11.9 C
València
Dissabte, 31 gener, 2026

Lluna de sang i la superlluna de les flors: els fenòmens que portarà este dimecres

 

Esta setmana, concretament el dimecres 26, coincidiran dos interessants esdeveniments astronòmics: el primer eclipsi lunar total de l’any -conegut com a “lluna de sang” pel seu color vermellós- i la major superlluna de 2021 -la superlluna de les flors-. Yurima Celdrán, experta de Meteored, explica com seran estos fenòmens.

La lluna de sang

 

Este fenomen es produeix quan hi ha un eclipsi lunar total; és a dir, quan la Terra s’interposa entre el Sol i la Lluna, en fase plena, i queden els tres completament alineats.

Es denomina lluna de sang perquè durant este esdeveniment astronòmic la Terra no deixa passar la llum del Sol a la Lluna i l’única llum que es projecta sobre ella és la dispersada per l’atmosfera terrestre, de color roig i ataronjat, la qual cosa atorga a la Lluna una aparença vermellosa.

Este esdeveniment durarà 14 minuts i 30 segons, i només podrà ser vist des d’Oceania, Àsia oriental l’oest d’Amèrica del Sud i Amèrica del Nord. Segons els experts en astronomia, si el cel està buidat este fenomen podrà veure’s sense equips especials.

La Lluna de sang del 26 de maig serà la primera i última d’enguany.

 

Què és i com podem veure la superlluna de les flors?

 

La superlluna té lloc quan el nostre satèl·lit està en fase plena i coincideix amb el perigeu, el punt de l’òrbita en el qual existeix menys distància respecte al centre de la Terra.

Les primeres tribus natives americanes d’agricultors van designar este fenomen com a “lluna de les flors” en coincidir amb l’època de major florida.

Esta lluna serà visible a simple vista des de qualsevol part del món. A Espanya podrà veure’s a partir de les 13:14 h d’este dimecres. Per a tots els que no puguen contemplar este esdeveniment astronòmic, tindran una altra oportunitat el 24 de juny, la “superlluna de maduixa”.

Últimes notícies

Dimitix la regidor d’Urbanisme d’Alacant després de ser adjudicatària d’una vivenda pública

Rocío Gómez ha anunciat la seua dimissió un dia després de conéixer-se que va ser adjudicatària d'una vivenda pública a la Platja de Sant Joan; el cas està sota investigació per possibles irregularitats.

Marcelino va assegurar que el dol davant Osasuna serà de ritme alt, intensitat i dificultat

El tècnic del Vila-real va assegurar este divendres que el xoc a Pamplona exigirà la millor versió, va subratllar la fortalesa local d'Osasuna i va confirmar diverses baixes.

El Consell insta el Govern a activar la clàusula de salvaguarda per a cítrics de Sud-àfrica

Comerç i Agricultura han remés un informe conjunt perquè l'Executiu sol·licite a Brussel·les l'activació de la salvaguarda. Assenyalen una caiguda del 24% en les exportacions de Castelló i demanen vigilància des d'octubre.

El Consell sosté que no hi ha risc de menor recaptació amb la rebaixa fiscal

Barrachina ha defés que la rebaixa fiscal no minvarà els ingressos en ampliar els límits de deduccions de l'IRPF amb retroactivitat a 1 de gener de 2025. També ha explicat el seu rebuig al decret òmnibus que inclou l'exempció d'ajudes per la DANA per mesclar matèries.

Pérez Llorca destaca l’impuls del Consell al progrés d’Ontinyent amb obres i servicis

El president Juanfran Pérez Llorca ha reafirmat el compromís de la Generalitat amb projectes clau a Ontinyent: hospital, Palacio de Justícia, Facultat de Veterinària i desdoblament de la CV-60. També s'impulsen corredors verds després de la dana.

Pérez Llorca demana que la Comissió Mixta de la DANA siga l’inici d’un enteniment

El president ha reclamat que la comissió que coordina la reconstrucció després de la DANA servisca per a superar la confrontació i centrar-se en la seguretat de les zones afectades. Ha admés que arriba molt tard i que potser hi ha assumptes sense solució.

Pérez Llorca demana al Govern explicacions i que rectifique per les indemnitzacions a víctimes de la DANA

El president ha exigit explicacions i una rectificació perquè les víctimes de la DANA no siguen tractades com de segona. A més, ha rebutjat la proposta de finançament autonòmic pel seu impacte fiscal en la Comunitat Valenciana.

El Consell acusa a Sánchez de tracte desigual: 72.000 a víctimes de la DANA a València enfront de 210.000 en Adamuz

Miguel Barrachina ha denunciat que les víctimes de la DANA en la Comunitat Valenciana han rebut 72.000 euros enfront dels 210.000 de l'accident ferroviari de Adamuz. També ha retret retards i ha demanat igualtat de tracte.