Anuncios

Un nou fàrmac doblega la supervivència en una mena de càncer de mama metastàtic

El càncer de mama és el tumor més freqüent en dones a tot el món, afecta 2,3 milions de persones i causa la mort de 571.000 cada any. La classificació molecular del càncer de mama permet decidir quin és el millor tractament en funció de les característiques del tumor. Entre els diferents subtipus, els càncers de mama HER2 negatiu representen el 70% de tots els tumors.

Investigadors de l’Hospital Clínic-IDIBAPS, de l’Institut Català d’Oncologia (ICO) i del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (Vhio) han participat en un estudi internacional que ha demostrat l’eficàcia d’un nou fàrmac que duplica la supervivència en pacients amb càncer de mama metastàtic amb una baixa expressió d’HER2.

Anuncios

El nou tractament, el trastuzumab deruxtecan, aconsegueix doblegar la supervivència sense progressió de la malaltia en les pacients amb aquesta mena de tumor respecte als tractaments estàndard, ha informat l’Hospital Vall d’Hebron en un comunicat aquest diumenge.

Aquest nou fàrmac conjuga un anticòs monoclonal —el trastuzumab— amb un quimioteràpic —el deruxtecan— i ha sigut aprovat recentment per al tractament del càncer de mama metastàtic HER2+ per l’Agència del medicament dels Estats Units (FDA) i d’Europa (EMA).

Representa el 70% dels tumors

Entre els diferents subtipus, els càncers de mama HER2 negatiu representen el 70% de tots els tumors.
Els nivells d’HER2, una proteïna que es troba en l’exterior de les cèl·lules tumorals, es determina de manera rutinària per a decidir quina és l’estratègia de tractament adequada per al càncer de mama.

En el cas dels tumors metastàtics HER2 negatius, s’ha vist que el 55% no tenen amplificació del gen HER2 (per tant, fins ara són considerats com HER2-negatius) però el 70% d’aquests expressen nivells baixos de la proteïna HER2 (HER2-low).

Aquests tumors HER2-low són un grup molt heterogeni que inclou altres dos subtipus en funció de si les cèl·lules tumorals expressen o no receptors hormonals (RH): RH positiu o RH negatiu.

Fins ara, les pacients amb tumors HER2-negatius no es beneficiaven de tractaments contra l’HER2 com el trastuzumab, un anticòs que ha canviat l’evolució del càncer de mama HER2-positiu“, ha explicat Aleix Prat, oncòleg de l’Hospital Clínic, cap del grup Genòmica transnacional i teràpies dirigides en tumors sòlids de l’IDIBAPS i professor de la Universitat de Barcelona (UB).

Ara, gràcies a aquest nou fàrmac inmunoconjugat, que combina 7-8 molècules d’una quimioteràpia molt potent amb l’anticòs trastuzumab, es prolonga la supervivència de les pacients“, ha afegit Prat, que ha participat en la investigació.

L’estudi

En l’estudi, publicat en el New England Journal of Medicine (NEJM), han participat 557 pacients, de les quals prop del 90% tenien un tumor amb RH positiu i un 10% tenien un tumor amb RH negatiu, i ha avaluat l’ús d’aquest fàrmac enfront del tractament d’elecció de l’especialista en pacients amb càncer de mama HER2-low que havien rebut un o dos tractaments previs de quimioteràpia a més de tractament hormonal.

Un suplement a base d’herbes obri esperances contra el càncer de pulmó

La supervivència lliure de progressió va ser de prop de 10 mesos quan es va utilitzar el trastuzumab deruxtecan, i de 5,1 mesos amb la quimioteràpia habitual. Fent la mateixa comparativa, la supervivència mitjana va ser de 23,4 mesos enfront de prop de 17 mesos.

Més de 570.000 morts a l’any a tot el món

Així, l’estudi conclou que el tractament amb trastuzumab deruxtecan és “la primera teràpia dirigida contra HER2 que demostra un benefici clínic significatiu en pacients amb càncer de mama“, el tumor més freqüent en dones a tot el món, que afecta 2,3 milions de persones i causa la mort de 571.000 cada any.

Un dels reptes actuals serà assegurar que es miren de forma adequada els nivells d’HER2 perquè fins ara no era important, però ara ho és molt, i estudis previs mostren gran discordança entre patòlegs per a identificar nivells baixos d’HER2“, ha advertit, per part seua, l’oncòloga i investigadora Maria Vidal.

Els resultats obtinguts són estadísticament significatius, clínicament molt rellevants i amb efectes adversos molt manejables“, sosté Miguel Gil, oncòleg i cap del Servei d’Oncologia Mèdica de l’ICO l’Hospitalet.

Aquest tractament passarà a ser un estàndard en breu, i esperem que no tarde molt a poder ser incorporat en el sistema públic una vegada s’aprove per l’Agència Europea del Medicament i l’Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris“, ha conclòs Gil.

Anuncios
Anuncios

Últimes notícies

Les tempestes descarreguen més de 50 litres per metre quadrat a Estubeny i quasi 500 llamps a Alacant

Les tempestes d'este dissabte deixen més de 50 litres per metre quadrat a Estubeny, quasi 500 llamps sobretot a Alacant i diverses incidències ateses pels bombers.

La dona ingressada a Alacant per possible hantavirus dona negatiu en la primera PCR

La primera PCR realitzada a la dona ingressada en un hospital d'Alacant per sospita de hantavirus ha donat resultat negatiu, encara que es manté el protocol amb una segona prova i l'aïllament preventiu.

La Policia Nacional investiga la violació d’una jove de 18 anys en la Marina de València

La Unitat de Família i Dona de la Policia Nacional investiga la violació amb penetració patida per una jove de 18 anys de matinada en la zona de l'aparcament de la Marina de València.

Elx i Alabés firmen un empat patit que deixa el descens encara obert

Elx i Esportiu Alabés empaten 1-1 en un partit tibant marcat per la pluja i la por de fallar, un resultat que a penes millora la seua situació en la lluita per la permanència.

Elx i Alabés firmen un empat tibant que no buida el fantasma del descens

Elx i Esportiu Alabés empaten 1-1 en un partit marcat per la tensió i la necessitat de punts, un resultat que manté als dos equips molt prop del descens.

Corberán apel·la a la necessitat del València per a aconseguir el seu millor rendiment en la lluita per la salvació

Carlos Corberán insistix que el València ha de transformar la pressió per la permanència en motivació, defén la seua planificació d'entrenaments i analitza el repte davant l'Athletic.

Athletic i València es juguen Europa i la salvació en San Mamés

Athletic i València es mesuren en San Mamés en un dol clau: els bilbaïns apuren les seues opcions europees i els valencianistes busquen allunyar-se del descens.

Esquerra Unida recolza per unanimitat la vaga educativa indefinida en la Comunitat Valenciana

El Consell Polític Nacional d'Esquerra Unida del País Valencià aprova per unanimitat una resolució de suport a la vaga educativa indefinida de l'11 de maig i al professorat valencià, i responsabilitza al govern del PP i Vox de la deterioració del sistema.
Anuncios