Creix la por a la serra d’Altea davant l’increment de robatoris en habitatges habitats

Residents de Urlisa, a la serra d’Altea, viuen atemorits davant de l’onada de robatoris que estan patint. Ja va passar amb la crisi del 2008 i també a partir de la pandèmia, però des d’este mes de gener la situació ha canviat, segons expliquen des de l’associació de veïns. Ara entren en residències habitades, sense importar que hi haja persones a dins i que les alarmes sonen. Denuncien que se senten en una ratera, “sense llums” als carrers i amb dispositius policials “insuficients”.

L’últim cas, abans-d’ahir a la nit, 19 d’abril. Com es pot apreciar al vídeo, “els lladres van anar amb una maça, van tirar la porta a baix, els amos es van tancar corrent a la seua habitació quan els lladres van entrar. I els lladres en qüestió de minuts van localitzar la caixa forta, la van arrancar, la van obrir i se’n van anar”, relata Silvia Martín, presidenta de l’associació. Un minut, segons les imatges, on entren fins a 4 persones, de complexió masculina, trepitjant els talons als amos, i amb gran estrèpit de l’alarma i cops per enderrocar la porta i extraure la caixa forta. Es pot veure com n’ix un portant una caixa.

Este no ha estat lúnic cas. Descriuen un degoteig d’intents d’aplanament, de persones estranyes que vigilen i de robatoris consumats. No tenen xifres oficials i tampoc la Guàrdia Civil ha proporcionat de moment ni valoració ni dades que ha sol·licitat València Diari sobre estos fets. Però segons la informació que intercanvien els veïns calculen que podria haver-hi últimament de “tres a quatre robatoris a la setmana” només a Urlisa.

Es tracta d’una zona a les afores on principalment hi ha habitatges de segona residència. Tradicionalment “entraven molt a les cases que estaven buides, però les cases de segona residència no tenen tants objectes de valor” així que des de fa un temps van començar a robar a cases de residents permanents. “Ens vigilen”. Quan detecten que els residents han eixit “entren i busquen tot allò que poden trobar. Això ha estat fins fa més o menys, a partir del gener que això ha canviat. I llavors ara ja els està igual i estan entrant amb gent dins de les cases.”

Així va quedar la porta enderrocada de la vivenda que apareix al vídeo.

Els lladres arriben a enfrontar-se amb residents ia les nits han fet servir gas somnífer precisament van entrar a la casa d’una família al gener on hi havia dos menors de 17 i 11 anys, aprofitant que la seua mare havia sortit al metge. Les noies van trucar a la seua mare quan van sentir sorolls i li van dir que pensaven que havien entrat lladres. Tot seguit “truquen al 112, s’aconsegueixen comunicar i la Guàrdia Civil arriba una hora després”. Durant el robatori, van tancar les dos menors en una habitació. “Jo vaig parlar amb la mare directament i em va dir: Vaig arribar jo abans que la policia”. Segons va explicar a l’associació la família, “la Guàrdia Civil els va dir que estaven amb una parella de violència de gènere, que no la podien deixar”.

El passat divendres Sant els lladres tornaven a entrar en este domicili. Era període de vacances i hi havia família de visita. En total, 11 persones. “Estaven dormint, van entrar els lladres, ningú es va despertar i l’endemà s’havien endut joies, diners… Havien fet soroll i ningú no entenia com 11 persones no s’havien despertat. El cas és que han fet servir algun tipus de gas somnífer. Després la Guàrdia Civil va dir a la propietària de la casa que havien robat amb la mateixa tècnica a L’Albir dos nits després a tres cases”.

No obstant això, el passat 18 de març va tindre lloc un episodi en què els lladres van arribar a atacar i a amenaçar una altra veïna, en presència de la seua filla adolescent. Es tracta d’una mare ucraïnesa que s’ha refugiat de la guerra a Altea i resideix en esta urbanització també amb dos xiquets de poca edat.

El dia del succés “tenia els bessons petitons dormint en una habitació i ella amb la seua filla adolescent era al saló. Els entren els lladres, estaven despertes i no contents amb el que tenia la dona de diners, de joies, li van dir que els donara més. Ella, que no en tenia més. Li van donar una ganivetada al maluc, li van punxar amb la navalla al coll i li van donar un cop de porra al cap. I amenaçant-la, si no ens dónes més ens portem a un dels teus fills i demanem rescat”.

Silvia Martín explica que la dona “s’ha tornat a Ucraïna de l’enix” però ara torna per al col·legi dels fills i planteja mudar-se a una altra zona del municipi més poblada. Un fet que ha arribat a publicar-se als diaris del seu país, refereix a València Diari.

‘La policia no patrulla, la Guàrdia Civil no patrulla i no patrullen perquè no hi ha efectius’

Des de l’associació ja han contractat un advocat, que entre altres qüestions demanarà una cita amb la Guàrdia Civil per cercar solucions, com expliquen que ja ha intentat la Junta Directiva anteriorment sense èxit. “El que volem és que diguen què és el que pensen fer, que no només ens diguen que no hi ha efectius. D’acord, no hi ha efectius, però vostés estan posant queixes al Govern dient ací estan passant coses molt serioses, necessitem reforços?”

La presidenta assevera que “els lladres saben que ells tenen 20 minuts mínim per robar perquè en 20 minuts no arribarà la Guàrdia Civil”. Si bé, este dimecres van arribar “en 10 minuts” defensa que no és habitual. Així va passar quan van robar la propietat d’un membre de la Junta Directiva de viatge a Anglaterra.

