Què podem esperar del temps de la segona quinzena d’octubre?

 

El pont del Pilar va destacar per un ambient assolellat en tot el país; gràcies a això vam poder veure platges i hotels plens malgrat les dates en la qual ens trobem.

Encara que el temps del passat pont va ajudar al turisme, no va ser tan benvolent amb el camp, que es troba mancat d’aigua per a la sembra, en alguns casos de manera urgent, com és el cas de Castella-la Manxa, Andalusia, Extremadura i gran part d’Aragó.

En estos moments, l’aigua total embassada és de 22.252 hm³; és a dir, un 39,64% de la seua capacitat. Això suposa una gran diferència respecte a les mateixes dates de l’any passat en el qual es trobaven al 45,66%, i la mitjana dels últims deu anys, que és del 51,48% de la seua capacitat.

 

Com serà la resta d’octubre

 

A partir d’ahir, i fins a este dissabte existeix la possibilitat que es produïsquen pluges aïllades amb poca importància a Catalunya, Balears i la Comunitat Valenciana.

També podrien desenvolupar-se ruixats a Galícia al final de la jornada del dissabte, a conseqüència d’un front que el diumenge podria desplaçar-se a les regions cantàbriques, altiplà castellanolleonesa, Comunitat de Madrid i nord d’Extremadura, propiciant en general pluges febles i insuficients per a l’agricultura.

Durant la setmana vinent probablement arribaran nous fronts pel nord-oest peninsular, podent causar pluges poc importants en estos mateixos punts, però especialment a Galícia.

En els últims dies del mes podrà ploure de manera esporàdica però en general, si es compleixen els mapes de previsió actuals, predominarà l’estabilitat en quasi tota Espanya, potser a excepció de Galícia.

A més, en esta segona quinzena del mes les temperatures se situaran per damunt del normal, sobretot a l’interior de la meitat sud peninsular on podrien donar-se registres de fins a 3 °C superiors a la mitjana. Tot això mentre esperem els efectes del possible calfament sobtat estratosfèric.

 

“Hi haurà un calfament sobtat estratosfèric”

 

A la fi d’octubre podríem presenciar un calfament sobtat estratosfèric (CSE) causat per l‘intercanvi d’energia en forma de calor que es produeix entre l’estratosfera i la troposfera, i que pot derivar en grans variacions de circulació entre totes dues capes.

Els CSE tenen el seu origen en latituds mitjanes i es mouen cap a les polars, desplaçant a l’aire més fred d’aqueixa regió i comprometent l’estabilitat del vòrtex polar.

En esta ocasió destaca la possibilitat que este fenomen es produïsca en dates tan primerenques, quasi de rècord, ja que el fenomen tindria lloc entre l’última setmana d’octubre i les primeres de novembre, alguna cosa molt poc habitual.

Si la circulació de l’estratosfera es veu afectada, pot arribar a capes inferiors, produint-se canvis en la circulació de la troposfera i grans anomalies, com va ocórrer durant l’hivern passat quan un episodi de calfament sobtat estratosfèric va desestabilitzar la circulació de l’estratosfera al desembre i les anomalies van afectar els sistemes meteorològics de la troposfera el mes de gener desencadenant, entre altres fenòmens, la borrasca Filomena.

Això últim ocorre si el calfament sobtat estratosfèric és intens i persistent, alterant primer les condicions presents per damunt de la tropopausa i després reflectint-se més a baix. Per a notar estos canvis haurem d’esperar molt probablement a novembre.

Últimes notícies

Jalance fregant els 43 °C i Alcoi per damunt dels 40 °C abans d’una nova ona de calor

Les màximes han arribat hui als 42,7 °C a Jalance i han superat els 40 °C en diverses localitats interiors, en vespres de la tercera ona de calor de juliol.

Un incendi forestal a Catí obliga a mobilitzar huit mitjans aeris i nombroses brigades

Un incendi forestal declarat esta vesprada a Catí (Alt Maestrat) ha obligat a desplegar un ampli dispositiu amb nombrosos efectius terrestres i huit mitjans aeris, després que tot apunte que l’origen podria ser la caiguda d’un llamp.

L’emoció de Spanish Brass després d’interpretar l’himne en la final del Mundial 2026

El quintet valencià Spanish Brass ha viscut un moment històric en tocar l’himne espanyol a la final del Mundial 2026 als Estats Units, una experiència que definixen com a inoblidable.

Mor ofegat un home al port de Peníscola en plena matinada

Un home ha mort esta matinada, presumptament ofegat, a la zona del port de Peníscola. La Guàrdia Civil ha obert una investigació per a aclarir les circumstàncies del succés.

Mor un conductor en eixir de la via i xocar contra un mur a Utiel

Un conductor ha mort este dilluns a Utiel després d’eixir de la via a la N-III i col·lisionar contra un mur. Els bombers l’han hagut d’excarcerar del vehicle, però no han pogut salvar-li la vida.

Foios es bolca per homenatjar Ferran Torres després del seu gol històric al Mundial

Foios prepara un homenatge especial per a Ferran Torres, heroi del pas a la final del Mundial, i l’Ajuntament estudia nomenar-lo fill predilecte del municipi.

Diego Conde jugarà cedit al Betis una temporada amb opció de compra

El porter Diego Conde arriba al Betis cedit pel Villarreal per una temporada, amb opció de compra i després de l’eixida de Pau López a l’Andorra.

Hugo Sotelo reforça el mig del Llevant cedit pel Celta amb opció de compra

El migcampista gallec Hugo Sotelo jugarà esta temporada al Llevant cedit pel Celta de Vigo, que ha inclòs una opció de compra del 50% dels seus drets. El futbolista, que ja és a València, s’incorpora esta vesprada a la pretemporada de l’equip de Luís Castro.