16.6 C
València
Divendres, 13 febrer, 2026

Sanitat corregix una ordre i no prohibirà incinerar als obesos mòrbids

La Conselleria de Sanitat ha rectificat l'esborrany del text normatiu pel qual té previst regular la cremació, encara en fase d'exposició pública, per eliminar la prohibició inicial que es poguera incinerar els cadàvers de persones amb obesitat mòrbida.

    

El text inicial recollia aquesta prohibició a l'apartat de condicions sanitàries per a la cremació, però posteriorment la Conselleria ha informat en un comunicat que la Direcció general de Salut Pública eliminarà l'apartat en el qual es recull aquesta prohibició.

  

La correcció s'ha realitzat després d'avançar el periòdic Levante-EMV que el motiu de la prohibició d'incinerar a les persones amb obesitat mòrbida era perquè es necessita una «quantitat molt elevada de combustible» i això sobrepassa el llindar de contaminació permès.

 

S'eliminarà l'article que prohibix l'incineració de persones mòrbides

  

El comunicat de Sanitat admet que la cremació de persones amb obesitat mórbida pot generar problemes tècnics i requerir necessitats especials en el procés (relacionades amb el volum de les instal·lacions i els sistemes d'avaluació de les emissions).

    

No obstant això, afegix que aquestes circumstàncies no concernixen a les condicions sanitàries exigibles a les instal·lacions ni suposen un risc diferenciat per a la salut pública en els termes que tracta l'ordre.

    

Per això, la directora general de Salut Pública, Ana María García, ha assenyalat que aquest article es modificarà conformement als objectius de l'ordre, que són establir les condicions per a la ubicació i funcionament dels forns crematoris amb la finalitat de protegir la salut de la població.

    

En particular, al costat d'altres millores del text que puguen derivar-se de la consulta pública, García ha assegurat que s'eliminarà del text de la futura ordre l'apartat on s'anuncia: «Es prohibix la cremació de persones amb obesitat mòrbida».

 

També regula la incineració dels cadàvers de persones que han rebut tractament contra el càncer

  

El projecte de normativa, publicat a la web de la Conselleria, prohibix la incineració dels cadàvers de les persones que hagen rebut tractament contra el càncer mitjançant inserció d'agulles radioactives.

  

Fonts sanitàries han informat que amb aquesta norma es pretén donar a conèixer als ciutadans i als titulars d'aquestes instal·lacions els condicions que han de complir, a fi de minimitzar en tant que siga possible el seu impacte en la salut.

   

Es tracta d'una ordre sanitària sustentada en el Reglament de pràctiques de policia sanitària mortuòria de la Comunitat, amb algunes definicions noves com els espais vulnerables, la població d'especial susceptibilitat, el reg sanitari i el quocient de perill HQ (quocient entre l'exposició a una substància i la dosi màxima admissible).

 

Prohibit cremar fèretres de plom o zinc

  

També contempla prohibir la cremació de fèretres de plom o zinc i assenyala que els cadàvers que siguen incinerats no hauran de vestir robes o complements que continguen elements metàl·lics, resines o plàstics.

    

Establix que els forns crematoris de nova construcció se situaran preferentment en sòls de classificació industrial i en 200 metres a la rodona no haurà d'haver nuclis poblacionals o espais vulnerables.

    

Com espais vulnerables contempla les zones de residència o d'activitat amb una permanència important de la població i que, per la seua proximitat al forn crematori, pot veure's afectada per les seues emissions. La població d'especial susceptibilitat són la infància, persones d'edat avançada, dones embarassades i persones que sofrixen malalties cròniques o de tipus respiratori.

 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Alerta roja a Castelló: Emergències emet un nou avís per ratxes de més de 140 km/h

La Generalitat ha emés un nou avís especial i s'ha activat l'alerta roja per vent en tota la província de Castelló, amb risc extrem. Des de la mitjanit i durant el dissabte s'esperen ratxes que poden superar els 140 km/h i fenòmens costaners en el litoral.

Morant acusa a Pérez Llorca d’encobrir assetjadors i li retrau el cas de l’alcalde de Jérica

La líder del PSPV-PSOE ha sostingut que Pérez Llorca encobrix als assetjadors i no ha demanat l'acta ni reprovat a l'alcalde de Jérica. També ha estés les seues crítiques a Alacant i a Mazón.

L’alerta per vent tanca parcs i suspén mercats i Carnestoltes en la Comunitat Valenciana

Els avisos taronja i roig per ratxes fortes per al dissabte han provocat tancaments preventius i la cancel·lació de mercats i actes de Carnestoltes en diverses ciutats.

La FFCV suspén tots els partits del dissabte en la Comunitat per vent

La FFCV ha informat de la suspensió de tots els partits de futbol i futbol sala del dissabte 14 de febrer per les alertes d'AEMET per vent. La federació també revisarà possibles tancaments municipals que afecten la vesprada del divendres i al diumenge.

Dos detinguts a Castelló per adhesius racistes en comerços de magrebins

La Guàrdia Civil ha detingut a dos jóvens i investigat a un altre a Borriana per col·locar adhesius amb lemes racistes en comerços de magrebins. Després d'analitzar denúncies similars, els jutjats de Vila-real han decretat la llibertat amb càrrecs per als arrestats.

Alerta roja a Castelló per ratxes de més de 140 km/h i avís especial d’Emergències

Emergències ha emés un avís especial per temporal de vent amb alerta roja en tota la província de Castelló. El dissabte es preveuen ratxes que poden superar els 140 km/h i es demana extremar la precaució, també en actes de Carnestoltes.

Xàbia guarda un minut de silenci per les dos víctimes de l’incendi de l’Arenal

Autoritats i veïns han guardat un minut de silenci després de l'incendi en un bloc de l'Arenal que va deixar dos morts i desenes de desallotjats. L'ajuntament ha decretat dol oficial i ha activat suport als afectats.

Desarticulada una xarxa de trànsit internacional de gasos fluorats: 10 detinguts i 17 investigats

La Guàrdia Civil ha desarticulat una xarxa que traficava internacionalment amb gasos fluorats, amb 10 detinguts i 17 investigats en deu províncies. El grup introduïa material des de la Xina a través del Marroc i Turquia, va comercialitzar més de 15 tones i va evitar quotes i impostos per uns 500.000 euros.