14.6 C
València
Dilluns, 19 gener, 2026

Desarticulen una banda criminal que ha estafat més de 2 milions d’euros a escala mundial en Alacant

Desarticulen una banda criminal que ha estafat més de 2 milions d'euros a escala mundial en Alacant

Moment de la detenció | Guàrdia Civil d’Alacant

 

La Guàrdia Civil d’Alacant ha detingut a 6 hòmens, tots espanyols, d’entre 34 i 52 anys, com a presumptes autors dels delictes d’estafa, descobriment i revelació de secrets, blanqueig de capitals, falsedat documental i organització criminal. L’estafa que han fet és de més de 2.200.000 euros a unes 50 empreses d’Espanya, Europa i els Estats Units.

 

La Guàrdia Civil, en el marc de l’operació ‘Hòmens’ ha desarticulat una de les organitzacions criminals més actives en Espanya, si no la principal, especialitzada a cometre delictes d’estafa a través del mètode conegut com ‘man in the middle’.

 

 

Esta classe d’estafa consistix en atacar els comptes de correu electrònic de les empreses per a obtindre dades de factures pendents, comptes bancaris i clients potencials. Una volta dins del sistema informàtic, seleccionen a un d’estos clients i, després de fer-se passar per l’empresa real, els sol·liciten que els diners siguen ingressats en un compte diferent de l’acordat, propietat de l’organització criminal.

 

Una volta fet l’ingrés en estos comptes fraudulents, els estafadors fraccionen els diners i els repartixen, a través de xicotetes transferències, a comptes de ‘mules econòmiques’ els qui els extrauen, després de rebre una comissió que oscil·la entre el 5% i el 10% de la quantitat rebuda.

 

Més de 50 empreses estafades

Han sigut en este cas, agents de la Policia Judicial i de l’Àrea d’Investigació de la Guàrdia Civil de la Vila Joiosa, la Marina Baixa (Alacant), els qui han conseguit desmantellar una de les més importants organitzacions criminals que opera en Espanya, després de rebre la denúncia, per part de dos ciutadans dels Països Baixos, sobre una estafa en la compra d’una casa en eixa mateixa localitat, en novembre de 2019.

 

Durant els mesos que ha durat la investigació, s’ha conseguit localitzar a més de 50 empreses estafades per tot el territori nacional, en diferents  països europeus (França, Romania i Portugal) i en els Estats Units.

 

Saldo final de l’operació

Va ser el passat dia 6 de maig quan es va desplegar un ampli operatiu en València i en Mislata, l’Horta (València), a on es va detindre als 6 membres de l’organització, tots espanyols, com a presumptes autors dels delictes d’estafa de més de 2.200.000 euros, organització criminal, descobriment i revelació de secrets, blanqueig de capitals i falsedat documental.

 

En els diferents registres domiciliaris fets es van confiscar uns 27.000 euros en efectiu, nombrosos telèfons mòbils d’última generació, agendes amb anotacions de les transaccions econòmiques delictives i un cotxe.

 

S’ha conseguit identificar a més de 60 mules i s’ha conseguit recuperar més de 800.000 euros, bloquejats en els comptes bancaris fraudulents, encara que esta quantitat pot augmentar conforme es vaja avançant en la investigació, ja que esta contínua oberta. També es preveu desenes de noves detencions. Tots els detinguts han ingressat en la presó provisional sense fiança, a l’espera de judici. 

 

Jerarquia, estructura i operativa de l’organització 

Esta organització criminal comptava amb una estructura de jerarquia piramidal, que feia un fort ús de la disciplina i control intern i els membres del que es dividien en diferents càrrecs.

 

La funció dels controladors de mules era la de trobar persones disposades a treballar com a mules econòmiques per a que obriren un compte en el que rebre els diners a canvi d’un percentatge i d’acompanyar-les als caixers automàtics, per a assegurar-se que els entregaven els diners en efectiu.

 

Les mules eren captades d’entre persones amb necessitats econòmiques que facilitaven les seues dades personals als controladors per a l’obertura i gestió de comptes. El cap de l’organització era informat de la quantitat econòmica procedent de l’estafa i era ell qui seleccionava a una mula principal per a que rebera els diners. Al seu torn, avisava al controlador per a que, quan rebera els diners, el distribuïra entre altres mules. 

 

En el cas que els diners foren retinguts per les entitats bancàries per sospites de blanqueig de capitals, apareixia la branca de falsificació de documents, els qui estenien falsos contractes mercantils a nom de les mules per a tractar de desbloquejar el capital retingut.

Últimes notícies

El València ha descartat una lesió greu de César Tárrega i ha estimat un parell de setmanes de baixa

El club ha confirmat que el central no patix una lesió de gravetat després de passar proves este dilluns a Paterna. La baixa s'ha estimat entorn de dos setmanes.

El Llevant-Vila-real ajornat per la pluja es jugarà el 18 de febrer

El partit de la jornada 16, suspés per alerta roja el 14 de desembre de 2025, es jugarà el dimecres 18 de febrer a les 20.00 en el Ciutat de València. LaLiga va confirmar la data després de la petició dels dos clubs per a assegurar la presència dels seus jugadors africans.

El València rebrà a l’Athletic a Mestalla en els quarts de la Copa

El sorteig de quarts de la Copa del Rei va aparellar al València amb l'Athletic a Mestalla, a partit únic entre el 3 i el 5 de febrer. La resta de creus: Albacete-Barcelona, Alabés-Reial Societat i Betis-Atlètic.

Bernabé afirma que el poble valencià se suma al dolor per la tragèdia ferroviària de Adamuz

La delegada del Govern en la Comunitat Valenciana ha expressat el suport de la ciutadania a les víctimes del sinistre amb almenys 39 morts. Va haver-hi minut de silenci a València i reconeixement a emergències, seguretat i sanitaris.

Mor un menor de 15 anys en un accident de moto a la Vila Joiosa

Un jove de 15 anys ha mort després d'un accident de moto en una partida de la Vila Joiosa. L'avís va entrar a les 0.50 del dissabte i el Samu no va poder reanimar-lo.

Reforcen la vigilància en la costa de València davant l’alerta taronja

Reforçaran la vigilància en la façana marítima de València per l'alerta taronja per fenòmens costaners. Gandia i Cullera apliquen tancaments i mesures preventives.

El Vila-real s’acomiada de la Champions en La Ceràmica davant un Ajax encara amb vida

Vila-real, ja eliminat després de no guanyar en sis jornades, rep a un Ajax que encara conserva opcions d'avançar. Els grocs busquen orgull i premi econòmic.

Detingut a València un pare per maltractament després de sacsar al seu bebé des d’un balcó

La Policia Local de València ha detingut a un home que va sacsar al seu bebé de pocs mesos i el va apuntar diverses vegades per un balcó a la Torre. Després de negociar, el menor va ser entregat a la seua mare i el sospitós va quedar arrestat per presumptes maltractaments.