Les titelles de Lambda porten la diversitat a les aules valencianes d’infantil i primària

 

Lambda, col·lectiu LGTB+ per la diversitat sexual, de gènere i familiar, porta la diversitat sexual, de gènere i familiar als centres educatius de tota la Comunitat Valenciana des de 2018, també a l’alumnat d’infantil i primària. «En estes edats és quan cal començar a abordar de manera positiva la diversitat», explica Amparo Navarro, docent i tècnica d’educació de Lambda.

Segons el col·lectiu LGTB+, els materials escolars no mostren la diversitat sexual, de gènere i familiar existent a la nostra societat, i «estos tallers persegueixen que totes les persones de la classe i les seues famílies es troben representades en algun moment», afig la tècnica.

Amparo Navarro realitza els contacontes en estes edats amb titelles que permeten captar l’atenció del públic infantil i acostar-se al seu imaginari, amb un llenguatge que siga comprensible per al seu desenvolupament: «L’educació és la clau per a aconseguir la igualtat real i la llibertat de ser i estimar, a través d’escoles lliures de prejudicis i estereotips».

Les formacions en diversitat afectiu-sexual, de gènere i familiar que imparteix Lambda en els centres educatius són «fonamentals perquè estos espais són la segona família, i el context de socialització de xiquetes i xiquets. Com podria el sistema educatiu tancar els ulls i ignorar la necessitat de formar esta part de la ciutadania?», apunta l’educadora de Lambda.

I com es parla de diversitat a xicalla d’entre 5 i 11 anys? Doncs es parla de diversitat a través de titelles de diferents colors que juntes formen l’arc de Sant Martí en els contacontes d’infantil, i amb personatges que han fugit dels contes tradicionals com ‘Dorovista la princesa activista‘, ‘Hilario el príncipe igualitario‘ i ‘Vera la niña de madera‘, en els de primària.

El viaje de Flop‘ és un conte també dirigit a alumnat de primària, i en el taller, un aprenent de contacontes presenta la història de Flop, un ésser de color verd que prové d’un planeta on tot és verd i que acaba d’arribar a la terra.

El conte està disponible a les biblioteques dels centres educatius i de la xarxa municipal de la província de València, a més de trobar-lo a l’apartat de recursos de la web de Lambda.

Diversitat en els centres educatius

 

Al llarg d’este curs, els contacontes de titelles de Lambda ja han arribat a sensibilitzar més de 3.200 alumnes entre 5 i 11 anys, en 59 centres escolars de la Comunitat Valenciana i encara queden tallers durant tot juny.

El Pla Diversia inclou també tallers de formació i sobre diversitat sexual, de gènere i familiar en secundària i FP bàsica i cicles formatius, assessorament LGTB+ individual en l’adolescència, a més de cursos per a professionals de l’ensenyament, assessorament als centres en la implementació de protocols, i també, des del servei Orienta (l’Oficina LGTBI de la Generalitat Valenciana, que gestiona Lambda en València), acompanyament i orientació per a les famílies.

«Arribem a molts centres però també hi ha una llarga llista de sol·licituds a les quals no podem donar resposta, la qual cosa demostra la necessitat d’estes formacions i que encara queda molta feina a fer», apunta Fran Fernández, responsable d’educació de Lambda i coordinador de l’entitat. El nou termini de sol·licituds s’obrirà a partir de la primera setmana de juliol, per al curs 2021-22.

Totes estes activitats són recolzades per la Diputació de València, la Conselleria d’Educació, la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives, i l’Ajuntament de València dins del Pla Divèrsia: «Donar continuïtat a estes col·laboracions permet continuar construint centres i comunitats educatives lliures d’LGTBfòbia», assenyala el coordinador general de Lambda.

Últimes notícies

El PSPV exigirà explicacions a Pérez Llorca i Valderrama pel gran incendi de la Vall d’Uixó

El PSPV ha avançat que reclamarà en Les Corts la compareixença del president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, i del conseller d'Emergències, Juan Carlos Valderrama, per a donar explicacions sobre l'incendi actiu de la Vall d'Uixó. La portaveu adjunta, María José Salvador, subratlla que ara la prioritat és l'extinció, però avisa que després exigiran responsabilitats polítiques.

El Globe de Londres es rendeix al flamenc amb una Shakesperare valenciana

El Shakespeare's Globe de Londres ha estrenat una versió flamenca de 'Trabajos de amor perdidos', dirigida per Indiana Lown-Collins, criada a Pinoso, amb un elenc on brillen diversos artistes espanyols. La proposta fusiona vers isabelí, cante i ball en una producció que ha entusiasmat el públic als primers passes.

Nou conveni del calcer fins 2029 amb pujades salarials i més drets laborals

El sector del calcer ha tancat un conveni col·lectiu per al període 2026-2029 amb pujades salarials anuals, reducció de jornada i nous avanços en igualtat i protecció de les persones treballadores.

València neteja les platges del sud de restes carbonitzades arrossegades per la mar

L'Ajuntament de València ha iniciat la retirada de restes carbonitzades aparegudes esta matinada a les platges del sud, probablement arrossegades per corrents marines des de zones d'incendis pròximes.

La jutgessa de la DANA torna a rebutjar citar de nou l’alcaldessa de València

La jutgessa que investiga la DANA a València ha desestimat una nova petició per a citar com a testimoni l’alcaldessa María José Catalá, en considerar que les proves sol·licitades no guarden relació directa amb els morts de La Torre.

L’alcaldessa de Godelleta admet que no va saber la gravetat de la DANA fins les 20.15 hores

Amparo Pardo ha declarat com a testimoni que no va ser conscient de la situació de la DANA del 29 d’octubre fins que la Policia Local la va anar a buscar a les 20.15 hores, després d’haver passat el dia sense cobertura ni llum a casa.

Rovira alerta que les entregues a compte no corregeixen la infrafinançació valenciana

El conseller José Antonio Rovira adverteix que l’augment de les entregues a compte per a 2027 no resol la infrafinançació històrica de la Comunitat Valenciana i reclama una reforma del model i un fons transitori de nivellació.

L’Audiència de València rebutja citar com a testimonis els consellers per la gestió de la DANA

L’Audiència de València ha confirmat que no declararan com a testimonis els aleshores consellers d’Educació i Agricultura en la causa penal per la gestió de la DANA d’octubre de 2024, en considerar que seria una diligència prospectiva.
FILMOTECA D'ESTIU