Perill del virus de la grip H5N8, ho adverteixen els dos xinesos que van identificar el coronavirus

 

En 1884 ja és va fer una advertència del que podia passar en un futur i es què l’escriptor Benito Pérez Galdós va fer un advertiment en 1884, quan començava una plaga de còlera a Espanya: «Les epidèmies, segons sembla, senten també la seua decadència, com les races reals i fins i tot les plebees, la qual cosa seria un gran consol per a la humanitat si la història no ens ensenyés que després de l’acabament d’una pesta ve l’aparició d’una altra». Dos científics xinesos, George Fu GaoWeifeng Shi, també recorden este dijous en la revista Science que després de la covid pot arribar una altra pandèmia, com ocorre sempre des de fa mil·lennis. I els investigadors assenyalen a un sospitós: el virus de la grip aviària H5N8.

Però la grip aviaria no és desconegut, sinó que ja és un vell conegut que porta circulant per Europa des de 2014, principalment és la causant de brots que han afectat milions d’ocells silvestres i de corral, segons l’agència europea dedicada al control de les malalties infeccioses, el ECDC. El 20 de febrer de 2021, Rússia va alertar que el virus havia fet per primera vegada el salt als humans. Set treballadors es van infectar en una gegantesca granja amb 900.000 gallines ponedores a la regió d’Astracan, en el sud del país. Cap dels set va tenir símptomes.

Molta atenció perquè el virus també està a Espanya. El Ministeri d’Agricultura ha declarat en els últims mesos tres brots en ocells silvestres, després de l’aparició al novembre d’un falcó pelegrí moribund en Noja (Cantàbria) i la troballa al gener de tres cigonyes i una oca morta en els Marenys de l’Empordà (Girona) i de les restes d’una altra oca en la Llacuna Gran de Villafáfila (Zamora). No obstant açò el ministeri va enviar un missatge tranquil·litzador després de comunicar este últim succés, el 5 de febrer: «La detecció d’este cas no implica un risc per a la salut pública, ja que els estudis genètics basats en l’anàlisi de les seqüències de virus complet mostren que es tracta d’un virus aviari sense afinitat específica pels éssers humans».

El virus aviar pot provocar «pandèmies desastroses» així ho alerten George Fu Gao i Weifeng Shi

Però no tots els experts pensen de forma optimista ja que els dos experts xinesos són més pessimistes. «La propagació mundial dels virus de la grip aviària H5N8 és un problema de salut pública», adverteixen en la revista Science. George Fu Gao és el director general del Centre Xinès de Control i Prevenció de Malalties i Weifeng Shi és el director del Laboratori de Referència de Malalties Emergents Infeccioses de les Universitats de Shandong. Tots dos van participar en la identificació del nou coronavirus al desembre de 2019. Al seu judici, els virus de grip aviària poden provocar «pandèmies desastroses» en els humans.

Este virus preocupa ja i molt. Sembla que almenys 46 països d’Europa, Àsia i Àfrica han declarat brots letals de H5N8 en ocells. Els investigadors xinesos subratllen que el virus dels set treballadors russos pertanyia al subgrup 2.3.4.4b, amb unes mutacions «preocupants» que van augmentant per la seua afinitat per les cèl·lules humanes. Més de 20 milions d’ocells de corral a Corea del Sud i el Japó han sigut sacrificats per esta mateixa variant, adverteixen Fu Gao i Shi. «És imperatiu que no s’ignore la propagació mundial i el risc potencial dels virus de grip aviària H5N8 per als ocells de corral, els ocells silvestres i per a la salut pública global», alerten.

La experta en virus emergents, la veterinària Elisa Pérez, el sorprén el senyal d’alarma enviada pels dos experts xinesos. La viròloga, del Centre de Recerca en Sanitat Animal (Valdeolmos, Comunitat de Madrid), recorda que l’agència europea ECDC va fer el 24 de febrer una avaluació del risc i va arribar a la conclusió que era «baix» per als treballadors del sector avícola i «molt baix» per a la població general. L’organització va detallar llavors que s’havien registrat 1.700 brots de H5N8 o de virus similars en ocells des d’octubre de 2020 a la UE i en el seu entorn, amb unes 1.900 persones implicades en activitats perilloses com el sacrifici d’animals infectats en set països, sense detectar-se ni un sol cas en humans.

Encara que la viròloga Elisa Pérez adverteix que este virus és una bomba de rellotgeria.

Últimes notícies

Sis orelles i porta gran a Alacant per a Borja Jiménez, De Miranda i Tomás Rufo

Borja Jiménez, David de Miranda i Tomás Rufo han eixit a muscles a la quarta de la Feria de Hogueras d'Alacant amb sis orelles en una corrida de Victoriano del Río noble però desraçada i amb diversos sustos per als toreros de plata.

Caràcter i talent donen avantatge al València Basket en la final de la Liga Endesa

El València Basket ha guanyat el tercer partit de la final de la Liga Endesa al Palau Blaugrana (80-88) i s’ha posat 2-1 davant el Barça, en una victòria que Pedro Martínez atribuïx al caràcter i al talent del vestidor.

El Valencia Basket colpeja el Barça al Palau i acarona el títol de la Lliga Endesa

El Valencia Basket, liderat per un brillant Jean Montero amb 29 punts, ha derrotat el Barça per 80-88 al tercer partit de la final de la Lliga Endesa al Palau Blaugrana i es posa 2-1 en l’eliminatòria, a una sola victòria del títol.

Diverses persones, també menors, ateses després d’un greu incendi en una vivenda d’Aldaia

Un incendi declarat de matinada en un dúplex d’un edifici d’Aldaia ha obligat a rescatar diversos veïns, alguns menors, que han hagut de ser atesos pels servicis sanitaris.

L’exdirector d’Emergències de la Generalitat es desmarca de la gestió de la dana mortal

Alberto Javier Martín Moratilla assegura al Congrés que el dia de la dana amb 230 morts no tenia competències operatives i defensa que va fer tot el que va poder amb els mitjans disponibles.

Castelló obri una nova ruta xàrter amb l’arribada de turistes d’Eslovàquia

L’aeroport de Castelló ha estrenat una operativa xàrter que connecta amb Bratislava durant quinze setmanes i que pot portar fins a 2.700 turistes eslovacs, mentre prepara una altra programació per a rebre 11.000 visitants austríacs entre 2027 i 2028.

Les empreses valencianes busquen reforçar el seu negoci a l’Àfrica amb una aliança amb el Marroc

Quasi 3.000 empreses valencianes exporten ja al Marroc, principal soci comercial en Àfrica, i institucions i empresariat han defensat una nova aliança industrial, tecnològica i logística per a guanyar competitivitat i obrir més negoci al continent africà.

Els hotelers d’Alacant esclaten contra el caos municipal durant les Fogueres

La patronal hotelera d’Alacant acusa l’Ajuntament de falta total de coordinació en neteja i seguretat durant les Fogueres, amb hotels quasi plens i greus problemes d’operativa diària.