Paris 2024: El ‘Team Espanya’, la Foto i el sostre de cristall

Espanya viatja als Jocs amb la segona delegació més nombrosa (382) de la història amb un repte: batre les 22 medalles de Barcelona’92

Per vegada primera, hi haurà més dones (192) que homes (190) i s’igualarà la plusmarca d’equips (11) que van competir a la Ciutat Comtal

PARÍS, 22 (de l’enviat especial d’EUROPA PRESS, Gaspar Díez)

L’Espanya olímpica més paritària de la història -192 dones, 190 homes- viatja als Jocs de Paris 2024, que es disputen del 26 de juliol a l’11 d’agost, abanderada pel llustre d’un cicle d’èxits en Mundials i Europeus i la convicció que Barcelona’92, i la repetida plusmarca de les 22 medalles, passarà a la història.

«Per primera vegada he dit que anem a superar les 22 medalles de Barcelona, i no em penedisc», va apuntar fa un parell de setmanes en els Esmorzars d’Europa Press el president del COE, Alejandro Blanco, tradicionalment caut en les càbales, però assentat el seu pronòstic en les matemàtiques: 34 medalles en grans campionats l’any preolímpic 2015; 41, el 2019 i 67, el 2023.

Absents Mireia Belmonte, no classificada, i Lydia Valentín, retirada, la campiona olímpica en bàdminton en Rio 2026 Carolina Marín, després de la seua absència per la lesió del genoll trencat a Tòquio 2020, simbolitza el poder emergent de l’esport femení espanyol, que, per vegada primera, superarà en nombre (192) al masculí (190) en la història dels Jocs.

Espanya igualarà el rècord d’equips en uns Jocs, amb 11 -dos més que a Tòquio-, entre ells els dos de futbol, junt amb handbol, hoquei herba, waterpolo i bàsquet, també en les versions masculina i femenina, i el bàsquet 3×3 femení. «Espanya és una potència mundial en esports d’equip», subratlla Blanco.

Esta metamorfosi de l’esport espanyol es pot explicar per dos raons: una inversió milionària després de la crisi sanitària per la pandèmia de la COVID-19 i el canvi de mentalitat dels esportistes. Poc després de Tòquio 2020, el president del Govern, Pedro Sánchez, ja va anunciar una inversió «històrica» d’1.000 milions per al cicle 2019-23, un 40 per cent més que en l’anterior, un mannà que es pretén mudar ara en forma de medalles.

La injecció multimilionària procedent dels fons europeus postpandèmia, i el suport de les beques ‘CSD Team Espanya’ per a completar un esgotat pla ADO, han permès als olímpics nacionals pagar les competicions en l’estranger, ampliar els seus cossos tècnics i disposar, fins i tot, de ‘espàrrings’ com va confessar Carolina Marín en el seu pla per a aconseguir el doble or olímpic.

‘LA’ FOTO: L’ÚLTIM ‘VAMOS’ DE NADAL?

La de Rafa Nadal i Carlos Alcaraz, el (gloriós) passat i el (prometedor) present del tennis espanyol, serà ‘la’ foto dels Jocs. Això va augurar el president més longeu (des que va guanyar a Mercedes Coghen el 2005) del COE sobre el possible ‘últim ball’, i el seu postrero ‘vamos’, del millor esportista espanyol de la història sobre l’argila parisenca.

El dobles de Nadal, alimentat el seu ànim per la final a Basteu, i Alcaraz encarna el relleu d’una Generació d’Or de l’esport espanyol a una altra que s’entrelluca encara més lluminosa. Pot ser ‘la’ foto dels Jocs per a Espanya, o potser la que arreplegue les llàgrimes de l’incombustible Rudy Fernández en la seua sisena participació olímpica.

Candidats a esta instantània immortal són igualment els atletes Jordan Díaz, Ana Peleteiro, Álvaro Martín i María Pérez; el K4-500 liderat per Saúl Craviotto, qui podria desempatar amb David Cal com l’espanyol amb més medalles (6) en uns Jocs, i el femení; i el C2-500 d’Antía Jácome i María Corbera.

El futbol masculí i el femení ambicionen allargar la ‘festa’ després de la recent Eurocopa d’Alemanya, les Lligues de Nacions d’ambdues seleccions o el Mundial de les pupil·les de Montse Tomé; i el waterpolo culminaria sengles generacions de llegenda com a subcampiones olímpiques i després de ser campions del món i d’Europa.

