10.5 C
València
Divendres, 20 febrer, 2026

Què podem esperar del temps de la segona quinzena d’octubre?

 

El pont del Pilar va destacar per un ambient assolellat en tot el país; gràcies a això vam poder veure platges i hotels plens malgrat les dates en la qual ens trobem.

Encara que el temps del passat pont va ajudar al turisme, no va ser tan benvolent amb el camp, que es troba mancat d’aigua per a la sembra, en alguns casos de manera urgent, com és el cas de Castella-la Manxa, Andalusia, Extremadura i gran part d’Aragó.

En estos moments, l’aigua total embassada és de 22.252 hm³; és a dir, un 39,64% de la seua capacitat. Això suposa una gran diferència respecte a les mateixes dates de l’any passat en el qual es trobaven al 45,66%, i la mitjana dels últims deu anys, que és del 51,48% de la seua capacitat.

 

Com serà la resta d’octubre

 

A partir d’ahir, i fins a este dissabte existeix la possibilitat que es produïsquen pluges aïllades amb poca importància a Catalunya, Balears i la Comunitat Valenciana.

També podrien desenvolupar-se ruixats a Galícia al final de la jornada del dissabte, a conseqüència d’un front que el diumenge podria desplaçar-se a les regions cantàbriques, altiplà castellanolleonesa, Comunitat de Madrid i nord d’Extremadura, propiciant en general pluges febles i insuficients per a l’agricultura.

Durant la setmana vinent probablement arribaran nous fronts pel nord-oest peninsular, podent causar pluges poc importants en estos mateixos punts, però especialment a Galícia.

En els últims dies del mes podrà ploure de manera esporàdica però en general, si es compleixen els mapes de previsió actuals, predominarà l’estabilitat en quasi tota Espanya, potser a excepció de Galícia.

A més, en esta segona quinzena del mes les temperatures se situaran per damunt del normal, sobretot a l’interior de la meitat sud peninsular on podrien donar-se registres de fins a 3 °C superiors a la mitjana. Tot això mentre esperem els efectes del possible calfament sobtat estratosfèric.

 

“Hi haurà un calfament sobtat estratosfèric”

 

A la fi d’octubre podríem presenciar un calfament sobtat estratosfèric (CSE) causat per l‘intercanvi d’energia en forma de calor que es produeix entre l’estratosfera i la troposfera, i que pot derivar en grans variacions de circulació entre totes dues capes.

Els CSE tenen el seu origen en latituds mitjanes i es mouen cap a les polars, desplaçant a l’aire més fred d’aqueixa regió i comprometent l’estabilitat del vòrtex polar.

En esta ocasió destaca la possibilitat que este fenomen es produïsca en dates tan primerenques, quasi de rècord, ja que el fenomen tindria lloc entre l’última setmana d’octubre i les primeres de novembre, alguna cosa molt poc habitual.

Si la circulació de l’estratosfera es veu afectada, pot arribar a capes inferiors, produint-se canvis en la circulació de la troposfera i grans anomalies, com va ocórrer durant l’hivern passat quan un episodi de calfament sobtat estratosfèric va desestabilitzar la circulació de l’estratosfera al desembre i les anomalies van afectar els sistemes meteorològics de la troposfera el mes de gener desencadenant, entre altres fenòmens, la borrasca Filomena.

Això últim ocorre si el calfament sobtat estratosfèric és intens i persistent, alterant primer les condicions presents per damunt de la tropopausa i després reflectint-se més a baix. Per a notar estos canvis haurem d’esperar molt probablement a novembre.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Retencions de prop de 35 quilòmetres a primera hora en les carreteres de València

Les carreteres de la província registren a primera hora retencions que sumen prop de 35 km, amb incidències en V-31, V-30, A-7, A-3, CV-36 i CV-35, sobretot cap a la capital i el port.

El vent s’acomiada i arriba un cap de setmana estable i de cels buidats en la Comunitat Valenciana

El nord de Castelló encara registra ratxes molt fortes este divendres, però el vent amaina i el cap de setmana arriba amb estabilitat, cels buidats i màximes a l'alça.

El director general d’Innovació en Emergències de la Generalitat demana el seu cessament

Raúl Quílez ha sol·licitat el seu cessament com a director general d'Innovació en Emergències i la Generalitat estudia rellevar la Secretaria Autonòmica. L'àrea encadena nomenaments i avança en una renovació interna en plena causa penal per la gestió de la DANA.

El director d’Innovació en Emergències de la Generalitat demana el seu cessament

Raúl Quílez ha sol·licitat el seu cessament com a director d'Innovació en Emergències. La Conselleria estudia renovar la Secretaria Autonòmica, que ocupa Irene Rodríguez.

Metges marxen a València per a exigir un marc que dignifique la professió

Metges de la Comunitat Valenciana recorren el centre de València per a reclamar un marc normatiu que regule de manera justa les jornades i limite la sobrecàrrega. La protesta s'emmarca en una vaga que va arrancar el dilluns i es repetirà una setmana al mes fins a juny.

La Copa del Rei estrena les grans nits del Roig Arena: graderies quasi plenes i un ‘búnquer’ VIP

La 90a Copa del Rei ACB va estrenar el Roig Arena amb ambient de gran cita, llotges VIP a ple rendiment i xou previ abans del València Basket-Asisa Joventut. El recinte, amb aforament de 15.600 i 1.700 m² de pantalles, aspira a batre el seu propi rècord de públic durant el torneig.

Simón defén que el sistema sanitari espanyol és sostenible però ha de repensar-se

Fernando Simón va sostindre en el Congrés de Virologia que el sistema sanitari espanyol és sostenible, però necessita replantejar-se per a reforçar pediatria i geriatria. També va destacar avanços i riscos en salut pública i la preparació enfront de futures amenaces.

La cibercriminalidad creix un 18,01% en la Comunitat Valenciana i la delinqüència convencional a penes varia

Interior xifra una alça del 18,01% en els delictes informàtics, fins a 55.181, mentres la criminalitat convencional suma un 0,4% i baixen els homicidis consumats.