10.5 C
València
Divendres, 20 febrer, 2026

Felip VI destaca el treball “essencial” de les Forces Armades en la reconstrucció després de la dana en la Comunitat Valenciana

El Rei Felip VI ha lloat este dilluns la labor de les Forces Armades per a pal·liar els efectes de la “devastadora” dana que va assolar diverses localitats de la Comunitat Valenciana i els ha animat a continuar treballant perquè “queda un llarg camí per davant” en la reconstrucció de la zona.

Durant el seu discurs en l’acte per a commemorar la Pasqua Militar en el Palau Real, Felip VI ha posat el focus en el temporal de finals d’octubre, que va deixar més de 200 morts i incomptables danys materials, per a posar en valor a les Forces Armades i a les Forces i Cossos de Seguretat com a “element essencial” de l’acció de l’Estat i com a “suport a les administracions públiques davant qualsevol emergència”.

El monarca, que vist l’uniforme de l’Exèrcit de Terra, ha qualificat les labors dels més de 8.500 militars dels tres Exèrcits i la Unitat Militar d’Emergències (UME) desplegats actualment com “la major operació militar, especialment logística, en territori nacional i en temps de pau”.

Així, ha destacat intervencions mèdiques, distribució d’aliments, retirada d’enderrocs, vehicles i llots en garatges, carrers i clavegueres. “Heu donat suport psicològic als afectats i també heu patrullat barris i pobles donant seguretat i tranquil·litat amb la vostra sola presència”, ha dit.

En esta línia, ha reconegut l'”enorme esforç” dels efectius desplegats, però també per a “satisfacció” en haver complit amb el seu deure i la seua “màxima vocació de servir als espanyols, de defendre’ls i d’ajudar-los també davant els greus riscos”.

Per tot això, els ha encoratjat a continuar treballant per la Comunitat Valenciana amb el mateix “esperit de servici” que “no es trenca ni per l’ingent treball realitzat ni per la consciència del que resta per fer”. “I bé ho sabeu, que queda un llarg camí per davant”, ha agregat.

La formació militar de la Princesa Leonor

Durant el seu discurs, i acompanyat per la Reina Letizia, el monarca s’ha congratulat per l’assistència de la Princesa Leonor per segon any consecutiu a les celebracions amb motiu de la Pasqua Militar, actes als quals també han acudit el president, Pedro Sánchez; la ministra de Defensa, Margarita Robles; el ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska; i la cúpula militar, encapçalada pel Cap de l’Estat Major de la Defensa (JEMAD), Teodoro Esteban López Calderón.

Felip VI ha subratllat que Leonor ha acudit com a guàrdia marina de primer any de l’Escola Naval Militar i que està a punt d’embarcar en el Vaixell Escola Juan Sebastián Elcano, que salpa este dissabte. En este punt ha volgut tindre un record per al seu pare, el rei emèrit Joan Carles I. “És una experiència que molt segurament quedarà, com em va passar a mi i també al teu avi, entre els teus millors records de la formació militar”, ha assenyalat.

També li ha dedicat paraules d’alé. “La mar és un aprenentatge i desafiament permanent, a vegades intransigent i cru, sense marge per a excuses; i el continent americà, els seus països, les seues costes i cultures, que començaràs a conéixer amb tanta petjada espanyola, t’ensenyarà molt del que vam ser i també som. Així que et desitgem que aprofiteu al màxim el coneixement i l’experiència marinera i humana que oferix este viatge, perquè us continuarà valent, com m’ha valgut a mi, per a tota la vida”, li ha traslladat.

Missions en l’exterior i altres fites

Durant el seu discurs, el Rei ha volgut també tindre un reconeixement per als militars desplegats en l’exterior, en el marc de les missions internacionals de l’OTAN, la Unió Europea (UE) i l’ONU en les quals Espanya participa.