Els amos a Anglaterra veient per les càmeres com els lladres eren a la casa. L’alarma salta, deixen que l’alarma sone 20 minuts dins de la casa, arriben a la caixa forta, obren la caixa forta i s’emporten tot allò de valor”. Ella mateixa afirma haver telefonat sense èxit. “He vist lladres desvalisant ací unes cases abandonades i diuen aleshores miren no tenim patrulla per manar”.

Des de l’Associació estan en contacte amb altres associacions veïnals com Sierra Altea i Sierra Golf per compartir informació. Recentment, han contactat amb Altea Hills, però si és el cas, són comunitat de propietaris a part d’associació i té contractada seguretat privada que patrulla les 24 hores del dia. Urlisa, tot i això, explica que és un barri encara que se l’anomene associació. “Això és públic, com que tu visques al barri tal d’Alacant i que hajas de fer una comunitat de propietaris del barri i amb seguretat privada”.

El que sí que s’han vist obligat a fer és contactar amb diferents empreses de seguretat de blindada de portes, alarmes, etc, per oferir informació preventiva als associats.

La situació de falta d’efectius de la Guàrdia Civil no és nova i ha estat denunciada diverses vegades des de l’Associació Unificada de la Guàrdia Civil a Alacant. Parlen de “greu dèficit a les plantilles, afectades per la mala distribució del personal” que suposa un “risc per als ciutadans“. En el cas d’Altea ens confirmen que s’han publicat 5 vacants noves que es resoldran en els pròxims tres mesos”.

A les fosques: ‘És el lloc perfecte per als delinqüents obrar perquè cau la nit i ací ningú veu res’

Un altre dels problemes que denuncia el veïnat és la falta d’il·luminació. “Només l’avinguda Principal que puja des del que és Altea la Vella té fanals, però tots els carrers adjacents d’esta avinguda no tenen llums. Tu veus fanals que no estan enganxats a la llum, o siga, hi ha el fanal posat i no el tenen enganxat a la llum. I després hi ha pals de llum que veus el buit, tota l’obra feta però no et posen el fanal. Aleshores què passa, que això és una població residencial enmig d’una muntanya, cau la nit i això és fosc no, fosc”.

La presidenta insisteix que “és el lloc perfecte per als delinqüents obrar”. Al capvespre s’han de tancar a casa amb l’alarma posada “aleshores estàs venut, perquè els lladres com t’hi entren aleshores prepara’t a veure què hi ha”.

Així, afirmen que han intentat concertar una cita amb la regidoria de Participació i han presentat el gener passat 103 pàgines d’instàncies amb diferents deficiències del barri, entre elles els llums, “forats als carrers” i contenidors amb rodes en pendents. Desitgen manifestar la seua “situació d’abandó”. I també demanar que intervinga davant la falta de seguretat i col·labore o exercisca pressió per reforçar la vigilància.

“És una situació de molta impotència i de molta urgència”. “Tu poses mitjos però el lladre t’arriba fins a la finestra de casa teva”, lamenta Silvia Martín. L’Ajuntament d’Altea no ha contactat amb València Diari per oferir una valoració d’estes esdeveniments tal com ha sol·licitat este mitjà.

Els veïns denuncien fanals sense llum
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Laia Codina veu un grup ajustat després del 3-0 a Islàndia

Espanya va debutar amb un 3-0 davant Islàndia en la fase de classificació al Mundial 2027. Laia Codina va valorar un grup competitiu després del 1-6 d'Anglaterra a Ucraïna.

La Comunitat va exportar 2.106,5 milions als EUA i va importar 1.696,6 en 2025

La Comunitat Valenciana va registrar en 2025 un superàvit comercial amb els EUA en vendre per 2.106,5 milions i importar 1.696,6. L'intercanvi es va contraure respecte a 2024.

Bermúdez, després del 3-0 a Islàndia: ‘Podíem haver fet algun gol més, l’exigència és ací’

Espanya va véncer 3-0 a Islàndia en l'arrancada cap al Mundial 2027. Bermúdez va valorar els tres punts i va remarcar que sumar més gols serà clau davant Anglaterra.

3-0 d’Espanya a Islàndia: Pina firma un doblet i Edna Imade sentència

Espanya es va imposar 3-0 a Islàndia en la seua estrena cap al Mundial 2027 amb un doblet de Claudia Pina i una cabotada de Edna Imade. La portera Cecilia Rúnarsdóttir va evitar una golejada major i Espanya és segona del Grup A3, empatada amb Anglaterra.

3-0: Espanya complix en el seu debut classificatori davant Islàndia liderada per Pina

Espanya va arrancar la classificació al Mundial 2027 amb un 3-0 sobre Islàndia, sostinguda per la seua portera. Claudia Pina va firmar un doblet i Edna Imade va completar la victòria.

Els 16 de OT 2025 es reunixen i descobrixen el repertori de la gira que passarà per Alacant i València al juliol

Els 16 concursants de OT 2025 s'han retrobat a Barcelona per a conéixer el repertori del seu gira de tretze concerts. El tour arrancarà el 18 d'abril a Bilbao i arribarà al juliol a Alacant i València.

Pina avança a Espanya amb un derechazo davant Islàndia en el 39 (1-0)

Claudia Pina va avançar a Espanya en el minut 39 amb un derechazo des de la frontal després d'una primera part de setge a Islàndia, en el debut cap al Mundial 2027.

Espanya té garantit el subministrament de gas malgrat la tensió a Ormuz, segons Enagás

Enagás assegura que Espanya no tindrà problemes de proveïment per la seua baixa dependència del Golf i unes reserves del 58%. Advertix de pressió en preus, lluny de 2022