423 cavalls confinats en el territori valencià pel brot de rinoneumonía

 

La Generalitat valenciana, a través de la Conselleria d’Agricultura, manté immobilitzats en el territori valencià a 423 cavalls en 7 explotacions diferents a causa del brot de rinoneumonía detectat recentment, en concret, per ser casos positius, per tindre símptomes o per haver tingut relació amb el centre en el que es va detectar el focus, el Club Escola de Salt de Godella, en l’Horta Nord (València), o amb animals que hagen estat en ell.

 

A estes immobilitzacions se suma la decretada a nivell general en tota l’autonomia a partir de la resolució emesa el divendres passat, que paralitza els moviments d’equips i els limita només als autoritzats. Els 423 cavalls retinguts per la seua vinculació amb el brot són 267 en 6 explotacions incloses com a focus secundaris; 138 que romanen en el CES i 18 hospitalitzats.

 

L’administració valenciana té entre els considerats focus secundaris tres explotacions de la Comunitat, una en Castelló amb 3 cavalls positius i dos en València amb altres quatre positius. En total, es xifra en 134 el número d’exemplars afectats per rinoneumonía en esta regió: 109 en el CES amb símptomes, els 18 que es troben en l’hospital i els 7 positius de focus secundaris.

 

La intervenció de la consellera d’Agricultura

La consellera d’Agricultura, Mireia Mollà, i el secretari autonòmic d’este departament, Roger Llanes, han oferit este dimarts una roda de premsa per a parlar del brot i de les actuacions dutes a terme sobre este tema.

 

Mollà ha assegurat que es tracta d’una «malaltia altament contagiosa», només entre equins, i ha destacat les mesures adoptades «des del minut un i com a principi de precaució», des que el passat 21 de febrer es tinguera coneixement de presència de rinoneumonía en el CES i es procedirà a la immobilització dels cavalls que allí hi havia.

 

La consellera ha considerat controlat el brot en la Comunitat Valenciana després d’haver-lo detectat i tindre’l totalment identificat, però ha demanat extremar més les precaucions per a evitar repunts o que s’estenga i ha sol·licitat que es comunique a les autoritats pertinents qualsevol cas.

 

Mireia Mollà: «Ningú vol tindre un cavall malalt»

Així, Mireia Mollà ha recomanat als amos d’equins que «controlen als seus animals, la temperatura i qualsevol quadre febril, que els facen PCR si és necessari i que separen de la resta a qualsevol exemplar que presente símptomes i convisca amb uns altres».

 

«Ningú vol tindre un cavall malalt», ha apuntat, a demés de recordar que els «desplaçaments de cavalls estan restringits fins que no es passe de fase i es done per superat», tenint en compte el recollit en els protocols i en la resolució emesa divendres passat pel seu departament.

 

El secretari autonòmic, que ha instat a seguir el protocol nacional establit i les recomanacions dictades, ha parlat també de la virulència d’esta malaltia i ha subratllat que la seua detecció és de declaració obligatòria. «Si alguna explotació la detecta, té l’obligació de declarar-la», ha afirmat.

 

Pacient zero sense identificar

La consellera, que com Llanes ha agraït la labor i col·laboració del Ministeri d’Agricultura i de la universitat CEU Cardenal Herrera, ha manifestat que no es té identificat al pacient zero d’este brot i ha recordat que hi ha una investigació oberta i que es tracta de reconstruir els fets per a conèixer l’origen del brot, quan es va tindre indicis d’ell, per què van eixir cavalls del CES i aclarir una qüestió que sobrepassa fronteres.

 

Mollà ha detallat que quan va sorgir el brot hi havia en el CES 450 cavalls i que quedaven 159 quan el seu departament, amb el personal i els veterinaris corresponents i la Policia Autonòmica, va acudir el 21 de febrer a immobilitzar estos animals després de tindre coneixement de la malaltia i requerir tota la documentació per a dur a terme una primera actuació de prudència.

 

La responsable autonòmica, que ha al·ludit també a la labor de la Real Federació Hípica, ha assenyalat que el 22 de febrer es comptava ja, juntament amb el ministeri, amb el protocol de mesures que es va fer efectiu i que es van prendre les mostres que va analitzar el laboratori de referència a Madrid i que van confirmar la malaltia que sospitàvem l’endemà passat.

