Aquests són els medicaments que mai has de consumir de manera conjunta

Moltes persones necessiten prendre medicaments diàriament, per la qual cosa és convenient seguir una sèrie de pautes per a fer-ho de manera segura i evitar els efectes secundaris.

I és que sempre hi ha qui, davant un lleu dolor muscular o de cap o per a combatre els símptomes d’un refredat, recorre a l’automedicació sense consultar al doctor. Això només ens pot portar a patir reaccions adverses, a amagar els símptomes d’alguna malaltia més greu o a patir dependència en cas d’abusar d’uns certs fàrmacs.

Des de l’Administració d’Aliments i Medicaments dels Estats Units (FDA), sostenen que el consumidor ha de ser conscient i estar advertit del risc que suposa prendre de manera conjunta uns certs tipus de medicaments. A més, detallen unes combinacions de fàrmacs que no han de realitzar-se mai.

Inhibidor hipertensió i Ibuprofén

Investigadors hi han descobert que l’impacte que generen en el renyó i van descobrir que, en persones amb uns perfils mèdics, la combinació pot ocasionar una lesió renal aguda i hi ha casos en els quals pot ser permanent.

«No és que tots els que prenguen aquesta combinació de fàrmacs vagen a tindre problemes. Però la investigació mostra que és un problema suficient per a tindre precaució«, explica la responsable de la investigació, Anita Layton. Layton i el seu equip ha utilitzat les matemàtiques i la informàtica per a poder explicar als metges les complicacions que poden arribar a presentar uns certs medicaments.

Impacte amb fàrmacs per a la hipertensió

Aquesta investigació de la Universitat de Waterloo també és útil per a les persones que prenen fàrmacs per a la hipertensió i que, quan presenten qualsevol dolor recorren a un analgèsic amb ibuprofén sense pensar-ho.

«Els diürètics són una família de fàrmacs que fan que el cos retinga menys aigua. Estar deshidratat és un factor important en la lesió renal aguda, i després l’inhibidor del RSA i l’ibuprofén colpegen el renyó amb aquest triple colp. Si per casualitat estàs prenent aquests medicaments per a la hipertensió i necessites un analgèsic, considera el paracetamol en el seu lloc«, explica la responsable de la investigació, Layton.

Analgèsics opioides i relaxants musculars

Els analgèsics opioides i els relaxants musculars afecten la funció respiratòria dels pacients que els consumeixen. Com tots dos fàrmacs disminueixen aquests nivells de respiració, mai han de ser combinats, ja que l’efecte potenciador podria comprometre seriosament la salut.

Warfarina (anticoagulant) i aspirina (àcid acetilsalicílic)

La warfarina és un medicament anticoagulant oral que s’usa per a previndre la formació de trombes i èmbols. Inhibeix la producció de factors de coagulació, reduint la capacitat de la sang per a coagular.

L’aspirina s’usa com a medicament per a tractar el dolor (analgèsic), la febre (antipirètic) i la inflamació (antiinflamatori), però també afecta la capacitat de coagulació de la sang.

Combinar tots dos podria provocar des de problemes de sagnat fins a importants i severes hemorràgies.

Betabloqueants i insulina

Els betabloqueants són un tipus de medicament usat en diverses afeccions, en particular en el tractament dels trastorns del ritme cardíac i en la cardioprotecció posterior a un infart de miocardi. S’utilitzen per a controlar la pressió arterial.

Si es combinen amb la insulina, potencien la hipoglucèmia, podent causar greus danys a les persones que pateixen de diabetis i els prenen. La hipoglucèmia és una afecció en la qual el nivell de sucre en sang (glucosa) és més baix del normal.

Antiepilèptics i antifúngics

Si combinem antiepilèptics i antifúngics, correm el risc que s’inhibisca la degradació de l’antiepilèptic en el fetge, la qual cosa podria portar-nos a tindre símptomes que van des del mareig o l’atàxia (pèrdua o disminució de la capacitat de coordinació dels moviments de la persona) fins a alteracions mentals i motores.

En casos més greus pot arribar a desembocar en una amnèsia, és a dir, en la pèrdua de memòria.

Fàrmacs amb funcions similars o iguals

El risc que comporta prendre dos medicaments que realitzen la mateixa funció és que s’aconseguisca un resultat més fort del que es preveu. Per exemple, prendre dos medicaments per a la pressió arterial podria causar una forta hipotensió (baixada de la pressió) en els pacients.

Encara que no ocorre amb tots els fàrmacs, els experts recomanen consultar amb un metge abans de prendre diversos medicaments junts, fins i tot si són molt semblants i pensem que no poden fer-nos mal.

Últimes notícies

Pedro Martínez demana fe en el projecte del València Basket malgrat els canvis en la plantilla

L’entrenador del València Basket, Pedro Martínez, ha advertit que este estiu eixiran jugadors, però ha defensat davant l’afició que l’essencial és mantindre una filosofia de club clara i creure en el projecte després d’una temporada amb 91 partits.

Jean Montero s’acomiada del Valencia Basket emocionat pel títol de Lliga

Jean Montero ha insinuat la seua eixida del Valencia Basket durant la celebració del títol de la Lliga Endesa i ha assegurat que el club i l’afició sempre estaran en el seu cor.

Cinc mil seguidors omplin el Roig Arena en una festa del títol amb comiat al fons

El Valencia Basket ha celebrat el títol de la Lliga Endesa amb cinc mil aficionats al Roig Arena en un acte festiu marcat per missatges d’agraïment i un clar aire de comiat, sobretot per les paraules del dominicà Jean Montero.

L’emoció desbordada de Josep Puerto en alçar el títol de l’ACB amb el València Basket

El capità del València Basket, Josep Puerto, ha explicat com ha viscut el moment d’alçar el títol de l’ACB, una experiència que definix com una barreja d’emoció, orgull i eufòria i que encara li costa assimilar després de conquistar la final davant el Barça.

Canvi d’alcaldia a Callosa de Segura: el PP recupera el govern amb una moció de censura

El PP ha tornat a l’alcaldia de Callosa de Segura gràcies a una moció de censura acordada amb Vox, UCIN i el regidor no adscrit José Antonio Illán, que posa fi a 21 mesos de govern del PSPV-PSOE i Esquerra Unida-Unidas Podemos.

Un xicotet poble d’Alacant demana ajuda per a rescatar 116 gossos hacinats en una casa

Confrides, un poble de l’interior d’Alacant amb només 300 veïns, ha demanat ajuda urgent a la Diputació i a la Generalitat per a reubicar 116 gossos que viuen hacinats en una vivenda de 70 metres quadrats.

La direcció de David Gimilio al MuVIM obri una nova etapa en la Cultura de la Diputació de València

El nomenament de David Gimilio com a director del MuVIM completa l’organigrama cultural de la Diputació de València i impulsa una futura exposició permanent amb la col·lecció artística provincial i mostres temporals d’art contemporani.

Camarero carrega contra qui vol ‘patrimonialitzar’ la lluita pels drets LGTBIQ+ en el Dia de l’Orgull

La vicepresidenta Susana Camarero defensa en l’IVAM que la defensa dels drets LGTBIQ+ és una responsabilitat compartida i anuncia més espais lliures de LGTBIQ+fòbia a la Comunitat Valenciana.