Aquests són els medicaments que mai has de consumir de manera conjunta

Moltes persones necessiten prendre medicaments diàriament, per la qual cosa és convenient seguir una sèrie de pautes per a fer-ho de manera segura i evitar els efectes secundaris.

I és que sempre hi ha qui, davant un lleu dolor muscular o de cap o per a combatre els símptomes d’un refredat, recorre a l’automedicació sense consultar al doctor. Això només ens pot portar a patir reaccions adverses, a amagar els símptomes d’alguna malaltia més greu o a patir dependència en cas d’abusar d’uns certs fàrmacs.

Des de l’Administració d’Aliments i Medicaments dels Estats Units (FDA), sostenen que el consumidor ha de ser conscient i estar advertit del risc que suposa prendre de manera conjunta uns certs tipus de medicaments. A més, detallen unes combinacions de fàrmacs que no han de realitzar-se mai.

Inhibidor hipertensió i Ibuprofén

Investigadors hi han descobert que l’impacte que generen en el renyó i van descobrir que, en persones amb uns perfils mèdics, la combinació pot ocasionar una lesió renal aguda i hi ha casos en els quals pot ser permanent.

«No és que tots els que prenguen aquesta combinació de fàrmacs vagen a tindre problemes. Però la investigació mostra que és un problema suficient per a tindre precaució«, explica la responsable de la investigació, Anita Layton. Layton i el seu equip ha utilitzat les matemàtiques i la informàtica per a poder explicar als metges les complicacions que poden arribar a presentar uns certs medicaments.

Impacte amb fàrmacs per a la hipertensió

Aquesta investigació de la Universitat de Waterloo també és útil per a les persones que prenen fàrmacs per a la hipertensió i que, quan presenten qualsevol dolor recorren a un analgèsic amb ibuprofén sense pensar-ho.

«Els diürètics són una família de fàrmacs que fan que el cos retinga menys aigua. Estar deshidratat és un factor important en la lesió renal aguda, i després l’inhibidor del RSA i l’ibuprofén colpegen el renyó amb aquest triple colp. Si per casualitat estàs prenent aquests medicaments per a la hipertensió i necessites un analgèsic, considera el paracetamol en el seu lloc«, explica la responsable de la investigació, Layton.

Analgèsics opioides i relaxants musculars

Els analgèsics opioides i els relaxants musculars afecten la funció respiratòria dels pacients que els consumeixen. Com tots dos fàrmacs disminueixen aquests nivells de respiració, mai han de ser combinats, ja que l’efecte potenciador podria comprometre seriosament la salut.

Warfarina (anticoagulant) i aspirina (àcid acetilsalicílic)

La warfarina és un medicament anticoagulant oral que s’usa per a previndre la formació de trombes i èmbols. Inhibeix la producció de factors de coagulació, reduint la capacitat de la sang per a coagular.

L’aspirina s’usa com a medicament per a tractar el dolor (analgèsic), la febre (antipirètic) i la inflamació (antiinflamatori), però també afecta la capacitat de coagulació de la sang.

Combinar tots dos podria provocar des de problemes de sagnat fins a importants i severes hemorràgies.

Betabloqueants i insulina

Els betabloqueants són un tipus de medicament usat en diverses afeccions, en particular en el tractament dels trastorns del ritme cardíac i en la cardioprotecció posterior a un infart de miocardi. S’utilitzen per a controlar la pressió arterial.

Si es combinen amb la insulina, potencien la hipoglucèmia, podent causar greus danys a les persones que pateixen de diabetis i els prenen. La hipoglucèmia és una afecció en la qual el nivell de sucre en sang (glucosa) és més baix del normal.

Antiepilèptics i antifúngics

Si combinem antiepilèptics i antifúngics, correm el risc que s’inhibisca la degradació de l’antiepilèptic en el fetge, la qual cosa podria portar-nos a tindre símptomes que van des del mareig o l’atàxia (pèrdua o disminució de la capacitat de coordinació dels moviments de la persona) fins a alteracions mentals i motores.

En casos més greus pot arribar a desembocar en una amnèsia, és a dir, en la pèrdua de memòria.

Fàrmacs amb funcions similars o iguals

El risc que comporta prendre dos medicaments que realitzen la mateixa funció és que s’aconseguisca un resultat més fort del que es preveu. Per exemple, prendre dos medicaments per a la pressió arterial podria causar una forta hipotensió (baixada de la pressió) en els pacients.

Encara que no ocorre amb tots els fàrmacs, els experts recomanen consultar amb un metge abans de prendre diversos medicaments junts, fins i tot si són molt semblants i pensem que no poden fer-nos mal.

Últimes notícies

Maria Àngels Francés prendrà possessió com a presidenta de l’AVL este dijous al Palau

Maria Àngels Francés prendrà possessió este dijous com a nova presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua en un acte solemne al Palau de la Generalitat presidit per Juanfran Pérez Llorca.

Alerta groga per fortes pluges i tempestes a l’interior nord de Castelló este dimecres

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat l’alerta groga per pluges intenses i tempestes amb possible granissat este dimecres a l’interior nord de Castelló, on es poden acumular fins a 20 litres per metre quadrat en una hora.

Ford Almussafes reprén la producció amb més calma gràcies a l’aliança amb Geely

La planta de Ford a Almussafes ha tornat hui a produir vehicles després de les vacacions d’agost, amb un ambient de més tranquil·litat per l’aliança estratègica amb Geely i la reactivació de la negociació de l’Acord per l’Electrificació 2030.

Detingut un matrimoni per furtar joies a ancians que ella cuidava a la Safor

La Guàrdia Civil ha detingut una parella a la Safor per furtar joies en cases de persones majors dependents, aprofitant la faena d’ella com a cuidadora domiciliària. El marit presumptament venia les peces en establiments de compra i venda d’or.

Un escriptor d’Alacant farà sis etapes del Camí de Santiago vestit de legionari romà

Miguel Fornera, jove escriptor d’Altea, recorrerà del 5 al 10 de setembre unes sis etapes del Camí de Santiago, uns 110 quilòmetres, vestit com un legionari romà del segle I dC i acompanyat d’un xicotet grup també caracteritzat d’època.

L’1 de setembre arriba amb núvols i oratge més fresc en la Comunitat Valenciana

El primer dia de setembre arriba a la Comunitat Valenciana amb intervals de núvols, poc risc de pluja febla amb fang al sud i màximes en descens o sense canvis. Dimarts farà més calor i augmenta el risc de tronades a l’interior de Castelló.

PLD Space alça 288 milions per a industrialitzar el coet Miura 5

PLD Space ha ampliat la seua ronda de finançament Sèrie C amb 108 milions addicionals, fins als 288 milions, per impulsar la industrialització del coet Miura 5 i l’inici de les operacions comercials.

Tallada l’A-3 cap a València per l’incendi d’un vehicle a Requena

L’A-3 roman tallada en sentit València a l’altura de Requena des de les 05.41 hores per l’incendi d’un vehicle, amb desviament per la N-III.