13.7 C
València
Divendres, 19 desembre, 2025

Recordant a Calpe

Fa un poc més de tres anys va faltar Antonio Calpe. De seguida vaig fer un article que, per algun motiu que no sé, no es va publicar, en el mitjà a on el vaig enviar. Ara, amb un xicotet canvi, el reproduïsc ací, en les pàgines de València Diari. El motiu de publicar-lo ara és per l’acció del defensa del Real Madrid i de la selecció española, Carvajal, evitant mirar a la cara  i no saludar de manera educada al president del Govern d’Espanya, en la recepció que tingué lloc en el palau de la Moncloa, amb motiu de triomf de la selecció española de futbol en l’Eurocopa de seleccions.

Acció que contrasta amb la d’Antonio Calpe, amb els motius i actituds, no anant a El Pardo a la recepció del dictador Franco al Real Madrid, per la consecució de la sexta Copa d’Europa, any 1966. En l’article “Carvajal no és Calpe”, publicat en este mateix mitjà, València Diari, el 24-07-2024, ja em referia a esta qüestió, però hi insistisc. En el tarannà i en la categoría de Calpe.

ANTONIO CALPE, UN VALENCIÀ PER A RECORDAR

Ja fa tres anys que va faltar Antonio Calpe, jugador de fútbol destacat en la dècada dels anys seixanta del segle passat, un dels millors i més carismàtics futbolistes valencians d’aleshores i de tots els temps. Una llegenda del Levante UD, com els mitjans de comunicació han dit i assenyalat al nomenar el seu traspàs. Va ser un dels principals protagonistes del primer ascens del Llevant a la divisió d’honor del futbol espanyol, en 1963.

Jo, que aleshores tenia 11 anys, estava exultant per eixa pujada, no perquè fora llevantiniste-granota, que no ho era, soc xoto, del València CF, sinó perquè l’equip blaugrana és valencià. La meua alegria també era perquè València anava a tindre dos equips en primera divisió per primera vegada, com els tenien Madrid, Barcelona i Sevilla. En aquella temporada, la de l’ascens, Calpe ja es va erigir en figura de primer orde en l’equip llevantiniste.

Pot ser que, a banda de ser un gran jugador, com va demostrar també després en el Real Madrid, ajudara a eixe liderat en l’equip blaugrana el fet que fora valencià, més encara, que fora del Grau o del Cabanyal, dels poblats marítims de la capital valenciana, barris llevantinistes majoritàriament. El camp de Llevant, el Vallejo, era sa casa.

Poc després va ser traspassat a l’equip madridiste, on va seguir demostrant i augmentant la seua categoria futbolística. Allí coincidí amb Manolo Sanchis, també valencià, d’Alberic, i en el Real Madrid van ser campions de la Copa d’Europa de clubs, en 1966. Va ser la sexta vegada que la guanyava el Madrid. En anar al conjunt madrileny, canvià d’equip i també de lloc de joc, ja que passà de defensa esquerre a saguer dret. I valencianoparlants com eren els dos laterals, més d’un crit es pegarien els dos, de banda a banda, en la nostra-seua llengua, i parlant entre ells, òbviament. Com en valencià els xapurrejava Santiago Bernabeu, president del Real Madrid, mig valencià, de pare d’Ontinyent.

A banda de la seua categoria esportiva, Calpe demostrà valentia i fermesa de caràcter, de personalitat i lleialtat a unes idees i a la seua familia, quan es negà a acudir a saludar i complimentar a Franco amb motiu del triomf del Real Madrid en la Copa d’Europa de 1966. No sols no hi va acudir, sinó que va dir el motiu. Un tio seu va ser afusellat després de la guerra civil.

Es va negar a anar a El Pardo pel seu antifranquisme i perquè anar a eixe acte haguera fet sofrir la mare de l’afusellat, sa iaia. Ho digué en privat, en el vestuari, als seus companys i al president. Això va ser una gran valentia, perquè negar-se, un personatge públic, i més un espanyol campió d’Europa, com era Calpe, a acudir a una recepció amb Franco li haguera pogut costar ben car al nostre futboliste, el qual, en eixa negativa comptà amb la complicitat del president del club. Per cert que en això de negar-se a saludar a un dictador-assassí, Calpe va tindre un emulador futboliste i del Llevant uns quans anys després. Segons em recorda el meu amic Manolo Mata, ex síndic del Grup Socialiste de les Corts i llevantiniste-granota de sempre i de per vida, Carlos Caszely, futbolista xilé i exjugador també del Llevant, es va negar a saludar a Pinochet en un acte protocolari la selección xilena de futbol. Manolo m’envia una foto d’Antonio Calpe i Carlos Caszely junts, amb Ramón Vilar (exregidor socialista, faltat fa uns quants mesos). Déu els cria i ells s’ajunten. Antonio Calpe, icona i  emblema del Llevant, deixa una marca indeleble en el seu pas pel futbol, pel seu equip i per la vida.

Últimes notícies

Marcelino recalca que el Vila-real pot ser a prop, però veu difícil disputar-li la Lliga a Madrid i Barça

El tècnic, abans de mesurar-se al Barcelona, va defendre la bona ratxa en Lliga i va admetre que les eliminacions van fer mal, amb baixes i dubtes que condicionen.

El València Basket presentarà una queixa davant l’Eurolliga per insults racistes d’aficionats del Maccabi

València Basket presentarà este divendres una queixa davant l'Eurolliga per insults racistes i violència verbal patits davant Maccabi. Aportarà proves gràfiques.

Sarabia considera injust el format de la Copa del Rei

Eder Sarabia va carregar contra el sistema de la Copa del Rei pel distint nombre de partits i l'absència de sorteig pur. Va reafirmar que l'Elx anirà pel torneig.

La Generalitat demana activar com més prompte millor la comissió mixta després de la DANA

La Generalitat ha demanat al Govern activar com més prompte millor la comissió mixta per a la recuperació després de la DANA. Martínez Mus va enviar una carta al ministre per a fixar composició i funcionament i emplaça a reunir-se abans de gener.

La jutgessa de la dana rebutja citar a Rufián a petició d’una acusació

La instructora de la causa per la gestió de la dana ha denegat citar a Gabriel Rufián i als pares de la menor morta. Considera que la corda exhibida no és prova i que repetir declaracions seria injustificat i perjudicial.

El PP aprova en solitari el pressupost de la Diputació d’Alacant per a 2026: 360,8 milions

El ple ha aprovat uns comptes de 360,8 milions, quasi un 8% més que l'any anterior, amb el vot exclusiu del PP i el rebuig de PSOE, Compromís i Vox.

Barrachina veu indispensable la reunió en Moncloa i lamenta un resultat decebedor

El portaveu del Govern valencià qualifica d'imprescindible la trobada entre Juanfran Pérez Llorca i el president del Govern, però critica que a penes va haver-hi avanços i que una única petició es va atendre amb 14 mesos de retard.

Morant urgix al PP a exigir l’acta a l’alcalde de Jérica imputat per agressió sexual

Diana Morant ha urgit al PP a exigir l'acta a l'alcalde de Jérica, investigat per una denúncia d'agressió sexual a dos menors, i a expulsar-lo si no dimitix. Ha demanat explicacions a Juanfran Pérez Llorca i a Alberto Núñez Feijóo i una condemna pública inequívoca.