L’estació de Russafa de la Línia 10 de Metrovalència comptarà amb dos murals artístics de més de 200 metres quadrats

L’estació de Russafa de la Línia 10 (Alacant-Natzaret) de Metrovalencia, que es posarà en servei el dilluns 16 de maig, comptarà amb dos murals artístics de gran format que s’han instal·lat en les parets frontals de les dues andanes, realitzats per artistes valencians per encàrrec de la Generalitat.

Les obres ocupen tot el mur de l’andana de cadascun dels nivells de l’estació, amb una extensió per mural de més de dos-cents metres quadrats. El mural del primer pis és obra dels artistes Mr.Simon i Lliri blanc González, i ofereix el seu particular i acolorida visió de la mobilitat sostenible. El segon mural és obra la dupla artística formada per Nero i Unamesa, que reflecteixen de manera seqüencial l’evolució experimentada pel barri de Russafa.

Aquestes obres artístiques són resultat de la col·laboració entre Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) i l’Associació Cultural Zedre sota l’etiqueta de #Artalmetro.

El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, ha explicat que amb aquesta iniciativa «es persegueix l’objectiu d’humanitzar les estacions de Metrovalencia, donant-los vida, color i, en definitiva, reflectint també la forma que tenen els valencians i les valencianes d’entendre la nostra cultura». Com ha detallat, aquesta actuació se suma a unes altres ja presentades anteriorment amb la mateixa finalitat, coincidint amb la posada en marxa de la nova Línia 10 en les pròximes setmanes.

«L’estació de Russafa té un component especial perquè volem que siga un espai d’expressió artística dins de la pròpia estació per a conviure i estar a gust, mentre es fa ús del transport públic i no sols un espai per a moure’s i anar d’un costat a un altre», ha afegit el conseller, Arcadi España.

Per part seua, el president de Zedre i comissari del projecte, Lluís Salvador, ha assenyalat que la finalitat del projecte és «dinamitzar i embellir la nova Línia 10 de la ciutat de València amb dues obres murals de grans dimensions, cadascuna amb la seua particular iconografia i generant un univers artístic perquè les persones usuàries de Metrovalència puguen gaudir d’aquestes creacions artístiques en un espai poc habitual com una estació».

Zedre és una associació dedicada a regenerar espais públics a través de l’art i la bicicleta a València. En contraposició al col·leccionisme privat i els centres d’alberg artístic, l’art urbà està constituït per a sorprendre a peu de carrer i donar vida a llocs inesperats, oferint una via ràpida per a respondre a la necessitat de canvi i un espai on es puguen crear activitats de cooperació.

En 2021, al costat de l’Ajuntament de València es va materialitzar la primera edició d’Abstracte, un riu d’art, mitjançant la creació d’una ruta d’art urbà intervenint fins a dotze espais situats al Jardí del Túria.

Quatre artistes i dos murals

Mr Simon i Lliri blanc González conjuminen els seus estils per a crear un paisatge mediterrani on l’abstracció i la representació es fusionen. Per a Mr.Simon l’univers tendeix al caos, la qual cosa li porta a la desconstrucció de les formes i a una divisió geomètrica pròpia. En aquest món desconstruït de Mr. Simon els personatges i estampats de Lliri blanc González juguen a moure’s i traslladar-se en ell, guiats per l’atzar, mitjançant escenes absurdes i quotidianes.

L’obra de Nero i Unamesa dedicada al barri de Russafa representa a l’inici de la paret un dels braços de la séquia de Rovella que subministrava d’aigua el barri, antic jardí àrab. En la segona part del mural la séquia es va desfragmentant per l’arribada dels diferents pobladors a la zona i en una última part aqueixa séquia partida en trossos es converteix en línies rectes i anguloses que representen l’urbanisme del segle XX que actualment coneixem.

Va muntar Pintures, col·laborador de Zedre des dels seus inicis i part imprescindible per a les intervencions murals realitzades per l’associació, participa també com a col·laborador del projecte.

Línia 10

La Línia 10, una vegada completada, unirà el centre de València amb la zona de la Ciutat de les Arts i les Ciències i el barri de Natzaret, ampliant de manera molt considerable l’oferta de transport de la xarxa de Metrovalencia. Aquesta línia combina trams subterranis i en superfície, amb un recorregut de 5 quilòmetres i 8 estacions i parades (3 subterrànies i 5 en superfície).

El projecte de construcció del conjunt d’aquesta línia està cofinançat per la Unió Europea, a través del programa operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder) de la Comunitat Valenciana 2014-2020.

Últimes notícies

El PSPV tanca files amb Vicent Mascarell davant el juí oral per presumptes calúmnies al PP

El PSPV-PSOE ha reafirmat el seu suport total a Vicent Mascarell i ha criticat l’obertura de juí oral per un presumpte delicte de calúmnies al PP arran d’un vídeo on atribuïa al partit un acte vandàlic contra la seu socialista de València.

La tercera ona de calor dispara els 41,8 °C a Beneixama i la tempesta deixa ratxes de 80 km/h

L’inici de la tercera ona de calor ha deixat fins a 41,8 graus a Beneixama i una tempesta molt intensa ha registrat ratxes de vent de més de 80 km/h en municipis de les comarques valencianes.

Els embassaments del Xúquer baixen al 60,8 % i els del Segura al 56,4 % en plena onada de calor

La reserva hidrica continua el descens estival: el Xuquer es troba al 60,8 % i el Segura al 56,4 %, encara per damunt de fa un any i de la mitjana de la darrera decada.

El Levante incorpora de nou Manu Sánchez cedit pel Celta per a la temporada 2026-27

El Celta ha tancat amb el Levante UD la cessió amb opció de compra del lateral Manu Sánchez per a la temporada 2026-27, en el que serà el seu segon any al Ciutat de Valencia.

Tres dones assassinades en 24 hores en possibles crims masclistes a Màlaga, Toledo i Alacant

La portaveu del Govern ha condemnat els tres presumptes assassinats masclistes registrats en 24 hores a Màlaga, Toledo i Almoradí (Alacant), que podrien elevar a 33 les víctimes mortals d'enguany. La Guàrdia Civil investiga els casos mentres es recorden els servicis d'atenció 24 hores a víctimes de violència masclista.

El nou complex administratiu de Jesús concentrarà servicis provincials a partir de 2029

La Diputació de València invertirà 22,75 milions d’euros en un nou complex administratiu al barri de Patraix que centralitzarà des de 2029 bona part dels servicis provincials. El projecte combinarà tres edificis nous amb immobles històrics i inclourà mesures de sostenibilitat i d’eficiència en la gestió.

La jutgessa de la DANA exigix saber qui va redactar l’informe 4 d’Emergències

La jutgessa que investiga la DANA ha ordenat a l’AVSRE identificar el tècnic que va elaborar l’informe número 4 del 29 d’octubre de 2024 i aclarir quan es va remetre a la llista de difusió oficial, davant les discrepàncies entre dos versions del mateix document.

Encauen 14 persones per presumptes sobrecostos en obres de casernes de la Guàrdia Civil a la Comunitat

Un jutjat de València ha encausat 14 persones, entre elles un tinent coronel de la Guàrdia Civil, per presumptes sobrecostos i una suposada xarxa de corrupció en obres de casernes entre 2018 i 2022.