Creix la por a la serra d’Altea davant l’increment de robatoris en habitatges habitats

Residents de Urlisa, a la serra d’Altea, viuen atemorits davant de l’onada de robatoris que estan patint. Ja va passar amb la crisi del 2008 i també a partir de la pandèmia, però des d’este mes de gener la situació ha canviat, segons expliquen des de l’associació de veïns. Ara entren en residències habitades, sense importar que hi haja persones a dins i que les alarmes sonen. Denuncien que se senten en una ratera, “sense llums” als carrers i amb dispositius policials “insuficients”.

L’últim cas, abans-d’ahir a la nit, 19 d’abril. Com es pot apreciar al vídeo, “els lladres van anar amb una maça, van tirar la porta a baix, els amos es van tancar corrent a la seua habitació quan els lladres van entrar. I els lladres en qüestió de minuts van localitzar la caixa forta, la van arrancar, la van obrir i se’n van anar”, relata Silvia Martín, presidenta de l’associació. Un minut, segons les imatges, on entren fins a 4 persones, de complexió masculina, trepitjant els talons als amos, i amb gran estrèpit de l’alarma i cops per enderrocar la porta i extraure la caixa forta. Es pot veure com n’ix un portant una caixa.

Este no ha estat lúnic cas. Descriuen un degoteig d’intents d’aplanament, de persones estranyes que vigilen i de robatoris consumats. No tenen xifres oficials i tampoc la Guàrdia Civil ha proporcionat de moment ni valoració ni dades que ha sol·licitat València Diari sobre estos fets. Però segons la informació que intercanvien els veïns calculen que podria haver-hi últimament de “tres a quatre robatoris a la setmana” només a Urlisa.

Es tracta d’una zona a les afores on principalment hi ha habitatges de segona residència. Tradicionalment “entraven molt a les cases que estaven buides, però les cases de segona residència no tenen tants objectes de valor” així que des de fa un temps van començar a robar a cases de residents permanents. “Ens vigilen”. Quan detecten que els residents han eixit “entren i busquen tot allò que poden trobar. Això ha estat fins fa més o menys, a partir del gener que això ha canviat. I llavors ara ja els està igual i estan entrant amb gent dins de les cases.”

Així va quedar la porta enderrocada de la vivenda que apareix al vídeo.

Els lladres arriben a enfrontar-se amb residents ia les nits han fet servir gas somnífer precisament van entrar a la casa d’una família al gener on hi havia dos menors de 17 i 11 anys, aprofitant que la seua mare havia sortit al metge. Les noies van trucar a la seua mare quan van sentir sorolls i li van dir que pensaven que havien entrat lladres. Tot seguit “truquen al 112, s’aconsegueixen comunicar i la Guàrdia Civil arriba una hora després”. Durant el robatori, van tancar les dos menors en una habitació. “Jo vaig parlar amb la mare directament i em va dir: Vaig arribar jo abans que la policia”. Segons va explicar a l’associació la família, “la Guàrdia Civil els va dir que estaven amb una parella de violència de gènere, que no la podien deixar”.

El passat divendres Sant els lladres tornaven a entrar en este domicili. Era període de vacances i hi havia família de visita. En total, 11 persones. “Estaven dormint, van entrar els lladres, ningú es va despertar i l’endemà s’havien endut joies, diners… Havien fet soroll i ningú no entenia com 11 persones no s’havien despertat. El cas és que han fet servir algun tipus de gas somnífer. Després la Guàrdia Civil va dir a la propietària de la casa que havien robat amb la mateixa tècnica a L’Albir dos nits després a tres cases”.

No obstant això, el passat 18 de març va tindre lloc un episodi en què els lladres van arribar a atacar i a amenaçar una altra veïna, en presència de la seua filla adolescent. Es tracta d’una mare ucraïnesa que s’ha refugiat de la guerra a Altea i resideix en esta urbanització també amb dos xiquets de poca edat.

El dia del succés “tenia els bessons petitons dormint en una habitació i ella amb la seua filla adolescent era al saló. Els entren els lladres, estaven despertes i no contents amb el que tenia la dona de diners, de joies, li van dir que els donara més. Ella, que no en tenia més. Li van donar una ganivetada al maluc, li van punxar amb la navalla al coll i li van donar un cop de porra al cap. I amenaçant-la, si no ens dónes més ens portem a un dels teus fills i demanem rescat”.

Silvia Martín explica que la dona “s’ha tornat a Ucraïna de l’enix” però ara torna per al col·legi dels fills i planteja mudar-se a una altra zona del municipi més poblada. Un fet que ha arribat a publicar-se als diaris del seu país, refereix a València Diari.

‘La policia no patrulla, la Guàrdia Civil no patrulla i no patrullen perquè no hi ha efectius’

Des de l’associació ja han contractat un advocat, que entre altres qüestions demanarà una cita amb la Guàrdia Civil per cercar solucions, com expliquen que ja ha intentat la Junta Directiva anteriorment sense èxit. “El que volem és que diguen què és el que pensen fer, que no només ens diguen que no hi ha efectius. D’acord, no hi ha efectius, però vostés estan posant queixes al Govern dient ací estan passant coses molt serioses, necessitem reforços?”

La presidenta assevera que “els lladres saben que ells tenen 20 minuts mínim per robar perquè en 20 minuts no arribarà la Guàrdia Civil”. Si bé, este dimecres van arribar “en 10 minuts” defensa que no és habitual. Així va passar quan van robar la propietat d’un membre de la Junta Directiva de viatge a Anglaterra.

