12.5 C
València
Dissabte, 20 desembre, 2025

La necessària preposició ‘a’ davant de complement directe

“La jutgessa deixa en llibertat l’home que va amenaçar Mazón” és el titular d’una notícia apareguda fa uns quants dies en un diari. Si només llegim el títol de la crònica podem pensar que el president de la Generalitat és qui ha amenaçat a algú. O, com a molt, dubtarem sobre qui amenaça, perquè no és fàcil que el president d’un territori amenace a ningú llevat que siga el dels Estats Units d’Amèrica, actual, o el d’Argentina, vigent, però no pensarem que Carlos Mazón siga l’amenaçat, excepte si u és un erudit o molt entés en la complicada normativa que tenim en esta llengua.

Però si fem una lectura completa de la notícia, vorem que l’amenaçat sí que era el president de la Generalitat. Les eventuals equivocacions en casos com el que citem venen per eludir la preposició a davant del complement directe, nom de persona (Mazón), si se seguix la norma ‘pura’ i essencialista del valencià de llibre, obviant la norma emanada de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, que en la Gramàtica normativa valenciana disposa que “Optativament, la preposició a introduïx el complement directe representat per nom propi de persona: “He vist (a) Carles”. “Han convidat (a) Maria a la boda”. En això, la GNV, a més de reflectir la realitat, seguix l’estela de Josep Giner i de Ferrer Pastor, que en la seua Gramàtica valenciana propugna l’ús de la preposició “a” davant del complement directe, quan és un nom propi de persona i posa exemples com “He vist a Pere”, “No he conegut a Maria”.

Algunes frases que també donen lloc a comprensió equivocada serien “El xic que buscava Antoni ja se n’ha anat”, que no sabem qui buscava a qui, i “La dona que ha atropellat Leonor amb la moto és forastera”, que no sabem qui ha atropellat a qui.  La regla general disposa que davant de complement directe no va la preposició a, llevat de les  excepcions “habituals”. De manera que les frases apuntades com a exemple més amunt, per a la normativa “pura”, no duen el referit nexe a, encara que confonga la funció dels personatges i el sentit de les seues accions. Més frases sense eixa a davant d’objecte directe ser animat són “Pilar recorda son pare”, “Jo votaré mon tio per a president del club”, que oralment ningú les diria sense la preposició.

La prohibició d’eixe nexe, com en les seqüències apuntades, i la repressió de la parla que comporta eixa penalització, és una de les normes que més dificulta la comunicació, en els exemples apuntats i en altres com “Gemma, la veïna, estima la meua germana”, “Invitaré el mestre”, que encara que no confonen clarament, també són estranys per a la comunicació. Si no volem que la normativa complicada que tenim seguisca contribuint a la davallada de l’ús social i de la transmissió generacional, cal anar reformant la normativa i fent el valencià normatiu més fàcil i acostant-lo tant com es puga a la parla natural.  L’Acadèmia Valenciana de la Llengua i destacats lingüistes han anat fent aportacions a la normativa i fent més practicable l’escriptura d’esta llengua, encara que no suficientment. Per cert, el toc al purisme, que frena la comunicació i naturalitat en l’ús de la nostra parla, el pegà la famosa ‘Llista Fabregat’, que disposava la incorporació o preferència al llenguatge de Canal 9 de més de cinc-centes paraules bandejades per la normativa essencialista i “oficial” aleshores. Però d’això tractarem en una pròxima entrega.

Últimes notícies

AVVAC xifra en quasi 7 milions les pèrdues no reconegudes per la DANA en l’art valencià

Un peritatge de AVVAC xifra en més de 6,9 milions l'impacte de la DANA del 29 d'octubre de 2024 en el sector de les arts visuals valencianes i denúncia que gran part dels danys seguixen sense ser compensats.

Damnificats per la DANA condicionen reunir-se amb Pérez Llorca al lliurament de l’acta de Mazón

L'associació ha agraït la invitació del president per a tractar la situació dels afectats, però l'ha declinada fins que exigisca a Carlos Mazón la seua acta. El col·lectiu rebutja que se'ls atribuïsca ànim de venjança i afirma que busca justícia i canvis en emergències.

José Andrés visita el Mercat Central de València i recolza als mercats municipals

El xef va recórrer el Mercat Central de València, va desdejunar en Central Bar i va comprar en més de quinze posats producte local i utensilis. Va reforçar el seu defensa dels mercats i va alertar del risc de perdre la seua essència davant el turisme.

Dos detinguts per intentar una estafa immobiliària de 400.000 euros a una anciana a Alacant

La Policia Nacional ha detingut a Alacant a una dona i a un home per intentar estafar 400.000 euros a una dona de 77 anys. La víctima ja havia perdut joies i 29.300 euros mitjançant retirades en efectiu.

Antònia Folguera: l’art digital a penes ha mostrat les seues possibilitats

Antònia Folguera ha comissariat la posada de llarg de Vortex, un espai immersiu de Bellver Blue Tech Zone, i sosté que l'art digital a penes ha mostrat el seu potencial. L'obra 'The Rhythm of the Ocean', de Desilence amb música de Suzanne Ciani, connecta amb la investigació marina del centre.

La Comunitat Valenciana espera que el primer premi de la Loteria de Nadal no l’esquive una altra vegada

La Comunitat Valenciana confia que la Grossa torne a la regió després d'un 2024 discret. Vendes i consignació creixen en 2025 i les matemàtiques recorden el pes de l'atzar.

La tardor s’acomiada amb núvols i possibles pluges a Alacant i lleus canvis tèrmics

El comiat de la tardor arriba amb cels molt nuvolosos en la Comunitat Valenciana i ruixats puntuals en el litoral d'Alacant que tendiran a remetre al final del dia. Les temperatures només variaran lleugerament i el vent anirà girant a component oest amb algun repunt d'intensitat.

1-1 a Mestalla: Leo Román i la saga sostenen al Mallorca davant un València bolcat

Un València dominador va igualar amb Hugo Duro el punt inicial de Samu Costa, però es va topar amb el pal i amb un excel·lent Leo Román. El Mallorca va resistir i es va emportar un punt valuós.