14.1 C
València
Dimarts, 24 febrer, 2026

Un nou fàrmac doblega la supervivència en una mena de càncer de mama metastàtic

El càncer de mama és el tumor més freqüent en dones a tot el món, afecta 2,3 milions de persones i causa la mort de 571.000 cada any. La classificació molecular del càncer de mama permet decidir quin és el millor tractament en funció de les característiques del tumor. Entre els diferents subtipus, els càncers de mama HER2 negatiu representen el 70% de tots els tumors.

Investigadors de l’Hospital Clínic-IDIBAPS, de l’Institut Català d’Oncologia (ICO) i del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (Vhio) han participat en un estudi internacional que ha demostrat l’eficàcia d’un nou fàrmac que duplica la supervivència en pacients amb càncer de mama metastàtic amb una baixa expressió d’HER2.

El nou tractament, el trastuzumab deruxtecan, aconsegueix doblegar la supervivència sense progressió de la malaltia en les pacients amb aquesta mena de tumor respecte als tractaments estàndard, ha informat l’Hospital Vall d’Hebron en un comunicat aquest diumenge.

Aquest nou fàrmac conjuga un anticòs monoclonal —el trastuzumab— amb un quimioteràpic —el deruxtecan— i ha sigut aprovat recentment per al tractament del càncer de mama metastàtic HER2+ per l’Agència del medicament dels Estats Units (FDA) i d’Europa (EMA).

Representa el 70% dels tumors

Entre els diferents subtipus, els càncers de mama HER2 negatiu representen el 70% de tots els tumors.
Els nivells d’HER2, una proteïna que es troba en l’exterior de les cèl·lules tumorals, es determina de manera rutinària per a decidir quina és l’estratègia de tractament adequada per al càncer de mama.

En el cas dels tumors metastàtics HER2 negatius, s’ha vist que el 55% no tenen amplificació del gen HER2 (per tant, fins ara són considerats com HER2-negatius) però el 70% d’aquests expressen nivells baixos de la proteïna HER2 (HER2-low).

Aquests tumors HER2-low són un grup molt heterogeni que inclou altres dos subtipus en funció de si les cèl·lules tumorals expressen o no receptors hormonals (RH): RH positiu o RH negatiu.

Fins ara, les pacients amb tumors HER2-negatius no es beneficiaven de tractaments contra l’HER2 com el trastuzumab, un anticòs que ha canviat l’evolució del càncer de mama HER2-positiu“, ha explicat Aleix Prat, oncòleg de l’Hospital Clínic, cap del grup Genòmica transnacional i teràpies dirigides en tumors sòlids de l’IDIBAPS i professor de la Universitat de Barcelona (UB).

Ara, gràcies a aquest nou fàrmac inmunoconjugat, que combina 7-8 molècules d’una quimioteràpia molt potent amb l’anticòs trastuzumab, es prolonga la supervivència de les pacients“, ha afegit Prat, que ha participat en la investigació.

L’estudi

En l’estudi, publicat en el New England Journal of Medicine (NEJM), han participat 557 pacients, de les quals prop del 90% tenien un tumor amb RH positiu i un 10% tenien un tumor amb RH negatiu, i ha avaluat l’ús d’aquest fàrmac enfront del tractament d’elecció de l’especialista en pacients amb càncer de mama HER2-low que havien rebut un o dos tractaments previs de quimioteràpia a més de tractament hormonal.

Un suplement a base d’herbes obri esperances contra el càncer de pulmó

La supervivència lliure de progressió va ser de prop de 10 mesos quan es va utilitzar el trastuzumab deruxtecan, i de 5,1 mesos amb la quimioteràpia habitual. Fent la mateixa comparativa, la supervivència mitjana va ser de 23,4 mesos enfront de prop de 17 mesos.

Més de 570.000 morts a l’any a tot el món

Així, l’estudi conclou que el tractament amb trastuzumab deruxtecan és “la primera teràpia dirigida contra HER2 que demostra un benefici clínic significatiu en pacients amb càncer de mama“, el tumor més freqüent en dones a tot el món, que afecta 2,3 milions de persones i causa la mort de 571.000 cada any.

Un dels reptes actuals serà assegurar que es miren de forma adequada els nivells d’HER2 perquè fins ara no era important, però ara ho és molt, i estudis previs mostren gran discordança entre patòlegs per a identificar nivells baixos d’HER2“, ha advertit, per part seua, l’oncòloga i investigadora Maria Vidal.

Els resultats obtinguts són estadísticament significatius, clínicament molt rellevants i amb efectes adversos molt manejables“, sosté Miguel Gil, oncòleg i cap del Servei d’Oncologia Mèdica de l’ICO l’Hospitalet.

Aquest tractament passarà a ser un estàndard en breu, i esperem que no tarde molt a poder ser incorporat en el sistema públic una vegada s’aprove per l’Agència Europea del Medicament i l’Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris“, ha conclòs Gil.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Els bombers de València superen 1.100 servicis per vent en menys de dos mesos

El Consorci ha atés 1.110 actuacions per ratxes i objectes desplaçats en un període molt curt, quasi el triple de la mitjana anual. La cadena de huit borrasques ha forçat reforços operatius.

Rescatats quinze migrants d’una pastera a cinc quilòmetres de la costa alacantina

Salvament Marítim ha rescatat a quinze hòmens que viatjaven en una pastera a uns cinc quilòmetres d'Arenals del Sol. Van arribar al port d'Alacant i van ser atesos per Creu Roja.

Una bandera ucraïnesa de 100 metres recorre Alacant en el quart aniversari de la guerra

Una bandera d'Ucraïna de 100 metres ha encapçalat una marxa pacífica a Alacant, amb lectura de manifest i lemes contra l'oblit. La província concentra el 17% de la diàspora a Espanya.

La Generalitat amplia al 20% l’aval de vivenda i eleva a 30 milions el programa de l’IVF

El Consell reforça el programa de l'IVF fins a 30 milions i eleva l'aval al 20% perquè jóvens de 18 a 45 anys accedisquen a finançament del 100% en la seua primera vivenda. La nova convocatòria amplia el preu màxim a 311.000 € i flexibilitza l'edat en municipis afectats per la dana.

La jutgessa de la DANA centra en les víctimes 60 de les 109 pàgines del seu escrit contra Mazón

La instructora remet al TSJCV una exposició raonada sobre la gestió de la DANA i dedica 60 de 109 pàgines a relatar pel seu nom a 230 víctimes. Enlletgix les 'informacions falses' que van sumar morts inexistents i assenyala que un altre cas en estudi podria elevar el balanç a 231.

Pérez Llorca considera que PPCV i Mazón ja van assumir responsabilitats per la DANA

El president ha expressat un profund respecte per les víctimes i ha defés que el PPCV i Carlos Mazón ja van assumir la seua responsabilitat política. També ha evitat valorar les investigacions judicials i ha recordat les mesures adoptades després del temporal.

El PP evita pronunciar-se sobre la petició al TSJCV per a investigar a Carlos Mazón

El síndic popular Fernando Pastor ha reiterat que el partit no comenta decisions judicials. Ha evitat parlar de demanar l'acta a Carlos Mazón fins que es pronuncie el TSJCV.

Dimarts amb sol i lleuger ascens tèrmic en la Comunitat Valenciana

Dimarts amb cels poc nuvolosos o buidats i temperatures en lleuger ascens o sense canvis en la Comunitat Valenciana. Hi haurà boires i bancs de boira en el litoral.