Les titelles de Lambda porten la diversitat a les aules valencianes d’infantil i primària

 

Lambda, col·lectiu LGTB+ per la diversitat sexual, de gènere i familiar, porta la diversitat sexual, de gènere i familiar als centres educatius de tota la Comunitat Valenciana des de 2018, també a l’alumnat d’infantil i primària. «En estes edats és quan cal començar a abordar de manera positiva la diversitat», explica Amparo Navarro, docent i tècnica d’educació de Lambda.

Segons el col·lectiu LGTB+, els materials escolars no mostren la diversitat sexual, de gènere i familiar existent a la nostra societat, i «estos tallers persegueixen que totes les persones de la classe i les seues famílies es troben representades en algun moment», afig la tècnica.

Amparo Navarro realitza els contacontes en estes edats amb titelles que permeten captar l’atenció del públic infantil i acostar-se al seu imaginari, amb un llenguatge que siga comprensible per al seu desenvolupament: «L’educació és la clau per a aconseguir la igualtat real i la llibertat de ser i estimar, a través d’escoles lliures de prejudicis i estereotips».

Les formacions en diversitat afectiu-sexual, de gènere i familiar que imparteix Lambda en els centres educatius són «fonamentals perquè estos espais són la segona família, i el context de socialització de xiquetes i xiquets. Com podria el sistema educatiu tancar els ulls i ignorar la necessitat de formar esta part de la ciutadania?», apunta l’educadora de Lambda.

I com es parla de diversitat a xicalla d’entre 5 i 11 anys? Doncs es parla de diversitat a través de titelles de diferents colors que juntes formen l’arc de Sant Martí en els contacontes d’infantil, i amb personatges que han fugit dels contes tradicionals com ‘Dorovista la princesa activista‘, ‘Hilario el príncipe igualitario‘ i ‘Vera la niña de madera‘, en els de primària.

El viaje de Flop‘ és un conte també dirigit a alumnat de primària, i en el taller, un aprenent de contacontes presenta la història de Flop, un ésser de color verd que prové d’un planeta on tot és verd i que acaba d’arribar a la terra.

El conte està disponible a les biblioteques dels centres educatius i de la xarxa municipal de la província de València, a més de trobar-lo a l’apartat de recursos de la web de Lambda.

Diversitat en els centres educatius

 

Al llarg d’este curs, els contacontes de titelles de Lambda ja han arribat a sensibilitzar més de 3.200 alumnes entre 5 i 11 anys, en 59 centres escolars de la Comunitat Valenciana i encara queden tallers durant tot juny.

El Pla Diversia inclou també tallers de formació i sobre diversitat sexual, de gènere i familiar en secundària i FP bàsica i cicles formatius, assessorament LGTB+ individual en l’adolescència, a més de cursos per a professionals de l’ensenyament, assessorament als centres en la implementació de protocols, i també, des del servei Orienta (l’Oficina LGTBI de la Generalitat Valenciana, que gestiona Lambda en València), acompanyament i orientació per a les famílies.

«Arribem a molts centres però també hi ha una llarga llista de sol·licituds a les quals no podem donar resposta, la qual cosa demostra la necessitat d’estes formacions i que encara queda molta feina a fer», apunta Fran Fernández, responsable d’educació de Lambda i coordinador de l’entitat. El nou termini de sol·licituds s’obrirà a partir de la primera setmana de juliol, per al curs 2021-22.

Totes estes activitats són recolzades per la Diputació de València, la Conselleria d’Educació, la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives, i l’Ajuntament de València dins del Pla Divèrsia: «Donar continuïtat a estes col·laboracions permet continuar construint centres i comunitats educatives lliures d’LGTBfòbia», assenyala el coordinador general de Lambda.

Últimes notícies

Barcala es manté en silenci sobre Les Naus malgrat la citació de la comissió de vivenda

L alcalde d Alacant, Luis Barcala, ha reiterat que no farà cap declaració sobre el cas de les vivendes públiques de Les Naus, tot i que la comissió municipal d investigació l ha citat per al 24 de juliol a petició de tota l oposició.

Alerta per calor extrem: la Generalitat demana adaptar la faena per protegir la salut laboral

La Generalitat ha instat empreses, administracions i persones treballadores a reforçar la prevenció i reorganitzar la faena davant l’episodi de calor extrem anunciat a la Comunitat Valenciana.

Cinc ferits en un xoc entre una furgoneta i un autobús de l’EMT a El Saler

Cinc persones han resultat ferides en un accident entre un autobús de la línia 25 de l’EMT i una furgoneta a la CV-500, a l’altura d’El Saler, i han sigut traslladades a hospitals de València.

Continua ingressat l’home detingut per matar la seua dona i la filla a Alacant

L’home de 53 anys detingut per apunyalar mortalment la seua dona i una filla a la Cañada del Fenollar continua hospitalitzat sota custòdia policial i encara no ha declarat.

El alcalde d’Alacant haurà de donar explicacions per les vivendes públiques de la Platja de Sant Joan

La comissió municipal que investiga possibles irregularitats en l’adjudicació de vivendes públiques a la Platja de Sant Joan ha citat l’alcalde d’Alacant, Luis Barcala, a comparéixer el 24 de juliol, després de la petició conjunta de tota l’oposició.

L’incendi de Soneja continua sense perimetrar amb 300 efectius desplegats i l’onada de calor com a principal amenaça

La Generalitat manté el desallotjament preventiu de Azuébar mentre 16 mitjans aeris treballen en la zona i el Seprona investiga l’origen del foc

Nit sufocant en pobles de tot el territori en l’inici d’una nova onada de calor

Diversos municipis de Castelló, València i Alacant han encadenat una nit tòrrida amb mínimes superiors als 26 graus en l’inici d’una nova onada de calor que podria deixar màximes de fins a 44 graus.

Onada de calor amb fins a 40 graus este dilluns a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana afronta este dilluns un dia de cel ras i temperatures màximes de fins a 40 graus a l’interior de València, que augmentaran encara més dimarts amb valors de fins a 44 graus al sud de la província.