps hi ha hagut i hi haurà per a moltes altres coses, fins i tot per a la discrepància’, ha dit, però en esta setmana ‘tan duríssima’ considera imprescindible centrar els esforços a atendre les víctimes i accelerar la reconstrucció.

Últimes notícies

Baldoví acusa a Mazón de mentir 20 o 30 vegades sobre la seua vesprada durant la DANA

Baldoví ha titllat d'inaudit que Mazón donara versions contradictòries sobre què va fer la vesprada de la DANA i ha apuntat que, amb tota probabilitat, es va canviar de roba abans d'acudir al Cecopi. Compromís estudia accions per possible falsedat documental i exigirà dimissions en À Punt per no emetre en directe la manifestació del dissabte.

Feijóo retrau a Sánchez l”espectacle’ per la DANA i demana respecte a les víctimes

Feijóo ha carregat contra el que considera un 'espectacle' de Sánchez en plena setmana de l'aniversari de la DANA i ha reclamat respecte a les víctimes. El líder del PP ha evitat pronunciar-se sobre la investigació judicial i manté el seu suport a Mazón condicionat a la reconstrucció.

Mazón demana evitar el soroll i col·laboració institucional en la setmana de la DANA de València

Carlos Mazón ha demanat evitar el soroll polític en la setmana del primer aniversari de la DANA de València i ha reclamat una comissió mixta amb el Govern. L'objectiu, ha dit, és accelerar les ajudes i la reconstrucció amb cooperació entre administracions.

La jutgessa retrau a Argüeso intentar desplaçar la seua responsabilitat en la dana

La magistrada ha qüestionat l'estratègia processal d'Emilio Argüeso en la causa per la dana del 29 d'octubre de 2024 i rebutja investigar al director general de Medi natural. L'acte constata que l'AVSRE va rebre pel registre oficial l'oferta de suport i recorda que Argüeso dirigia el pla en preemergència i en emergència.

La grip repunta en la Comunitat Valenciana: la incidència puja un 153% fins a 17,7 per 100.000

La incidència de grip en la Comunitat Valenciana ha crescut quasi un 153% en una setmana, fins a 17,7 per 100.000. La covid cau un 31% i el total d'IRA puja un 14,6%.

Morant avala a Aemet en la DANA i acusa a Mazón de desoir a la ciència

Morant ha defés que Aemet va fer ciència i va avisar amb antelació durant la DANA. Ha acusat a Mazón de desoir les alertes i mantindre la seua agenda el 29 d'octubre.

La jutgessa demana a les Corts el llistat de crides de Mazón remés a la comissió de la DANA

La jutgessa que investiga la DANA del 29 d'octubre de 2024 ha demanat a les Corts el llistat de crides de Carlos Mazón ja remés a la comissió. A més, exigix més gravacions del Cecopi, preserva comunicacions de teleassistència i manté les testificals previstes.

Les grues encara guarden vehicles de la DANA a València sense responsables quasi un any després

Milers de vehicles afectats per la DANA de 2024 seguixen en campes de grues a València per tràmits sense resoldre. El sector alerta de pèrdues i retards operatius.