Perill del virus de la grip H5N8, ho adverteixen els dos xinesos que van identificar el coronavirus

 

En 1884 ja és va fer una advertència del que podia passar en un futur i es què l’escriptor Benito Pérez Galdós va fer un advertiment en 1884, quan començava una plaga de còlera a Espanya: «Les epidèmies, segons sembla, senten també la seua decadència, com les races reals i fins i tot les plebees, la qual cosa seria un gran consol per a la humanitat si la història no ens ensenyés que després de l’acabament d’una pesta ve l’aparició d’una altra». Dos científics xinesos, George Fu GaoWeifeng Shi, també recorden este dijous en la revista Science que després de la covid pot arribar una altra pandèmia, com ocorre sempre des de fa mil·lennis. I els investigadors assenyalen a un sospitós: el virus de la grip aviària H5N8.

Però la grip aviaria no és desconegut, sinó que ja és un vell conegut que porta circulant per Europa des de 2014, principalment és la causant de brots que han afectat milions d’ocells silvestres i de corral, segons l’agència europea dedicada al control de les malalties infeccioses, el ECDC. El 20 de febrer de 2021, Rússia va alertar que el virus havia fet per primera vegada el salt als humans. Set treballadors es van infectar en una gegantesca granja amb 900.000 gallines ponedores a la regió d’Astracan, en el sud del país. Cap dels set va tenir símptomes.

Molta atenció perquè el virus també està a Espanya. El Ministeri d’Agricultura ha declarat en els últims mesos tres brots en ocells silvestres, després de l’aparició al novembre d’un falcó pelegrí moribund en Noja (Cantàbria) i la troballa al gener de tres cigonyes i una oca morta en els Marenys de l’Empordà (Girona) i de les restes d’una altra oca en la Llacuna Gran de Villafáfila (Zamora). No obstant açò el ministeri va enviar un missatge tranquil·litzador després de comunicar este últim succés, el 5 de febrer: «La detecció d’este cas no implica un risc per a la salut pública, ja que els estudis genètics basats en l’anàlisi de les seqüències de virus complet mostren que es tracta d’un virus aviari sense afinitat específica pels éssers humans».

El virus aviar pot provocar «pandèmies desastroses» així ho alerten George Fu Gao i Weifeng Shi

Però no tots els experts pensen de forma optimista ja que els dos experts xinesos són més pessimistes. «La propagació mundial dels virus de la grip aviària H5N8 és un problema de salut pública», adverteixen en la revista Science. George Fu Gao és el director general del Centre Xinès de Control i Prevenció de Malalties i Weifeng Shi és el director del Laboratori de Referència de Malalties Emergents Infeccioses de les Universitats de Shandong. Tots dos van participar en la identificació del nou coronavirus al desembre de 2019. Al seu judici, els virus de grip aviària poden provocar «pandèmies desastroses» en els humans.

Este virus preocupa ja i molt. Sembla que almenys 46 països d’Europa, Àsia i Àfrica han declarat brots letals de H5N8 en ocells. Els investigadors xinesos subratllen que el virus dels set treballadors russos pertanyia al subgrup 2.3.4.4b, amb unes mutacions «preocupants» que van augmentant per la seua afinitat per les cèl·lules humanes. Més de 20 milions d’ocells de corral a Corea del Sud i el Japó han sigut sacrificats per esta mateixa variant, adverteixen Fu Gao i Shi. «És imperatiu que no s’ignore la propagació mundial i el risc potencial dels virus de grip aviària H5N8 per als ocells de corral, els ocells silvestres i per a la salut pública global», alerten.

La experta en virus emergents, la veterinària Elisa Pérez, el sorprén el senyal d’alarma enviada pels dos experts xinesos. La viròloga, del Centre de Recerca en Sanitat Animal (Valdeolmos, Comunitat de Madrid), recorda que l’agència europea ECDC va fer el 24 de febrer una avaluació del risc i va arribar a la conclusió que era «baix» per als treballadors del sector avícola i «molt baix» per a la població general. L’organització va detallar llavors que s’havien registrat 1.700 brots de H5N8 o de virus similars en ocells des d’octubre de 2020 a la UE i en el seu entorn, amb unes 1.900 persones implicades en activitats perilloses com el sacrifici d’animals infectats en set països, sense detectar-se ni un sol cas en humans.

Encara que la viròloga Elisa Pérez adverteix que este virus és una bomba de rellotgeria.

Últimes notícies

La responsable de la CHJ assegura que el Cecopi no va demanar dades de cabals el 29 d’octubre

La comissària d'Aigües de la CHJ declara que el Cecopi no va sol·licitar informació específica sobre els cabals del barranc de Poio durant la DANA del 29 d'octubre, malgrat l'augment extraordinari dels registres.

La jutgessa dels Naus ordena a la Policia reclamar documents a l’Ajuntament d’Alacant

La magistrada que investiga el cas de les vivendes públiques de la Platja de Sant Joan ordena a la Policia Nacional acudir a l'Ajuntament d'Alacant per a requerir documentació sobre la promoció dels Naus i advertix de possibles conseqüències penals per desobediència.

Professors en vaga escenifiquen una classe a l’aire lliure a València per a denunciar les seues condicions

Un grup de docents en vaga ha recreat una classe a l'aire lliure a València per a denunciar la calor a les aules i la precarietat que, segons sostenen, afecta a l'educació pública.

Educació fixa servicis mínims del 100% en les proves d’accés a fP per la vaga docent

Educació imposa servicis mínims del 100% del professorat en les proves d'accés a fP de Grau Mitjà i Superior per a evitar que la vaga indefinida perjudique l'alumnat.

Arcadi España i Bernabé posen en valor el nou edifici de Tragsa després de la dana

El ministre d'Hisenda, Arcadi España, i la delegada del Govern, Pilar Bernabé, visiten el nou edifici de Tragsa a Paterna i destaquen el seu paper imprescindible en la recuperació després de la dana i en el suport a ajuntaments i veïns.

Vivenda exigix a la Comunitat Valenciana actuar contra 15.000 pisos turístics il·legals

El Ministeri de Vivenda reclama a la Comunitat Valenciana i a la resta d'autonomies que perseguisquen el frau de les vivendes turístiques il·legals després de l'anul·lació del registre estatal, i advertix que vigilarà de prop la seua actuació.

Arcadi España acusa a Pérez Llorca de desentendre’s de la vaga educativa indefinida

Arcadi España retrau a Juanfran Pérez Llorca que no lidere la negociació de la vaga indefinida del professorat no universitari en la Comunitat Valenciana i li insta a asseure's amb els sindicats.

Els Pressupostos de la Generalitat de 2026 aconseguixen 33.305 milions amb un augment del 3,1%

Els comptes de la Generalitat per a 2026 sumen 33.305 milions, un 3,1% més, prioritzen sanitat, educació i gasto social, i incrementen l'amortització de deute.