Les titelles de Lambda porten la diversitat a les aules valencianes d’infantil i primària

 

Lambda, col·lectiu LGTB+ per la diversitat sexual, de gènere i familiar, porta la diversitat sexual, de gènere i familiar als centres educatius de tota la Comunitat Valenciana des de 2018, també a l’alumnat d’infantil i primària. «En estes edats és quan cal començar a abordar de manera positiva la diversitat», explica Amparo Navarro, docent i tècnica d’educació de Lambda.

Segons el col·lectiu LGTB+, els materials escolars no mostren la diversitat sexual, de gènere i familiar existent a la nostra societat, i «estos tallers persegueixen que totes les persones de la classe i les seues famílies es troben representades en algun moment», afig la tècnica.

Amparo Navarro realitza els contacontes en estes edats amb titelles que permeten captar l’atenció del públic infantil i acostar-se al seu imaginari, amb un llenguatge que siga comprensible per al seu desenvolupament: «L’educació és la clau per a aconseguir la igualtat real i la llibertat de ser i estimar, a través d’escoles lliures de prejudicis i estereotips».

Les formacions en diversitat afectiu-sexual, de gènere i familiar que imparteix Lambda en els centres educatius són «fonamentals perquè estos espais són la segona família, i el context de socialització de xiquetes i xiquets. Com podria el sistema educatiu tancar els ulls i ignorar la necessitat de formar esta part de la ciutadania?», apunta l’educadora de Lambda.

I com es parla de diversitat a xicalla d’entre 5 i 11 anys? Doncs es parla de diversitat a través de titelles de diferents colors que juntes formen l’arc de Sant Martí en els contacontes d’infantil, i amb personatges que han fugit dels contes tradicionals com ‘Dorovista la princesa activista‘, ‘Hilario el príncipe igualitario‘ i ‘Vera la niña de madera‘, en els de primària.

El viaje de Flop‘ és un conte també dirigit a alumnat de primària, i en el taller, un aprenent de contacontes presenta la història de Flop, un ésser de color verd que prové d’un planeta on tot és verd i que acaba d’arribar a la terra.

El conte està disponible a les biblioteques dels centres educatius i de la xarxa municipal de la província de València, a més de trobar-lo a l’apartat de recursos de la web de Lambda.

Diversitat en els centres educatius

 

Al llarg d’este curs, els contacontes de titelles de Lambda ja han arribat a sensibilitzar més de 3.200 alumnes entre 5 i 11 anys, en 59 centres escolars de la Comunitat Valenciana i encara queden tallers durant tot juny.

El Pla Diversia inclou també tallers de formació i sobre diversitat sexual, de gènere i familiar en secundària i FP bàsica i cicles formatius, assessorament LGTB+ individual en l’adolescència, a més de cursos per a professionals de l’ensenyament, assessorament als centres en la implementació de protocols, i també, des del servei Orienta (l’Oficina LGTBI de la Generalitat Valenciana, que gestiona Lambda en València), acompanyament i orientació per a les famílies.

«Arribem a molts centres però també hi ha una llarga llista de sol·licituds a les quals no podem donar resposta, la qual cosa demostra la necessitat d’estes formacions i que encara queda molta feina a fer», apunta Fran Fernández, responsable d’educació de Lambda i coordinador de l’entitat. El nou termini de sol·licituds s’obrirà a partir de la primera setmana de juliol, per al curs 2021-22.

Totes estes activitats són recolzades per la Diputació de València, la Conselleria d’Educació, la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives, i l’Ajuntament de València dins del Pla Divèrsia: «Donar continuïtat a estes col·laboracions permet continuar construint centres i comunitats educatives lliures d’LGTBfòbia», assenyala el coordinador general de Lambda.

Últimes notícies

Pérez Llorca apel·la a la unitat del PPCV i presenta el partit com el futur de la Comunitat

Juanfran Pérez Llorca destaca a Elx que la unitat interna és clau per al futur del PPCV i de la Comunitat Valenciana, i carrega contra la gestió del Botànic i del Govern de Pedro Sánchez.

Ràfegues de 80 km/h, llamps i granís en les tormentes del sud de Castelló i nord de València

Tormentes de pas ràpid han afectat esta vesprada el sud de Castelló i el nord de València amb ràfegues de fins a 80 km/h, llamps que estan provocant incendis i granís en diversos municipis.

El Centre del Carme connecta l’herència de Juana Francés amb l’art actual en ‘Memorias del suelo’

El Centre del Carme Cultura Contemporània exhibix fins al 4 d’octubre ‘Memorias del suelo’, una mostra col·lectiva que revisa la influència de Juana Francés en artistes actuals a partir de les morfologies del sòl i les seues problemàtiques ambientals i socials.

Marcos Benavent, el ‘yonqui del dinero’, haurà d’ingressar en presó pel cas Imelsa

La Audiencia Provincial de València ha citat l’exgerent d’Imelsa Marcos Benavent per comunicar-li la fermesa de la seua primera condemna i instar-lo a ingressar en presó pel cas Imelsa.

Caballero defensa amb wasaps la gestió municipal de València durant la DANA i carrega contra Bernabé

El portaveu del govern municipal de València, Juan Carlos Caballero, assegura que els missatges del grup de WhatsApp de l’equip de govern demostren el treball fet durant la DANA i acusa la delegada del Govern, Pilar Bernabé, d’haver estat absent i de criticar injustament els bombers.

Enginyeria Aeronàutica de la UPV aconseguix la nota de tall més alta amb un 13,504

Enginyeria Aeronàutica de la UPV ha registrat la nota de tall més alta de la Comunitat Valenciana amb un 13,504, mentre que Medicina a la UV torna a ser el grau més demanat en primera opció.

Dimitrievski i Cenk s’afegixen a la pretemporada del València CF a Paterna

El porter Stole Dimitrievski i el central Cenk Özkacar s’han incorporat a la primera setmana de pretemporada del València CF a Paterna, amb el tur encara buscant eixida i l’equip preparant la concentració a Girona.

Alicant avançarà les vacacions escolars de Setmana Santa de 2027 fins al Dilluns Sant

Els col·legis i instituts dAlicant han acordat avançar les vacacions de Setmana Santa de 2027 al Dilluns Sant i allargar-les fins al Dimecres de Pasqua, amb tres dies autonòmics permutats i tres jornades locals no lectives en desembre i abril.