La Conselleria d Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca ha conclòs 32 de les 41 obres d emergència previstes per a encauçar barrancs de competència estatal a la Comunitat Valenciana, amb l objectiu de protegir els municipis davant possibles avingudes d aigua com les registrades durant la dana de 2024.
Així ho ha explicat este dimecres el conseller Miguel Barrachina durant el ple de Les Corts Valencianes. Ha respost una pregunta sobre les actuacions que està impulsant el Consell en estes infraestructures hidràuliques.
Segons ha detallat, la Conselleria està intervenint en barrancs que corresponen a l Estat. Ho fa mitjançant declaracions d emergència i, segons ha remarcat, sense suport econòmic del Govern d Espanya.
En este sentit, Barrachina ha denunciat que el Consell està finançant estes obres amb recursos propis. Ha assenyalat que s està acudint als bancs per a demanar crèdits que, segons ha dit, acabaran pagant els ciutadans valencians.
També ha indicat que, per a actuar en estos llits, la Generalitat ha hagut de sol·licitar autorització als òrgans estatals competents: ‘Amb diners dels valencians, acudint als bancs per a demanar crèdits que tornarem els valencians i, en el cas dels llits, demanant autorització a qui els dirigix’, ha afirmat.
Segons les xifres facilitades pel conseller, de les 41 actuacions d emergència previstes, 32 ja han quedat concloses. Altres huit es troben en la fase final d execució i només una està encara pendent d iniciar-se.
Inversió en llits i barrancs
Barrachina ha afegit que la Vicepresidència tercera i Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures, Territori i de la Recuperació està invertint 56 milions d euros en diferents llits. L objectiu és condicionar-los, netejar-los i evitar que noves barrancades provoquen danys com els que, segons ha recordat, es van patir fa dos anys.
Ha vinculat estes intervencions a les conseqüències de la dana de 2024, que va deixar greus desperfectes. Ha insistit que el Consell pretén reduir el risc d inundacions futures a través d estes obres.
D altra banda, el conseller ha criticat la gestió del Govern central després d aquella episodi de pluges intenses. Ha lamentat que, dos anys després de la dana que, segons ha indicat, va provocar 233 morts, encara no s ha implantat un sistema d alerta primerenca.
Segons ha afirmat, este sistema no estarà operatiu ‘fins d ací, almenys, 3 o 4 anys’. Mentres tant, ha indicat que el Govern central acaba de manar redacció dels projectes d obres estructurals en els barrancs del Poyo, Pozalet i Saleta, i també en el riu Magro.
Crítiques a la falta de plans d emergència
Barrachina ha carregat contra el president del Govern, Pedro Sánchez, per la seua actuació en matèria hidràulica. ‘Sánchez es fuga, com de Paiporta, sense haver iniciat cap de les obres’, ha afirmat durant la seua intervenció en l hemicicle.
El conseller ha advertit que per a este cap de setmana hi ha alerta per pluges a la Comunitat Valenciana. En este context, ha destacat que, dels 21 embassaments públics existents, només el que és de titularitat de la Generalitat té implantat actualment el pla d emergència.
Segons ha detallat, els altres 20 depenen de l Administració central. D estos, 18 corresponen a la Confederación Hidrográfica del Júcar i dos a la Confederación Hidrográfica del Segura.
Sobre estos embassaments ha assegurat: ‘Els 20 de Pedro Sánchez -18 de la Confederación Hidrográfica del Júcar i dos de la Confederación Hidrográfica del Segura-, tornen les pluges dos anys després i cap té implementat el pla d emergències‘, ha advertit.
Barrachina ha conclòs que la Generalitat ha hagut d actuar davant la falta d iniciatives estatals en barrancs i embassaments. Ha defensat que estes obres d emergència busquen reforçar la seguretat dels municipis davant episodis de fortes pluges i avingudes sobtades d aigua.




