11.3 C
València
Dissabte, 31 gener, 2026

Mor un home que va menjar un tubercle verinós conegut com a ‘nap del diable’

Va ocórrer el mes de desembre passat. Una dona va alertar a l’Ajuntament de Bergondo (la Corunya) que portava diversos dies sense veure al seu veí, i sense obtindre resposta quan tocava a la seua porta.

El Consistori va comunicar els fets al jutjat i, encara que inicialment el succés de la seua defunció va passar inadvertit, aquesta setmana els habitants de la zona s’han sorprés en conéixer que aquest resident colombià havia mort per enverinament.

Va ingerir Oenenathe SPP, un tubercle verinós conegut com a ‘nap del diable‘ i per això, el Jutjat de Primera Instància de Betanzos va remetre aquest dilluns un escrit a l’Ajuntament de Bergondo per a alertar als veïns que eviten provar-lo.

Es tracta d’una espècie molt corrent a Galícia, té un aspecte similar a un api i es troba en les zones humides que se situen per davall dels 1.000 metres d’altitud. La seua olor i sabor són agradables, semblances als del julivert, per això es produeixen, a vegades, els enverinaments. És atractiu.

El que la seua ingesta produeix són una sèrie d’estats epilèptics amb convulsions que afecten directament el cervell. La neurotoxina que contínua bloqueja les ordres del cervell i acaba provocant una fallada respiratòria.

Molts gallecs coneixen de l’existència i del caràcter verinós d’aquest tubercle. Possiblement, el fet de ser natural de Colòmbia va portar a aquest home a ingerir-lo per desconeixement.

Alerten no consumir aquest tubercle

Aquesta mort ha portat al Jutjat de Primera Instància i Instrucció número 2 de Betanzos a desaconsellar el consum d’aquest producte.

El Jutjat va enviar aquest dilluns un escrit a l’Ajuntament de Bergondo perquè alerte als veïns de la necessitat d’evitar la ingesta del tubercle Oenanthe SPP (X 49 CIE 10), conegut com a ‘nap del diable’, per la recent defunció d’aquesta persona, segons informen fonts municipals.

Últimes notícies

Dimitix la regidor d’Urbanisme d’Alacant després de ser adjudicatària d’una vivenda pública

Rocío Gómez ha anunciat la seua dimissió un dia després de conéixer-se que va ser adjudicatària d'una vivenda pública a la Platja de Sant Joan; el cas està sota investigació per possibles irregularitats.

Marcelino va assegurar que el dol davant Osasuna serà de ritme alt, intensitat i dificultat

El tècnic del Vila-real va assegurar este divendres que el xoc a Pamplona exigirà la millor versió, va subratllar la fortalesa local d'Osasuna i va confirmar diverses baixes.

El Consell insta el Govern a activar la clàusula de salvaguarda per a cítrics de Sud-àfrica

Comerç i Agricultura han remés un informe conjunt perquè l'Executiu sol·licite a Brussel·les l'activació de la salvaguarda. Assenyalen una caiguda del 24% en les exportacions de Castelló i demanen vigilància des d'octubre.

El Consell sosté que no hi ha risc de menor recaptació amb la rebaixa fiscal

Barrachina ha defés que la rebaixa fiscal no minvarà els ingressos en ampliar els límits de deduccions de l'IRPF amb retroactivitat a 1 de gener de 2025. També ha explicat el seu rebuig al decret òmnibus que inclou l'exempció d'ajudes per la DANA per mesclar matèries.

Pérez Llorca destaca l’impuls del Consell al progrés d’Ontinyent amb obres i servicis

El president Juanfran Pérez Llorca ha reafirmat el compromís de la Generalitat amb projectes clau a Ontinyent: hospital, Palacio de Justícia, Facultat de Veterinària i desdoblament de la CV-60. També s'impulsen corredors verds després de la dana.

Pérez Llorca demana que la Comissió Mixta de la DANA siga l’inici d’un enteniment

El president ha reclamat que la comissió que coordina la reconstrucció després de la DANA servisca per a superar la confrontació i centrar-se en la seguretat de les zones afectades. Ha admés que arriba molt tard i que potser hi ha assumptes sense solució.

Pérez Llorca demana al Govern explicacions i que rectifique per les indemnitzacions a víctimes de la DANA

El president ha exigit explicacions i una rectificació perquè les víctimes de la DANA no siguen tractades com de segona. A més, ha rebutjat la proposta de finançament autonòmic pel seu impacte fiscal en la Comunitat Valenciana.

El Consell acusa a Sánchez de tracte desigual: 72.000 a víctimes de la DANA a València enfront de 210.000 en Adamuz

Miguel Barrachina ha denunciat que les víctimes de la DANA en la Comunitat Valenciana han rebut 72.000 euros enfront dels 210.000 de l'accident ferroviari de Adamuz. També ha retret retards i ha demanat igualtat de tracte.