En la Romeria dels Canyes, acte central i més multitudinari de la Magdalena, el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha defés avançar cap a la igualtat amb fets i cooperació diària, més enllà de pancartes i eslògans. Ha insistit que l’esforç ha de ser compartit per institucions i ciutadania perquè la reivindicació del 8 de març tinga continuïtat durant tot l’any.
Ha subratllat que el Dia de la Dona ‘són tots els dies de l’any’ i que ‘no és qüestió d’una pancarta o un eslògan’, sinó del ‘treball de tots els dies de tot el món’. Segons ha remarcat, ‘quan s’aconseguix igualtat s’aconseguix una societat més justa’, per la qual cosa la Generalitat ha assumit com a prioritat impulsar polítiques en col·laboració amb la resta d’administracions perquè la Comunitat Valenciana siga un espill on altres societats puguen mirar-se.
Unitat institucional per la igualtat
Abans de partir la romeria, ha comparegut a l’Ajuntament al costat de l’alcaldessa, Begoña Carrasco, i un ampli elenc de representants públics: els consellers Marián Cano, Vicente Martínez Mus i Miguel Barrachina; la presidenta de la Diputació, Marta Barrachina; la presidenta de Les Corts, Plans Massó; i el expresident Alberto Fabra. També han acudit dirigents socialistes com la ministra de Ciència i secretària general del PSPV-PSOE, Diana Morant, i el síndic José Muñoz. El síndic de Compromís, Joan Ribó, ha participat en la romeria malgrat no aparéixer a la foto oficial dins del consistori. Esta presència plural ha reforçat el missatge d’unitat en una data simbòlica com el 8 de març i en l’arrancada de les festes fundacionals.
Pérez Llorca ha destacat que ‘ni el temps ahir va poder parar a tots els castellonencs de començar la seua festa gran’ i que, malgrat la pluja, la gent va eixir ‘amb ganes de començar una festa molt destacada en la Comunitat Valenciana’. Ha desitjat ‘molt bones festes a tot el poble de Castelló’ i ha felicitat l’alcaldessa per l’organització davant l’adversitat meteorològica.
Carrasco s’ha dirigit a les dones, als qui ha definit com a ‘ànima i coratge’, i ha assegurat que ‘juntes som més fortes, i junts arribem més lluny’. En coincidir el 8 de març amb la Romeria, ha explicat que la programació especial s’ha traslladat a altres dates per a evitar solapaments i mantindre el focus en els dos eixos: la reivindicació i la tradició.
L’alcaldessa ha detallat que enguany s’han repartit 25.000 canyes i, com a novetat, s’han preparat canyes per a xiquets amb l’objectiu de ‘mantindre un llegat’ i una tradició que es transmet de generació en generació. ‘Tenim una cita amb els nostres avantpassats i els nostres orígens perquè són festes fundacionals’, ha recordat.
Malgrat les males condicions, s’ha disparat la traca i s’ha pogut celebrar el Pregó. Segons ha destacat l’alcaldessa, ‘els valents castellonencs van decidir eixir’ i ‘tots els col·lectius, mil persones’ van participar. Ha traslladat el seu ‘orgull‘ i ‘agraïment’ als veïns i a les institucions presents en una ‘cita tan important amb la nostra història i els nostres orígens’.



