Aquests són els medicaments que mai has de consumir de manera conjunta

Moltes persones necessiten prendre medicaments diàriament, per la qual cosa és convenient seguir una sèrie de pautes per a fer-ho de manera segura i evitar els efectes secundaris.

I és que sempre hi ha qui, davant un lleu dolor muscular o de cap o per a combatre els símptomes d’un refredat, recorre a l’automedicació sense consultar al doctor. Això només ens pot portar a patir reaccions adverses, a amagar els símptomes d’alguna malaltia més greu o a patir dependència en cas d’abusar d’uns certs fàrmacs.

Des de l’Administració d’Aliments i Medicaments dels Estats Units (FDA), sostenen que el consumidor ha de ser conscient i estar advertit del risc que suposa prendre de manera conjunta uns certs tipus de medicaments. A més, detallen unes combinacions de fàrmacs que no han de realitzar-se mai.

Inhibidor hipertensió i Ibuprofén

Investigadors hi han descobert que l’impacte que generen en el renyó i van descobrir que, en persones amb uns perfils mèdics, la combinació pot ocasionar una lesió renal aguda i hi ha casos en els quals pot ser permanent.

«No és que tots els que prenguen aquesta combinació de fàrmacs vagen a tindre problemes. Però la investigació mostra que és un problema suficient per a tindre precaució«, explica la responsable de la investigació, Anita Layton. Layton i el seu equip ha utilitzat les matemàtiques i la informàtica per a poder explicar als metges les complicacions que poden arribar a presentar uns certs medicaments.

Impacte amb fàrmacs per a la hipertensió

Aquesta investigació de la Universitat de Waterloo també és útil per a les persones que prenen fàrmacs per a la hipertensió i que, quan presenten qualsevol dolor recorren a un analgèsic amb ibuprofén sense pensar-ho.

«Els diürètics són una família de fàrmacs que fan que el cos retinga menys aigua. Estar deshidratat és un factor important en la lesió renal aguda, i després l’inhibidor del RSA i l’ibuprofén colpegen el renyó amb aquest triple colp. Si per casualitat estàs prenent aquests medicaments per a la hipertensió i necessites un analgèsic, considera el paracetamol en el seu lloc«, explica la responsable de la investigació, Layton.

Analgèsics opioides i relaxants musculars

Els analgèsics opioides i els relaxants musculars afecten la funció respiratòria dels pacients que els consumeixen. Com tots dos fàrmacs disminueixen aquests nivells de respiració, mai han de ser combinats, ja que l’efecte potenciador podria comprometre seriosament la salut.

Warfarina (anticoagulant) i aspirina (àcid acetilsalicílic)

La warfarina és un medicament anticoagulant oral que s’usa per a previndre la formació de trombes i èmbols. Inhibeix la producció de factors de coagulació, reduint la capacitat de la sang per a coagular.

L’aspirina s’usa com a medicament per a tractar el dolor (analgèsic), la febre (antipirètic) i la inflamació (antiinflamatori), però també afecta la capacitat de coagulació de la sang.

Combinar tots dos podria provocar des de problemes de sagnat fins a importants i severes hemorràgies.

Betabloqueants i insulina

Els betabloqueants són un tipus de medicament usat en diverses afeccions, en particular en el tractament dels trastorns del ritme cardíac i en la cardioprotecció posterior a un infart de miocardi. S’utilitzen per a controlar la pressió arterial.

Si es combinen amb la insulina, potencien la hipoglucèmia, podent causar greus danys a les persones que pateixen de diabetis i els prenen. La hipoglucèmia és una afecció en la qual el nivell de sucre en sang (glucosa) és més baix del normal.

Antiepilèptics i antifúngics

Si combinem antiepilèptics i antifúngics, correm el risc que s’inhibisca la degradació de l’antiepilèptic en el fetge, la qual cosa podria portar-nos a tindre símptomes que van des del mareig o l’atàxia (pèrdua o disminució de la capacitat de coordinació dels moviments de la persona) fins a alteracions mentals i motores.

En casos més greus pot arribar a desembocar en una amnèsia, és a dir, en la pèrdua de memòria.

Fàrmacs amb funcions similars o iguals

El risc que comporta prendre dos medicaments que realitzen la mateixa funció és que s’aconseguisca un resultat més fort del que es preveu. Per exemple, prendre dos medicaments per a la pressió arterial podria causar una forta hipotensió (baixada de la pressió) en els pacients.

Encara que no ocorre amb tots els fàrmacs, els experts recomanen consultar amb un metge abans de prendre diversos medicaments junts, fins i tot si són molt semblants i pensem que no poden fer-nos mal.

Últimes notícies

Educació i sindicats es tornaran a reunir dijous per tancar l’acord sobre salaris i valencià

La Conselleria d’Educació i els sindicats de la mesa negociadora es veuran dijous a les 9 del matí per decidir si avalen el nou document amb canvis en salaris, burocràcia i valencià, després d’una maratoniana reunió d’onze hores.

Ortí dona per tancats els dubtes sobre la Llei de Llibertat Educativa després de l’aval del TSJCV

La consellera d’Educació, Carmen Ortí, considera que la sentència del TSJCV que avala la consulta a les famílies sobre la llengua base en el curs 2025/2026 tanca totes les qüestions que posaven en dubte la Llei de Llibertat Educativa.

Educació destaca els avanços en la negociació i els sindicats remarquen el to diferencial de la reunió

La consellera d'Educació, Carmen Ortí, assegura que l'onzena reunió per a desconvocar la vaga indefinida del professorat incorpora noves propostes i acords, mentres els sindicats atribueixen el canvi de to a la pressió al carrer i a la retransmissió en directe.

La Diputació de València modernitza la teleassistència amb IA amb una inversió de 26 milions

La Diputació de València renova fins a 2028 el seu servici de teleassistència domiciliària amb un nou model avançat que integra intel·ligència artificial, prevenció i programes contra la soledat, amb una inversió de quasi 26 milions.

Un gos mossega una dona a Elda i li arranca part duna orella i fereix tres familiars

Un gos duna raça potencialment perillosa ha arrancat part de lorella esquerra a una dona de 51 anys i ha causat lesions lleus a una àvia, la seua filla i el seu nét de 4 anys en un carrer dElda, a la província dAlacant.

El Consell destina enguany 57 milions a infraestructures hídriques a la Vega Baixa

El conseller Miguel Barrachina anuncia a Guardamar del Segura que el Consell invertix més de 57 milions d’euros enguany en infraestructures hídriques a la Vega Baixa, amb obres clau contra les inundacions del Segura.

El València Digital Summit deixa 26 milions d’impacte econòmic en 2025, un 29 % més que l’any anterior

L’edició de 2025 de València Digital Summit ha generat un impacte econòmic de 26 milions d’euros, un 29 % més que en 2024, i reforça València com a pol d’innovació i atracció de talent tecnològic.

Mor un conductor de 78 anys en eixir de la via a l’A-35 a la Font de la Figuera

Un home de 78 anys ha mort este dilluns després d’eixir-se de la via amb el cotxe que conduïa al quilòmetre 14 de l’A-35, al terme de la Font de la Figuera, malgrat els intents de reanimació dels serveis sanitaris.