Més de 10.000 persones, segons la Delegació del Govern, es van manifestar este dissabte pel centre de València per a exigir la fi del que qualifiquen de genocidi a Gaza, l’embargament total d’armes i la ruptura de relacions amb Israel.
La protesta, convocada per BDS País Valencià i la plataforma Embargament d’Armes Ja!, va partir a les 19.00 des de la plaça de bous, va avançar pel carrer Colón i va arribar a la Porta de la Mar i la plaça d’Amèrica, on es van llegir manifestos. El pas per artèries comercials i places cèntriques va donar màxima visibilitat a la mobilització.
Sota una pancarta amb missatges de boicot, els assistents van corejar lemes en suport al poble palestí. Es van escoltar consignes com ‘Free Palestine’, ‘De nord a sud, d’est a oest, la lluita seguix coste el que coste’ o ‘Són hospitals, no bases militars’. Entre banderes palestines es van veure cartells amb les cares de Benjamin Netanyahu i Donald Trump caricaturitzats amb el bigot d’Hitler.
Reivindicacions i context
En els discursos finals, els convocants van advertir que els qui intenten silenciar al poble palestí són els mateixos que precarizan la vida quotidiana a casa, i van defendre que no es pot deixar només a un poble que, sostenen, patix la cara més dura del sistema. El to dels missatges va lligar la denúncia a Gaza amb problemes socials locals per a sumar suports.
Les plataformes van denunciar l’anomenat pla Trump-Netanyahu per a Gaza i van reclamar mesures concretes: embargament integral d’armes a Israel; fi de les relacions diplomàtiques, comercials, acadèmiques, culturals i esportives; i sancions selectives i legals. Segons van explicar, estes demandes busquen elevar la pressió diplomàtica i econòmica i encaixen amb l’estratègia de boicot i desinversió defensa pel moviment BDS.
També van instar els partits amb representació en el Congrés a recolzar el decret llei en tramitació, que consideren un primer pas cap a la ruptura de relacions i l’aplicació de sancions. A la ciutadania li van demanar intensificar les accions contra el que qualifiquen de genocidi per a mantindre el focus públic.
La convocatòria va formar part d’una jornada amb més de 70 marxes en tot el país per a exigir que acabe el genocidi. El dia va estar marcat pel pla de pau proposat pels Estats Units i per la decisió d’Hamàs de negociar i alliberar a tots els ostatges israelians, un teló de fons que va reforçar l’atenció sobre les protestes. A més, la recent intercepció d’una flotilla per l’Armada israeliana va derivar en concentracions d’urgència el dijous i el divendres, el que va mantindre visca la mobilització durant la setmana.