La necessària preposició ‘a’ davant de complement directe

“La jutgessa deixa en llibertat l’home que va amenaçar Mazón” és el titular d’una notícia apareguda fa uns quants dies en un diari. Si només llegim el títol de la crònica podem pensar que el president de la Generalitat és qui ha amenaçat a algú. O, com a molt, dubtarem sobre qui amenaça, perquè no és fàcil que el president d’un territori amenace a ningú llevat que siga el dels Estats Units d’Amèrica, actual, o el d’Argentina, vigent, però no pensarem que Carlos Mazón siga l’amenaçat, excepte si u és un erudit o molt entés en la complicada normativa que tenim en esta llengua.

Però si fem una lectura completa de la notícia, vorem que l’amenaçat sí que era el president de la Generalitat. Les eventuals equivocacions en casos com el que citem venen per eludir la preposició a davant del complement directe, nom de persona (Mazón), si se seguix la norma ‘pura’ i essencialista del valencià de llibre, obviant la norma emanada de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, que en la Gramàtica normativa valenciana disposa que “Optativament, la preposició a introduïx el complement directe representat per nom propi de persona: “He vist (a) Carles”. “Han convidat (a) Maria a la boda”. En això, la GNV, a més de reflectir la realitat, seguix l’estela de Josep Giner i de Ferrer Pastor, que en la seua Gramàtica valenciana propugna l’ús de la preposició “a” davant del complement directe, quan és un nom propi de persona i posa exemples com “He vist a Pere”, “No he conegut a Maria”.

Algunes frases que també donen lloc a comprensió equivocada serien “El xic que buscava Antoni ja se n’ha anat”, que no sabem qui buscava a qui, i “La dona que ha atropellat Leonor amb la moto és forastera”, que no sabem qui ha atropellat a qui.  La regla general disposa que davant de complement directe no va la preposició a, llevat de les  excepcions “habituals”. De manera que les frases apuntades com a exemple més amunt, per a la normativa “pura”, no duen el referit nexe a, encara que confonga la funció dels personatges i el sentit de les seues accions. Més frases sense eixa a davant d’objecte directe ser animat són “Pilar recorda son pare”, “Jo votaré mon tio per a president del club”, que oralment ningú les diria sense la preposició.

La prohibició d’eixe nexe, com en les seqüències apuntades, i la repressió de la parla que comporta eixa penalització, és una de les normes que més dificulta la comunicació, en els exemples apuntats i en altres com “Gemma, la veïna, estima la meua germana”, “Invitaré el mestre”, que encara que no confonen clarament, també són estranys per a la comunicació. Si no volem que la normativa complicada que tenim seguisca contribuint a la davallada de l’ús social i de la transmissió generacional, cal anar reformant la normativa i fent el valencià normatiu més fàcil i acostant-lo tant com es puga a la parla natural.  L’Acadèmia Valenciana de la Llengua i destacats lingüistes han anat fent aportacions a la normativa i fent més practicable l’escriptura d’esta llengua, encara que no suficientment. Per cert, el toc al purisme, que frena la comunicació i naturalitat en l’ús de la nostra parla, el pegà la famosa ‘Llista Fabregat’, que disposava la incorporació o preferència al llenguatge de Canal 9 de més de cinc-centes paraules bandejades per la normativa essencialista i “oficial” aleshores. Però d’això tractarem en una pròxima entrega.

Últimes notícies

El València Basket celebra la Lliga Femenina i posposa més comiats després de les eixides de Fiebich i Fam

El València Basket festeja el seu quart títol de la Lliga Femenina Endesa en el Roig Arena amb homenatges a Leo Fiebich i Awa Fam, mentres evita anunciar més acomiadades malgrat els contractes que finalitzen el 30 de juny.

L’afició taronja plena el Roig Arena per a celebrar la primera Lliga Femenina Endesa a casa

El València Basket festeja amb prop d'un miler d'aficionats en el Roig Arena la seua primera Lliga Femenina Endesa aconseguida en el pavelló, en un acte marcat pels comiats i els agraïments.

L’afició taronja plena el Roig Arena per a festejar la primera Lliga Femenina Endesa

El València Basket femení va compartir amb prop d'un miler d'aficionats la celebració de la seua primera Lliga Femenina Endesa en el Roig Arena, en un acte marcat pels comiats i la música.

Camps celebra els congressos territorials del PP malgrat el retard en la Comunitat Valenciana

Francisco Camps valora la convocatòria dels congressos territorials del PP encara que el de la Comunitat Valenciana es retarde fins a tardor, i reclama igualtat de condicions internes per a la seua candidatura al PPCV.

Burgos reivindica tots els títols del València Basket femení i evita jerarquies

Rubén Burgos es resistix a considerar més important l'últim títol de la Lliga Femenina Endesa i demana no normalitzar els èxits continuats del València Basket femení.

Detingut a Alacant el líder d’un clan vinculat a la Camorra i buscat per Europol

La Policia Nacional ha detingut a Alacant a Pietro Izzo, presumpte lider del clan Licciardi vinculat a la Camorra napolitana, reclamat per Itàlia per xantatge i extorsion.

Miguel Polo assenyala al Cecopi per la falta d’avisos en la dana de València

Miguel Polo, president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, defén l'actuació de l'organisme durant la dana de València i responsabilitza al Cecopi per la lentitud en els avisos i la falta de planificació.

Jupol denuncia una brutal agressió a un policia nacional a València i reclama més protecció

Jupol denuncia una brutal agressió patida per un policia nacional a València i alerta de l'augment de la violència contra els agents, reclamant més protecció i reconeixement com a professió de risc.