8.5 C
València
Dijous, 25 desembre, 2025

Un nou fàrmac doblega la supervivència en una mena de càncer de mama metastàtic

El càncer de mama és el tumor més freqüent en dones a tot el món, afecta 2,3 milions de persones i causa la mort de 571.000 cada any. La classificació molecular del càncer de mama permet decidir quin és el millor tractament en funció de les característiques del tumor. Entre els diferents subtipus, els càncers de mama HER2 negatiu representen el 70% de tots els tumors.

Investigadors de l’Hospital Clínic-IDIBAPS, de l’Institut Català d’Oncologia (ICO) i del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (Vhio) han participat en un estudi internacional que ha demostrat l’eficàcia d’un nou fàrmac que duplica la supervivència en pacients amb càncer de mama metastàtic amb una baixa expressió d’HER2.

El nou tractament, el trastuzumab deruxtecan, aconsegueix doblegar la supervivència sense progressió de la malaltia en les pacients amb aquesta mena de tumor respecte als tractaments estàndard, ha informat l’Hospital Vall d’Hebron en un comunicat aquest diumenge.

Aquest nou fàrmac conjuga un anticòs monoclonal —el trastuzumab— amb un quimioteràpic —el deruxtecan— i ha sigut aprovat recentment per al tractament del càncer de mama metastàtic HER2+ per l’Agència del medicament dels Estats Units (FDA) i d’Europa (EMA).

Representa el 70% dels tumors

Entre els diferents subtipus, els càncers de mama HER2 negatiu representen el 70% de tots els tumors.
Els nivells d’HER2, una proteïna que es troba en l’exterior de les cèl·lules tumorals, es determina de manera rutinària per a decidir quina és l’estratègia de tractament adequada per al càncer de mama.

En el cas dels tumors metastàtics HER2 negatius, s’ha vist que el 55% no tenen amplificació del gen HER2 (per tant, fins ara són considerats com HER2-negatius) però el 70% d’aquests expressen nivells baixos de la proteïna HER2 (HER2-low).

Aquests tumors HER2-low són un grup molt heterogeni que inclou altres dos subtipus en funció de si les cèl·lules tumorals expressen o no receptors hormonals (RH): RH positiu o RH negatiu.

Fins ara, les pacients amb tumors HER2-negatius no es beneficiaven de tractaments contra l’HER2 com el trastuzumab, un anticòs que ha canviat l’evolució del càncer de mama HER2-positiu“, ha explicat Aleix Prat, oncòleg de l’Hospital Clínic, cap del grup Genòmica transnacional i teràpies dirigides en tumors sòlids de l’IDIBAPS i professor de la Universitat de Barcelona (UB).

Ara, gràcies a aquest nou fàrmac inmunoconjugat, que combina 7-8 molècules d’una quimioteràpia molt potent amb l’anticòs trastuzumab, es prolonga la supervivència de les pacients“, ha afegit Prat, que ha participat en la investigació.

L’estudi

En l’estudi, publicat en el New England Journal of Medicine (NEJM), han participat 557 pacients, de les quals prop del 90% tenien un tumor amb RH positiu i un 10% tenien un tumor amb RH negatiu, i ha avaluat l’ús d’aquest fàrmac enfront del tractament d’elecció de l’especialista en pacients amb càncer de mama HER2-low que havien rebut un o dos tractaments previs de quimioteràpia a més de tractament hormonal.

Un suplement a base d’herbes obri esperances contra el càncer de pulmó

La supervivència lliure de progressió va ser de prop de 10 mesos quan es va utilitzar el trastuzumab deruxtecan, i de 5,1 mesos amb la quimioteràpia habitual. Fent la mateixa comparativa, la supervivència mitjana va ser de 23,4 mesos enfront de prop de 17 mesos.

Més de 570.000 morts a l’any a tot el món

Així, l’estudi conclou que el tractament amb trastuzumab deruxtecan és “la primera teràpia dirigida contra HER2 que demostra un benefici clínic significatiu en pacients amb càncer de mama“, el tumor més freqüent en dones a tot el món, que afecta 2,3 milions de persones i causa la mort de 571.000 cada any.

Un dels reptes actuals serà assegurar que es miren de forma adequada els nivells d’HER2 perquè fins ara no era important, però ara ho és molt, i estudis previs mostren gran discordança entre patòlegs per a identificar nivells baixos d’HER2“, ha advertit, per part seua, l’oncòloga i investigadora Maria Vidal.

Els resultats obtinguts són estadísticament significatius, clínicament molt rellevants i amb efectes adversos molt manejables“, sosté Miguel Gil, oncòleg i cap del Servei d’Oncologia Mèdica de l’ICO l’Hospitalet.

Aquest tractament passarà a ser un estàndard en breu, i esperem que no tarde molt a poder ser incorporat en el sistema públic una vegada s’aprove per l’Agència Europea del Medicament i l’Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris“, ha conclòs Gil.

Últimes notícies

Alerta groga demà en el litoral nord d’Alacant per pluges de fins a 60 l/m² en 12 hores

Aemet ha activat per al dijous 25 l'alerta groga en el litoral nord d'Alacant per acumulats de fins a 60 l/m² en 12 hores. Hi haurà cels nuvolosos, baixada de màximes i vent del nord en la costa.

Compromís avisa: la flexibilització de la ZBE a València és un baló d’oxigen temporal

Compromís considera que la flexibilització de la ZBE en 2026 només aporta alleujament temporal i no resol trànsit ni contaminació. Advertix risc de perdre fins a 115 milions en fons europeus i critica la inacció municipal.

Roig fixa 2026 com l’any per a repetir Champions

Roig va afirmar que 2025 ha sigut un bon any i va situar 2026 com el curs per a repetir Champions per primera vegada. Va demanar a Marcelino i als jugadors mantindre la regularitat en LaLiga.

El raïm de la sort busquen mantindre el seu mercat davant l’entrada de raïm estranger

La campanya nadalenca del raïm Aledo del Vinalopó afronta competència importada i una producció elevada amb minvament que obliga a més treball en magatzems. El sector demana triar DOP per a Nit de cap d'any.

Un feix de llum enlluerna a un pilot sobre El Campello i activa un operatiu policial

Un pilot va ser enlluernat en sobrevolar El Campello i va avisar a la torre de control. Les autoritats alerten de sancions de fins a 600.000 euros i demanen avisar al 112 o via Alertcops.

Emergències duplica el personal del 112 en Nit de Nadal i reforça el torn de nit

La Conselleria d'Emergències i Interior ha duplicat els efectius del 112 per a esta Nit de Nadal i concentra el major reforç en la nit; el 25 hi haurà 60 operadors.

Catalá celebra la flexibilització del decret de ZBE i confia a mantindre les ajudes en 2026

L'alcaldessa de València ha qualificat de sorpresa grata la flexibilització del decret estatal de ZBE, que permet a l'Ajuntament continuar optant a ajudes en 2026. Atribuïx el canvi a la situació de municipis que encara no havien implantat la ZBE i manté la petició a Costas vinculada al projecte del Museu Sorolla.

La Generalitat aconseguix que el Govern exonere d’impostos les ajudes per la DANA

El Govern eximix d'IRPF, Patrimoni i Societats les ajudes de la Generalitat a empreses i autònoms afectats per la DANA, amb efecte retroactiu des del 29 d'octubre de 2024. El president celebra la decisió però la considera insuficient i reclama més mesures.