Mor un home que va menjar un tubercle verinós conegut com a ‘nap del diable’

Va ocórrer el mes de desembre passat. Una dona va alertar a l’Ajuntament de Bergondo (la Corunya) que portava diversos dies sense veure al seu veí, i sense obtindre resposta quan tocava a la seua porta.

El Consistori va comunicar els fets al jutjat i, encara que inicialment el succés de la seua defunció va passar inadvertit, aquesta setmana els habitants de la zona s’han sorprés en conéixer que aquest resident colombià havia mort per enverinament.

Va ingerir Oenenathe SPP, un tubercle verinós conegut com a ‘nap del diable‘ i per això, el Jutjat de Primera Instància de Betanzos va remetre aquest dilluns un escrit a l’Ajuntament de Bergondo per a alertar als veïns que eviten provar-lo.

Es tracta d’una espècie molt corrent a Galícia, té un aspecte similar a un api i es troba en les zones humides que se situen per davall dels 1.000 metres d’altitud. La seua olor i sabor són agradables, semblances als del julivert, per això es produeixen, a vegades, els enverinaments. És atractiu.

El que la seua ingesta produeix són una sèrie d’estats epilèptics amb convulsions que afecten directament el cervell. La neurotoxina que contínua bloqueja les ordres del cervell i acaba provocant una fallada respiratòria.

Molts gallecs coneixen de l’existència i del caràcter verinós d’aquest tubercle. Possiblement, el fet de ser natural de Colòmbia va portar a aquest home a ingerir-lo per desconeixement.

Alerten no consumir aquest tubercle

Aquesta mort ha portat al Jutjat de Primera Instància i Instrucció número 2 de Betanzos a desaconsellar el consum d’aquest producte.

El Jutjat va enviar aquest dilluns un escrit a l’Ajuntament de Bergondo perquè alerte als veïns de la necessitat d’evitar la ingesta del tubercle Oenanthe SPP (X 49 CIE 10), conegut com a ‘nap del diable’, per la recent defunció d’aquesta persona, segons informen fonts municipals.

Últimes notícies

30.000 persones vibren amb el Mundial d’Espanya a la plaça de l’Ajuntament de València

Unes 30.000 persones han omplit la plaça de l’Ajuntament de València per seguir en pantalla gegant la final del Mundial 2026 entre Espanya i Argentina i festejar el triomf de la selecció i el gol del valencià Ferran Torres.

Ferran Torres i Álex Grimaldo entren en la història com a quintos valencians campions del món

Ferran Torres i Álex Grimaldo s’han convertit en els quintos futbolistes valencians que conquisten un Mundial absolut, seguint el camí obert per Raúl Albiol i ampliat per Ivana Andrés i Enith Salón.

El Valencia Basket fa una oferta per Eli Ndiaye i el Madrid té fins divendres per reaccionar

El Valencia Basket ha presentat una oferta per Eli Ndiaye i el Real Madrid té fins divendres 24 per igualar-la amb un increment del 10% o deixar que el pivot senegalés se sume al club taronja.

Un home s’asseu en el banc acusat d’agredir qui li va recriminar tirar petards gegants al Port de Sagunt

La Secció Quarta de l’Audiència Provincial de València jutja un home acusat de colpejar brutalment un veí que li havia recriminat tirar petards de gran grandària al Port de Sagunt. La Fiscalia demana dos anys i nove mesos de presó per delictes de lesions i amenaces.

Quatre exresponsables d’Alacant planten la comissió per l’escàndol de vivendes de Les Naus

Cap dels quatre excàrrecs municipals citats, entre ells l’exregidora d’Urbanisme Rocío Gómez, ha comparegut en la comissió d’investigació sobre les adjudicacions de vivendes públiques de Les Naus a la platja de Sant Joan.

Santa Cecília de Cullera triomfa en la Secció d’Honor del Certamen ‘Ciutat de València’

La Societat Musical Instructiva Santa Cecília de Cullera s’ha emportat el primer premi i la menció d’honor de la Secció d’Honor del 138 Certamen Internacional de Bandes de Música Ciutat de València, amb 352 punts, en una edició dominada per bandes valencianes.

Centenars d’estudiants del campus de la UPV a la Xina celebren el Mundial guanyat per Espanya

Centenars d’estudiants del campus de la UPV a Hangzhou han viscut junts la final del Mundial i han celebrat la victòria d’Espanya contra Argentina, en plena Escola Internacional de Verano sobre disciplines STEM.

Onze mil quilòmetres de vigilància del Seprona en una setmana crítica d’alt risc d’incendis a València

Agents del Seprona han patrullat més d’11.000 quilòmetres en 18 termes municipals de cinc comarques valencianes durant una setmana catalogada de màxim risc d’incendis forestals.