Un nou fàrmac doblega la supervivència en una mena de càncer de mama metastàtic

El càncer de mama és el tumor més freqüent en dones a tot el món, afecta 2,3 milions de persones i causa la mort de 571.000 cada any. La classificació molecular del càncer de mama permet decidir quin és el millor tractament en funció de les característiques del tumor. Entre els diferents subtipus, els càncers de mama HER2 negatiu representen el 70% de tots els tumors.

Investigadors de l’Hospital Clínic-IDIBAPS, de l’Institut Català d’Oncologia (ICO) i del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (Vhio) han participat en un estudi internacional que ha demostrat l’eficàcia d’un nou fàrmac que duplica la supervivència en pacients amb càncer de mama metastàtic amb una baixa expressió d’HER2.

El nou tractament, el trastuzumab deruxtecan, aconsegueix doblegar la supervivència sense progressió de la malaltia en les pacients amb aquesta mena de tumor respecte als tractaments estàndard, ha informat l’Hospital Vall d’Hebron en un comunicat aquest diumenge.

Aquest nou fàrmac conjuga un anticòs monoclonal —el trastuzumab— amb un quimioteràpic —el deruxtecan— i ha sigut aprovat recentment per al tractament del càncer de mama metastàtic HER2+ per l’Agència del medicament dels Estats Units (FDA) i d’Europa (EMA).

Representa el 70% dels tumors

Entre els diferents subtipus, els càncers de mama HER2 negatiu representen el 70% de tots els tumors.
Els nivells d’HER2, una proteïna que es troba en l’exterior de les cèl·lules tumorals, es determina de manera rutinària per a decidir quina és l’estratègia de tractament adequada per al càncer de mama.

En el cas dels tumors metastàtics HER2 negatius, s’ha vist que el 55% no tenen amplificació del gen HER2 (per tant, fins ara són considerats com HER2-negatius) però el 70% d’aquests expressen nivells baixos de la proteïna HER2 (HER2-low).

Aquests tumors HER2-low són un grup molt heterogeni que inclou altres dos subtipus en funció de si les cèl·lules tumorals expressen o no receptors hormonals (RH): RH positiu o RH negatiu.

Fins ara, les pacients amb tumors HER2-negatius no es beneficiaven de tractaments contra l’HER2 com el trastuzumab, un anticòs que ha canviat l’evolució del càncer de mama HER2-positiu“, ha explicat Aleix Prat, oncòleg de l’Hospital Clínic, cap del grup Genòmica transnacional i teràpies dirigides en tumors sòlids de l’IDIBAPS i professor de la Universitat de Barcelona (UB).

Ara, gràcies a aquest nou fàrmac inmunoconjugat, que combina 7-8 molècules d’una quimioteràpia molt potent amb l’anticòs trastuzumab, es prolonga la supervivència de les pacients“, ha afegit Prat, que ha participat en la investigació.

L’estudi

En l’estudi, publicat en el New England Journal of Medicine (NEJM), han participat 557 pacients, de les quals prop del 90% tenien un tumor amb RH positiu i un 10% tenien un tumor amb RH negatiu, i ha avaluat l’ús d’aquest fàrmac enfront del tractament d’elecció de l’especialista en pacients amb càncer de mama HER2-low que havien rebut un o dos tractaments previs de quimioteràpia a més de tractament hormonal.

Un suplement a base d’herbes obri esperances contra el càncer de pulmó

La supervivència lliure de progressió va ser de prop de 10 mesos quan es va utilitzar el trastuzumab deruxtecan, i de 5,1 mesos amb la quimioteràpia habitual. Fent la mateixa comparativa, la supervivència mitjana va ser de 23,4 mesos enfront de prop de 17 mesos.

Més de 570.000 morts a l’any a tot el món

Així, l’estudi conclou que el tractament amb trastuzumab deruxtecan és “la primera teràpia dirigida contra HER2 que demostra un benefici clínic significatiu en pacients amb càncer de mama“, el tumor més freqüent en dones a tot el món, que afecta 2,3 milions de persones i causa la mort de 571.000 cada any.

Un dels reptes actuals serà assegurar que es miren de forma adequada els nivells d’HER2 perquè fins ara no era important, però ara ho és molt, i estudis previs mostren gran discordança entre patòlegs per a identificar nivells baixos d’HER2“, ha advertit, per part seua, l’oncòloga i investigadora Maria Vidal.

Els resultats obtinguts són estadísticament significatius, clínicament molt rellevants i amb efectes adversos molt manejables“, sosté Miguel Gil, oncòleg i cap del Servei d’Oncologia Mèdica de l’ICO l’Hospitalet.

Aquest tractament passarà a ser un estàndard en breu, i esperem que no tarde molt a poder ser incorporat en el sistema públic una vegada s’aprove per l’Agència Europea del Medicament i l’Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris“, ha conclòs Gil.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Alacant mobilitza a 1.300 persones per a garantir la romeria de la Santa Faç

L'Ajuntament d'Alacant desplega un dispositiu de 1.300 persones per a assegurar la romeria de la Santa Faç, amb reforç de seguretat, neteja i transport.

Caixaforum València obri una gran immersió en els mons d’Alicia

Caixaforum València acull fins al 12 d'octubre la major exposició dedicada a Alicia, un recorregut immersiu per l'obra de Lewis Carroll amb art, teatre, tallers i experiències participatives.

El PSPV estén a José Marí Olano la seua denúncia davant la Fiscalia Anticorrupció

El PSPV sumarà al regidor José Marí Olano a la denúncia davant la Fiscalia Anticorrupció pel presumpte tripijoc de places públiques i la col·locació de personal lligada a l'antic Consorci València 2007.

La meteoròloga d’À Punt sosté que una millor informació hauria evitat part de les morts per la dana

La meteoròloga d'À Punt Victoria Roselló declara davant la jutgessa que amb avisos primerencs i clars a la població es podrien haver salvat vides en la dana d'octubre.

Les associacions de víctimes de la DANA de València exigixen justícia i critiquen l’aforament de Mazón

Tres associacions de víctimes de la DANA de València reclamen en el Congrés justícia, mesures enfront del canvi climàtic i la fi de l'aforament de Carlos Mazón, advertint que no passaran pàgina.

Morant afirma que no hi haurà reparació per a les víctimes de la DANA fins que Mazón declare davant la Justícia

Diana Morant sosté que la reparació a les víctimes de la DANA de València passa perquè Carlos Mazón comparega davant la Justícia i critica el negacionismo climàtic en la Generalitat.

Bigas confia en la permanència de l’Elx i veu clau que hi haja més equips en la lluita pel descens

Pedro Bigas mostra confiança que l'Elx aconseguirà la permanència en una Lliga molt igualada per baix i destaca la importància de sumar en els dols directes i aprofitar el desgast de l'Atlètic de Madrid.

El concert de Jean-Michel Jarre es trasllada a la Marina Nord i convertix el recinte en eix del cicle FAR

El recital de Jean-Michel Jarre del 8 de juliol deixa la Ciutat de les Arts i les Ciències i se celebrarà en la Marina Nord, que passa a ser l'escenari principal del cicle FAR sense canvis de data ni d'entrades.