Què podem esperar del temps de la segona quinzena d’octubre?

 

El pont del Pilar va destacar per un ambient assolellat en tot el país; gràcies a això vam poder veure platges i hotels plens malgrat les dates en la qual ens trobem.

Encara que el temps del passat pont va ajudar al turisme, no va ser tan benvolent amb el camp, que es troba mancat d’aigua per a la sembra, en alguns casos de manera urgent, com és el cas de Castella-la Manxa, Andalusia, Extremadura i gran part d’Aragó.

En estos moments, l’aigua total embassada és de 22.252 hm³; és a dir, un 39,64% de la seua capacitat. Això suposa una gran diferència respecte a les mateixes dates de l’any passat en el qual es trobaven al 45,66%, i la mitjana dels últims deu anys, que és del 51,48% de la seua capacitat.

 

Com serà la resta d’octubre

 

A partir d’ahir, i fins a este dissabte existeix la possibilitat que es produïsquen pluges aïllades amb poca importància a Catalunya, Balears i la Comunitat Valenciana.

També podrien desenvolupar-se ruixats a Galícia al final de la jornada del dissabte, a conseqüència d’un front que el diumenge podria desplaçar-se a les regions cantàbriques, altiplà castellanolleonesa, Comunitat de Madrid i nord d’Extremadura, propiciant en general pluges febles i insuficients per a l’agricultura.

Durant la setmana vinent probablement arribaran nous fronts pel nord-oest peninsular, podent causar pluges poc importants en estos mateixos punts, però especialment a Galícia.

En els últims dies del mes podrà ploure de manera esporàdica però en general, si es compleixen els mapes de previsió actuals, predominarà l’estabilitat en quasi tota Espanya, potser a excepció de Galícia.

A més, en esta segona quinzena del mes les temperatures se situaran per damunt del normal, sobretot a l’interior de la meitat sud peninsular on podrien donar-se registres de fins a 3 °C superiors a la mitjana. Tot això mentre esperem els efectes del possible calfament sobtat estratosfèric.

 

“Hi haurà un calfament sobtat estratosfèric”

 

A la fi d’octubre podríem presenciar un calfament sobtat estratosfèric (CSE) causat per l‘intercanvi d’energia en forma de calor que es produeix entre l’estratosfera i la troposfera, i que pot derivar en grans variacions de circulació entre totes dues capes.

Els CSE tenen el seu origen en latituds mitjanes i es mouen cap a les polars, desplaçant a l’aire més fred d’aqueixa regió i comprometent l’estabilitat del vòrtex polar.

En esta ocasió destaca la possibilitat que este fenomen es produïsca en dates tan primerenques, quasi de rècord, ja que el fenomen tindria lloc entre l’última setmana d’octubre i les primeres de novembre, alguna cosa molt poc habitual.

Si la circulació de l’estratosfera es veu afectada, pot arribar a capes inferiors, produint-se canvis en la circulació de la troposfera i grans anomalies, com va ocórrer durant l’hivern passat quan un episodi de calfament sobtat estratosfèric va desestabilitzar la circulació de l’estratosfera al desembre i les anomalies van afectar els sistemes meteorològics de la troposfera el mes de gener desencadenant, entre altres fenòmens, la borrasca Filomena.

Això últim ocorre si el calfament sobtat estratosfèric és intens i persistent, alterant primer les condicions presents per damunt de la tropopausa i després reflectint-se més a baix. Per a notar estos canvis haurem d’esperar molt probablement a novembre.

Últimes notícies

Milers de persones omplin València el 9 d’Octubre per defensar la identitat valenciana i l’escola pública

La manifestació unitària del 9 d’Octubre ha recorregut el centre de València per reivindicar la identitat valenciana, la llengua, l’escola pública, la vivenda i una millor financiació, en una jornada massiva i sense incidents.

De la Fuente veu en Mestalla l’escenari ideal per a l’últim partit de la selecció

Luis de la Fuente ha defensat a València que Mestalla aculla un últim partit de la selecció espanyola abans del seu tancament, previsiblement amb uns quarts de final de la Lliga de Nacions. El seleccionador s’ha mostrat emocionat pel suport rebut i ha reivindicat els valors personals en la formació dels jóvens futbolistes.

Mestalla s’apunta per a acollir els quarts de la Nations League i la seua gran despedida

La RFEF vol que el partit de quarts de final de la Nations League es jugue a Mestalla com a últim gran duel abans del trasllat al Nou Mestalla. La decisió es prendrà entre el 25 i el 29 de març.

Tres ferits lleus per la caiguda d’una farola en un acte amb Luis de la Fuente a València

Tres persones han resultat ferides lleus en caure una farola sobre el públic durant una visita de Luis de la Fuente a un mural de la selecció a Monteolivet, València. La Policia i una ambulància han atés ràpidament els afectats.

Suspenen la gala pirotècnica de diumenge a València per la inseguretat a la plaça

El sector pirotècnic ha decidit cancel·lar l’espectacle inaugural del festival internacional de focs artificials d’este diumenge a la plaça de l’Ajuntament de València per la falta de garanties de seguretat derivades de l’acampada pel dret a la vivenda.

Milers de persones omplin València en una Processó Cívica tranquil·la i sense incidents

La Processó Cívica de la Senyera del 9 d’Octubre ha recorregut el centre de València amb normalitat i sense incidents destacats, en una jornada marcada per la convivència amb l’acampada pel dret a la vivenda i la suspensió de la mascletà.

Pérez Llorca encapçalarà la delegació valenciana en el primer míting electoral de Feijóo a Madrid

Juanfran Pérez Llorca liderarà este dissabte la delegació del PPCV que viatjarà a Madrid per a donar suport a Alberto Núñez Feijóo en el seu primer míting electoral de precampanya, amb una àmplia mobilització de militants i simpatitzants valencians.

L’inici del pont del Pilar ja col·lapsa diverses carreteres valencianes

L’arrancada del pont del Pilar ha deixat ja trànsit molt intens en les principals eixides i accessos de València, Castelló i Alacant, especialment a l’AP-7, l’A-3 i l’A-7, segons la DGT. Diversos accidents en altres punts d’Espanya, inclòs un a Gandia, empitjoren la situació viària.