19.5 C
València
Dilluns, 9 febrer, 2026

423 cavalls confinats en el territori valencià pel brot de rinoneumonía

 

La Generalitat valenciana, a través de la Conselleria d’Agricultura, manté immobilitzats en el territori valencià a 423 cavalls en 7 explotacions diferents a causa del brot de rinoneumonía detectat recentment, en concret, per ser casos positius, per tindre símptomes o per haver tingut relació amb el centre en el que es va detectar el focus, el Club Escola de Salt de Godella, en l’Horta Nord (València), o amb animals que hagen estat en ell.

 

A estes immobilitzacions se suma la decretada a nivell general en tota l’autonomia a partir de la resolució emesa el divendres passat, que paralitza els moviments d’equips i els limita només als autoritzats. Els 423 cavalls retinguts per la seua vinculació amb el brot són 267 en 6 explotacions incloses com a focus secundaris; 138 que romanen en el CES i 18 hospitalitzats.

 

L’administració valenciana té entre els considerats focus secundaris tres explotacions de la Comunitat, una en Castelló amb 3 cavalls positius i dos en València amb altres quatre positius. En total, es xifra en 134 el número d’exemplars afectats per rinoneumonía en esta regió: 109 en el CES amb símptomes, els 18 que es troben en l’hospital i els 7 positius de focus secundaris.

 

La intervenció de la consellera d’Agricultura

La consellera d’Agricultura, Mireia Mollà, i el secretari autonòmic d’este departament, Roger Llanes, han oferit este dimarts una roda de premsa per a parlar del brot i de les actuacions dutes a terme sobre este tema.

 

Mollà ha assegurat que es tracta d’una «malaltia altament contagiosa», només entre equins, i ha destacat les mesures adoptades «des del minut un i com a principi de precaució», des que el passat 21 de febrer es tinguera coneixement de presència de rinoneumonía en el CES i es procedirà a la immobilització dels cavalls que allí hi havia.

 

La consellera ha considerat controlat el brot en la Comunitat Valenciana després d’haver-lo detectat i tindre’l totalment identificat, però ha demanat extremar més les precaucions per a evitar repunts o que s’estenga i ha sol·licitat que es comunique a les autoritats pertinents qualsevol cas.

 

Mireia Mollà: «Ningú vol tindre un cavall malalt»

Així, Mireia Mollà ha recomanat als amos d’equins que «controlen als seus animals, la temperatura i qualsevol quadre febril, que els facen PCR si és necessari i que separen de la resta a qualsevol exemplar que presente símptomes i convisca amb uns altres».

 

«Ningú vol tindre un cavall malalt», ha apuntat, a demés de recordar que els «desplaçaments de cavalls estan restringits fins que no es passe de fase i es done per superat», tenint en compte el recollit en els protocols i en la resolució emesa divendres passat pel seu departament.

 

El secretari autonòmic, que ha instat a seguir el protocol nacional establit i les recomanacions dictades, ha parlat també de la virulència d’esta malaltia i ha subratllat que la seua detecció és de declaració obligatòria. «Si alguna explotació la detecta, té l’obligació de declarar-la», ha afirmat.

 

Pacient zero sense identificar

La consellera, que com Llanes ha agraït la labor i col·laboració del Ministeri d’Agricultura i de la universitat CEU Cardenal Herrera, ha manifestat que no es té identificat al pacient zero d’este brot i ha recordat que hi ha una investigació oberta i que es tracta de reconstruir els fets per a conèixer l’origen del brot, quan es va tindre indicis d’ell, per què van eixir cavalls del CES i aclarir una qüestió que sobrepassa fronteres.

 

Mollà ha detallat que quan va sorgir el brot hi havia en el CES 450 cavalls i que quedaven 159 quan el seu departament, amb el personal i els veterinaris corresponents i la Policia Autonòmica, va acudir el 21 de febrer a immobilitzar estos animals després de tindre coneixement de la malaltia i requerir tota la documentació per a dur a terme una primera actuació de prudència.

