Mastodon
30.1 C
València
Dijous, 18 setembre, 2025

Perill del virus de la grip H5N8, ho adverteixen els dos xinesos que van identificar el coronavirus

 

En 1884 ja és va fer una advertència del que podia passar en un futur i es què l’escriptor Benito Pérez Galdós va fer un advertiment en 1884, quan començava una plaga de còlera a Espanya: “Les epidèmies, segons sembla, senten també la seua decadència, com les races reals i fins i tot les plebees, la qual cosa seria un gran consol per a la humanitat si la història no ens ensenyés que després de l’acabament d’una pesta ve l’aparició d’una altra”. Dos científics xinesos, George Fu GaoWeifeng Shi, també recorden este dijous en la revista Science que després de la covid pot arribar una altra pandèmia, com ocorre sempre des de fa mil·lennis. I els investigadors assenyalen a un sospitós: el virus de la grip aviària H5N8.

Però la grip aviaria no és desconegut, sinó que ja és un vell conegut que porta circulant per Europa des de 2014, principalment és la causant de brots que han afectat milions d’ocells silvestres i de corral, segons l’agència europea dedicada al control de les malalties infeccioses, el ECDC. El 20 de febrer de 2021, Rússia va alertar que el virus havia fet per primera vegada el salt als humans. Set treballadors es van infectar en una gegantesca granja amb 900.000 gallines ponedores a la regió d’Astracan, en el sud del país. Cap dels set va tenir símptomes.

Molta atenció perquè el virus també està a Espanya. El Ministeri d’Agricultura ha declarat en els últims mesos tres brots en ocells silvestres, després de l’aparició al novembre d’un falcó pelegrí moribund en Noja (Cantàbria) i la troballa al gener de tres cigonyes i una oca morta en els Marenys de l’Empordà (Girona) i de les restes d’una altra oca en la Llacuna Gran de Villafáfila (Zamora). No obstant açò el ministeri va enviar un missatge tranquil·litzador després de comunicar este últim succés, el 5 de febrer: “La detecció d’este cas no implica un risc per a la salut pública, ja que els estudis genètics basats en l’anàlisi de les seqüències de virus complet mostren que es tracta d’un virus aviari sense afinitat específica pels éssers humans”.

El virus aviar pot provocar “pandèmies desastroses” així ho alerten George Fu Gao i Weifeng Shi

Però no tots els experts pensen de forma optimista ja que els dos experts xinesos són més pessimistes. “La propagació mundial dels virus de la grip aviària H5N8 és un problema de salut pública”, adverteixen en la revista Science. George Fu Gao és el director general del Centre Xinès de Control i Prevenció de Malalties i Weifeng Shi és el director del Laboratori de Referència de Malalties Emergents Infeccioses de les Universitats de Shandong. Tots dos van participar en la identificació del nou coronavirus al desembre de 2019. Al seu judici, els virus de grip aviària poden provocar “pandèmies desastroses” en els humans.

Este virus preocupa ja i molt. Sembla que almenys 46 països d’Europa, Àsia i Àfrica han declarat brots letals de H5N8 en ocells. Els investigadors xinesos subratllen que el virus dels set treballadors russos pertanyia al subgrup 2.3.4.4b, amb unes mutacions “preocupants” que van augmentant per la seua afinitat per les cèl·lules humanes. Més de 20 milions d’ocells de corral a Corea del Sud i el Japó han sigut sacrificats per esta mateixa variant, adverteixen Fu Gao i Shi. “És imperatiu que no s’ignore la propagació mundial i el risc potencial dels virus de grip aviària H5N8 per als ocells de corral, els ocells silvestres i per a la salut pública global”, alerten.

La experta en virus emergents, la veterinària Elisa Pérez, el sorprén el senyal d’alarma enviada pels dos experts xinesos. La viròloga, del Centre de Recerca en Sanitat Animal (Valdeolmos, Comunitat de Madrid), recorda que l’agència europea ECDC va fer el 24 de febrer una avaluació del risc i va arribar a la conclusió que era “baix” per als treballadors del sector avícola i “molt baix” per a la població general. L’organització va detallar llavors que s’havien registrat 1.700 brots de H5N8 o de virus similars en ocells des d’octubre de 2020 a la UE i en el seu entorn, amb unes 1.900 persones implicades en activitats perilloses com el sacrifici d’animals infectats en set països, sense detectar-se ni un sol cas en humans.

Encara que la viròloga Elisa Pérez adverteix que este virus és una bomba de rellotgeria.

Últimes notícies

Toni Pérez lamenta la visita de Sánchez: sense tren a l’aeroport ni segona pista

El president de la Diputació d'Alacant titlla de decebedora la visita de Pedro Sánchez a l'aeroport i denúncia que no hi haja compromisos per al tren ni per a una segona pista.

La Generalitat bateja el viaducte d’accés a Torrent com a pont de la Comunitat de Madrid

La Generalitat canvia de nom el viaducte de la CV-403 que creua el barranc de Poio, a l'entrada de Torrent, com a pont de la Comunitat de Madrid. El gest agraïx el suport aportat després de les inundacions i el desplegament d'autobusos que va mantindre la mobilitat fins a la reobertura de Metrovalencia.

Detinguda pel presumpte escanyament d’una amiga amb un cable d’aspiradora a Benidorm

Una britànica de 64 anys ha sigut arrestada després de la mort per asfíxia d'una altra dona de 66 en un apartament del Racó de Loix. La investigació continua oberta.

El Consell titlla d’engrunes els 1.000 milions per a l’aeroport d’Alacant-Elx

El Consell critica que la inversió de 1.000 milions prevista per Aena per a Alacant-Elx no compensa el dèficit inversor i reclama decisions sobre segona pista i enllaç ferroviari.

Mor als 86 anys Batiste Martí, primer vacunat contra la covid en la Comunitat Valenciana

Batiste Martí, primera persona vacunada contra la covid en la Comunitat Valenciana, ha mort als 86 anys en la residència PMD Verge del Miracle de Rafenbunyol. L'ajuntament va emetre un bàndol i el funeral es va celebrar a La Pobla de Farnals.

Calp guarda dos minuts de silenci per la mort d’una bebé i una xiqueta de 4 anys

L'ajuntament convoca un acte de dol este divendres a les 10.00 en la plaça Miguel Roselló després de dos accidents mortals recents. La mesura s'emmarca en tres dies de dol oficial.

Sime Llicer convertix el MuVIM en una camara de les meravelles amb Talea

El MuVIM exhibix fins al 7 de desembre Talea, la camara de les meravelles de Sime Llicer inspirada en les Wunderkammer. La mostra proposa un recorregut ludico i simbolico que convida a mirar el món amb una altra escala.

Mazón tanca amb Indra un pla per a crear 1.000 ocupacions en 2026 en la Comunitat Valenciana

El Consell pacta amb Indra l'ampliació de la seua activitat estratègica i la creació de 1.000 ocupacions qualificades en 2026, amb focus en ciberseguretat i ús d'IA.