L’estació de Russafa de la Línia 10 de Metrovalència comptarà amb dos murals artístics de més de 200 metres quadrats

L’estació de Russafa de la Línia 10 (Alacant-Natzaret) de Metrovalencia, que es posarà en servei el dilluns 16 de maig, comptarà amb dos murals artístics de gran format que s’han instal·lat en les parets frontals de les dues andanes, realitzats per artistes valencians per encàrrec de la Generalitat.

Les obres ocupen tot el mur de l’andana de cadascun dels nivells de l’estació, amb una extensió per mural de més de dos-cents metres quadrats. El mural del primer pis és obra dels artistes Mr.Simon i Lliri blanc González, i ofereix el seu particular i acolorida visió de la mobilitat sostenible. El segon mural és obra la dupla artística formada per Nero i Unamesa, que reflecteixen de manera seqüencial l’evolució experimentada pel barri de Russafa.

Aquestes obres artístiques són resultat de la col·laboració entre Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) i l’Associació Cultural Zedre sota l’etiqueta de #Artalmetro.

El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, ha explicat que amb aquesta iniciativa «es persegueix l’objectiu d’humanitzar les estacions de Metrovalencia, donant-los vida, color i, en definitiva, reflectint també la forma que tenen els valencians i les valencianes d’entendre la nostra cultura». Com ha detallat, aquesta actuació se suma a unes altres ja presentades anteriorment amb la mateixa finalitat, coincidint amb la posada en marxa de la nova Línia 10 en les pròximes setmanes.

«L’estació de Russafa té un component especial perquè volem que siga un espai d’expressió artística dins de la pròpia estació per a conviure i estar a gust, mentre es fa ús del transport públic i no sols un espai per a moure’s i anar d’un costat a un altre», ha afegit el conseller, Arcadi España.

Per part seua, el president de Zedre i comissari del projecte, Lluís Salvador, ha assenyalat que la finalitat del projecte és «dinamitzar i embellir la nova Línia 10 de la ciutat de València amb dues obres murals de grans dimensions, cadascuna amb la seua particular iconografia i generant un univers artístic perquè les persones usuàries de Metrovalència puguen gaudir d’aquestes creacions artístiques en un espai poc habitual com una estació».

Zedre és una associació dedicada a regenerar espais públics a través de l’art i la bicicleta a València. En contraposició al col·leccionisme privat i els centres d’alberg artístic, l’art urbà està constituït per a sorprendre a peu de carrer i donar vida a llocs inesperats, oferint una via ràpida per a respondre a la necessitat de canvi i un espai on es puguen crear activitats de cooperació.

En 2021, al costat de l’Ajuntament de València es va materialitzar la primera edició d’Abstracte, un riu d’art, mitjançant la creació d’una ruta d’art urbà intervenint fins a dotze espais situats al Jardí del Túria.

Quatre artistes i dos murals

Mr Simon i Lliri blanc González conjuminen els seus estils per a crear un paisatge mediterrani on l’abstracció i la representació es fusionen. Per a Mr.Simon l’univers tendeix al caos, la qual cosa li porta a la desconstrucció de les formes i a una divisió geomètrica pròpia. En aquest món desconstruït de Mr. Simon els personatges i estampats de Lliri blanc González juguen a moure’s i traslladar-se en ell, guiats per l’atzar, mitjançant escenes absurdes i quotidianes.

L’obra de Nero i Unamesa dedicada al barri de Russafa representa a l’inici de la paret un dels braços de la séquia de Rovella que subministrava d’aigua el barri, antic jardí àrab. En la segona part del mural la séquia es va desfragmentant per l’arribada dels diferents pobladors a la zona i en una última part aqueixa séquia partida en trossos es converteix en línies rectes i anguloses que representen l’urbanisme del segle XX que actualment coneixem.

Va muntar Pintures, col·laborador de Zedre des dels seus inicis i part imprescindible per a les intervencions murals realitzades per l’associació, participa també com a col·laborador del projecte.

Línia 10

La Línia 10, una vegada completada, unirà el centre de València amb la zona de la Ciutat de les Arts i les Ciències i el barri de Natzaret, ampliant de manera molt considerable l’oferta de transport de la xarxa de Metrovalencia. Aquesta línia combina trams subterranis i en superfície, amb un recorregut de 5 quilòmetres i 8 estacions i parades (3 subterrànies i 5 en superfície).

El projecte de construcció del conjunt d’aquesta línia està cofinançat per la Unió Europea, a través del programa operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder) de la Comunitat Valenciana 2014-2020.

Últimes notícies

Les sol·licituds d’asil cauen un 12,6 % a la Comunitat Valenciana fins a les 6.976

Les peticions d’asil a la Comunitat Valenciana han baixat d’un any a l’altre de 7.981 a 6.976, un 12,6 % menys, sobretot per l’enduriment de polítiques migratòries i normatives com el Reglament d’Estrangeria.

La visita de l’ambaixador xinés obri noves oportunitats comercials i culturals per a la Comunitat

Juanfran Pérez Llorca ha rebut l’ambaixador de la República Popular de la Xina a Espanya per a reforçar les inversions, el comerç i els intercanvis culturals amb la Comunitat Valenciana.

Així serà la rebaixa de l’IRPF valencià que el Consell vol portar prompte a Les Corts

La nova llei d’Acompanyament dels comptes de la Generalitat per a 2026 preveu una rebaixa dels tipus autonòmics de l’IRPF en pràcticament tots els trams, amb especial impacte en les rendes mitjanes i baixes, i canvis en successions i donacions per a afavorir el relleu en l’empresa familiar.

Les persones amb discapacitat guanyen drets a la Comunitat Valenciana amb les últimes lleis del Consell

El Consell reforça la protecció de les persones amb discapacitat, especialment sordcegues, amb noves lleis sobre gossos d assistència i accessibilitat universal consensuades amb ONCE i CERMI.

Condemnat a més de 23 anys de presó per maltractar i assassinar la seua parella a l’Alfàs del Pi

Un home de 56 anys ha acceptat 23 anys, 6 mesos i un dia de presó per maltractar, amenaçar i assassinar la seua parella a l’Alfàs del Pi. La sentència també condemna un amic seu per encobriment i fixa altes indemnitzacions per a la família de la víctima.

Derribo del bloc ‘Txernòbil’ de Campanar per a fer 133 vivendes noves

L'Ajuntament de València ha iniciat el derribo del bloc conegut com 'Txernòbil', a Campanar, per a donar pas a 133 vivendes, una vintena de protecció pública, dins del PAI Pare Doménech.

Derribem el bloc ‘Txernòbil’ de Campanar: així seran les 133 noves vivendes

L’Ajuntament de València ha iniciat el derribament del bloc conegut com ‘Txernòbil’, al barri de Campanar, per a donar pas a 133 vivendes, una vintena d’elles de protecció pública, i a una profunda reurbanització de l’entorn.

Onada de protestes este dimecres davant Les Corts per taxis, concertada i serveis socials

Taxistes, patronal de VTC, docents de la concertada, personal de centres socials i la Xarxa pel Finançament Just han convocat este dimecres diverses concentracions davant Les Corts per a pressinar el Consell i els grups parlamentaris.