Les titelles de Lambda porten la diversitat a les aules valencianes d’infantil i primària

 

Lambda, col·lectiu LGTB+ per la diversitat sexual, de gènere i familiar, porta la diversitat sexual, de gènere i familiar als centres educatius de tota la Comunitat Valenciana des de 2018, també a l’alumnat d’infantil i primària. «En estes edats és quan cal començar a abordar de manera positiva la diversitat», explica Amparo Navarro, docent i tècnica d’educació de Lambda.

Segons el col·lectiu LGTB+, els materials escolars no mostren la diversitat sexual, de gènere i familiar existent a la nostra societat, i «estos tallers persegueixen que totes les persones de la classe i les seues famílies es troben representades en algun moment», afig la tècnica.

Amparo Navarro realitza els contacontes en estes edats amb titelles que permeten captar l’atenció del públic infantil i acostar-se al seu imaginari, amb un llenguatge que siga comprensible per al seu desenvolupament: «L’educació és la clau per a aconseguir la igualtat real i la llibertat de ser i estimar, a través d’escoles lliures de prejudicis i estereotips».

Les formacions en diversitat afectiu-sexual, de gènere i familiar que imparteix Lambda en els centres educatius són «fonamentals perquè estos espais són la segona família, i el context de socialització de xiquetes i xiquets. Com podria el sistema educatiu tancar els ulls i ignorar la necessitat de formar esta part de la ciutadania?», apunta l’educadora de Lambda.

I com es parla de diversitat a xicalla d’entre 5 i 11 anys? Doncs es parla de diversitat a través de titelles de diferents colors que juntes formen l’arc de Sant Martí en els contacontes d’infantil, i amb personatges que han fugit dels contes tradicionals com ‘Dorovista la princesa activista‘, ‘Hilario el príncipe igualitario‘ i ‘Vera la niña de madera‘, en els de primària.

El viaje de Flop‘ és un conte també dirigit a alumnat de primària, i en el taller, un aprenent de contacontes presenta la història de Flop, un ésser de color verd que prové d’un planeta on tot és verd i que acaba d’arribar a la terra.

El conte està disponible a les biblioteques dels centres educatius i de la xarxa municipal de la província de València, a més de trobar-lo a l’apartat de recursos de la web de Lambda.

Diversitat en els centres educatius

 

Al llarg d’este curs, els contacontes de titelles de Lambda ja han arribat a sensibilitzar més de 3.200 alumnes entre 5 i 11 anys, en 59 centres escolars de la Comunitat Valenciana i encara queden tallers durant tot juny.

El Pla Diversia inclou també tallers de formació i sobre diversitat sexual, de gènere i familiar en secundària i FP bàsica i cicles formatius, assessorament LGTB+ individual en l’adolescència, a més de cursos per a professionals de l’ensenyament, assessorament als centres en la implementació de protocols, i també, des del servei Orienta (l’Oficina LGTBI de la Generalitat Valenciana, que gestiona Lambda en València), acompanyament i orientació per a les famílies.

«Arribem a molts centres però també hi ha una llarga llista de sol·licituds a les quals no podem donar resposta, la qual cosa demostra la necessitat d’estes formacions i que encara queda molta feina a fer», apunta Fran Fernández, responsable d’educació de Lambda i coordinador de l’entitat. El nou termini de sol·licituds s’obrirà a partir de la primera setmana de juliol, per al curs 2021-22.

Totes estes activitats són recolzades per la Diputació de València, la Conselleria d’Educació, la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives, i l’Ajuntament de València dins del Pla Divèrsia: «Donar continuïtat a estes col·laboracions permet continuar construint centres i comunitats educatives lliures d’LGTBfòbia», assenyala el coordinador general de Lambda.

Últimes notícies

Mor un home en un accident de trànsit a l’AP-7 a Polinyà del Xúquer

Un home ha mort i dos persones han resultat ferides este matí en un accident de trànsit a l’AP-7, al terme de Polinyà del Xúquer, segons el CICU.

Un home mor apunyalat per una dona en una terrassa de València després d’una baralla

Un home de 45 anys ha mort esta matinada després de ser apunyalat per una dona de 35 anys en la terrassa d’un bar del barri de l’Olivereta, a València. La sospitosa, de nacionalitat espanyola, ha sigut detinguda acusada d’homicidi.

Deting a Alacant un fugitiu reclamat per Àustria per 11 robatoris en supermercats

La Policia Nacional ha detingut a Alacant un jove de 26 anys reclamat per Àustria per onze robatoris amb força en supermercats, en què es van furtar begudes alcohòliques valorades en 29.187 euros. El detingut havia sigut condemnat a tres anys de presó i estava reclamat mitjançant una Ordre Europea de Detenció i Lliurament.

Les mínimes baixen fins als 10 graus a Ademús en una nova nit fresca a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana ha encadenat una nova nit de descens tèrmic, amb 10 graus de mínima a Ademús i 10,5 a Vilafranca del Cid, mentre que les tres capitals de província han registrat valors lleugerament superiors als d'ahir.

Oratge estable per a l’últim diumenge d’agost: cel ras i temperatures a l’alça

L’últim diumenge d’agost arriba a la Comunitat Valenciana amb cel ras o poc ennuvolat, temperatures lleugerament més altes i vent fluix variable que girarà a sud i est a migdia.

Tres detinguts per diversos robatoris violents a la via pública a Oriola

La Policia Nacional ha detingut a Oriola tres hòmens, de 20, 21 i 46 anys, per dos sèries de robatoris amb violència a la via pública, amb quatre víctimes, totes elles veïnes del municipi.

Maria Schwinning, l’actriu valenciana de 18 anys que viu el seu any d’or

L’actriu valenciana Maria Schwinning, de 18 anys, ha estrenat enguany dos pel·lícules i una sèrie, ha guanyat el seu primer premi i assegura que viu el moment amb calma i ganes de continuar creixent.

Un estudi revela com la premsa ha polaritzat la batalla entre La Revuelta i El Hormiguero

Una investigació de la UPV i la Universitat de Salamanca conclou que la premsa digital ha convertit la rivalitat entre La Revuelta i El Hormiguero en un enfrontament simbòlic i ideològic, més enllà de les audiències televisives.