17.6 C
València
Dimarts, 27 gener, 2026

Si t’arriba aquest SMS per Nadal, no ho òbrigues, és un frau

Les estafes via SMS (smishing) són relativament fàcils d’identificar per als qui tenim una certa experiència digital. Solen tindre faltes d’ortografia, els missatges són genèrics i l’URL de la web és massa estranya. Són els clàssics senyals que ens serveixen d’advertiment per a evitar caure en aquestes estafes.

El cas que està ocorrent aquests dies amb MRW, l’empresa de paqueteria és considerablement més complex, perquè no sols és un missatge més cura, també inclou dades reals que en principi cap atacant hauria de tindre accés.

Aquest hackeig ho ha denunciat la pròpia companyia, que ha adjuntat una prova dels missatges de text falsificats. En ells, l’usuari rep un avís que ha d’abonar les despeses de l’enviament i un link on suposadament fer-se càrrec d’aqueixos costos.

 

 

La pròpia entitat remet a la seua pàgina web per a explicar les comprovacions de seguretat que fer abans de punxar en aqueix enllaç. Entre les pistes que dona per a saber que els SMS són falsos, que MRW ”únicament cobra per les despeses derivades dels enviaments oficials realitzats amb MRW, no sol·licitant en cap moment mitjançant un enllaç el pagament de cap quantitat per a realitzar el lliurament”.

 

A més, explica que no envien e-mails ni SMS amb enllaços que dirigeixen a pàgines web potencialment perilloses.

No és casualitat que el frau, conegut com a smishing, es desenvolupe en plenes festivitats, època de regals, enviaments i una activitat incessant per a empreses de repartiment com MRW.

 

SMS falsos, però amb dades reals

 

MRW explica que si hem rebut un SMS indicant que hem d’abonar unes despeses d’enviament, no ho fem. En concret, aquesta estafa de SMS de MRW segueix el patró següent:

Actualment la pàgina falsa de ‘envios-mrw.com‘ ja no està disponible, però no es descarta que la campanya de SMS fake continue amb una altra direcció similar. Aquesta pàgina fraudulenta té un disseny molt semblant al de l’original de MRW i després de mostrar-nos dades del nostre enviament, ens deriva a una web de pagaments on afegir la targeta bancària per a fer un suposat pagament de 0,99 € per a les falses despeses d’enviament.

Si l’usuari entra en l’enllaç que rep a través del SMS, s’accedirà a la web falsa de MRW però on queden reflectits algunes dades correctes com el nom, la localitat a la qual es realitza l’enviament i el localitzador o número d’albarà real. Una dada que només hauria d’estar en mans de qui envia el producte.

De moment no s’han confirmat els detalls de la bretxa de seguretat, però des de MRW expliquen que estan “intentant solucionar-ho al més prompte possible”, evidenciant que es tracta d’un problema també pel seu costat i no únicament un intent de phishing alié a l’empresa de paqueteria.

 

Què fer si s’ha ‘picat’ en l’estafa

 

L’Incibe recomana contactar com més prompte millor amb l’entitat bancària del titular per a informar de la situació i dels possibles pagaments que s’hagen pogut fer. Si s’han facilitat dades personals, convé revisar quina informació privada apareix en internet i quins usos se li està donant, afig l’organisme, abans de prendre mesures legals.

Sobre l’aparença del lloc web fals, aquest té un disseny molt semblant al de l’empresa suplantada, alguna cosa que no fa sospitar a l’usuari de trobar-se davant una pàgina fraudulenta. La manera de comprovar-ho és revisant l’URL de la web, que no es tracta del domini legítim, sinó d’un que tracta de simular el legítim en utilitzar el nom de l’empresa.

Últimes notícies

Vox s’entén amb Pérez Llorca i blinda acords sobre immigració i pacte verd

José María Llanos ha assegurat que el president ha ratificat el pacte d'investidura, amb rebuig al pacte verd i a l'acord amb Mercosur. Vox ha advertit que vigilarà infraestructures hídriques després de la DANA de 2024 i ha proposat limitar homologacions acadèmiques estrangeres.

El PSPV ix decebut i demana a Pérez Llorca un cordó sanitari enfront de Vox

El PSPV ha eixit decebut de la seua reunió amb Pérez Llorca i li ha reclamat un cordó sanitari enfront de Vox. A més, ha demanat acceptar el finançament estatal proposta.

Guido Rodríguez, desé campió del món a jugar al València

El fitxatge de Guido Rodríguez eleva a deu els campions del món que han vestit la samarreta del València. El migcampista busca minuts per a estar en la llista de l'Argentina.

Etta Eyong, del Llevant: de 6 gols en 10 jornades a una sequera des d’octubre

El davanter del Llevant va passar d'una arrancada fulgurant, amb sis gols i tres assistències en deu jornades, a no marcar en LaLiga des d'octubre de 2025. El tècnic manté la confiança i demana centrar el focus en l'equip.

Mercadona manté el seu lideratge en gran consum amb el 29,5% de quota en 2025, segons NIQ

Mercadona es manté líder en gran consum amb un 29,5% de quota en 2025, igual que en 2024, però millora la seua posició relativa. En línia, Amazon lidera per valor amb un 36,6% i Mercadona arriba al 9,8%.

L’advocat general afirma que Cayetano García li va demanar que s’oblidara del confinament

Álvaro Martínez ha assegurat que a les 20.25 Cayetano García li va comunicar que s'oblidara del confinament i que no hi hauria consulta oficial. L'Advocacia de la Generalitat assenyala que no va haver-hi peticions per escrit, només dites.

Avís taronja per vent de 90 km/h i temporal en la costa este dimecres

Aemet ha activat l'avís taronja per ratxes de fins a 90 km/h i fenòmens costaners a Alacant i València; també s'esperen avisos grocs a Castelló.

Bernabé acusa a la Generalitat d’alterar responsabilitats i sostraure crides del 112 en la DANA

Pilar Bernabé ha defés al Senat que va haver-hi informació suficient durant la DANA i ha acusat a la Generalitat de sostraure de manera irregular converses amb Aemet i el 112 per a alterar responsabilitats.