Si t’arriba aquest SMS per Nadal, no ho òbrigues, és un frau

Les estafes via SMS (smishing) són relativament fàcils d’identificar per als qui tenim una certa experiència digital. Solen tindre faltes d’ortografia, els missatges són genèrics i l’URL de la web és massa estranya. Són els clàssics senyals que ens serveixen d’advertiment per a evitar caure en aquestes estafes.

El cas que està ocorrent aquests dies amb MRW, l’empresa de paqueteria és considerablement més complex, perquè no sols és un missatge més cura, també inclou dades reals que en principi cap atacant hauria de tindre accés.

Aquest hackeig ho ha denunciat la pròpia companyia, que ha adjuntat una prova dels missatges de text falsificats. En ells, l’usuari rep un avís que ha d’abonar les despeses de l’enviament i un link on suposadament fer-se càrrec d’aqueixos costos.

 

 

La pròpia entitat remet a la seua pàgina web per a explicar les comprovacions de seguretat que fer abans de punxar en aqueix enllaç. Entre les pistes que dona per a saber que els SMS són falsos, que MRW ”únicament cobra per les despeses derivades dels enviaments oficials realitzats amb MRW, no sol·licitant en cap moment mitjançant un enllaç el pagament de cap quantitat per a realitzar el lliurament”.

 

A més, explica que no envien e-mails ni SMS amb enllaços que dirigeixen a pàgines web potencialment perilloses.

No és casualitat que el frau, conegut com a smishing, es desenvolupe en plenes festivitats, època de regals, enviaments i una activitat incessant per a empreses de repartiment com MRW.

 

SMS falsos, però amb dades reals

 

MRW explica que si hem rebut un SMS indicant que hem d’abonar unes despeses d’enviament, no ho fem. En concret, aquesta estafa de SMS de MRW segueix el patró següent:

Actualment la pàgina falsa de ‘envios-mrw.com‘ ja no està disponible, però no es descarta que la campanya de SMS fake continue amb una altra direcció similar. Aquesta pàgina fraudulenta té un disseny molt semblant al de l’original de MRW i després de mostrar-nos dades del nostre enviament, ens deriva a una web de pagaments on afegir la targeta bancària per a fer un suposat pagament de 0,99 € per a les falses despeses d’enviament.

Si l’usuari entra en l’enllaç que rep a través del SMS, s’accedirà a la web falsa de MRW però on queden reflectits algunes dades correctes com el nom, la localitat a la qual es realitza l’enviament i el localitzador o número d’albarà real. Una dada que només hauria d’estar en mans de qui envia el producte.

De moment no s’han confirmat els detalls de la bretxa de seguretat, però des de MRW expliquen que estan «intentant solucionar-ho al més prompte possible», evidenciant que es tracta d’un problema també pel seu costat i no únicament un intent de phishing alié a l’empresa de paqueteria.

 

Què fer si s’ha ‘picat’ en l’estafa

 

L’Incibe recomana contactar com més prompte millor amb l’entitat bancària del titular per a informar de la situació i dels possibles pagaments que s’hagen pogut fer. Si s’han facilitat dades personals, convé revisar quina informació privada apareix en internet i quins usos se li està donant, afig l’organisme, abans de prendre mesures legals.

Sobre l’aparença del lloc web fals, aquest té un disseny molt semblant al de l’empresa suplantada, alguna cosa que no fa sospitar a l’usuari de trobar-se davant una pàgina fraudulenta. La manera de comprovar-ho és revisant l’URL de la web, que no es tracta del domini legítim, sinó d’un que tracta de simular el legítim en utilitzar el nom de l’empresa.

Últimes notícies

Carlos Espí fitxa pel Real Madrid fins 2031 després de brillar al Levante

El davanter valencià Carlos Espí deixa el Levante UD i firma pel Real Madrid per cinc temporades, fins al 30 de juny de 2031, després d’una irrupció destacada en l’elit.

Carlos Espí, màxim golejador granota, fitxa pel Real Madrid

El Levante UD ha tancat amb el Real Madrid el traspàs del davanter Carlos Espí, màxima venda d’un jugador de la seua pedrera. El punta valencià, de 20 anys, s’acomiada com a màxim golejador granota de l’última temporada.

1.800 veïns poden tornar a casa pel bon avanç de l’incendi de la Vall d’Uixó

La millora en l’evolució de l’incendi forestal de la Vall d’Uixó ha permés el retorn de 1.800 persones a Alfondeguilla, Chóvar i Sueras, encara amb el foc sense estabilitzar i unes 5.200 persones desalojades.

L’abstenció de Vox frena la reprovació de Barcala pel cas dels pisos de Les Naus

L’abstenció dels quatre regidors de Vox en el ple d’Alacant ha impedit la reprovació de l’alcalde Luis Barcala, reclamada per l’esquerra per la seua negativa a declarar en la comissió sobre les vivendes públiques de Les Naus.

Veïns d’Ayódar reclamen més prevenció per a evitar nous incendis forestals

Els habitants d’Ayódar han tornat a les seues cases després de l’evacuació per l’incendi de la Vall d'Uixó i exigixen més prevenció per a evitar que es repetisquen focs com este.

El president de la CHJ admet que hi hagué “molt poc temps de maniobra” al barranc del Poyo

Miguel Polo ha detallat al jutjat els missatges que va enviar després de la DANA de 2024, admetent que al barranc del Poyo hi hagué molt poc temps de maniobra i incidint en l’impacte sobre l’abastiment d’aigua i les infraestructures.

El festival FRESCA! tanca la sisena edició amb un 90% d’ocupació

El festival FRESCA!, impulsat per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats i l’IVC, ha tancat la sisena edició a Alacant amb un 90% d’ocupació i un augment del 12% d’espectadors respecte a 2024. Cinc dels nou muntatges de gran format han esgotat entrades a Casa Mediterráneo, mentre que FRESCA! Al Carrer ha oferit dos espectacles gratuïts en els Jardins de la Diputació.

Quatre de cada deu conductors valencians no revisen la vista abans de conduir

El 42,3 % dels conductors de la Comunitat Valenciana no es fa revisions visuals periòdiques, malgrat que la vista és clau per a la seguretat viària. El COOCV recorda també la importància d’usar ulleres de sol adequades, sobretot amb lents polaritzades.
FILMOTECA D'ESTIU