Carlos III serà proclamat rei d’Anglaterra  aquest dissabte

La mort de la reina d’Anglaterra, Isabel II, ha commocionat el món, ja que, malgrat l’edat de la monarca (96 anys), no es coneixia que estiguera greument malalta.

Ara totes les mirades estan posades en el seu futur successor, Carlos III, i fins ara príncep de Gal·les, que serà proclamat rei aquest dissabte.

Segons especifica el detallat protocol conegut com a ‘Operació London Bridge (Pont de Londres)‘, en morir la reina fora d’Anglaterra, en concret en Balmoral, Escòcia, la proclamació del nou monarca es retarda un dia i en lloc de ser el divendres serà el dissabte quan es reunirà el Consell d’Adhesió en el Palau de St. James per a fer una proclamació formal de la successió.

Abans, aquest divendres, Carlos III rebrà a Londres a la primera ministra, Liz Truss, abans de dirigir-se a la nació per primera vegada en un discurs televisat, en el qual rendirà tribut a la seua mare i es comprometrà a exercir les seues funcions com a nou sobirà del país.

Aqueix dia el nou rei, donarà el seu primer discurs oficial com a rei, serà proclamat en una cerimònia que tindrà lloc en el Palau de St. James de Londres enfront d’un organisme cerimonial conegut com el Consell d’Accés, segons ha recollit la cadena de televisió britànica BBC.

Durant aquesta, la mort d’Isabel II serà anunciada, després del que es llegirà una proclamació tradicional. Després, Carlos III participarà en una segona reunió en la qual realitzarà una declaració i jurarà preservar l’Església d’Escòcia, després del que serà proclamat rei.

La reunió del Consell d’Accés sol tindre lloc en un termini de 24 hores després de la mort d’un sobirà, si bé en aquesta ocasió tindrà lloc després pel fet que la defunció d’Isabel II no va ser anunciat fins a la vesprada del dijous, per la qual cosa no hi havia marge per a fixar els plans d’aquest divendres.

També s’espera que el nou rei es reunisca amb el comte mariscal, Edward Fitzalan-Howard, la persona encarregada de preparar la proclamació i el funeral de la seua mare, a fi d’aprovar el calendari programat per als pròxims dies.

Està previst que durant aquest divendres el Govern confirme la duració exacta del període de dol nacional, previsiblement entre 10 a 12 dies, fins a la celebració del funeral. Aqueix dia es proclamarà jornada festiva al Regne Unit.

Carlos haurà a més de decidir la duració —probablement un mes— del període de duel dels membres de la família reial i institucions dependents de la reialesa mentre les banderes de la Union Jack en edificis de la Monarquia onegen a mitja asta.

Aquest divendres s’espera que l’Abadia de Westminster, la Catedral de Saint Paul i el Castell de Windsor, a Londres, facen tenyir les seues campanes a l’uníson a les 12.00 (13.00 a Espanya) al mateix temps que s’efectuarà una salva de 96 canons —els anys que tenia la monarca— en Hyde Park i en altres enclavaments de la capital.

A més d’aquests actes, les dues Cambres del Parlament britànic, la dels Comuns (Baixa) i la dels Lords (Alta), rendiran tribut a la sobirana en una sessió al migdia al mateix temps que la cap de l’Executiu i altres alts càrrecs del Govern assistiran a un servei públic de record en la Catedral de Saint Paul, en el centre de Londres.

Últimes notícies

El foc de Soneja queda extingit després de cremar 183 hectàrees i desallotjar 500 veïns

L’incendi forestal declarat diumenge a Soneja i que també ha afectat Azuébar s’ha donat per extingit este dissabte a les 20.25 hores, després de cremar 183 hectàrees i obligar al desallotjament de 500 veïns.

Ferit un home de 49 anys en una baralla al Mercat de Dénia

Un home de 49 anys ha resultat ferit al cap en una baralla este dissabte al matí al Mercat de Dénia i ha sigut traslladat a l’Hospital de Dénia.

Aemet activa l’avís groc per fortes tronades este diumenge a l’interior nord de València

Aemet ha activat per a este diumenge, entre les 18.00 i les 00.00 hores, l’avís groc per tronades a l’interior nord de València, amb fins a 20 litres per metre quadrat en una hora i possibilitat de granís i ratxes molt fortes de vent.

Gran incendi en una planta de reciclatge d’Aielo de Malferit amb sis dotacions de bombers

Un incendi industrial molt desenvolupat ha afectat esta vesprada una planta de reciclatge d’Aielo de Malferit i ha obligat a mobilitzar sis dotacions del Consorci de Bombers de València i bombers forestals.

Mor un treballador en caure-li un mur damunt al polígon Fuente del Jarro de Paterna

Un home ha mort este dissabte al polígon industrial Fuente del Jarro de Paterna després que li haja caigut un mur damunt durant la faena.

Ferit un home major en quedar atrapat baix del seu tractor a Benimantell

Un home de Benimantell ha resultat ferit en quedar atrapat baix del tractor que conduïa en la zona de Fontetes. Els bombers l'han rescatat amb contusions i l'han traslladat a un hospital per a la seua valoració.

Braxton Key se’n va al Fenerbahce per dos anys després de descartar seguir al València Basket

L’ala-pivot nord-americà Braxton Key ha signat per dos temporades amb el Fenerbahce després de no acceptar l’oferta de renovació del València Basket, club del qual es declara aficionat de per vida.

Hugo Sotelo jugarà cedit al Llevant la temporada 2026-27

El Celta i el Llevant han tancat un principi dacord perquè Hugo Sotelo jugue cedit el curs 2026-27 al club valencià, pendent només de definir una possible opció de compra.