L’estació de Russafa de la Línia 10 de Metrovalència comptarà amb dos murals artístics de més de 200 metres quadrats

L’estació de Russafa de la Línia 10 (Alacant-Natzaret) de Metrovalencia, que es posarà en servei el dilluns 16 de maig, comptarà amb dos murals artístics de gran format que s’han instal·lat en les parets frontals de les dues andanes, realitzats per artistes valencians per encàrrec de la Generalitat.

Les obres ocupen tot el mur de l’andana de cadascun dels nivells de l’estació, amb una extensió per mural de més de dos-cents metres quadrats. El mural del primer pis és obra dels artistes Mr.Simon i Lliri blanc González, i ofereix el seu particular i acolorida visió de la mobilitat sostenible. El segon mural és obra la dupla artística formada per Nero i Unamesa, que reflecteixen de manera seqüencial l’evolució experimentada pel barri de Russafa.

Aquestes obres artístiques són resultat de la col·laboració entre Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) i l’Associació Cultural Zedre sota l’etiqueta de #Artalmetro.

El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, ha explicat que amb aquesta iniciativa “es persegueix l’objectiu d’humanitzar les estacions de Metrovalencia, donant-los vida, color i, en definitiva, reflectint també la forma que tenen els valencians i les valencianes d’entendre la nostra cultura”. Com ha detallat, aquesta actuació se suma a unes altres ja presentades anteriorment amb la mateixa finalitat, coincidint amb la posada en marxa de la nova Línia 10 en les pròximes setmanes.

“L’estació de Russafa té un component especial perquè volem que siga un espai d’expressió artística dins de la pròpia estació per a conviure i estar a gust, mentre es fa ús del transport públic i no sols un espai per a moure’s i anar d’un costat a un altre”, ha afegit el conseller, Arcadi España.

Per part seua, el president de Zedre i comissari del projecte, Lluís Salvador, ha assenyalat que la finalitat del projecte és “dinamitzar i embellir la nova Línia 10 de la ciutat de València amb dues obres murals de grans dimensions, cadascuna amb la seua particular iconografia i generant un univers artístic perquè les persones usuàries de Metrovalència puguen gaudir d’aquestes creacions artístiques en un espai poc habitual com una estació”.

Zedre és una associació dedicada a regenerar espais públics a través de l’art i la bicicleta a València. En contraposició al col·leccionisme privat i els centres d’alberg artístic, l’art urbà està constituït per a sorprendre a peu de carrer i donar vida a llocs inesperats, oferint una via ràpida per a respondre a la necessitat de canvi i un espai on es puguen crear activitats de cooperació.

En 2021, al costat de l’Ajuntament de València es va materialitzar la primera edició d’Abstracte, un riu d’art, mitjançant la creació d’una ruta d’art urbà intervenint fins a dotze espais situats al Jardí del Túria.

Quatre artistes i dos murals

Mr Simon i Lliri blanc González conjuminen els seus estils per a crear un paisatge mediterrani on l’abstracció i la representació es fusionen. Per a Mr.Simon l’univers tendeix al caos, la qual cosa li porta a la desconstrucció de les formes i a una divisió geomètrica pròpia. En aquest món desconstruït de Mr. Simon els personatges i estampats de Lliri blanc González juguen a moure’s i traslladar-se en ell, guiats per l’atzar, mitjançant escenes absurdes i quotidianes.

L’obra de Nero i Unamesa dedicada al barri de Russafa representa a l’inici de la paret un dels braços de la séquia de Rovella que subministrava d’aigua el barri, antic jardí àrab. En la segona part del mural la séquia es va desfragmentant per l’arribada dels diferents pobladors a la zona i en una última part aqueixa séquia partida en trossos es converteix en línies rectes i anguloses que representen l’urbanisme del segle XX que actualment coneixem.

Va muntar Pintures, col·laborador de Zedre des dels seus inicis i part imprescindible per a les intervencions murals realitzades per l’associació, participa també com a col·laborador del projecte.

Línia 10

La Línia 10, una vegada completada, unirà el centre de València amb la zona de la Ciutat de les Arts i les Ciències i el barri de Natzaret, ampliant de manera molt considerable l’oferta de transport de la xarxa de Metrovalencia. Aquesta línia combina trams subterranis i en superfície, amb un recorregut de 5 quilòmetres i 8 estacions i parades (3 subterrànies i 5 en superfície).

El projecte de construcció del conjunt d’aquesta línia està cofinançat per la Unió Europea, a través del programa operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder) de la Comunitat Valenciana 2014-2020.

Últimes notícies

Jean Montero, MVP dels quarts de l’Eurolliga i líder del València Basket cap a la Final Four

Jean Montero ha sigut triat MVP dels quarts de final de l'Eurolliga després de liderar la històrica remuntada del València Basket davant el Panathinaikos i classificar a l'equip per a la Final Four.

El València Basket es juga la segona plaça davant un Bilbao que defén el seu octau lloc

València Basket rep al Surne Bilbao Basket en el Roig Arena amb la segona plaça de la Lliga Endesa en l'horitzó, mentres el conjunt basc baralla per afermar la seua presència en el playoff.

El València Basket busca sentenciar la final davant Saragossa i estrenar el seu palmarés en el Roig Arena

El València Basket rep al Casademont Zaragoza amb l'opció de tancar la final de la Lliga Femenina Endesa i estrenar el seu palmarés en el Roig Arena després del triomf en el primer partit.

Elx i Getafe es juguen la salvació i el bitllet a Europa en el Martínez Valero

Elx i Getafe s'enfronten en un partit clau en el Martínez Valero: els il·licitans necessiten guanyar per a continuar depenent de si mateixos i els azulones busquen assegurar la seua plaça europea.

El Vila-real es juga la tercera plaça en un Vallecas bolcat amb el comiat de Trejo

El Vila-real visita a un Raig ja salvat per a defendre la tercera plaça de LaLiga, en un dol marcat per la festa de la permanència i l'adeu d'Óscar Trejo.

Luís Castro rebaixa la pressió abans del Llevant-Mallorca decisiu per la permanència

Luís Castro afronta el Llevant-Mallorca com un dol decisiu però insistix que val els mateixos tres punts que la resta i rehúye fer càbales sobre el descens.

València restaurarà la fusteria de les Torres de Serrans i tancarà el monument tres setmanes

L'Ajuntament de València escometrà la restauració de la fusteria de fusta i elements metàl·lics de les Torres de Serrans, la qual cosa obligarà a tancar el monument al públic durant tres setmanes entre maig i juny.

La Fe lidera de nou a Espanya els trasplantaments de medul·la òssia

L'Hospital La Fe de València torna a situar-se com el centre espanyol amb major nombre de trasplantaments de medul·la òssia, amb 172 intervencions en 2024, i consolida el seu paper com a referent en els procediments al·logènics més complexos.