Desarticulada una banda que espoliava i falsificava material arqueològic en València

La Guàrdia Civil ha desarticulat una organització criminal dedicada a l'espoli i falsificació de material arqueològic en el marc de l'operació Sárdica. En conseqüència han detingut a nou persones integrants de la banda que duien a terme aquestes activitats il·lícites en València, Múrcia, Segòvia, Saragossa i Alacant, a més d'altres 4 en Bulgària. Tots els detinguts, d'origen búlgar se'ls considera presumptes autors dels delictes de pertinença a organització criminal, sobre el patrimoni històric, contraban, estafa, receptació i blanqueig de capitals, falsedat documental i alteració de preus de concursos i subhastes.

De la mateixa manera, fruit de la investigació s'han intervingut 30.000 peces i objectes provinents de l'espoli de jaciments arqueològics de terra, principalment en Bulgària. A més, tenien peces arqueològiques autèntiques i d'altres falsificades; abundant material intervingut era utilitzat per a detectar metalls i altres per a posar cunyes i fabricar els objectes que posteriorment venien a través d'internet. A més s'han confiscat 180.000 euros en metàl·lic, segons ha informat la Guàrdia Civil. L'operació es va iniciar després de la sol·licitud de col·laboració per part de les autoritats búlgares a la Guàrdia Civil per a dur a terme conjuntament la recerca sobre la suposada organització criminal. Els delictes es cometien mitjançant la posada a la venda d'objectes d'interès arqueològic, principalment monedes, a través de conegudes pàgines de venda en Internet, per al que utilitzaven perfils d'usuaris que concertaven entre ells elevar els preus de les subhastes dels objectes per a obtindre majors beneficis econòmics.

Amb el desenvolupament de la recerca es va poder constatar que si ben els líders de l'organització a Espanya estaven establerts principalment a València, mantenien estructures i ramificacions en les províncies d'Alacant, Murcia, Segòvia i Saragossa, a més de Bulgària. Des de l'inici, els investigadors van crear un equip de treball conjunt baix el marc d'Europol i Eurojust, organismes que han jugat un paper fonamental per a la coordinació de les forces policials intervinents, així com per a la tramitació que des d'Espanya s'ha fet dels corresponents auxilis en matèria penal, gràcies als quals s'ha pogut procedir a la detenció de part de l'organització criminal assentada a Bulgària. Entre els objectes intervinguts destaquen les més de 20.000 monedes autèntiques i falsificades, a més de 36 encunys per a confeccionar falsificacions de moneda antiga, ceràmica grega i romana, talles romanes en pedra, cascos, urnes funeràries, fíbules, llucanes, anells, sivelles, amulets, puntes de fletxa i llances. També s'han intervingut detectors de metalls, materials i productes per a la confecció i envelliment de molts dels objectes falsos que fabricaven, així com gran quantitat de peces d'interés pendents de catalogació.

La importància de l'operació radica, no solament en la total desarticulació de l'organització criminal que actuava a Espanya i Bulgària així com en la recuperació del ja citat gran nombre d'objectes provinents de l'espoli de jaciments arqueològics terrestres a Bulgària i de falsificacions, sinó que també s'ha posat de manifest l'enorme quantitat de persones afectades a nivell mundial per la compra d'aquest tipus d'objectes a través d'internet. La recerca ha sigut duta a terme pel Grup de Patrimoni Històric de la Unitat Central Operativa de la Guàrdia Civil amb el suport de la Unitat Orgànica de Policia Judicial de la Comandància de València sota la titularitat del Jutjat d'Instrucció nº 1 de Torrent (València), que ha decretat presó per a cinc dels detinguts.

Últimes notícies

Diana Morant agraïx a Ana Barceló la seua tasca després de renunciar a repetir com a alcaldessa d’Alacant

La ministra Diana Morant ha reconegut públicament el treball i el compromís d’Ana Barceló després que l’exconsellera de Sanitat haja anunciat que no repetirà com a candidata a l’alcaldia d’Alacant en 2027. La líder del PSPV ha destacat en xarxes socials la seua manera de fer política, centrada a millorar la vida de la gent.

Cullera activa un macrodispositiu amb 700 efectius per al festival Zevra

Cullera ha activat un dispositiu especial de més de 700 persones per garantir la seguretat del Zevra Festival, que espera més de 150.000 assistents en tres dies. L’Ajuntament remarca l’esforç de coordinació entre cossos policials i administracions per assegurar convivència i resposta ràpida davant emergències.

Les màximes es moderen al final de la tercera onada de calor però freguen encara els 40 graus

Les màximes han baixat fins a nou graus en la Comunitat Valenciana respecte a dijous, però moltes poblacions continuen acostant-se als 40. Requena, Beneixama, Teresa de Cofrentes i Alcoi han tornat a registrar valors molt alts.

PSPV i Compromís carreguen contra la deriva racista de PP i Vox en la llei d’acompanyament

PSPV i Compromís han acusat PP i Vox d’impulsar una deriva racista i xenòfoba en la llei d’acompanyament als pressupostos de la Generalitat i han anunciat mesures com un recurs d’inconstitucionalitat. Les crítiques se centren en la introducció del principi de prioritat nacional en normes socials com la Renda Valenciana d’Inclusió i la Llei de Serveis Socials.

Josan Ferrández seguirà un any més com a capità de l’Elx

L’Elx ha confirmat la renovació per una temporada del capità Josan Ferrández, que encadenarà així el seu desé curs al primer equip franjiverd.

PP i Vox blinden la ‘prioritat nacional’ en ajudes socials i funció pública

PP i Vox han pactat una trentena d'esmenes a la llei d'acompanyament perquè la 'prioritat nacional' regisca l'accés a prestacions socials i introduïxen noves obligacions en la funció pública, com treballar amb el rostre descobert.

El PP veu en el relleu de Barceló un intent del PSOE d’evitar un nou desastre electoral a Alacant

La portaveu del PP a Alacant, Mari Carmen de España, interpreta la renúncia d’Ana Barceló a repetir com a candidata a l’Alcaldia el 2027 com un moviment desesperat del PSOE per frenar un altre mal resultat a la ciutat.

El Consell rebutja la quita com a parxe i reclama una solució global a la infrafinançació

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, considera que la quita de 11.000 milions plantejada pel Govern central és només un parxe i reclama un nou model de finançament autonòmic pactat per totes les comunitats, amb un fons de nivellació.