 

Dels 159 cavalls que es van localitzar en el CES, 138 són els que seguixen allí, cinc han mort i 16 estan hospitalitzats en les instal·lacions habilitades per la universitat CEU Cardenal Herrera. Dels cavalls que hi ha en el CES 29 són asimptomàtics i 109 presenten símptomes i es troben aïllats.

 

Una malaltia internacional

Mollà i Llanes han ressaltat la dimensió internacional d’este brot, ja que les nacionalitats dels 159 animals que hi ha en el CES és múltiple: 16 espanyols, 17 belgues, 3 canadencs, 4 xinesos, 12 danesos, 22 francesos, 12 anglesos, 17 alemanys, 8 irlandesos, 12 holandesos, 24 suecs, 8 sud-africans, 4 de Hong Kong i un de Rússia.

 

«Fins als 450 -que hi havia en el centre en un principi-, cal donar-se compte de la dimensió internacional», ha precisat la consellera, que ha ressaltat el paper del Ministeri d’Agricultura no sols en l’elaboració dels protocols sinó per a comunicar la incidència, atès que molts animals han tornat als seus punts d’origen nacional o de fora d’este àmbit.

 

«No és una malaltia susceptible de transmissió humana», ha insistit la consellera, que ha volgut llançar este missatge en un moment d’incertesa sanitària per la pandèmia del Covid-19. Després d’això, ha precisat que este brot de la grip equina és el més important a nivell europeu en les últimes dècades.

Últimes notícies

Arcadi España acusa el PP de desentendre’s de la finançació i de l’estat del benestar

El ministre d’Hisenda, Arcadi España, acusa el PP de desentendre’s de la reforma de la finançació autonòmica i de l’estat del benestar, i insta Juanfran Pérez Llorca a acceptar els 3.669 milions oferits a la Comunitat Valenciana.

Rescatat un ciclista després de caure per un terraplè de 20 metres a Banyeres de Mariola

Bombers del Consorci de la província d’Alacant han rescatat un ciclista de muntanya que ha caigut per un terraplè d’uns 20 metres a La Fenassosa Bike Park, a Banyeres de Mariola. L’home presentava diversos traumatismes i estava desorientat quan han arribat els equips d’emergència.

Reprén força l’incendi de Tuéjar i activen tres mitjans aeris a l’embassament de Benagéber

El Centre de Coordinació d’Emergències ha mobilitzat tres mitjans aeris per una reproducció de l’incendi forestal de Tuéjar a la zona de l’embassament de Benagéber, estabilitzat des del 16 de setembre després de cremar 835 hectàrees.

Íñigo Pérez demana al Villarreal prudència abans de rebre el Llevant

Íñigo Pérez reclama al Villarreal mantindre la calma després de la primera victòria en LALIGA i centrar-se en els aspectes bàsics abans de rebre el Llevant a l’estadi de la Ceràmica.

Més-Compromís proposa un nou model valencià d’emergències davant els episodis climàtics extrems

Més-Compromís ha defés a Albal un nou model valencià d’emergències amb un cos únic de bombers, recuperació de la UVE, gestió pública del 112 i un nou servei de meteorologia, així com més recursos per als municipis. El partit reclama reforçar el paper dels ajuntaments com a primera línia davant catàstrofes i prepara el seu curs electoral amb el focus en la gestió municipalista.

Emergències alça totes les alertes per l’oratge en la Comunitat Valenciana

El Centre de Coordinació d’Emergències ha donat per acabats els avisos per fenòmens meteorològics després d’un matí de fortes pluges, sobretot al litoral d’Alacant. Xàbia ha registrat fins a 87,4 litres per metre quadrat en poques hores.

Carles Esteve reclama tancar ja el debat d’aliances dins de Compromís

El portaveu d’Iniciativa-Compromís, Carles Esteve, insta a posar fi de manera immediata al debat intern sobre aliances per a poder negociar acords amb altres forces progressistes i entitats socials. Defén que l’esquerra situe la seguretat i la protecció dels drets en el centre de la seua resposta política.

El PP acusa Morant de muntar ‘festes’ amb diners públics sense millores per als valencians

El PPCV acusa Diana Morant d’organitzar actes partidistes i mediàtics amb fons públics sense resultats per als valencians i defensa la gestió econòmica del Consell. El PP reclama també més inversió estatal en infraestructures clau per a la Comunitat Valenciana.