Recuperada una àmfora romana en les costes de la Ribera Baixa

Que les costes de la Ribera amaguen un tresor arqueològic subaqüàtic és una realitat que cada nova troballa s'obstina a confirmar. Aquesta vegada ha sigut l'aparició d'una àmfora grecoitàlica la que ha vingut a corroborar l'enorme activitat de navegació que es produïa en la zona i de la qual el fons marí és encara testimoni.

    

Fa dos dies José Puig, director del Centre de Bussege Dofí de Cullera, va trobar la peça enfront de les costes dels Palmeres a Sueca, qui ho va posar en coneixement del servei arqueològic municipal i del Centre d'Arqueologia Subaqüàtica de la Comunitat Valenciana.

 

La Generalitat va donar el permís d'extracció

  

El seu bon estat de conservació i l'emplaçament en la superfície del fons feien presagiar que correguera perill d'espoliació pel que la Generalitat va expedir ahir un permís d'extracció.

    

El centre de referència de la zona, el Museu Arqueològic de Cullera, ha sigut l'encarregat de dirigir l'operació al costat del Club de Busseig Dofí de la localitat, en virtut del conveni de col·laboració amb el servei d'arqueologia subaqüàtica de la Generalitat. L'extracció ha sigut complicada, han explicat. «Hem patit bastant, hi ha hagut un moment en què ens hem quedat justs d'oxigen, però finalment l'hem tret a la superfície», comentava Óscar Pellicer.

 

Els experts estimen que l'àmfora transportava vi de Sicília

 

L'estat de conservació de la peça és «excel·lent», valora l'arqueòleg municipal de Cullera, Kike Gandia. L'àmfora està pràcticament sencera i solament li falta una ansa. Els primers indicis fan pensar que es tracta d'una peça del segle II abans de Crist, d'origen grecoitàlic de l'època de la República. Gandia ha detallat que no és l'única peça que es troba en el lloc. Als voltants també s'han apreciat restes ceràmiques. L'expert estima que l'àmfora transportava vi de Sicília.

  

Serà el Museu Arqueològic Municipal de Cullera l'encarregat d'aplicar el procés d'adaptació de la peça per a conservar-la i, posteriorment, exposar-la al públic per a la seua admiració i coneixement.

    

La regidora de Patrimoni Històric i Museus, Amparo Jover Colubi, ha anunciat que una vegada la peça estiga en condicions es realitzarà una presentació pública conjunta amb Sueca.

Últimes notícies

Més de 5.500 demandes per clàusules sòl poden quedar paralitzades a la Comunitat Valenciana

El CGPJ adverteix que la negativa de Justícia a reforçar els jutjats de clàusules sòl pot deixar sense resoldre 12.470 assumptes en mig any, més de 5.500 a la Comunitat Valenciana, el territori més afectat.

Més de 5.500 demandes per clàusules sòl poden quedar aturades a la Comunitat Valenciana

El CGPJ alerta que la negativa de Justícia a reforçar els jutjats de clàusules sòl pot paralitzar quasi 12.500 expedients a Espanya, més de 5.500 a la Comunitat Valenciana, el territori més afectat.

Més de 5.500 demandes per clàusules sòl es poden quedar paralitzades a la Comunitat

El CGPJ ha advertit que, si Justícia no reforça els jutjats de clàusules sòl, es paralitzaran fins a 12.470 casos en Espanya, més de 5.500 d’ells a la Comunitat Valenciana, el territori més afectat.

El Consell Jurídic Consultiu bat rècord amb 900 dictàmens en 2025, sis de cada deu per responsabilitat patrimonial

El Consell Jurídic Consultiu ha aprovat 900 dictàmens en 2025, la xifra més alta dels òrgans consultius de l’Estat, i el 60 % són reclamacions per responsabilitat patrimonial, sobretot en l’àmbit sanitari i municipal.

El Consell Jurídic Consultiu bat rècord amb 900 dictàmens en 2025, sis de cada deu per responsabilitat patrimonial

El Consell Jurídic Consultiu ha aprovat 900 dictàmens en 2025, la xifra més alta entre els òrgans consultius de l’Estat, amb un 60 % relacionats amb reclamacions de responsabilitat patrimonial, sobretot en sanitat i ajuntaments.

Ajudes de la Diputació de Castelló per a Soneja i Azuébar després de l’incendi forestal

La Diputació de Castelló ha activat la línia de catàstrofes del pla Diputació Respon per a ajudar Soneja i Azuébar a fer front als danys causats per l’incendi forestal originat diumenge passat.

Fins a 58 nous jutges en la Comunitat Valenciana amb les 500 places aprovades pel Govern

El Consell de Ministres ha aprovat la creació de 500 places de jutges, 58 d’elles en la Comunitat Valenciana, i 200 de fiscals, amb una ampliació rècord de la planta judicial i fiscal gràcies al nou model de tribunals d’instància.

Onze morts atribuïbles a la calor en només sis dies de juliol a la Comunitat Valenciana

El sistema MoMo ha estimat onze morts atribuïbles a la calor en els primers sis dies de juliol a la Comunitat Valenciana, una xifra molt inferior a les 54 defuncions del mateix període de 2025.