10.9 C
València
Diumenge, 1 febrer, 2026

Submissió química en quatre dones diuen haver sentit punxades

Almenys quatre dones van acudir en la matinada del dissabte al diumenge als serveis d’emergència en les Festes de Sant Fermín 2022 a Pamplona indicant haver patit burxades realitzades per persones desconegudes. A més, asseguren haver-se sentit marejades, fins i tot amb sensació de pèrdua de coneixement.

És a dir, l’administració de substàncies estupefaents a víctimes per a abusar sexualment d’elles o per a robar-los.

En tots els casos, en els quatre, es va activar el protocol de submissió química. Els casos es van produir en hores i llocs diferents de la ciutat.

El primer avís es va produir al voltant de les 21.00 hores del dissabte, al carrer Arrieta. Una segona dona va donar l’avís al voltant de les 22.50 hores. Aquesta última assegura haver perdut parcialment el coneixement en la zona del Redín.

Hores més tard, a les 02.00 hores, va haver-hi altres dos casos notificats en el lloc de DYA Navarresa en el Passeig de Sarasate.

Les dones, desorientes després d’una lleu burxada

Les dones es van sentir desorientades després de notar una lleu burxada al braç, similar al d’una agulla o una xeringa. A més d’activar-se el protocol de submissió química, que implica la recollida de mostres per a anàlisis, se’ls va oferir la possibilitat d’interposar denúncia. Tots els casos han sigut derivats a la Policia Foral, detalla el diari ‘Notícias de Navarra’.

En els últims mesos s’han registrat a França i en altres països d’Europa nombroses denúncies de dones que asseguren notar una burxada i, poc després, començar símptomes com a vertigen, nàusees o mal de cap.

Les anàlisis clíniques realitzades a França no han aconseguit determinar què és exactament la substància que s’administra, ni si és la mateixa en tots els casos. No obstant això, se sospita que pot ser èxtasi líquid, conegut com ‘la droga dels violadors‘, un narcòtic injectable que no es pot detectar en sang hores després de ser administrat.

Campanya contra la submissió química

Amb motiu de les festes de Sant Fermín 2022, el Govern de Navarra ha posat en marxa una campanya davant la possibilitat de situacions d’assetjament o agressió sexual sota els efectes de l’alcohol o drogues.

L’Executiu autonòmic ha instat la ciutadania a telefonar al 112 si s’és testimoni d’una situació d’assetjament. També si la persona es troba inconscient, sota els efectes de l’alcohol, drogues o altres substàncies.

Si es creu haver sigut víctima de submissió química, el Govern de Navarra recorda que el protocol d’actuació davant aquests casos és acudir a l’hospital de referència en la major brevetat possible.

Últimes notícies

El Barcelona protegix el lideratge amb un 1-3 a Elx i agreuja la ratxa local

El Barcelona es va imposar 1-3 en el Martínez Valero després d'un partit dominat i amb moltes ocasions. L'Elx seguix sense guanyar en 2026 i s'acosta al descens.

1-3: el Barcelona aferma el lideratge i complica la vida a l’Elx

El Barcelona va guanyar 1-3 en el Martínez Valero i va protegir el lideratge una jornada més. L'Elx va seguir sense guanyar en 2026 i va quedar més prop del descens.

Sorloth, sense fractures ni hematomes cranials, torna a Madrid amb l’equip

Les proves mèdiques descarten fractures i hematomes cranials en Alexander Sorloth després del xoc de cap en el Llevant-Atlètic (0-0). El davanter torna a Madrid amb l'expedició i queda pendent d'evolució.

El Barcelona mana al descans davant l’Elx (1-2)

El Barcelona mana 1-2 al descans gràcies a Lamine Yamal i Ferran Torres; l'Elx va arribar a igualar per mitjà d'Álvaro Rodríguez. Els blaugranes han generat moltes ocasions i els pals han evitat un avantatge major.

Empat sense gols entre Llevant i Atlètic marcat per un xoc de caps

Llevant i Atlètic van empatar 0-0 en el Ciutat de València en un partit amb poques ocasions i condicionat per un fort xoc de caps entre Sorloth i Moreno. Luís Castro no va quedar satisfet malgrat la millora del seu equip després del descans.

0-0: Llevant i Atlètic, sense pegada després d’un fort xoc

Empat sense gols en el Ciutat de València en un dol amb poques arribades, marcat pel xoc de Sorloth i Matías Moreno i per les parades de Ryan i Oblak.

0-0: El Llevant domina a l’Atlètic però paga la seua falta de gol

El Llevant va millorar després del descans, va estrényer amb pressió alta i pilota parada i es va topar amb un Oblak brillant. L'Atlètic va generar molt poc i va rescatar un punt.

Nova manifestació per la dana exigix a Mazón entregar la seua acta de diputat

Centenars de persones han marxat per Benetússer, Sedaví i Alfafar per a exigir justícia i que Mazón entregue la seua acta i acudisca a declarar davant la jutgessa de Catarroja.