Un nou fàrmac doblega la supervivència en una mena de càncer de mama metastàtic

El càncer de mama és el tumor més freqüent en dones a tot el món, afecta 2,3 milions de persones i causa la mort de 571.000 cada any. La classificació molecular del càncer de mama permet decidir quin és el millor tractament en funció de les característiques del tumor. Entre els diferents subtipus, els càncers de mama HER2 negatiu representen el 70% de tots els tumors.

Investigadors de l’Hospital Clínic-IDIBAPS, de l’Institut Català d’Oncologia (ICO) i del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (Vhio) han participat en un estudi internacional que ha demostrat l’eficàcia d’un nou fàrmac que duplica la supervivència en pacients amb càncer de mama metastàtic amb una baixa expressió d’HER2.

El nou tractament, el trastuzumab deruxtecan, aconsegueix doblegar la supervivència sense progressió de la malaltia en les pacients amb aquesta mena de tumor respecte als tractaments estàndard, ha informat l’Hospital Vall d’Hebron en un comunicat aquest diumenge.

Aquest nou fàrmac conjuga un anticòs monoclonal —el trastuzumab— amb un quimioteràpic —el deruxtecan— i ha sigut aprovat recentment per al tractament del càncer de mama metastàtic HER2+ per l’Agència del medicament dels Estats Units (FDA) i d’Europa (EMA).

Representa el 70% dels tumors

Entre els diferents subtipus, els càncers de mama HER2 negatiu representen el 70% de tots els tumors.
Els nivells d’HER2, una proteïna que es troba en l’exterior de les cèl·lules tumorals, es determina de manera rutinària per a decidir quina és l’estratègia de tractament adequada per al càncer de mama.

En el cas dels tumors metastàtics HER2 negatius, s’ha vist que el 55% no tenen amplificació del gen HER2 (per tant, fins ara són considerats com HER2-negatius) però el 70% d’aquests expressen nivells baixos de la proteïna HER2 (HER2-low).

Aquests tumors HER2-low són un grup molt heterogeni que inclou altres dos subtipus en funció de si les cèl·lules tumorals expressen o no receptors hormonals (RH): RH positiu o RH negatiu.

Fins ara, les pacients amb tumors HER2-negatius no es beneficiaven de tractaments contra l’HER2 com el trastuzumab, un anticòs que ha canviat l’evolució del càncer de mama HER2-positiu“, ha explicat Aleix Prat, oncòleg de l’Hospital Clínic, cap del grup Genòmica transnacional i teràpies dirigides en tumors sòlids de l’IDIBAPS i professor de la Universitat de Barcelona (UB).

Ara, gràcies a aquest nou fàrmac inmunoconjugat, que combina 7-8 molècules d’una quimioteràpia molt potent amb l’anticòs trastuzumab, es prolonga la supervivència de les pacients“, ha afegit Prat, que ha participat en la investigació.

L’estudi

En l’estudi, publicat en el New England Journal of Medicine (NEJM), han participat 557 pacients, de les quals prop del 90% tenien un tumor amb RH positiu i un 10% tenien un tumor amb RH negatiu, i ha avaluat l’ús d’aquest fàrmac enfront del tractament d’elecció de l’especialista en pacients amb càncer de mama HER2-low que havien rebut un o dos tractaments previs de quimioteràpia a més de tractament hormonal.

Un suplement a base d’herbes obri esperances contra el càncer de pulmó

La supervivència lliure de progressió va ser de prop de 10 mesos quan es va utilitzar el trastuzumab deruxtecan, i de 5,1 mesos amb la quimioteràpia habitual. Fent la mateixa comparativa, la supervivència mitjana va ser de 23,4 mesos enfront de prop de 17 mesos.

Més de 570.000 morts a l’any a tot el món

Així, l’estudi conclou que el tractament amb trastuzumab deruxtecan és “la primera teràpia dirigida contra HER2 que demostra un benefici clínic significatiu en pacients amb càncer de mama“, el tumor més freqüent en dones a tot el món, que afecta 2,3 milions de persones i causa la mort de 571.000 cada any.

Un dels reptes actuals serà assegurar que es miren de forma adequada els nivells d’HER2 perquè fins ara no era important, però ara ho és molt, i estudis previs mostren gran discordança entre patòlegs per a identificar nivells baixos d’HER2“, ha advertit, per part seua, l’oncòloga i investigadora Maria Vidal.

Els resultats obtinguts són estadísticament significatius, clínicament molt rellevants i amb efectes adversos molt manejables“, sosté Miguel Gil, oncòleg i cap del Servei d’Oncologia Mèdica de l’ICO l’Hospitalet.

Aquest tractament passarà a ser un estàndard en breu, i esperem que no tarde molt a poder ser incorporat en el sistema públic una vegada s’aprove per l’Agència Europea del Medicament i l’Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris“, ha conclòs Gil.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La Audiència de València reobri la causa contra José María Ángel pel títol amb el què va promocionar com a funcionari

La Audiència de València revoca l’arxivament i ordena instruir la causa contra José María Ángel pel presumpte ús d’un títol fals.

La Fundació Oceanogràfic impulsa un projecte per a protegir les mantelines en la costa valenciana

La Fundació Oceanogràfic posa en marxa un projecte per a protegir les mantelines i millorar-ne el seguiment en la costa valenciana.

La jutgessa de la dana manté la prova cal·ligràfica sobre les notes amb avisos a la població del 29 d’octubre

La jutgessa rebutja el recurs de Salomé Pradas i manté la pericial sobre unes notes amb instruccions d’alerta a la població el 29-O.

Vox diu que no negocia amb el PP els pressupostos de la Generalitat i l’oposició alerta de més cessions

Vox assegura que no hi ha contactes amb el PP pels pressupostos i l’oposició avisa que el termini s’esgota abans de l’estiu.

Bombai presentarà el seu nou single al Centre del Carme amb un concert acústic gratuït a València

Bombai presentarà el 17 d’abril al Centre del Carme el seu nou single amb una xarrada i un concert acústic gratuït amb reserva prèvia.

Vaga en Metrovalència i TRAM d’Alacant: SEMAF convoca cinc jornades de parades en abril

SEMAF convoca cinc dies de vaga en Metrovalència i TRAM d’Alacant durant abril per discrepàncies amb FGV sobre seguretat i conveni.

Compromís alerta que creix un 8 % la població en assentaments i infravivenda a València

Compromís denuncia que 1.342 persones viuen en assentaments i infravivenda a València i acusa el govern local d’inacció.

Claudia Montes nega al Suprem que Ábalos li confirmara cap endoll en Logirail

Claudia Montes assegura al Suprem que Ábalos mai li va dir que haguera intervingut per a col·locar-la en Logirail.