Aquests són els medicaments que mai has de consumir de manera conjunta

Moltes persones necessiten prendre medicaments diàriament, per la qual cosa és convenient seguir una sèrie de pautes per a fer-ho de manera segura i evitar els efectes secundaris.

I és que sempre hi ha qui, davant un lleu dolor muscular o de cap o per a combatre els símptomes d’un refredat, recorre a l’automedicació sense consultar al doctor. Això només ens pot portar a patir reaccions adverses, a amagar els símptomes d’alguna malaltia més greu o a patir dependència en cas d’abusar d’uns certs fàrmacs.

Des de l’Administració d’Aliments i Medicaments dels Estats Units (FDA), sostenen que el consumidor ha de ser conscient i estar advertit del risc que suposa prendre de manera conjunta uns certs tipus de medicaments. A més, detallen unes combinacions de fàrmacs que no han de realitzar-se mai.

Inhibidor hipertensió i Ibuprofén

Investigadors hi han descobert que l’impacte que generen en el renyó i van descobrir que, en persones amb uns perfils mèdics, la combinació pot ocasionar una lesió renal aguda i hi ha casos en els quals pot ser permanent.

«No és que tots els que prenguen aquesta combinació de fàrmacs vagen a tindre problemes. Però la investigació mostra que és un problema suficient per a tindre precaució«, explica la responsable de la investigació, Anita Layton. Layton i el seu equip ha utilitzat les matemàtiques i la informàtica per a poder explicar als metges les complicacions que poden arribar a presentar uns certs medicaments.

Impacte amb fàrmacs per a la hipertensió

Aquesta investigació de la Universitat de Waterloo també és útil per a les persones que prenen fàrmacs per a la hipertensió i que, quan presenten qualsevol dolor recorren a un analgèsic amb ibuprofén sense pensar-ho.

«Els diürètics són una família de fàrmacs que fan que el cos retinga menys aigua. Estar deshidratat és un factor important en la lesió renal aguda, i després l’inhibidor del RSA i l’ibuprofén colpegen el renyó amb aquest triple colp. Si per casualitat estàs prenent aquests medicaments per a la hipertensió i necessites un analgèsic, considera el paracetamol en el seu lloc«, explica la responsable de la investigació, Layton.

Analgèsics opioides i relaxants musculars

Els analgèsics opioides i els relaxants musculars afecten la funció respiratòria dels pacients que els consumeixen. Com tots dos fàrmacs disminueixen aquests nivells de respiració, mai han de ser combinats, ja que l’efecte potenciador podria comprometre seriosament la salut.

Warfarina (anticoagulant) i aspirina (àcid acetilsalicílic)

La warfarina és un medicament anticoagulant oral que s’usa per a previndre la formació de trombes i èmbols. Inhibeix la producció de factors de coagulació, reduint la capacitat de la sang per a coagular.

L’aspirina s’usa com a medicament per a tractar el dolor (analgèsic), la febre (antipirètic) i la inflamació (antiinflamatori), però també afecta la capacitat de coagulació de la sang.

Combinar tots dos podria provocar des de problemes de sagnat fins a importants i severes hemorràgies.

Betabloqueants i insulina

Els betabloqueants són un tipus de medicament usat en diverses afeccions, en particular en el tractament dels trastorns del ritme cardíac i en la cardioprotecció posterior a un infart de miocardi. S’utilitzen per a controlar la pressió arterial.

Si es combinen amb la insulina, potencien la hipoglucèmia, podent causar greus danys a les persones que pateixen de diabetis i els prenen. La hipoglucèmia és una afecció en la qual el nivell de sucre en sang (glucosa) és més baix del normal.

Antiepilèptics i antifúngics

Si combinem antiepilèptics i antifúngics, correm el risc que s’inhibisca la degradació de l’antiepilèptic en el fetge, la qual cosa podria portar-nos a tindre símptomes que van des del mareig o l’atàxia (pèrdua o disminució de la capacitat de coordinació dels moviments de la persona) fins a alteracions mentals i motores.

En casos més greus pot arribar a desembocar en una amnèsia, és a dir, en la pèrdua de memòria.

Fàrmacs amb funcions similars o iguals

El risc que comporta prendre dos medicaments que realitzen la mateixa funció és que s’aconseguisca un resultat més fort del que es preveu. Per exemple, prendre dos medicaments per a la pressió arterial podria causar una forta hipotensió (baixada de la pressió) en els pacients.

Encara que no ocorre amb tots els fàrmacs, els experts recomanen consultar amb un metge abans de prendre diversos medicaments junts, fins i tot si són molt semblants i pensem que no poden fer-nos mal.

Últimes notícies

L’incendi de Tírig continua actiu però la nit es preveu favorable

L’incendi forestal de Tírig seguix actiu i ha obligat a evacuar Catí, però la previsió per a esta nit és bona i 250 efectius terrestres continuaran treballant per frenar el foc i protegir vivendes i més de 60 granges.

El vent afluixa en l’incendi de Tírig i dona un respir a l’extinció

Aemet preveu que el vent vaja perdent força esta nit en la zona de l’incendi de Tírig, fet que pot facilitar els treballs d’extinció, centrats sobretot en la protecció de Catí i de les explotacions ramaderes pròximes.

Ordre d’evacuació a Catí per l’incendi forestal de Tírig via Es-Alert

Emergències ha ordenat evacuar Catí per l’avanç de l’incendi forestal de Tírig i ha avisat la població amb un Es-Alert. Els veïns han de eixir per la CV-128 o la N-232 en direcció a Xert i seguir les indicacions de la Guàrdia Civil.

224 vivendes públiques per a famílies vulnerables en la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha adjudicat en l’últim any 224 vivendes del parc públic a famílies vulnerables, la majoria a la província de València, amb un servici d’acompanyament social per a garantir una integració estable.

Castelló ultima els preparatius per a viure l’eclipsi solar com un esdeveniment històric

Castelló ha posat en marxa dos grans escenaris a les platges del Gurugú i del Pinar per a seguir l’eclipsi total de sol del 12 d’agost, amb divulgadors científics de primer nivell. L’Ajuntament ha treballat més de dos anys per convertir la cita en un esdeveniment històric.

La belga Skywings obrirà un nou centre de formació al aeroport de Castelló

L’escola de pilotatge belga Skywings ha acordat amb l’aeroport de Castelló obrir un nou centre de formació que reforçarà l’activitat operativa i generarà ocupació al territori. La companyia ja té quatre aeronaus basades a Castelló i uns 60 alumnes belgues hi fan pràctiques cada any.

Els bombers forestals alerten d’una situació crítica en Sgise en plena campanya d’incendis

La Secció Sindical SPPLB Bombers Forestals GVA ha denunciat una situació operativa crítica en Sgise en plena campanya estival d’incendis, amb unitats sota mínims i negociacions laborals bloquejades. El sindicat adverteix de conseqüències greus si la Conselleria no aplica millores i no reforça el dispositiu.

Trobeu mort un home de 45 anys en una hamaca a la platja de La Vila Joiosa

La Guàrdia Civil ha localitzat este diumenge el cos sense vida d’un home de 45 anys en una hamaca d’una platja de La Vila Joiosa, sense signes de violència aparent. La causa de la mort es determinarà amb l’autòpsia a l’Institut Anatòmic Forense.