Condemnen per suborn a Díaz Alperi, exalcalde d’Alacant, i a Enrique Ortiz

 

L’Audiència d’Alacant ha condemnat al pagament de multes de 6.000 i 18.000 euros, respectivament, a l’exalcalde de la capital d’esta província Luis Díaz Alperi i a l’empresari Enrique Ortiz com a autors d’un delicte de suborn, en el marc de la causa derivada de l’anomenat ‘cas Brugal’ relativa al disseny del Pla General d’Ordenació Urbana (PGOU) de la ciutat.

La Sala, en canvi, els ha absolt, igual que ha fet amb la també exalcaldessa Sonia Castedo i amb els cinc acusats restants, per falta de proves o prescripció de les infraccions penals, de delictes de corrupció d’autoritats o funcionaris públics, tràfic d’influències, prevaricació, revelació de secrets i aprofitament d’informació privilegiada.

La sentència, que consta de 295 pàgines i que ha sigut notificada este dimecres a les parts, pot ser recorreguda ara en cassació davant la Sala Segona del Tribunal Suprem.

Els fets jutjats es remunten als anys 2008, 2009 i 2010, període en el qual va culminar l’elaboració del PGOU d’Alacant i la seua exposició pública.

Les magistrades de la Secció Tercera de l’Audiència Provincial que han dictat la resolució únicament han considerat com a fets susceptibles de condemna el regal d’una jaqueta de luxe realitzat per Enrique Ortiz a Castedo en el nadal de 2008 i el gaudi d’un viatge a Creta amb avió privat, per import de 36.000 euros, per part de Luis Díaz Alperi a l’agost d’eixe any.

Respecte a la jaqueta no obstant això, el Tribunal considera prescrit el delicte de suborn impropi passiu en què podria haver incorregut la regidora. Quant al viatge regalat a Díaz Alperi, la Sala creu que no ha quedat provat que fora costejat per Ortiz, sinó per un altre empresari no acusat en este procediment, qui el va fer “en atenció al càrrec polític” que tenia el llavors alcalde.

L’Audiència ha desestimat la majoria de qüestions prèvies plantejades per les defenses dels acusats relatives a la possible vulneració de drets fonamentals durant la instrucció.

Així, encara que ha validat la majoria de les intervencions telefòniques efectuades durant la instrucció, sí que ha declarat la nul·litat de les pròrrogues de les escoltes realitzades a la dona de l’empresari condemnat.

També ha invalidat la validesa de les proves relatives a les possibles irregularitats del PGOU alacantí, recollides en alguns registres, perquè estos havien sigut ordenats per a investigar fets d’una altra de les branques del ‘cas Brugal’.

En línies generals, el Tribunal considera que no existeixen proves que els exalcaldes Díaz Alperi i Castedo  facilitaren informació reservada sobre el planejament urbanístic ni que influïren en tècnics i funcionaris per a beneficiar a Ortiz a canvi de diferents obsequis i regals.

 

Últimes notícies

El Sevilla remunta un 2-0 inicial i arranca un valuós empat a Vila-real

El Vila-real es va avançar 2-0 amb punts de Gerard Moreno i Georges Mikautadze, però el Sevilla va reaccionar abans del descans i va rescatar un empat amb els gols d'Os i Kike Salas.

Sis mesos de presó per apropiar-se d’un cotxe encarregat per a la seua recollida i revendre’l

L'Audiència d'Alacant condemna a sis mesos de presó a un home que es va quedar amb un cotxe que havia d'arreplegar per a la seua propietària i el va registrar a nom d'una afí que ho va vendre a un tercer.

Educació eleva al 27,26% el seguiment de la tercera jornada de vaga docent en la Comunitat

La Conselleria d'Educació situa en el 27,26% el seguiment de la tercera jornada de vaga indefinida del professorat no universitari, mentres sindicats mantenen la pressió i acudixen a una nova taula de negociació.

Roca Rei, Morante i Manzanares encapçalen la fira de Fogueres d’Alacant 2026

La fira de Fogueres d'Alacant 2026 programa deu festejos taurins entre el 19 i el 27 de juny, amb Roca Rey, Morante de la Pobla i José María Manzanares com a grans reclams.

Importaco activa el seu pla de continuïtat després de l’incendi en la seua planta d’ametles a Castelló

Importaco manté actiu el seu pla de continuïtat després de l'incendi en la seua planta de processament d'ametles a la Vall d'Alba i garantix el subministrament als seus clients mentres treballa en la recuperació productiva.

Marciano Gómez resta importància a la denúncia del PSPV davant la Fiscalia per la circular sobre migrants

Marciano Gómez defén que la circular vigent de Sanitat facilita la regularització de migrants i minimitza la denúncia del PSPV davant la Fiscalia, que considera possible amb qualsevol document.

La Generalitat impulsa materials d’emergència accessibles per a persones amb discapacitat

La Generalitat ha presentat nous materials d'informació preventiva i d'autoprotecció davant inundacions i nevades adaptats a persones amb discapacitat, majors i col·lectius vulnerables.

Educació amplia l’oferta d’FP amb 19 nous cicles per al curs 2026-2027

La Conselleria d'Educació autoritza 70 cicles formatius i, després de desactivar 51, incrementa l'oferta de Formació Professional en 19 nous cicles adaptats al teixit productiu valencià.