Felip VI destaca el treball «essencial» de les Forces Armades en la reconstrucció després de la dana en la Comunitat Valenciana

El Rei Felip VI ha lloat este dilluns la labor de les Forces Armades per a pal·liar els efectes de la «devastadora» dana que va assolar diverses localitats de la Comunitat Valenciana i els ha animat a continuar treballant perquè «queda un llarg camí per davant» en la reconstrucció de la zona.

Durant el seu discurs en l’acte per a commemorar la Pasqua Militar en el Palau Real, Felip VI ha posat el focus en el temporal de finals d’octubre, que va deixar més de 200 morts i incomptables danys materials, per a posar en valor a les Forces Armades i a les Forces i Cossos de Seguretat com a «element essencial» de l’acció de l’Estat i com a «suport a les administracions públiques davant qualsevol emergència».

El monarca, que vist l’uniforme de l’Exèrcit de Terra, ha qualificat les labors dels més de 8.500 militars dels tres Exèrcits i la Unitat Militar d’Emergències (UME) desplegats actualment com «la major operació militar, especialment logística, en territori nacional i en temps de pau».

Així, ha destacat intervencions mèdiques, distribució d’aliments, retirada d’enderrocs, vehicles i llots en garatges, carrers i clavegueres. «Heu donat suport psicològic als afectats i també heu patrullat barris i pobles donant seguretat i tranquil·litat amb la vostra sola presència», ha dit.

En esta línia, ha reconegut l'»enorme esforç» dels efectius desplegats, però també per a «satisfacció» en haver complit amb el seu deure i la seua «màxima vocació de servir als espanyols, de defendre’ls i d’ajudar-los també davant els greus riscos».

Per tot això, els ha encoratjat a continuar treballant per la Comunitat Valenciana amb el mateix «esperit de servici» que «no es trenca ni per l’ingent treball realitzat ni per la consciència del que resta per fer». «I bé ho sabeu, que queda un llarg camí per davant», ha agregat.

La formació militar de la Princesa Leonor

Durant el seu discurs, i acompanyat per la Reina Letizia, el monarca s’ha congratulat per l’assistència de la Princesa Leonor per segon any consecutiu a les celebracions amb motiu de la Pasqua Militar, actes als quals també han acudit el president, Pedro Sánchez; la ministra de Defensa, Margarita Robles; el ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska; i la cúpula militar, encapçalada pel Cap de l’Estat Major de la Defensa (JEMAD), Teodoro Esteban López Calderón.

Felip VI ha subratllat que Leonor ha acudit com a guàrdia marina de primer any de l’Escola Naval Militar i que està a punt d’embarcar en el Vaixell Escola Juan Sebastián Elcano, que salpa este dissabte. En este punt ha volgut tindre un record per al seu pare, el rei emèrit Joan Carles I. «És una experiència que molt segurament quedarà, com em va passar a mi i també al teu avi, entre els teus millors records de la formació militar», ha assenyalat.

També li ha dedicat paraules d’alé. «La mar és un aprenentatge i desafiament permanent, a vegades intransigent i cru, sense marge per a excuses; i el continent americà, els seus països, les seues costes i cultures, que començaràs a conéixer amb tanta petjada espanyola, t’ensenyarà molt del que vam ser i també som. Així que et desitgem que aprofiteu al màxim el coneixement i l’experiència marinera i humana que oferix este viatge, perquè us continuarà valent, com m’ha valgut a mi, per a tota la vida», li ha traslladat.

Missions en l’exterior i altres fites

Durant el seu discurs, el Rei ha volgut també tindre un reconeixement per als militars desplegats en l’exterior, en el marc de les missions internacionals de l’OTAN, la Unió Europea (UE) i l’ONU en les quals Espanya participa.

I ha tingut una menció especial per als al voltant de 650 militars espanyols desplegats en la Força Provisional de Nacions Unides per a Líban (FINUL), que desenrotllen la seua labor en una situació complicada per l’enfrontament entre Israel i el partit-milícia xiïta Hezbollah.

