Desarticulada una banda que espoliava i falsificava material arqueològic en València

La Guàrdia Civil ha desarticulat una organització criminal dedicada a l'espoli i falsificació de material arqueològic en el marc de l'operació Sárdica. En conseqüència han detingut a nou persones integrants de la banda que duien a terme aquestes activitats il·lícites en València, Múrcia, Segòvia, Saragossa i Alacant, a més d'altres 4 en Bulgària. Tots els detinguts, d'origen búlgar se'ls considera presumptes autors dels delictes de pertinença a organització criminal, sobre el patrimoni històric, contraban, estafa, receptació i blanqueig de capitals, falsedat documental i alteració de preus de concursos i subhastes.

De la mateixa manera, fruit de la investigació s'han intervingut 30.000 peces i objectes provinents de l'espoli de jaciments arqueològics de terra, principalment en Bulgària. A més, tenien peces arqueològiques autèntiques i d'altres falsificades; abundant material intervingut era utilitzat per a detectar metalls i altres per a posar cunyes i fabricar els objectes que posteriorment venien a través d'internet. A més s'han confiscat 180.000 euros en metàl·lic, segons ha informat la Guàrdia Civil. L'operació es va iniciar després de la sol·licitud de col·laboració per part de les autoritats búlgares a la Guàrdia Civil per a dur a terme conjuntament la recerca sobre la suposada organització criminal. Els delictes es cometien mitjançant la posada a la venda d'objectes d'interès arqueològic, principalment monedes, a través de conegudes pàgines de venda en Internet, per al que utilitzaven perfils d'usuaris que concertaven entre ells elevar els preus de les subhastes dels objectes per a obtindre majors beneficis econòmics.

Amb el desenvolupament de la recerca es va poder constatar que si ben els líders de l'organització a Espanya estaven establerts principalment a València, mantenien estructures i ramificacions en les províncies d'Alacant, Murcia, Segòvia i Saragossa, a més de Bulgària. Des de l'inici, els investigadors van crear un equip de treball conjunt baix el marc d'Europol i Eurojust, organismes que han jugat un paper fonamental per a la coordinació de les forces policials intervinents, així com per a la tramitació que des d'Espanya s'ha fet dels corresponents auxilis en matèria penal, gràcies als quals s'ha pogut procedir a la detenció de part de l'organització criminal assentada a Bulgària. Entre els objectes intervinguts destaquen les més de 20.000 monedes autèntiques i falsificades, a més de 36 encunys per a confeccionar falsificacions de moneda antiga, ceràmica grega i romana, talles romanes en pedra, cascos, urnes funeràries, fíbules, llucanes, anells, sivelles, amulets, puntes de fletxa i llances. També s'han intervingut detectors de metalls, materials i productes per a la confecció i envelliment de molts dels objectes falsos que fabricaven, així com gran quantitat de peces d'interés pendents de catalogació.

La importància de l'operació radica, no solament en la total desarticulació de l'organització criminal que actuava a Espanya i Bulgària així com en la recuperació del ja citat gran nombre d'objectes provinents de l'espoli de jaciments arqueològics terrestres a Bulgària i de falsificacions, sinó que també s'ha posat de manifest l'enorme quantitat de persones afectades a nivell mundial per la compra d'aquest tipus d'objectes a través d'internet. La recerca ha sigut duta a terme pel Grup de Patrimoni Històric de la Unitat Central Operativa de la Guàrdia Civil amb el suport de la Unitat Orgànica de Policia Judicial de la Comandància de València sota la titularitat del Jutjat d'Instrucció nº 1 de Torrent (València), que ha decretat presó per a cinc dels detinguts.

Últimes notícies

Elx licita per 4,6 milions el nou bloc de San Antón amb 45 vivendes protegides

L’Ajuntament d’Elx ha tret a licitació per 4,6 milions la construcció del bloc 5 del barri de San Antón, amb 45 vivendes protegides per al reallotjament de famílies del bloc 8, declarat en ruïna. El projecte s’integra en una reordenació global de la zona valorada en 5,8 milions, cofinançada per Generalitat, veïns i consistori.

Pérez Llorca desafia el PSPV a portar el dosier al jutjat o fer-ho ell mateix

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, es mostra tranquil davant el suposat dosier que, segons el PSPV-PSOE, qüestiona la seua candidatura i reclama que es presente davant la justícia o se li entregue per a fer-ho ell mateix.

Nou detinguts, dos menors, per una brutal agressió en grup a un jove a València

La Policia Nacional ha detingut nou persones, entre elles dos menors, per una agressió en grup a un jove de 20 anys a l’avinguda del Port de València el passat 15 d’agost, que va acabar hospitalitzat amb ferides d’arma blanca, cops d’un bate de beisbol i impactes de balins.

Un ferit lleu i quatre desallotjats en l’incendi d’una discoteca abandonada a Benidorm

Un incendi en l’antiga discoteca Mansion de Benidorm ha deixat un ferit lleu i ha obligat a desallotjar quatre persones, amb un important desplegament de bombers i tall de trànsit en la zona.

El PP qüestiona el dosier sense firma sobre Pérez Llorca i acusa el PSPV de fer-ne un espectacle

Fernando Pastor, síndic del PP en Les Corts, rebutja el dosier anònim sobre Juanfran Pérez Llorca i critica José Muñoz per exhibir-lo com una burla. Defensa que els únics informes creïbles són els de la UCO i la UDEF, que, segons diu, afecten dirigents del PSOE.

Oltra reclama per a València una alcaldessa que l’estime i no un govern indolent

Mónica Oltra, candidata de Compromís a l'alcaldia de València, defensa una candidatura àmplia que desborde les sigles i critica la gestió de María José Catalá. Assegura que no es farà un empadronament fals i resta importància al juí pendent, que qualifica de guerra bruta.

Aemet activa avís taronja per pluges intenses dijous a la vesprada

Aemet ha activat per a dijous a la vesprada l’avís taronja per pluges molt intenses a Castelló, València i el litoral nord d’Alacant, amb fins a 50 litres per hora i 160 en dotze hores. Este dimecres ja hi ha avís groc a l’interior d’Alacant i el sud de València per tempestes amb pedra i ratxes fortes de vent.

Avis d’Emergències pel desembassament de Contreras i l’augment del cabal del riu

El Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat ha anunciat el desembassament de la presa de Contreras i ha advertit de l’augment del cabal del riu als municipis situats aigües avall.