I ha tingut una menció especial per als al voltant de 650 militars espanyols desplegats en la Força Provisional de Nacions Unides per a Líban (FINUL), que desenrotllen la seua labor en una situació complicada per l’enfrontament entre Israel i el partit-milícia xiïta Hezbollah.

Felip VI també s’ha referit al desplegament en el flanc este de l’OTAN i les seues agrupacions navals permanents; la missió a l’Iraq; i, en el marc de la UE, els desplegaments al Senegal, República Centreafricana, Moçambic, Somàlia o Djibouti. “En totes les missions, els nostres militars participen a un altíssim nivell, amb un acompliment que mereix, sempre, la més alta valoració dels nostres socis i aliats”, ha traslladat.

Així mateix, ha al·ludit al suport que Espanya presta a Ucraïna, destacant la formació als militars ucraïnesos i el suport en matèria militar i de la indústria de defensa, i ha garantit que Madrid treballarà per a desenrotllar els mecanismes bilaterals dins del marc de la UE i l’OTAN “amb el ferm propòsit de fer costat a Ucraïna en el seu defensa i en la busca de la pau”.

Felip VI no ha volgut desaprofitar l’ocasió per a destacar algunes efemèrides, com el XX aniversari del Comandament d’Operacions (MOPS), i algunes que tindran lloc en 2025, com el centenari del Terç ‘Duc d’Alba’ de la Legió. Finalment, ha homenatjat els militars caiguts en acte de servici.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El xofer de Mazón ha declarat que l’És-Alert del 29-O va sonar quan anaven cap al Cecopi i encara estaven a València

El conductor ha explicat davant la jutgessa que el primer avís És-Alert els va sorprendre abans d'eixir de València rumb al Cecopi. Ha precisat que va deixar al llavors president en el seu domicili entre la mitjanit i l'una.

Detinguda a València una dona de 68 anys per retindre a dos persones a la seua casa

La Policia Nacional ha detingut a València a una dona de 68 anys per presumptament segrestar un home al qual acabava de conéixer i a una altra dona en la seua vivenda. Les dos víctimes van ser alliberades després d'una entrada forçada amb suport de bombers.

Retencions de prop de 35 quilòmetres a primera hora en les carreteres de València

Les carreteres de la província registren a primera hora retencions que sumen prop de 35 km, amb incidències en V-31, V-30, A-7, A-3, CV-36 i CV-35, sobretot cap a la capital i el port.

El vent s’acomiada i arriba un cap de setmana estable i de cels buidats en la Comunitat Valenciana

El nord de Castelló encara registra ratxes molt fortes este divendres, però el vent amaina i el cap de setmana arriba amb estabilitat, cels buidats i màximes a l'alça.

El director general d’Innovació en Emergències de la Generalitat demana el seu cessament

Raúl Quílez ha sol·licitat el seu cessament com a director general d'Innovació en Emergències i la Generalitat estudia rellevar la Secretaria Autonòmica. L'àrea encadena nomenaments i avança en una renovació interna en plena causa penal per la gestió de la DANA.

El director d’Innovació en Emergències de la Generalitat demana el seu cessament

Raúl Quílez ha sol·licitat el seu cessament com a director d'Innovació en Emergències. La Conselleria estudia renovar la Secretaria Autonòmica, que ocupa Irene Rodríguez.

Metges marxen a València per a exigir un marc que dignifique la professió

Metges de la Comunitat Valenciana recorren el centre de València per a reclamar un marc normatiu que regule de manera justa les jornades i limite la sobrecàrrega. La protesta s'emmarca en una vaga que va arrancar el dilluns i es repetirà una setmana al mes fins a juny.

La Copa del Rei estrena les grans nits del Roig Arena: graderies quasi plenes i un ‘búnquer’ VIP

La 90a Copa del Rei ACB va estrenar el Roig Arena amb ambient de gran cita, llotges VIP a ple rendiment i xou previ abans del València Basket-Asisa Joventut. El recinte, amb aforament de 15.600 i 1.700 m² de pantalles, aspira a batre el seu propi rècord de públic durant el torneig.