Metro, metre, medir i medició

Veiem algunes vegades, encara que no moltes, la substitució de la veu metro, per metre, quan no es fa referència a la unitat de longitud del sistema mètric decimal, i no és la distància de deu decímetres, cent centímetres, mil mil·límetres.

El vocable metro, en el valencià normatiu, com sabem, és ‘ferrocarril, de recorregut generalment subterrani, destinat al transport ràpid de viatgers per l’interior d’una ciutat’. També és l’abreviació de metropolità quan eixa paraula denomina eixe mitjà de transport. La veu completa també significa ‘relacionat amb la metròpolis’, com a ‘estat o ciutat respecte a les antigues colònies’, “La metròpolis parisenca és la principal de la francofonia” i ‘ciutat que té una seu arxiepiscopal’.

El metre ja hem dit que es referix a la mida d’una passa llarga, encara que alguns diccionaris, com ara el Diccionari català-valencià-balear (DCVB), també arrepleguen la veu metro referida a la unitat de longitud i ‘metre per a amidar longituds’. Per cert, que el verb medir, sinònim de la forma amidar, que ens l’han venut com a barbarisme o castellanisme inadmissible, està acceptat per l’Acadèmia Valenciana de la Llengua i registrat en el Diccionari normatiu valencià. També l’arreplega el DCVB, que informa de l’ús que feia sant Vicent Ferrer en els seus sermons (1410).

El Corpus Informatitzat del Valencià també mostra que en el Llibre dels feits i en el Llibre de la saviesa del rei Jaume I (1480 i 1485) estan arreplegats exemples de l’ús de medir en eixos documents. Com també informa de l’extensa nòmina d’escriptors i lingüistes que ha emprat eixe verb en les seues obres, des del segle XIV,  com ara Bernat Fenollar, Jeroni Pau, anònims autors del Llibre de les Corts de Sueca i de la Història de la Cultura Valenciana, autor del Curial e Güelfa, Lluís Galiana, Joaquim Garcia Girona, Constantí Llombart, Carles Salvador, Enric Valor, Martí Domínguez, Carmelina Sánchez Cutillas, Xavier Casp, Abelard Saragossà, Sofia Moltó, Antoni Ferrando, Francesc Viadel, Manuel Joan Arinyó, Vicent Garcia Perales, Imma Navarro i altres. I parent del verb medir tenim el substantiu medició, també titlat de barbarisme per l’essencialisme lingüístic, però registrat també en el DNV, per tant, normatiu. Usat per José Escrig, Gofred Ros, Francesc Caballero, Víctor Labrado, Rafael Escobar, Garcia Verduch i Jorge Garcia Palop, documentat en 1887  i registrat igualment en el CIVAL

I de les diverses mides i medicions ens trobem amb una locució, també tatxada d’incorrecta, com és a mida que, “A mida que vagen arribant els indiques a on s’han d’assentar”. El DNV registra eixa expressió, per tant, és normativa, però els diccionaris influïts per l’elitisme lingüístic i alguns manuals dels vicariats valencians d’obediència noucentista, no registren eixa locució, i donen com única vàlida a mesura que. Però Joan Manuel Serrat, en la seua proverbial independència i amplitud de mires, en la seua bonica i definitòria cançó Barcelona i jo, fent cas omís de les rigideses normatives, deia que:

“A mida que arriben homes es va fent gran la ciutat.
A mida que els peus li creixen se li fa petit el cap.
A mida que perd la mida es va omplint de presoners.

I el CIVAL ens informa de l’ús que han fet o fan d’esta locució autors com Ernest Martínez Ferrando, Josep Giner i Marco, Maximilià Thous, Miguel Adlert, Carles Salvador, Gaetà Huguet, Toni Cucarella, Maluy Benet, Josep Millo, Immaculada Cerdà, Fina Cardona, Carme Manuel i altres.

