Submissió química en quatre dones diuen haver sentit punxades

Almenys quatre dones van acudir en la matinada del dissabte al diumenge als serveis d’emergència en les Festes de Sant Fermín 2022 a Pamplona indicant haver patit burxades realitzades per persones desconegudes. A més, asseguren haver-se sentit marejades, fins i tot amb sensació de pèrdua de coneixement.

És a dir, l’administració de substàncies estupefaents a víctimes per a abusar sexualment d’elles o per a robar-los.

En tots els casos, en els quatre, es va activar el protocol de submissió química. Els casos es van produir en hores i llocs diferents de la ciutat.

El primer avís es va produir al voltant de les 21.00 hores del dissabte, al carrer Arrieta. Una segona dona va donar l’avís al voltant de les 22.50 hores. Aquesta última assegura haver perdut parcialment el coneixement en la zona del Redín.

Hores més tard, a les 02.00 hores, va haver-hi altres dos casos notificats en el lloc de DYA Navarresa en el Passeig de Sarasate.

Les dones, desorientes després d’una lleu burxada

Les dones es van sentir desorientades després de notar una lleu burxada al braç, similar al d’una agulla o una xeringa. A més d’activar-se el protocol de submissió química, que implica la recollida de mostres per a anàlisis, se’ls va oferir la possibilitat d’interposar denúncia. Tots els casos han sigut derivats a la Policia Foral, detalla el diari ‘Notícias de Navarra’.

En els últims mesos s’han registrat a França i en altres països d’Europa nombroses denúncies de dones que asseguren notar una burxada i, poc després, començar símptomes com a vertigen, nàusees o mal de cap.

Les anàlisis clíniques realitzades a França no han aconseguit determinar què és exactament la substància que s’administra, ni si és la mateixa en tots els casos. No obstant això, se sospita que pot ser èxtasi líquid, conegut com ‘la droga dels violadors‘, un narcòtic injectable que no es pot detectar en sang hores després de ser administrat.

Campanya contra la submissió química

Amb motiu de les festes de Sant Fermín 2022, el Govern de Navarra ha posat en marxa una campanya davant la possibilitat de situacions d’assetjament o agressió sexual sota els efectes de l’alcohol o drogues.

L’Executiu autonòmic ha instat la ciutadania a telefonar al 112 si s’és testimoni d’una situació d’assetjament. També si la persona es troba inconscient, sota els efectes de l’alcohol, drogues o altres substàncies.

Si es creu haver sigut víctima de submissió química, el Govern de Navarra recorda que el protocol d’actuació davant aquests casos és acudir a l’hospital de referència en la major brevetat possible.

Últimes notícies

Els sindicats veuen insuficient la nova redistribució de places d’inclusió educativa fins a 2030

Educació ha plantejat una nova redistribució de 1.249 places per a inclusió educativa fins al curs 2030/31, però els sindicats la consideren insuficient i reclamen negociar també plantilles i ràtios amb un calendari clar.

Fort incendi en una nau de banys a Xàtiva obliga a confinar veïns per la fumera tòxica

Un incendi molt evolucionat en una nau de la firma Hidronatur a Xàtiva ha generat una gran fumera. Les autoritats han demanat als veïns que tanquen finestres i reduïsquen l’activitat física per precaució.

Esclat pirotècnic a Alacant amb 6.000 trons en la primera mascletà de Fogueres 2026

La plaça dels Luceros d’Alacant ha acollit la primera mascletà de les Fogueres de 2026, disparada per Pirotecnia Mediterráneo, amb més de 6.000 trons aeris, 75 quilos de pólvora i un pic de 121,8 decibels.

Iryo preveu poder unir Barcelona i València en Alta Velocitat a partir de 2027

Iryo treballa per tindre en 2027 la homologació tècnica que li permeta operar la ruta d’Alta Velocitat Barcelona-València, una connexió clau del corredor mediterrani. El sector marítim reclama també més atenció pública per reforçar la mobilitat al Mediterrani.

Els assistents al Reggaeton Beach Festival es queden sense gira del 2026 i sense festival

Reggaeton Beach Festival ha anunciat la cancel·lació de tota la gira prevista per a l’estiu del 2026 i el cessament de la seua activitat. Facua recorda als afectats que poden reclamar l’import de les entrades i els possibles danys i perjuís.

Nou sistema acústic a la Nucia per avisar dels riscos d’inundació pel pantà de Guadalest

La Confederación Hidrográfica del Júcar ha instal·lat a la Nucia un sistema acústic d’avís per inundacions a la partida de Pesauro, zona inundable en cas d’accident o trencament de la presa de Guadalest.

València encapçala l’alça del lloguer entre les grans ciutats d’Espanya

Els nous contractes de lloguer a València han pujat un 4,5 % anual des de 2019, el ritme més alt entre les sis grans ciutats espanyoles, segons l’Informe Anual 2025 del Banco de España. Fins a quatre de cada deu famílies llogateres destinen més del 30 % de la seua renda al pagament del lloguer.

Més trens de Rodalia a Alacant per a les Fogueres amb 23.300 places extra

Renfe ha reforçat la Rodalia dAlacant amb 23.300 places addicionals i 40 trens especials, diürns i nocturns, entre el 20 i la matinada del 25 de juny per a facilitar els desplaçaments durant les Fogueres.