Aquests són els medicaments que mai has de consumir de manera conjunta

Moltes persones necessiten prendre medicaments diàriament, per la qual cosa és convenient seguir una sèrie de pautes per a fer-ho de manera segura i evitar els efectes secundaris.

I és que sempre hi ha qui, davant un lleu dolor muscular o de cap o per a combatre els símptomes d’un refredat, recorre a l’automedicació sense consultar al doctor. Això només ens pot portar a patir reaccions adverses, a amagar els símptomes d’alguna malaltia més greu o a patir dependència en cas d’abusar d’uns certs fàrmacs.

Des de l’Administració d’Aliments i Medicaments dels Estats Units (FDA), sostenen que el consumidor ha de ser conscient i estar advertit del risc que suposa prendre de manera conjunta uns certs tipus de medicaments. A més, detallen unes combinacions de fàrmacs que no han de realitzar-se mai.

Inhibidor hipertensió i Ibuprofén

Investigadors hi han descobert que l’impacte que generen en el renyó i van descobrir que, en persones amb uns perfils mèdics, la combinació pot ocasionar una lesió renal aguda i hi ha casos en els quals pot ser permanent.

No és que tots els que prenguen aquesta combinació de fàrmacs vagen a tindre problemes. Però la investigació mostra que és un problema suficient per a tindre precaució“, explica la responsable de la investigació, Anita Layton. Layton i el seu equip ha utilitzat les matemàtiques i la informàtica per a poder explicar als metges les complicacions que poden arribar a presentar uns certs medicaments.

Impacte amb fàrmacs per a la hipertensió

Aquesta investigació de la Universitat de Waterloo també és útil per a les persones que prenen fàrmacs per a la hipertensió i que, quan presenten qualsevol dolor recorren a un analgèsic amb ibuprofén sense pensar-ho.

Els diürètics són una família de fàrmacs que fan que el cos retinga menys aigua. Estar deshidratat és un factor important en la lesió renal aguda, i després l’inhibidor del RSA i l’ibuprofén colpegen el renyó amb aquest triple colp. Si per casualitat estàs prenent aquests medicaments per a la hipertensió i necessites un analgèsic, considera el paracetamol en el seu lloc“, explica la responsable de la investigació, Layton.

Analgèsics opioides i relaxants musculars

Els analgèsics opioides i els relaxants musculars afecten la funció respiratòria dels pacients que els consumeixen. Com tots dos fàrmacs disminueixen aquests nivells de respiració, mai han de ser combinats, ja que l’efecte potenciador podria comprometre seriosament la salut.

Warfarina (anticoagulant) i aspirina (àcid acetilsalicílic)

La warfarina és un medicament anticoagulant oral que s’usa per a previndre la formació de trombes i èmbols. Inhibeix la producció de factors de coagulació, reduint la capacitat de la sang per a coagular.

L’aspirina s’usa com a medicament per a tractar el dolor (analgèsic), la febre (antipirètic) i la inflamació (antiinflamatori), però també afecta la capacitat de coagulació de la sang.

Combinar tots dos podria provocar des de problemes de sagnat fins a importants i severes hemorràgies.

Betabloqueants i insulina

Els betabloqueants són un tipus de medicament usat en diverses afeccions, en particular en el tractament dels trastorns del ritme cardíac i en la cardioprotecció posterior a un infart de miocardi. S’utilitzen per a controlar la pressió arterial.

Si es combinen amb la insulina, potencien la hipoglucèmia, podent causar greus danys a les persones que pateixen de diabetis i els prenen. La hipoglucèmia és una afecció en la qual el nivell de sucre en sang (glucosa) és més baix del normal.

Antiepilèptics i antifúngics

Si combinem antiepilèptics i antifúngics, correm el risc que s’inhibisca la degradació de l’antiepilèptic en el fetge, la qual cosa podria portar-nos a tindre símptomes que van des del mareig o l’atàxia (pèrdua o disminució de la capacitat de coordinació dels moviments de la persona) fins a alteracions mentals i motores.

En casos més greus pot arribar a desembocar en una amnèsia, és a dir, en la pèrdua de memòria.

Fàrmacs amb funcions similars o iguals

El risc que comporta prendre dos medicaments que realitzen la mateixa funció és que s’aconseguisca un resultat més fort del que es preveu. Per exemple, prendre dos medicaments per a la pressió arterial podria causar una forta hipotensió (baixada de la pressió) en els pacients.

Encara que no ocorre amb tots els fàrmacs, els experts recomanen consultar amb un metge abans de prendre diversos medicaments junts, fins i tot si són molt semblants i pensem que no poden fer-nos mal.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Laia Codina veu un grup ajustat després del 3-0 a Islàndia

Espanya va debutar amb un 3-0 davant Islàndia en la fase de classificació al Mundial 2027. Laia Codina va valorar un grup competitiu després del 1-6 d'Anglaterra a Ucraïna.

La Comunitat va exportar 2.106,5 milions als EUA i va importar 1.696,6 en 2025

La Comunitat Valenciana va registrar en 2025 un superàvit comercial amb els EUA en vendre per 2.106,5 milions i importar 1.696,6. L'intercanvi es va contraure respecte a 2024.

Bermúdez, després del 3-0 a Islàndia: ‘Podíem haver fet algun gol més, l’exigència és ací’

Espanya va véncer 3-0 a Islàndia en l'arrancada cap al Mundial 2027. Bermúdez va valorar els tres punts i va remarcar que sumar més gols serà clau davant Anglaterra.

3-0 d’Espanya a Islàndia: Pina firma un doblet i Edna Imade sentència

Espanya es va imposar 3-0 a Islàndia en la seua estrena cap al Mundial 2027 amb un doblet de Claudia Pina i una cabotada de Edna Imade. La portera Cecilia Rúnarsdóttir va evitar una golejada major i Espanya és segona del Grup A3, empatada amb Anglaterra.

3-0: Espanya complix en el seu debut classificatori davant Islàndia liderada per Pina

Espanya va arrancar la classificació al Mundial 2027 amb un 3-0 sobre Islàndia, sostinguda per la seua portera. Claudia Pina va firmar un doblet i Edna Imade va completar la victòria.

Els 16 de OT 2025 es reunixen i descobrixen el repertori de la gira que passarà per Alacant i València al juliol

Els 16 concursants de OT 2025 s'han retrobat a Barcelona per a conéixer el repertori del seu gira de tretze concerts. El tour arrancarà el 18 d'abril a Bilbao i arribarà al juliol a Alacant i València.

Pina avança a Espanya amb un derechazo davant Islàndia en el 39 (1-0)

Claudia Pina va avançar a Espanya en el minut 39 amb un derechazo des de la frontal després d'una primera part de setge a Islàndia, en el debut cap al Mundial 2027.

Espanya té garantit el subministrament de gas malgrat la tensió a Ormuz, segons Enagás

Enagás assegura que Espanya no tindrà problemes de proveïment per la seua baixa dependència del Golf i unes reserves del 58%. Advertix de pressió en preus, lluny de 2022