Paco Roca, Teresa Pascual i Elisa Ferrer, premis Fira del Llibre de València 2024

La 59 Fira del Llibre de València, que tindrà lloc del 25 d’abril al 5 de maig, distingirà amb els seus premis a Paco Roca, Teresa Pascual i Elisa Ferrer, ha anunciat l’organització del certamen en un comunicat.

Els premis Fira del Llibre de València s’atorguen des de l’any 2019 amb la finalitat de reconèixer la trajectòria i l’aportació literària, un en castellà i un altre en valencià, així com el talent emergent.

Paco Roca

El premi a la trajectòria en castellà a Paco Roca és especialment significatiu, ja que es tracta de la primera vegada que la Fira del Llibre de València premia a un autor de novel·la gràfica i còmic. D’aquesta manera l’organització de la Fira vol realçar el valor narratiu d’aquest gènere. Així mateix cal destacar que els tres premiats són valencians.

Els còmics de Paco Roca (València, 1969) han sigut traduïts a una dotzena de llengües. Els seus treballs han sigut guardonats, entre altres, amb el Premi Nacional del Còmic 2008, el Goya al millor guió adaptat per Arrugas el 2011, Excellence Award de Japón, el Inkpot Award en la Comic-Con de San Diego el 2019 o l’Eisner 2020 a la millor obra estrangera.

Així mateix, ha rebut la Medalla d’Or al Mèrit a les Belles arts 2021 del Ministeri de Cultura i el 2023 el Premi al Mèrit Cultural Ciutat de València. La seua última obra, El abismo del olvido (Astiberri, 2023), centrat en la lluita per la memòria de les persones afusellades pel franquisme en el cementeri de Paterna, va vendre en poc més d’un mes els 40.000 exemplars de la primera edició.

Teresa Pascual

Per la seua banda la poeta Teresa Pascual (Grau de Gandia, 1952) rebrà el premi a la trajectòria en valencià. Pascual es va donar a conèixer l’any 1987 amb el poemari Flexo, obra guanyadora del premi Senyoriu d’Ausiàs March de l’Ajuntament de Beniarjó.

Però va ser l’any següent el del seu reconeixement públic, en guanyar el premi Vicent Andrés Estellés, dins dels Premis Octubre, amb el llibre titulat Les Hores. Des de llavors ha publicat nombrosos poemaris, com El temps en ordre (2002) , premi Crítica Serra d’Or de poesia, o, recentment, Tot passa baix (La Breu Edicions, 2022), premi Lletra d’Or.

Elisa Ferrer

Finalment, el premi emergent serà per a Elisa Ferrer (l’Alcúdia de Crespins, 1983). Ferrer ha publicat recentment la novel·la L’holandès (Tusquets, 2023). L’any 2019 va guanyar el premi Tusquets Editors de Novel·la amb Temporada de avispas.

Els premis es lliuraran en el marc de la Fira del Llibre de València en diferents díes, sempre a la vesprada: el 27 d’abril Elisa Ferrer, el 28 Paco Roca i el 4 de maig Teresa Pascual.

Últimes notícies

Ontinyent encapçala la nova pujada de temperatures amb 40,6 graus

La calor s’ha intensificat este dimarts a la Comunitat Valenciana, amb 40,6 graus a Ontinyent i valors pròxims als 40 en diverses localitats de València i Alacant.

L’economia valenciana se situa entre les que més creixen amb un 2,9 % del PIB

L’economia de la Comunitat Valenciana ha crescut un 2,9 % interanual en el segon trimestre de 2026, per damunt de la mitjana espanyola i només per darrere d’Illes Balears. El PIB valencià també ha avançat un 0,8 % respecte al trimestre anterior.

Unai Elgezabal posa fi a la seua etapa al Llevant amb la rescissió del contracte

El central basc Unai Elgezabal i el Llevant han acordat rescindir el contracte, que acabava en juny de 2027, després de dos temporades al club i 54 partits oficials.

El Consell es planteja comprar els pisos de Les Naus per frenar l’especulació a Alacant

El Consell estudia adquirir les vivendes de Les Naus, a Alacant, com a única opció que considera viable per evitar operacions especulatives, mentres defensa l’impuls del Pla Vive amb 6.000 pisos públics en tres anys.

L’oli de les serres Espadà i Calderona obté la protecció de la UE

La Unió Europea ha inscrit l’oli d’oliva de les serres Espadà i Calderona, produït entre València i Castelló, en el registre d’indicacions geogràfiques protegides. Este distintiu reconeix la qualitat del producte i el vincle amb el territori de la Comunitat Valenciana.

El Consell només coneix per la premsa l’arribada de menors migrants a la Comunitat

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, assegura que la Generalitat només ha sabut pels mitjans de comunicació de la possible arribada de menors migrants a la Comunitat Valenciana procedents de Ceuta i denuncia la manca de comunicació del Govern central.

El Consell reclama penes més dures per als piròmans i estudiarà personar-se en l’incendi de la Vall d’Uixó

El Consell ha demanat endureir el Codi Penal contra els piròmans arran de l’incendi de la Vall d’Uixó i estudiarà personar-se en la causa per reclamar les pèrdues si es confirma que va ser provocat.

Les reserves hoteleres arriben al 86 % a l’agost i apunten a un quasi ple als hotels valencians

La Comunitat Valenciana ha tancat la segona quinzena de juliol amb un 90,2 % d’ocupació hotelera i afronta la primera mitat d’agost amb el 86 % de places ja reservades, amb Benidorm i la província de València com a principals motors turístics.
FILMOTECA D'ESTIU