Per tant, eixa locució la podem gastar, sense temor que cap essencialiste ens refregue que és una incorrecció. Si ho diuen els diccionaris valencians, Joan Manuel Serrat, els autors citats, vostés i jo, poden dir-ho tots ben clar, com podem i poden dir “A mesura que”.

Estes paraules, comentades hui, medir, medició, a mida que, i centenars més, com agarrar, agraïx, anou, assentar-se, defendre, entropessar, este, faena, febra, juí, llonja, mitat, nuc, quadro, partix, prejuí, rabo, raonar, servici, tamany, vore, xillar, etc., excloses durant molt de temps de valencià llibresc pels que es creien posseïdors de la veritat lingüística i prenen la filologia com a una religió o creença dogmàtiques, però usades  pels i per les valencianoparlants, són les que poden contribuir a un patró lingüístic, assimilable, practicable, amb voluntat de transversalitat, com el propugnat i reivindicat, entre molts altres, pel professor i acadèmic Abelard Saragossà, en tota la seua obra, i últimament en l’article “Proposta per a Vicent Mompó i Natàlia Enguix”. Naturalment, fan falta altres mesures d’alt rang estatal, però el consens i els pactes que demanem alguns són imprescindibles, si no volem que s’accelere l’extinció d’esta dolça i nostrada llengua de tots els valencians i valencianes.

Últimes notícies

Ruixats forts a l’interior nord de la Comunitat Valenciana esta vesprada

Aemet ha anunciat probabilitat de ruixats localment forts amb tronada esta vesprada a l’interior del terç nord de la Comunitat Valenciana, amb temperatures màximes lleugerament més altes a València i oratge estable a la mar.

Mor un treballador de l’Arenal Sound de Borriana durant l’última jornada del festival

Un treballador de l’Arenal Sound de Borriana ha mort este diumenge, últim dia del festival, després de ser traslladat a l’Hospital de la Plana, presumptament per causes naturals.

Entrenament sorpresa de Carlos Alcaraz a Alacant abans de tornar al circuit

Carlos Alcaraz ha reaparegut amb un entrenament sorpresa en el complex Arena de la Platja de Sant Joan d’Alacant per a preparar el seu retorn a la competició en el Masters 1.000 de Cincinnati, després de quasi quatre mesos lesionat al canell dret.

Gulácsi reforça la porteria del Villarreal amb un fitxatge de dos anys

El Villarreal ha incorporat el porter hongarés Péter Gulácsi, de 36 anys, procedent del Red Bull Leipzig, amb un contracte de dos temporades.

Les màximes baixen dels 40 graus i Alcoi registra 37,9 com a valor més alt

Les temperatures han baixat este dilluns dels 40 graus a la Comunitat Valenciana i el valor més alt s’ha registrat a Alcoi, amb 37,9 graus, segons Aemet. Les capitals de província han quedat per davall dels 33 graus.

Armoni Brooks arriba cedit al Valencia Basket per a la temporada 2026-27

El Valencia Basket ha incorporat l’escorta nord-americà Armoni Brooks cedit des del LDLC ASVEL Villeurbanne per a la temporada 2026-27, després de destacar a l’EuroLeague amb l’Armani Olimpia Milan. El jugador, de 28 anys i amb experiència a la NBA i a la G League, arriba com a especialista en el tir exterior.

Un cotxe es calfa en ple carrer de Novelda i els ocupants en ixen il·lesos

Un cotxe ha quedat calfat este dilluns en plena via urbana a Novelda, però els ocupants han pogut eixir-ne il·lesos. Bombers i Policia Local han intervingut per controlar el foc i evitar danys majors.

Les persones amb ELA en dependència extrema cobren fins a 9.850 € al mes sense llista d’espera

La Generalitat ha reconegut el grau màxim de dependència a 102 persones amb ELA fins a juliol de 2026, amb prestacions de fins a 9.850 euros mensuals i sense llistes d’espera per al Grado III+ a la Comunitat Valenciana.
FILMOTECA D'ESTIU