Els regatistes del 470 mixt Jordi Xammar i Nora Brugman a la recerca de la ‘Triple Corona’ en apenes sis mesos; Carolina Marín; el nadador Hugo González; els judocas Fran Garrigós i Niko ‘Shera’; la gimnàstica rítmica i Ray Zapata; la subcampiona olímpica de taekwondo Adriana Cerezo; les regatistes Támara Echegoyen i Paula Barceló; la natació artística; el primer campió olímpic en escalada Alberto Ginés; els or en tir Fátima Gálvez i Alberto Fernández; l’eterna Maialen Chourraut; el golfista Jon Rahm; i els ‘Hispans’ cotitzen per a pujar al podi amb el vistós xandall de Joma, la multinacional toledana que vestirà al 15 per cent dels olímpics en Paris 2024.

Amb la incertesa resolta de l’estat de les aigües del Sena, la capital francesa es prepara per a albergar, blindada per un dispositiu de seguretat sense precedents -amb la presència fins i tot de militars, policies i guàrdies civils espanyols-, els Jocs de després de la pandèmia, i els ‘de casa’ per a una afició, un ‘team’ i un país, Espanya, que pot batre les 22 medalles de Barcelona’92.

Sense lletra en l’himne encara resten opcions alternatives per a celebrar els èxits del ‘Team Espanya’: onejar una de les 28.000 banderes reciclades pel COE i Santander i ballar al són de ‘La Gravedad’ interpretada pels finalistes d’OT per a festejar que, per fi, es va fer miques el sostre de cristall de Barcelona’92.

Últimes notícies

Avís groc per fortes pluges, tronades i granís a l’interior nord de Castelló este dimecres

Aemet ha activat per a la vesprada d’este dimecres l’avís groc a l’interior nord de Castelló per fortes pluges, tronades, granís i ratxes molt fortes de vent. L’episodi, amb una probabilitat entre el 40 % i el 70 %, s’estendrà entre les 16.00 i les 22.00 hores.

Troben el cadàver d’una dona a Llaurí prop del riu Xúquer

La Guàrdia Civil ha localitzat este dimarts el cos sense vida d’una dona a Llaurí, prop del riu Xúquer, i ha obert una investigació. Els agents analitzen si es tracta d’una jove desapareguda a Sueca el 30 de juliol.

Detinguda a Ontinyent per ferir amb un ganivet el seu excompany

Una dona de 26 anys ha sigut detinguda a Ontinyent després de ferir presumptament amb un ganivet de 17 centímetres el seu excompany, que presentava una ferida sagnant al braç esquerre. Un agent fora de servici va donar l’avís en vore l’home ferit a la zona dels carrers L’Ereta i Martínez Valls.

Controlat l’incendi de la Vall d’Uixó després de calcinar 9.568 hectàrees

L’incendi declarat el 25 de juliol a la Vall d’Uixó ha quedat controlat després de cremar 9.568 hectàrees i diversos municipis de Castelló.

Ontinyent encapçala la nova pujada de temperatures amb 40,6 graus

La calor s’ha intensificat este dimarts a la Comunitat Valenciana, amb 40,6 graus a Ontinyent i valors pròxims als 40 en diverses localitats de València i Alacant.

L’economia valenciana se situa entre les que més creixen amb un 2,9 % del PIB

L’economia de la Comunitat Valenciana ha crescut un 2,9 % interanual en el segon trimestre de 2026, per damunt de la mitjana espanyola i només per darrere d’Illes Balears. El PIB valencià també ha avançat un 0,8 % respecte al trimestre anterior.

Unai Elgezabal posa fi a la seua etapa al Llevant amb la rescissió del contracte

El central basc Unai Elgezabal i el Llevant han acordat rescindir el contracte, que acabava en juny de 2027, després de dos temporades al club i 54 partits oficials.

El Consell es planteja comprar els pisos de Les Naus per frenar l’especulació a Alacant

El Consell estudia adquirir les vivendes de Les Naus, a Alacant, com a única opció que considera viable per evitar operacions especulatives, mentres defensa l’impuls del Pla Vive amb 6.000 pisos públics en tres anys.
FILMOTECA D'ESTIU