Felip VI també s’ha referit al desplegament en el flanc este de l’OTAN i les seues agrupacions navals permanents; la missió a l’Iraq; i, en el marc de la UE, els desplegaments al Senegal, República Centreafricana, Moçambic, Somàlia o Djibouti. «En totes les missions, els nostres militars participen a un altíssim nivell, amb un acompliment que mereix, sempre, la més alta valoració dels nostres socis i aliats», ha traslladat.

Així mateix, ha al·ludit al suport que Espanya presta a Ucraïna, destacant la formació als militars ucraïnesos i el suport en matèria militar i de la indústria de defensa, i ha garantit que Madrid treballarà per a desenrotllar els mecanismes bilaterals dins del marc de la UE i l’OTAN «amb el ferm propòsit de fer costat a Ucraïna en el seu defensa i en la busca de la pau».

Felip VI no ha volgut desaprofitar l’ocasió per a destacar algunes efemèrides, com el XX aniversari del Comandament d’Operacions (MOPS), i algunes que tindran lloc en 2025, com el centenari del Terç ‘Duc d’Alba’ de la Legió. Finalment, ha homenatjat els militars caiguts en acte de servici.

Últimes notícies

Les derrotes de Villarreal C i Torrent estrenyen la zona alta en Tercera Federació

Les primeres derrotes de Villarreal C i Torrent han deixat la Vall de Uxó com a nou líder en solitari de la Tercera Federació, en una quarta jornada marcada per resultats estrets i repartiment de punts. Ontinyent 1931 i Eldense B confirmen el bon moment amb victòries sòlides.

Investigen a Benidorm l’assassinat d’una dona com a possible crim masclista

Una dona ha sigut assassinada amb arma blanca a Benidorm i la Policia Nacional investiga el cas com un possible crim masclista, mentres la Delegación del Gobierno contra la Violencia de Género arreplega dades.

Les universitats espanyoles preparen el primer llibre blanc sobre l’ús de la IA

La CRUE està elaborant el primer llibre blanc sobre intel·ligència artificial en la universitat per a orientar el seu ús i abaratir l’accés a aquestes plataformes, amb la UPV en un paper clau.

Així serà l’últim debat sobre l’estat de la Comunitat d’esta legislatura

Les Corts Valencianes enceten dilluns l’últim debat sobre l’estat de la Comunitat de la legislatura, amb el primer discurs de Juanfran Pérez Llorca en este format. El ple s’allargarà fins dimecres, quan es votaran les propostes dels grups.

La irrupció de la IA obliga a replantar l’educació i la formació del professorat

L’ús creixent de la intel·ligència artificial entre l’alumnat de 15 anys, junt amb la caiguda en comprensió lectora, obliga a revisar plans d’estudi i a formar millor el professorat en el seu ús pedagògic i en l’avaluació.

Pradas i Mompó tornen al Congrés per la investigació de la DANA a València

Salomé Pradas i Vicente Mompó compareixeran este dilluns per segona vegada davant la comissió del Congrés que investiga la DANA del 29 d’octubre de 2024, que va causar 232 morts a València. Les declaracions arriben després de la nova compareixença de Carlos Mazón i en plena investigació judicial.

Cel nubolós i ruixats de vesprada en l’interior de València i Castelló

La Comunitat Valenciana viurà un dilluns de cel nuvolós, descens lleu de les màximes i ruixats amb tronada, més intensos a l’interior de València i Castelló. Dimarts l’oratge continuarà inestable, tot i que amb tendència a millorar al matí.

Batemon i McGhee tomben el Valencia Basket al Roig Arena en un final calent

L’Ilerna Lleida ha estrenat la Lliga Endesa amb un triomf de prestigi al Roig Arena (100-105), liderat per James Batemon i Darius McGhee davant un Valencia Basket irregular i imprecís en els moments clau.