 

La responsable autonòmica, que ha al·ludit també a la labor de la Real Federació Hípica, ha assenyalat que el 22 de febrer es comptava ja, juntament amb el ministeri, amb el protocol de mesures que es va fer efectiu i que es van prendre les mostres que va analitzar el laboratori de referència a Madrid i que van confirmar la malaltia que sospitàvem l’endemà passat.

 

Dels 159 cavalls que es van localitzar en el CES, 138 són els que seguixen allí, cinc han mort i 16 estan hospitalitzats en les instal·lacions habilitades per la universitat CEU Cardenal Herrera. Dels cavalls que hi ha en el CES 29 són asimptomàtics i 109 presenten símptomes i es troben aïllats.

 

Una malaltia internacional

Mollà i Llanes han ressaltat la dimensió internacional d’este brot, ja que les nacionalitats dels 159 animals que hi ha en el CES és múltiple: 16 espanyols, 17 belgues, 3 canadencs, 4 xinesos, 12 danesos, 22 francesos, 12 anglesos, 17 alemanys, 8 irlandesos, 12 holandesos, 24 suecs, 8 sud-africans, 4 de Hong Kong i un de Rússia.

 

«Fins als 450 -que hi havia en el centre en un principi-, cal donar-se compte de la dimensió internacional», ha precisat la consellera, que ha ressaltat el paper del Ministeri d’Agricultura no sols en l’elaboració dels protocols sinó per a comunicar la incidència, atès que molts animals han tornat als seus punts d’origen nacional o de fora d’este àmbit.

 

«No és una malaltia susceptible de transmissió humana», ha insistit la consellera, que ha volgut llançar este missatge en un moment d’incertesa sanitària per la pandèmia del Covid-19. Després d’això, ha precisat que este brot de la grip equina és el més important a nivell europeu en les últimes dècades.

Últimes notícies

Presó sense fiança per a un dels dos detinguts pel segrest d’una parella a Corbera (València)

L'òrgan en funcions de guàrdia de Xàtiva ha acordat presó provisional, comunicada i sense fiança, per a un dels arrestats pel segrest d'una parella a Corbera. El segon ha quedat en llibertat amb allunyament de 300 metres i prohibició de contacte.

Detinguts tres treballadors pel robatori de 30 tones de material ferroviari a Castelló

La Guàrdia Civil ha arrestat a tres operaris subcontractats per sostraure i vendre més de 30 tones de material ferroviari entre Torreblanca i Vinaròs. La investigació, emmarcada en l'Operació FERRATUM, va durar més de quatre mesos.

Benidorm Fest 2026 dona els últims retocs a un xou de gran altura visual i emocional

El certamen ultima assajos amb un salt de producció i un escenari immersiu. Dos semifinals i una final amb 12 places, i un jurat de huit professionals.

Últim cartutx d’Espanya davant Anglaterra per a puntuar en la FIH Pro League de València

Espanya es juga este dimarts (11.00) davant Anglaterra, en Beteró, la seua primera suma en la FIH Pro League després de tres derrotes seguides. Arriba penúltima i sense punts.

Les Redsticks busquen un segon triomf per a tancar la FIH Pro League de València

Espanya es mesura a Alemanya este dimarts a les 13.30 en el Verge del Carmen-Beteró amb l'opció de tancar la sèrie valenciana amb el seu segon triomf. L'equip és tercer després d'un èxit en shoot-out i una victòria davant Bèlgica.

Aielo de Malferit tanca el Museu de Nino Bravo a petició de la família

L'Ajuntament ha anunciat el tancament del Museu de Nino Bravo després de la no renovació de les cessions per la família. La web ja està inoperativa.

La comissió de la DANA de Les Corts citarà a les víctimes el 23 i 24 de febrer

La comissió que investiga la DANA del 29 d'octubre de 2024 citarà a nou associacions i a un particular el 23 i 24 de febrer. La Mesa també sol·licitarà empara per a reclamar documentació a la CHJ.

Part del llegat de Rafael Altamira es depositarà este dimarts en la ‘Caixa de les Lletres’ de l’Institut Cervantes

L'Institut Cervantes custodiarà des d'este dimarts partix del llegat del jurista alacantí en la seua 'Caixa de les Lletres'. L'acte, a les 12 hores, s'emetrà en directe