Què podem esperar del temps de la segona quinzena d’octubre?

Ejemplo de shortcode con estilo
  El pont del Pilar va destacar per un ambient assolellat en tot el país; gràcies a això vam poder veure platges i hotels plens malgrat les dates en la qual ens trobem. Encara que el temps del passat pont va ajudar al turisme, no va ser tan benvolent amb el camp, que es troba […]

 

El pont del Pilar va destacar per un ambient assolellat en tot el país; gràcies a això vam poder veure platges i hotels plens malgrat les dates en la qual ens trobem.

Encara que el temps del passat pont va ajudar al turisme, no va ser tan benvolent amb el camp, que es troba mancat d’aigua per a la sembra, en alguns casos de manera urgent, com és el cas de Castella-la Manxa, Andalusia, Extremadura i gran part d’Aragó.

En estos moments, l’aigua total embassada és de 22.252 hm³; és a dir, un 39,64% de la seua capacitat. Això suposa una gran diferència respecte a les mateixes dates de l’any passat en el qual es trobaven al 45,66%, i la mitjana dels últims deu anys, que és del 51,48% de la seua capacitat.

 

Com serà la resta d’octubre

 

A partir d’ahir, i fins a este dissabte existeix la possibilitat que es produïsquen pluges aïllades amb poca importància a Catalunya, Balears i la Comunitat Valenciana.

També podrien desenvolupar-se ruixats a Galícia al final de la jornada del dissabte, a conseqüència d’un front que el diumenge podria desplaçar-se a les regions cantàbriques, altiplà castellanolleonesa, Comunitat de Madrid i nord d’Extremadura, propiciant en general pluges febles i insuficients per a l’agricultura.

Durant la setmana vinent probablement arribaran nous fronts pel nord-oest peninsular, podent causar pluges poc importants en estos mateixos punts, però especialment a Galícia.

En els últims dies del mes podrà ploure de manera esporàdica però en general, si es compleixen els mapes de previsió actuals, predominarà l’estabilitat en quasi tota Espanya, potser a excepció de Galícia.

A més, en esta segona quinzena del mes les temperatures se situaran per damunt del normal, sobretot a l’interior de la meitat sud peninsular on podrien donar-se registres de fins a 3 °C superiors a la mitjana. Tot això mentre esperem els efectes del possible calfament sobtat estratosfèric.

 

“Hi haurà un calfament sobtat estratosfèric”

 

A la fi d’octubre podríem presenciar un calfament sobtat estratosfèric (CSE) causat per l‘intercanvi d’energia en forma de calor que es produeix entre l’estratosfera i la troposfera, i que pot derivar en grans variacions de circulació entre totes dues capes.

Els CSE tenen el seu origen en latituds mitjanes i es mouen cap a les polars, desplaçant a l’aire més fred d’aqueixa regió i comprometent l’estabilitat del vòrtex polar.

En esta ocasió destaca la possibilitat que este fenomen es produïsca en dates tan primerenques, quasi de rècord, ja que el fenomen tindria lloc entre l’última setmana d’octubre i les primeres de novembre, alguna cosa molt poc habitual.

Si la circulació de l’estratosfera es veu afectada, pot arribar a capes inferiors, produint-se canvis en la circulació de la troposfera i grans anomalies, com va ocórrer durant l’hivern passat quan un episodi de calfament sobtat estratosfèric va desestabilitzar la circulació de l’estratosfera al desembre i les anomalies van afectar els sistemes meteorològics de la troposfera el mes de gener desencadenant, entre altres fenòmens, la borrasca Filomena.

Això últim ocorre si el calfament sobtat estratosfèric és intens i persistent, alterant primer les condicions presents per damunt de la tropopausa i després reflectint-se més a baix. Per a notar estos canvis haurem d’esperar molt probablement a novembre.

Últimes notícies

El PP acusa el Ministerio de Transportes de corrupció i denuncia la mala gestió

Ana Vázquez ha vinculat el nou registre de la UCO a José Luis Ábalos amb les acusacions de corrupció i ha criticat la gestió dels serveis públics.

Un investigador de la UPV rep el Premio Nacional de Informática per la seua trajectòria

José Hernández-Orallo, investigador de la UPV, ha rebut el guardó Aritmel 2026 per la seua trajectòria científica i les aportacions a l’avaluació de la intel·ligència artificial.

Detenen un monitor de pàdel surf per agredir sexualment deu menors estrangeres

Un monitor d’un club de pàdel surf de la província d’Alacant ha sigut detingut per agredir sexualment deu menors alemanyes. Les joves havien arribat d’intercanvi a Espanya per aprendre castellà.

Sis detinguts a Madrid, Còrdova, València i Sevilla en una nova peça del cas Koldo

Sis persones han sigut detingudes a Madrid, Còrdova, València i Sevilla en una nova peça separada de la investigació del cas Koldo, declarada secreta. La peça aborda presumptes mossegades en contractes d’obra pública.

Ajornat fins al 10 el desnonament d’una família amb dos menors

El desnonament d'una família amb dos menors i una dona major malalta al seu càrrec, al barri de la Malvarrosa, s'ha ajornat fins al 10 de novembre.

Escorcollen a València la casa d’Ábalos pel cas Koldo

La UCO registra el domicili de l’exministre a València per orde del jutge del cas Koldo. L’actuació s’inclou en una peça separada oberta després d’un nou informe policial.

Quinze detinguts a Benicarló en desmantellar una xarxa familiar de tràfic de drogues

La Guardia Civil ha detingut quinze persones a Benicarló i ha desmantellat diversos punts de venda vinculats a una xarxa familiar. En sis escorcolls, ha trobat drogues, armes, diners i animals.

Ábalos demana anul·lar la condemna i suspendre’n l’execució

Ábalos ha recorregut davant del Tribunal Constitucional la condemna de 24 anys i tres mesos. També demana suspendre’n l’execució mentre es resol el recurs.