Recordant a Calpe

Fa un poc més de tres anys va faltar Antonio Calpe. De seguida vaig fer un article que, per algun motiu que no sé, no es va publicar, en el mitjà a on el vaig enviar. Ara, amb un xicotet canvi, el reproduïsc ací, en les pàgines de València Diari. El motiu de publicar-lo ara és per l’acció del defensa del Real Madrid i de la selecció española, Carvajal, evitant mirar a la cara  i no saludar de manera educada al president del Govern d’Espanya, en la recepció que tingué lloc en el palau de la Moncloa, amb motiu de triomf de la selecció española de futbol en l’Eurocopa de seleccions.

Acció que contrasta amb la d’Antonio Calpe, amb els motius i actituds, no anant a El Pardo a la recepció del dictador Franco al Real Madrid, per la consecució de la sexta Copa d’Europa, any 1966. En l’article “Carvajal no és Calpe”, publicat en este mateix mitjà, València Diari, el 24-07-2024, ja em referia a esta qüestió, però hi insistisc. En el tarannà i en la categoría de Calpe.

ANTONIO CALPE, UN VALENCIÀ PER A RECORDAR

Ja fa tres anys que va faltar Antonio Calpe, jugador de fútbol destacat en la dècada dels anys seixanta del segle passat, un dels millors i més carismàtics futbolistes valencians d’aleshores i de tots els temps. Una llegenda del Levante UD, com els mitjans de comunicació han dit i assenyalat al nomenar el seu traspàs. Va ser un dels principals protagonistes del primer ascens del Llevant a la divisió d’honor del futbol espanyol, en 1963.

Jo, que aleshores tenia 11 anys, estava exultant per eixa pujada, no perquè fora llevantiniste-granota, que no ho era, soc xoto, del València CF, sinó perquè l’equip blaugrana és valencià. La meua alegria també era perquè València anava a tindre dos equips en primera divisió per primera vegada, com els tenien Madrid, Barcelona i Sevilla. En aquella temporada, la de l’ascens, Calpe ja es va erigir en figura de primer orde en l’equip llevantiniste.

Pot ser que, a banda de ser un gran jugador, com va demostrar també després en el Real Madrid, ajudara a eixe liderat en l’equip blaugrana el fet que fora valencià, més encara, que fora del Grau o del Cabanyal, dels poblats marítims de la capital valenciana, barris llevantinistes majoritàriament. El camp de Llevant, el Vallejo, era sa casa.

Poc després va ser traspassat a l’equip madridiste, on va seguir demostrant i augmentant la seua categoria futbolística. Allí coincidí amb Manolo Sanchis, també valencià, d’Alberic, i en el Real Madrid van ser campions de la Copa d’Europa de clubs, en 1966. Va ser la sexta vegada que la guanyava el Madrid. En anar al conjunt madrileny, canvià d’equip i també de lloc de joc, ja que passà de defensa esquerre a saguer dret. I valencianoparlants com eren els dos laterals, més d’un crit es pegarien els dos, de banda a banda, en la nostra-seua llengua, i parlant entre ells, òbviament. Com en valencià els xapurrejava Santiago Bernabeu, president del Real Madrid, mig valencià, de pare d’Ontinyent.

A banda de la seua categoria esportiva, Calpe demostrà valentia i fermesa de caràcter, de personalitat i lleialtat a unes idees i a la seua familia, quan es negà a acudir a saludar i complimentar a Franco amb motiu del triomf del Real Madrid en la Copa d’Europa de 1966. No sols no hi va acudir, sinó que va dir el motiu. Un tio seu va ser afusellat després de la guerra civil.

Es va negar a anar a El Pardo pel seu antifranquisme i perquè anar a eixe acte haguera fet sofrir la mare de l’afusellat, sa iaia. Ho digué en privat, en el vestuari, als seus companys i al president. Això va ser una gran valentia, perquè negar-se, un personatge públic, i més un espanyol campió d’Europa, com era Calpe, a acudir a una recepció amb Franco li haguera pogut costar ben car al nostre futboliste, el qual, en eixa negativa comptà amb la complicitat del president del club. Per cert que en això de negar-se a saludar a un dictador-assassí, Calpe va tindre un emulador futboliste i del Llevant uns quans anys després. Segons em recorda el meu amic Manolo Mata, ex síndic del Grup Socialiste de les Corts i llevantiniste-granota de sempre i de per vida, Carlos Caszely, futbolista xilé i exjugador també del Llevant, es va negar a saludar a Pinochet en un acte protocolari la selección xilena de futbol. Manolo m’envia una foto d’Antonio Calpe i Carlos Caszely junts, amb Ramón Vilar (exregidor socialista, faltat fa uns quants mesos). Déu els cria i ells s’ajunten. Antonio Calpe, icona i  emblema del Llevant, deixa una marca indeleble en el seu pas pel futbol, pel seu equip i per la vida.

Últimes notícies

Celta i Llevant marxen al descans amb empat a un en Balaídos

Celta i Llevant es van al descans amb empat a un gol en Balaídos, després d'avançar-se els celestes amb una miqueta de Ferran Jutglà i empatar Arriaga a la vora de l'intermedi.

Bernabé Zapata es retira del tenis després de caure en la Copa Faulconbridge

Bernabé Zapata posa fi a la seua carrera professional als 29 anys després de perdre en la primera ronda de la Copa Faulconbridge a València davant el paraguaià Adolfo Daniel Vallejo per un doble 6-1.

València registra la temperatura màxima més alta de l’any amb 27,4 graus i Orihuela aconseguix els 28,5

Les màximes han marcat el valor més alt de l'any a València, amb 27,4 graus, i han superat els 28 graus en diversos punts de la Comunitat Valenciana, destacant els 28,5 d'Orihuela.

L’avís groc per vent de fins a 80 km/h continua actiu a l’interior nord de Castelló

L'avís groc per ratxes de vent de fins a 80 km/h es manté durant la nit i fins a les 10 hores del dimecres a l'interior nord de Castelló, amb pluja i tempestes localment intenses.

Un incendi arrasa una nau de tractament d’ametla de 10.000 m² a la Vall d’Alba

Un incendi declarat en una empresa de tractament d'ametles a la Vall d'Alba ha calcinat una nau de 10.000 metres quadrats i ha provocat el col·lapse de la seua estructura, sense causar ferits.

El jutge cita al excomisionado de la DANA com investigat per presumpta falsedat documental

El Jutjat d'Instrucció 4 de València cridarà a declarar com investigat el 22 de maig al excomisionado per a la DANA José María Ángel per la presumpta falsificació del títol amb el qual va promocionar com a funcionari.

Les XV Jornades de Còmic de València tornen a la Nau amb firmes, tallers i més de 70 expositors

Les XV Jornades de Còmic de València se celebren del 22 al 24 de maig en La Nau amb firmes d'autors, tallers infantils, jocs de taula i més de 70 estands.

L’Horta Sud impulsa una ruta en homenatge a les víctimes de la DANA i al voluntariat

La Mancomunitat de l'Horta Sud aprova un pla estratègic de turisme per als pròxims quatre anys que inclou una ruta en record de les víctimes de la DANA i del voluntariat i noves propostes de cicloturisme, cultura i gastronomia.