13.2 C
València
Dimecres, 17 desembre, 2025

Suárez insistix que l’amenaça de col·lapse de la presa de Forata va impedir centrar-se en el barranc de Poio

El subdirector d’Emergències de la Generalitat, Jorge Suárez, ha declarat davant la jutgessa que l’amenaça de col·lapse de la presa de Forata ha marcat la gestió de la DANA i ha impedit centrar l’atenció en el que ocorria en el barranc de Poio i a l’Horta Sud. El seu testimoniatge, segona compareixença en pocs dies, ha aportat detalls sobre la priorització de riscos, els fluxos d’informació i les decisions que s’han remenat mentres la situació s’agreujava.

Prioritat en Forata i decisions ajornades

Suárez ha comparegut durant més de quatre hores, després d’una primera sessió el 4 de desembre que s’ha prolongat prop de huit. En esta ocasió, les acusacions li han preguntat per l’atenció als nuclis urbans de l’Horta Sud el 29 d’octubre. Ha indicat que a partir de les 19.30 s’ha constatat la generalització de problemes a Picanya, Paiporta o Massanassa, però ha recalcat que eixa informació no ha arribat vinculada al barranc de Poio i que en sala es recorden municipis, no llits.

L’alt càrrec ha admés que no s’han ‘connectat’ els incidents dispersos amb el llit que els provocava. Ha explicat que al matí s’ha declarat l’alerta hidrològica en el riu Magre i en la rambla de Poio, però que a la vesprada s’ha observat un descens de cabal en este últim, circumstància que, al seu juí, ha desviat el focus i ha pogut generar una percepció de menor urgència.

Ha detallat que, una vegada constituït el Cecopi a les 17.00, no ha rebut informació de casos concrets més enllà d’un mapa de calor amb zones més afectades. Ha precisat que el centre no ha estat aïllat i que es comunicava amb la sala del 112. Sobre el correu de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer de les 18.43 que alertava de la crescuda del Pedrís, ha assenyalat que no li han traslladat eixe avís, encara que la pròpia CHJ era present en el Cecopi a través del seu president, Miguel Polo, la qual cosa hauria permés canalitzar l’alerta per altres vies.

Quant a les mesures per a protegir la població, ha relatat que inicialment s’ha plantejat l’evacuació i després el confinament. Ha reconegut que s’han expressat dubtes legals en debats que, al seu entendre, s’han allargat, amb l’efecte de retardar decisions operatives mentres la situació evolucionava.

Suárez ha assegurat que ha conegut la primera defunció al voltant de les 20.30 per avís del llavors responsable del Consorci Provincial de Bombers, José Miguel Basset. Ha afegit que no recorda que la consellera Salomé Pradas li ho comunicara, malgrat que la llavors titular de Justícia i Interior va remetre un missatge al cap de gabinet de Carlos Mazón amb eixa notícia a les 16.28.

Respecte a la vigilància del barranc de Poio encarregada als bombers forestals eixa vesprada, ha admés que, després de comprovar-se un descens del cabal i retirar-se el dispositiu, a la sala d’Emergències haurien d’haver sigut conscients de la falta d’informació i preguntar. Ha reiterat que el Cecopi ha començat ‘amb emergències reals des del principi’, sense una fase prèvia d’anàlisi, la qual cosa ha derivat en una gestió eminentment reactiva.

Últimes notícies

De Mònaco a Granada: la Volta 2026 combina alta muntanya i una crono llarga

La ronda es disputarà del 22 d'agost al 13 de setembre, amb eixida a Mònaco i arribada a Granada. Hi haurà set finals enlaire i una crono de 32 km.

El Racing elimina al Vila-real amb un doblet d’Arana (2-1)

El Racing de Santander va superar al Vila-real per 2-1 i va avançar a octaus de la Copa del Rei gràcies a dos gols d'Arana. El conjunt groc va quedar fora després d'un arreón final insuficient.

La Cultural torna a octaus cinc anys després amb un 1-0 al Llevant

La Cultural i Esportiva Lleonesa tornarà als octaus de la Copa del Rei cinc anys després després del 1-0 al Llevant. Bañuz va sostindre el triomf i el rival va perdonar.

Martínez Mus fixa 2026 per a tindre en marxa el 100% del Pla Endavant postdana

El vicepresident tercer ha assegurat que en el primer semestre de 2026 estaran iniciades totes les actuacions del Pla Endavant després de la dana de 2024. Ha detallat inversions en depuració, transport i medi ambient i ha obert un encreuament de retrets amb l'oposició en Les Corts.

Aemet ha establit l’avís groc per pluges en el litoral sud de València i nord d’Alacant fins a la matinada del dijous

Aemet ha activat el nivell groc en el litoral sud de València i el nord d'Alacant per ruixats que podrien deixar 20 l/m² en una hora fins a les 7.00 del dijous. Altres avisos afecten trams del nord de València, el nord de Castelló i l'interior sud valencià durant la vesprada i la nit.

Barrachina defén que la Comunitat ha passat de perseguir a admirar als agricultors

El conseller Miguel Barrachina ha sostingut en Les Corts que la Comunitat ha passat 'de la persecució a l'admiració' dels agricultors i ha reivindicat més aigua, inversions i ajudes. L'oposició li ha enlletgit assumir l'agenda de Vox i la seua gestió de la DANA, mentres Vox li ha exigit complir el pacte d'investidura.

Montero demana mantindre els peus en la terra abans de visitar al Maccabi

L'escorta dominicà va subratllar l'exigència de l'Eurolliga després de véncer a Olympiacos i situar-se segon amb 11 triomfs en 16 jornades. Va demanar focus i intensitat per a competir a Tel Aviv.

Bellver estrena una sala 360é immersiva que convertix l’oceà en experiència

Bellver Blue Tech Zone ha obert amb The Rhythm of the Ocean Vortex, una creació de Desilence amb música de Suzanne Ciani que submergix al públic en 360é amb sòl immersiu. Amb 66 milions de píxels i resolució 11K, el recinte busca entrar en el circuit internacional de l'art digital.