Si t’arriba aquest SMS per Nadal, no ho òbrigues, és un frau

Les estafes via SMS (smishing) són relativament fàcils d’identificar per als qui tenim una certa experiència digital. Solen tindre faltes d’ortografia, els missatges són genèrics i l’URL de la web és massa estranya. Són els clàssics senyals que ens serveixen d’advertiment per a evitar caure en aquestes estafes.

El cas que està ocorrent aquests dies amb MRW, l’empresa de paqueteria és considerablement més complex, perquè no sols és un missatge més cura, també inclou dades reals que en principi cap atacant hauria de tindre accés.

Aquest hackeig ho ha denunciat la pròpia companyia, que ha adjuntat una prova dels missatges de text falsificats. En ells, l’usuari rep un avís que ha d’abonar les despeses de l’enviament i un link on suposadament fer-se càrrec d’aqueixos costos.

 

 

La pròpia entitat remet a la seua pàgina web per a explicar les comprovacions de seguretat que fer abans de punxar en aqueix enllaç. Entre les pistes que dona per a saber que els SMS són falsos, que MRW ”únicament cobra per les despeses derivades dels enviaments oficials realitzats amb MRW, no sol·licitant en cap moment mitjançant un enllaç el pagament de cap quantitat per a realitzar el lliurament”.

 

A més, explica que no envien e-mails ni SMS amb enllaços que dirigeixen a pàgines web potencialment perilloses.

No és casualitat que el frau, conegut com a smishing, es desenvolupe en plenes festivitats, època de regals, enviaments i una activitat incessant per a empreses de repartiment com MRW.

 

SMS falsos, però amb dades reals

 

MRW explica que si hem rebut un SMS indicant que hem d’abonar unes despeses d’enviament, no ho fem. En concret, aquesta estafa de SMS de MRW segueix el patró següent:

Actualment la pàgina falsa de ‘envios-mrw.com‘ ja no està disponible, però no es descarta que la campanya de SMS fake continue amb una altra direcció similar. Aquesta pàgina fraudulenta té un disseny molt semblant al de l’original de MRW i després de mostrar-nos dades del nostre enviament, ens deriva a una web de pagaments on afegir la targeta bancària per a fer un suposat pagament de 0,99 € per a les falses despeses d’enviament.

Si l’usuari entra en l’enllaç que rep a través del SMS, s’accedirà a la web falsa de MRW però on queden reflectits algunes dades correctes com el nom, la localitat a la qual es realitza l’enviament i el localitzador o número d’albarà real. Una dada que només hauria d’estar en mans de qui envia el producte.

De moment no s’han confirmat els detalls de la bretxa de seguretat, però des de MRW expliquen que estan «intentant solucionar-ho al més prompte possible», evidenciant que es tracta d’un problema també pel seu costat i no únicament un intent de phishing alié a l’empresa de paqueteria.

 

Què fer si s’ha ‘picat’ en l’estafa

 

L’Incibe recomana contactar com més prompte millor amb l’entitat bancària del titular per a informar de la situació i dels possibles pagaments que s’hagen pogut fer. Si s’han facilitat dades personals, convé revisar quina informació privada apareix en internet i quins usos se li està donant, afig l’organisme, abans de prendre mesures legals.

Sobre l’aparença del lloc web fals, aquest té un disseny molt semblant al de l’empresa suplantada, alguna cosa que no fa sospitar a l’usuari de trobar-se davant una pàgina fraudulenta. La manera de comprovar-ho és revisant l’URL de la web, que no es tracta del domini legítim, sinó d’un que tracta de simular el legítim en utilitzar el nom de l’empresa.

Últimes notícies

14 milions d’euros per a reduir la bretxa salarial en la Generalitat fins a 2027

El Consell ha aprovat repartir 14 milions d’euros entre Sanitat, Educació, Justícia i Funció Pública per a continuar fins a 2027 el programa contra la bretxa salarial en la Generalitat.

Feijóo acusa Sánchez d’usar la llei de néts i la regularització per a fer “enginyeria social”

Alberto Núñez Feijóo ha acusat Pedro Sánchez a Castelló de fer una “enginyeria social” sense “objectius innocents” amb la regularització d’immigrants i la coneguda com a llei de néts, i l’ha acusat de no planificar recursos ni actuar amb transparència.

Pedro Martínez explica per què deixa el València Basket per a fitxar pel Reial Madrid

L’entrenador del València Basket Pedro Martínez ha detallat que assumix el repte del Reial Madrid per provar-se en un projecte de màxima ambició i pressió, després de rebre una oferta de tres temporades i valorar la seua eixida amb el club taronja.

Les primeres 210 ajudes a familiars de víctimes mortals de la DANA ja estan resoltes

La Generalitat ha resolt de manera definitiva 210 ajudes a familiars de 89 víctimes mortals de la DANA, quasi la mitat de les sol·licituds presentades per defunció.

Traslladen al quarter de la Guàrdia Civil l’home detingut per l’assassinat masclista de la seua dona i filla a Alacant

L’home de 53 anys detingut per l’assassinat a ganivetades de la seua dona i una filla a la Cañada del Fenollar ha rebut l’alta mèdica i ha sigut traslladat al quarter de la Guàrdia Civil, mentres continua la investigació com a possible crim masclista.

Una directora de centre de dia conta com va decidir evacuar 35 majors abans de la dana

La responsable del centre de dia Lloc del Major de Picanya ha explicat a la jutgessa de Catarroja que va tancar per decisió pròpia i va avisar les famílies per a arreplegar 35 residents hores abans que la riada arrasara l’edifici.

Quatre detinguts per una sèrie d’atracaments violents en gasolineres d’Alacant i Múrcia

Quatre hòmens d’entre 28 i 38 anys han sigut detinguts per dos robatoris amb violència consumats i un tercer en grau de temptativa en gasolineres de Biar, Villena i Yecla.

Aemet activa avís groc per temperatures de fins a 38 graus este dissabte a l’interior sud de València

Aemet ha activat per a este dissabte a la vesprada l’avís groc per calor a l’interior sud de València, on s’esperen fins a 38 graus, i en altres zones de la província per màximes de 36 graus.