Les titelles de Lambda porten la diversitat a les aules valencianes d’infantil i primària

 

Lambda, col·lectiu LGTB+ per la diversitat sexual, de gènere i familiar, porta la diversitat sexual, de gènere i familiar als centres educatius de tota la Comunitat Valenciana des de 2018, també a l’alumnat d’infantil i primària. «En estes edats és quan cal començar a abordar de manera positiva la diversitat», explica Amparo Navarro, docent i tècnica d’educació de Lambda.

Segons el col·lectiu LGTB+, els materials escolars no mostren la diversitat sexual, de gènere i familiar existent a la nostra societat, i «estos tallers persegueixen que totes les persones de la classe i les seues famílies es troben representades en algun moment», afig la tècnica.

Amparo Navarro realitza els contacontes en estes edats amb titelles que permeten captar l’atenció del públic infantil i acostar-se al seu imaginari, amb un llenguatge que siga comprensible per al seu desenvolupament: «L’educació és la clau per a aconseguir la igualtat real i la llibertat de ser i estimar, a través d’escoles lliures de prejudicis i estereotips».

Les formacions en diversitat afectiu-sexual, de gènere i familiar que imparteix Lambda en els centres educatius són «fonamentals perquè estos espais són la segona família, i el context de socialització de xiquetes i xiquets. Com podria el sistema educatiu tancar els ulls i ignorar la necessitat de formar esta part de la ciutadania?», apunta l’educadora de Lambda.

I com es parla de diversitat a xicalla d’entre 5 i 11 anys? Doncs es parla de diversitat a través de titelles de diferents colors que juntes formen l’arc de Sant Martí en els contacontes d’infantil, i amb personatges que han fugit dels contes tradicionals com ‘Dorovista la princesa activista‘, ‘Hilario el príncipe igualitario‘ i ‘Vera la niña de madera‘, en els de primària.

El viaje de Flop‘ és un conte també dirigit a alumnat de primària, i en el taller, un aprenent de contacontes presenta la història de Flop, un ésser de color verd que prové d’un planeta on tot és verd i que acaba d’arribar a la terra.

El conte està disponible a les biblioteques dels centres educatius i de la xarxa municipal de la província de València, a més de trobar-lo a l’apartat de recursos de la web de Lambda.

Diversitat en els centres educatius

 

Al llarg d’este curs, els contacontes de titelles de Lambda ja han arribat a sensibilitzar més de 3.200 alumnes entre 5 i 11 anys, en 59 centres escolars de la Comunitat Valenciana i encara queden tallers durant tot juny.

El Pla Diversia inclou també tallers de formació i sobre diversitat sexual, de gènere i familiar en secundària i FP bàsica i cicles formatius, assessorament LGTB+ individual en l’adolescència, a més de cursos per a professionals de l’ensenyament, assessorament als centres en la implementació de protocols, i també, des del servei Orienta (l’Oficina LGTBI de la Generalitat Valenciana, que gestiona Lambda en València), acompanyament i orientació per a les famílies.

«Arribem a molts centres però també hi ha una llarga llista de sol·licituds a les quals no podem donar resposta, la qual cosa demostra la necessitat d’estes formacions i que encara queda molta feina a fer», apunta Fran Fernández, responsable d’educació de Lambda i coordinador de l’entitat. El nou termini de sol·licituds s’obrirà a partir de la primera setmana de juliol, per al curs 2021-22.

Totes estes activitats són recolzades per la Diputació de València, la Conselleria d’Educació, la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives, i l’Ajuntament de València dins del Pla Divèrsia: «Donar continuïtat a estes col·laboracions permet continuar construint centres i comunitats educatives lliures d’LGTBfòbia», assenyala el coordinador general de Lambda.

Últimes notícies

La Guàrdia Civil investiga la mort d’un matrimoni irlandés en un jacuzzi a Cullera

La Guàrdia Civil ha obert una investigació per la mort d’un matrimoni irlandés de 50 i 45 anys a Cullera, localitzat sense vida en el jacuzzi de la vivenda pels seus fills menors.

Un voleó de Pablo García en el 83 enfonsa el València CF a Mestalla

Un gol de volea de Pablo García en el minut 83 ha donat la victòria al Betis a Mestalla i ha encés de nou la protesta de l’afició del València CF, que encadena dos jornades sense marcar.

Nathan Saliba reforça el mig del camp del Villarreal fins a 2031

El Villarreal ha tancat el fichatge del migcampista canadenc Nathan Saliba, de 22 anys, procedent de l'Anderlecht, amb un contracte fins al 30 de juny de 2031.

La Cova de les Dones opta als Premis +Historia de National Geographic

El santuari romà de la Cova de les Dones, a Millares, ha sigut nominat als Premis +Historia de National Geographic com a Millor Hallatge Històric Nacional i es pot votar fins al 12 d’octubre.

València encadena una de les jornades més caloroses d’Espanya amb més de 37 graus

Les màximes han arribat hui als 37,2 graus a l’aeroport de València, entre les més altes d’Espanya, i als 36,7 graus a la capital.

El receptor argentí Mauro Zelayeta reforça el Léleman Conqueridor per a la Superlliga

El Léleman Conqueridor ha incorporat el receptor argentí Mauro Zelayeta per a la temporada 2026-2027, després de proclamar-se campió de la Divisió d'Honor d'Argentina amb Ciudad Vóley. El jugador, amb experiència prèvia en la Superlliga, fixa com a objectiu arribar almenys a les semifinals de la lliga i de la Copa del Rei.

Oriol Rey compleix 100 partits amb el Llevant en El Sadar

El migcampista Oriol Rey ha complit els 100 partits oficials amb el Llevant en l’empat sense gols davant Osasuna en El Sadar, consolidant-se com una peça habitual del centre del camp granota.

El central del València Justin de Haas patix un esquinç al turmell dret

Justin de Haas, central neerlandés del València CF, ha patit un esquinç al turmell dret en el partit de Lliga a Mestalla contra el Celta i estarà de baixa mentre seguix tractament mèdic i rehabilitació.