Per fi arriben les pluges: una borrasca mediterrània podria provocar un canvi radical del temps

El passat cap de setmana, l’últim del mes de febrer i de l’hivern climatològic, va estar marcat per cels nuvolosos i algunes pluges febles que no van bastar per a fer front a la situació de sequera. Març podria portar un nou escenari, tal com afirma Samuel Biener, climatòleg de Meteored  (tiempo.com).

Ahir dilluns, es van produir pluges disperses en la meitat aquest i zones de l’Estret, així com a les illes de major relleu de Canàries. A Galícia els cels es cobriran a mesura que passen les hores, mentre que en la resta de la Península predominarà un temps anticiclònic amb temperatures diürnes majors a les del diumenge.

Les màximes superaran els 20 °C a la vall del Guadalquivir i al voltant de Bilbao, a conseqüència del vent del sud. El vessant mediterrani comptarà amb un ambient més fresc.


Hui, coincidint amb l’inici de la primavera climatològica, un nou front causarà precipitacions a Galícia que s’estendran cap al vessant cantàbric, Altiplà Nord i Alt Ebre. En els arxipèlags també podria ploure.

Les temperatures aniran en augment excepte en el litoral mediterrani, amb un ambient bastant suau i registres superiors als 20 °C a Logronyo i Bilbao. La nit serà freda i hi haurà gelades, de tal manera que la ciutat de Terol podria arribar als -3 °C.


El dimecres arribaran precipitacions al Cantàbric oriental, Pirineus, Aragó i Catalunya, on la cota de neu rondarà els 1500 metres. A més, un nou sistema frontal apareixerà pel nord-oest i propiciarà ruixats a Galícia i el Cantàbric. Les temperatures descendiran de manera brusca en el nord i pujaran en la meitat sud i aquest peninsular.


Canvi dràstic del temps


Durant la jornada del dijous, l’escenari meteorològic podria canviar completament a causa d’un tàlveg polar que se situarà sobre la Península a conseqüència de la pujada de l’anticicló, la qual cosa propiciarà importants precipitacions en diversos punts.


En aqueix mateix dia, les pluges s’estendran de nord-oest a sud-est per tota l’àrea peninsular, sent en forma de neu en punts de muntanya. Al final de la jornada, el tàlveg se situarà sobre el vessant mediterrani, i probablement s’esqueixarà creant una borrasca enfront de les costes de l’est i sud-est, on s’intensificaran les pluges, igual que a Balears. En el centre i nord peninsular les temperatures seguiran en descens.


Segons el model de referència de Meteored (Tiempo.com), la borrasca podria complicar molt la situació meteorològica en l’est i Balears, amb fortes pluges acompanyades de tempesta i neu en punts de muntanya.

Al Cantàbric els ruixats podrien ser igualment persistents, amb nevades en la serralada Cantàbrica. Les temperatures baixaran a la vora del Mediterrani.


Durant el cap de setmana es preveu un ambient variable i inestable, però existeixen incerteses. La baixa del Mediterrani es desplaçarà cap a l’est, però un nou despenge, procedent de l’Atlàntic, podria entrar en escena.

Últimes notícies

València obri els centres d’emergències socials i allarga l’horari de les piscines per l’onada de calor

L’Ajuntament de València ha activat refugis climàtics, ha obert centres d’emergències socials i ha retardat el tancament de les piscines municipals davant la previsió de temperatures extremes. També ha suspés activitats a l’aire lliure, ha tancat la Devesa i ha adaptat serveis municipals i obres.

Nivell 3 de preemergència per calor extrema i risc màxim d’incendis a la Comunitat Valenciana

Emergències ha activat el nivell 3 de preemergència per risc extrem d’incendis forestals fins al 21 d’agost i restringix l’accés a parcs naturals. A més, recomana adaptar els festejos de bous al carrer per a protegir els animals davant l’onada de calor.

Les exportacions valencianes creixen un 5 % i superen els 20.180 milions fins juny

Les exportacions de la Comunitat Valenciana han arribat a 20.180,3 milions d'euros en el primer semestre de 2026, un 5 % més que un any abans. València lidera les vendes a l'exterior, mentres la indústria agroalimentària i els béns d'equip trauen pit.

L’episodi de calor torna a calfar el Mediterrani fins als 30 graus

L’onada de calor que torna a afectar la Comunitat Valenciana ha mantingut el Mediterrani al voltant dels 30 graus, una situació que els experts qualifiquen de preocupant.

Xàtiva estrena 41 nous trens de Rodalia amb més capacitat i comoditats

El ministre de Transports, Óscar Puente, ha presentat a Xàtiva els primers 41 trens Civia 465 per a les línies C1, C2 i C6, amb un 30 % més de capacitat i millores de confort. Els combois començaran a circular des d’hui i s’aniran incorporant de forma progressiva fins a 2027.

La calor ofegant dispara la sensació tèrmica fins als 49 graus a Sumacàrcer

La Comunitat Valenciana ha patit fins primera hora de la vesprada màximes pròximes als 39 graus i sensacions tèrmiques de fins a 49 per la combinació de calor i una humitat que ha fregat el 90 % en diversos punts del territori.

El Tribunal Suprem fixa que un canvi de sexe no anul·la una condemna per violència masclista

El Tribunal Suprem ha establit que un canvi de sexe registral no pot anul·lar una condemna prèvia per violència masclista comesa quan l’autor era legalment un home. La resolució confirma una pena de presó imposada a Castelló per agressions a l’exparella i a la filla menor.

Extingit l’incendi en una empresa de palets d’Algar de Palància

El Consorci Provincial de Bombers de València ha donat per extingit este dimarts, a les 11.14 hores, l’incendi declarat dilluns en una empresa de palets d’Algar de Palància, que també va afectar una zona forestal. En l’extinció han treballat durant tota la nit bombers de València i Castelló, així com efectius de la Generalitat.