21.1 C
València
Dimecres, 11 febrer, 2026

L’estació de Russafa de la Línia 10 de Metrovalència comptarà amb dos murals artístics de més de 200 metres quadrats

L’estació de Russafa de la Línia 10 (Alacant-Natzaret) de Metrovalencia, que es posarà en servei el dilluns 16 de maig, comptarà amb dos murals artístics de gran format que s’han instal·lat en les parets frontals de les dues andanes, realitzats per artistes valencians per encàrrec de la Generalitat.

Les obres ocupen tot el mur de l’andana de cadascun dels nivells de l’estació, amb una extensió per mural de més de dos-cents metres quadrats. El mural del primer pis és obra dels artistes Mr.Simon i Lliri blanc González, i ofereix el seu particular i acolorida visió de la mobilitat sostenible. El segon mural és obra la dupla artística formada per Nero i Unamesa, que reflecteixen de manera seqüencial l’evolució experimentada pel barri de Russafa.

Aquestes obres artístiques són resultat de la col·laboració entre Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) i l’Associació Cultural Zedre sota l’etiqueta de #Artalmetro.

El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, ha explicat que amb aquesta iniciativa “es persegueix l’objectiu d’humanitzar les estacions de Metrovalencia, donant-los vida, color i, en definitiva, reflectint també la forma que tenen els valencians i les valencianes d’entendre la nostra cultura”. Com ha detallat, aquesta actuació se suma a unes altres ja presentades anteriorment amb la mateixa finalitat, coincidint amb la posada en marxa de la nova Línia 10 en les pròximes setmanes.

“L’estació de Russafa té un component especial perquè volem que siga un espai d’expressió artística dins de la pròpia estació per a conviure i estar a gust, mentre es fa ús del transport públic i no sols un espai per a moure’s i anar d’un costat a un altre”, ha afegit el conseller, Arcadi España.

Per part seua, el president de Zedre i comissari del projecte, Lluís Salvador, ha assenyalat que la finalitat del projecte és “dinamitzar i embellir la nova Línia 10 de la ciutat de València amb dues obres murals de grans dimensions, cadascuna amb la seua particular iconografia i generant un univers artístic perquè les persones usuàries de Metrovalència puguen gaudir d’aquestes creacions artístiques en un espai poc habitual com una estació”.

Zedre és una associació dedicada a regenerar espais públics a través de l’art i la bicicleta a València. En contraposició al col·leccionisme privat i els centres d’alberg artístic, l’art urbà està constituït per a sorprendre a peu de carrer i donar vida a llocs inesperats, oferint una via ràpida per a respondre a la necessitat de canvi i un espai on es puguen crear activitats de cooperació.

En 2021, al costat de l’Ajuntament de València es va materialitzar la primera edició d’Abstracte, un riu d’art, mitjançant la creació d’una ruta d’art urbà intervenint fins a dotze espais situats al Jardí del Túria.

Quatre artistes i dos murals

Mr Simon i Lliri blanc González conjuminen els seus estils per a crear un paisatge mediterrani on l’abstracció i la representació es fusionen. Per a Mr.Simon l’univers tendeix al caos, la qual cosa li porta a la desconstrucció de les formes i a una divisió geomètrica pròpia. En aquest món desconstruït de Mr. Simon els personatges i estampats de Lliri blanc González juguen a moure’s i traslladar-se en ell, guiats per l’atzar, mitjançant escenes absurdes i quotidianes.

L’obra de Nero i Unamesa dedicada al barri de Russafa representa a l’inici de la paret un dels braços de la séquia de Rovella que subministrava d’aigua el barri, antic jardí àrab. En la segona part del mural la séquia es va desfragmentant per l’arribada dels diferents pobladors a la zona i en una última part aqueixa séquia partida en trossos es converteix en línies rectes i anguloses que representen l’urbanisme del segle XX que actualment coneixem.

Va muntar Pintures, col·laborador de Zedre des dels seus inicis i part imprescindible per a les intervencions murals realitzades per l’associació, participa també com a col·laborador del projecte.

Línia 10

La Línia 10, una vegada completada, unirà el centre de València amb la zona de la Ciutat de les Arts i les Ciències i el barri de Natzaret, ampliant de manera molt considerable l’oferta de transport de la xarxa de Metrovalencia. Aquesta línia combina trams subterranis i en superfície, amb un recorregut de 5 quilòmetres i 8 estacions i parades (3 subterrànies i 5 en superfície).

El projecte de construcció del conjunt d’aquesta línia està cofinançat per la Unió Europea, a través del programa operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder) de la Comunitat Valenciana 2014-2020.

Últimes notícies

Que no qualle el feudal vassallatge

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana adverteix que acceptar el menyspreu, l’autoritarisme i la desigualtat és obrir la porta a una societat de vassalls, i defensa que cal reaccionar abans que aquest model es normalitze

La passió, ingredient essencial del periodisme esportiu

Lucía González, Rafael Escrig, Mónica Benavent i José Luis Gual protagonitzen a la UJI una taula redona moderada per la presidenta de l’Associació de la Premsa Esportiva de Castelló, Yolanda Peris

El ponent ha elevat a 25 graus les màximes a Xàbia i Miramar i Aemet ha activat l’avís taronja a València

El vent de ponent ha deixat 25,5 graus a Xàbia i 25,4 a Miramar, només per darrere de registres a Canàries. Aemet ha activat avís taronja per ratxes de fins a 90 km/h i València ha suspés els mercats extraordinaris del dimecres

La Diputació diu que garantirà la continuïtat del Museu Nino Bravo a Aielo de Malferit

La Diputació de València ha anunciat que mediarà per a evitar el tancament del Museu Nino Bravo i garantir la seua continuïtat a Aielo de Malferit. Proposa una gestió professional dins de la Xarxa de Museus Etnològics després del conflicte entre la família i l'Ajuntament.

La jutgessa de la DANA demana a l’escorta de Mazón la factura del mòbil per a acreditar l’hora en què va cessar el seu...

La magistrada que investiga la gestió de la DANA ha reclamat a l'escorta de Carlos Mazón la factura del seu telèfon per a fixar quan va prescindir del seu servici. També ha ordenat acarar missatges i trucades d'alts càrrecs d'Emergències dels dies 28 i 29 d'octubre de 2024.

L’Audiència de València rebutja aprofundir en l’actuació dels agents de la CHJ el 29-O

L'Audiència Provincial ha desestimat el recurs que demanava més detall sobre el treball dels agents de la CHJ durant les riuades del 29-O i ha avalat el criteri de la jutgessa instructora.

Pérez Llorca defén la col·laboració públic-privada i anuncia canvis fiscals i menys traves

El president ha reivindicat la col·laboració públic-privada davant AVE, ha criticat la proposta de finançament autonòmic i ha avançat una reforma de l'Impost de Successions i Donacions al costat de mesures de simplificació administrativa.

Els hotels de la Comunitat Valenciana superen per primera vegada els 10 milions de clients

La planta hotelera de la Comunitat bat el seu rècord amb més de 10 milions de clients i 31,6 milions de pernoctacions en 2025. Benidorm concentra el 36,4% del total.