«Els amos a Anglaterra veient per les càmeres com els lladres eren a la casa. L’alarma salta, deixen que l’alarma sone 20 minuts dins de la casa, arriben a la caixa forta, obren la caixa forta i s’emporten tot allò de valor”. Ella mateixa afirma haver telefonat sense èxit. “He vist lladres desvalisant ací unes cases abandonades i diuen aleshores miren no tenim patrulla per manar”.

Des de l’Associació estan en contacte amb altres associacions veïnals com Sierra Altea i Sierra Golf per compartir informació. Recentment, han contactat amb Altea Hills, però si és el cas, són comunitat de propietaris a part d’associació i té contractada seguretat privada que patrulla les 24 hores del dia. Urlisa, tot i això, explica que és un barri encara que se l’anomene associació. “Això és públic, com que tu visques al barri tal d’Alacant i que hajas de fer una comunitat de propietaris del barri i amb seguretat privada”.

El que sí que s’han vist obligat a fer és contactar amb diferents empreses de seguretat de blindada de portes, alarmes, etc, per oferir informació preventiva als associats.

La situació de falta d’efectius de la Guàrdia Civil no és nova i ha estat denunciada diverses vegades des de l’Associació Unificada de la Guàrdia Civil a Alacant. Parlen de “greu dèficit a les plantilles, afectades per la mala distribució del personal” que suposa un “risc per als ciutadans“. En el cas d’Altea ens confirmen que s’han publicat 5 vacants noves que es resoldran en els pròxims tres mesos”.

A les fosques: ‘És el lloc perfecte per als delinqüents obrar perquè cau la nit i ací ningú veu res’

Un altre dels problemes que denuncia el veïnat és la falta d’il·luminació. “Només l’avinguda Principal que puja des del que és Altea la Vella té fanals, però tots els carrers adjacents d’esta avinguda no tenen llums. Tu veus fanals que no estan enganxats a la llum, o siga, hi ha el fanal posat i no el tenen enganxat a la llum. I després hi ha pals de llum que veus el buit, tota l’obra feta però no et posen el fanal. Aleshores què passa, que això és una població residencial enmig d’una muntanya, cau la nit i això és fosc no, fosc”.

La presidenta insisteix que “és el lloc perfecte per als delinqüents obrar”. Al capvespre s’han de tancar a casa amb l’alarma posada “aleshores estàs venut, perquè els lladres com t’hi entren aleshores prepara’t a veure què hi ha”.

Així, afirmen que han intentat concertar una cita amb la regidoria de Participació i han presentat el gener passat 103 pàgines d’instàncies amb diferents deficiències del barri, entre elles els llums, “forats als carrers” i contenidors amb rodes en pendents. Desitgen manifestar la seua “situació d’abandó”. I també demanar que intervinga davant la falta de seguretat i col·labore o exercisca pressió per reforçar la vigilància.

“És una situació de molta impotència i de molta urgència”. “Tu poses mitjos però el lladre t’arriba fins a la finestra de casa teva”, lamenta Silvia Martín. L’Ajuntament d’Altea no ha contactat amb València Diari per oferir una valoració d’estes esdeveniments tal com ha sol·licitat este mitjà.

Els veïns denuncien fanals sense llum

Últimes notícies

La jutgessa de Catarroja eleva a 232 les víctimes mortals de la DANA de 2024

La jutgessa de Catarroja que investiga la gestió de la DANA ha actualitzat a 232 el nombre de víctimes mortals, una més que la xifra oficial fins ara.

Els alcaldes socialistes valencians oferiran places per a menors de Ceuta

El síndic del PSPV en Les Corts, José Muñoz, assegura que els alcaldes socialistes que es concentren en suport a Ceuta també aportaran places per a acollir menors migrants no acompanyats. Muñoz reclama al PP i a Vox que no utilitzen la FEMP ni la immigració per a fomentar el conflicte i el discurs d’odi.

El Villarreal superarà els 19.000 abonats en un estadi de la Ceràmica amb 23.173 seients

El Villarreal ha anunciat que tindrà més de 19.000 abonats per a la temporada 2026-27 i que l’estadi de la Ceràmica, després de la reforma d’este estiu, oferix ara 23.173 seients, amb un aforament local de 21.000 places.

Aemet activa avís groc per temperatures de fins a 36 graus a l’interior nord de València dijous

Aemet ha activat per a dijous un avís groc per temperatures màximes de fins a 36 graus a l’interior nord de la província de València. Dimecres també hi ha avís groc per ruixats intensos, tempestes, granís i ratxes de vent molt fort.

Pérez Llorca defensa que el suport a Ceuta és ciutadà i no de partits

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha defensat a Agost que les concentracions convocades per la FEMP per a donar suport a Ceuta són una iniciativa ciutadana i no partidista, i ha criticat l’absència del Govern central i de formacions com Compromís.

Els familiars del 98% de víctimes de la dana ja han cobrat 17 milions en ajudes

La Generalitat ha abonat 17.019.999 euros en ajudes a familiars de 216 víctimes mortals de la dana d’octubre de 2024, el 98 % del total concedit. Les subvencions estan exemptes d’IRPF i arriben fins als 80.000 euros per víctima.

Investigat per fingir un robatori violent a Vinaròs per a cobrar el segur del mòbil

La Guàrdia Civil ha investigat un home de 58 anys que ha denunciat un fals robatori amb violència a Vinaròs per a cobrar la indemnització del segur del seu telèfon mòbil, que en realitat havia venut un familiar a Alacant.

El PSPV exigeix la dimissió de Mazón per un escrit sobre la DANA que qualifica d’insultant

El síndic del PSPV, José Muñoz, ha titlat d’insultant i indignant l’escrit que Carlos Mazón ha remés al jutjat sobre la DANA i li ha reclamat que dimitisca com a diputat, renuncie a l’aforament i entregue el registre de cridades.