Un nou informe de l’UCO afirma que Zaplana va blanquejar 4,4 milions en mossegades de les ITV

 

Es tractava de repatriar diners ocults a l’estranger per l’expresident de la Generalitat Valenciana,  Eduardo Zaplana i altres membres de la trama Erm. Aqueix és el convenciment de la Unitat Central Operativa de la Guàrdia Civil que aquest dimarts ha remés un informe a la jutgessa que investiga el cas, relatant les operacions que segons els agents demostren el blanqueig de capitals, per fins a 11 milions d’euros.

Un pis en Núñez de Balboa, Madrid, per 1,6 milions d’euros; el pagament de 91.000 euros en reformes i altres 21.000 en electrodomèstics; la contractació d’una empleada de llar; d’un rellotge per 20.000; el reintegrament de 50.000 euros des dels seus productes bancaris el destinatari dels quals seria Zaplana i un xec al portador per 8.000 euros també relacionat amb l’exministre.

Aqueixos són les despeses i serveis que detalla l’informe entregat en el jutjat núm. 8 de València i que Zaplana ha qualificat de «conjectures» que no aporten res nou.

Segons l’entorn de Zaplana, es tracta d’un «nou reciclatge» del «mateix material» ja «reutilitzat» en anteriors documents, que es basa en «sospites, conjectures i presumpcions».

Els investigadors creuen que aqueixes transaccions eren l’últim moviment de la cadena de comissions a canvi d’adjudicacions del servei d’ITV i el Pla Eòlic Valencià i li relacionen amb els fons en la societat luxemburguesa Imison, que van tornar a Espanya a través de quatre societats.

Des de l’entorn de l’exministre veuen «destacable» que, després de sis anys d’investigacions per l’UCO, la Fiscalia Anticorrupció i el Jutjat d’Instrucció, «no existisca una evidència directa» que Zaplana «participara en les transaccions objecte d’investigació o fora el titular dels actius localitzats en estranger».

«Tot això confirma la certesa del manifestat per Zaplana des de l’inici de la instrucció sobre la seua absoluta falta de participació en l’adjudicació de projectes del Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana o de concessions d’ITV, i que ni té, ni ha tingut, actius o fons fora d’Espanya», indiquen les mateixes fonts.

En aquesta línia, afirmen que Zaplana «no perd la confiança que, en algun moment, se li permetrà acreditar aquesta realitat mitjançant la pràctica de la prova de descàrrec que fins ara se li ha negat».

 

Entramat societari per a repatriar diners ocults

 

L’informe ocupa 445 pàgines més annexos, i ha sigut avançat per elplural.com. La documentació complementa unes altres sobre el moviment dels fons, que es xifra en un total de 10.521.351,28 euros en suborns investigats.

Els diners es va guardar -presumptament- en l’offshore Imison i després va tornar a Espanya a través de quatre societats. Segons els informes, és la pròpia traçabilitat dels fons «la que ha vingut a determinar l’existència d’una àmplia estructura societària que hauria tingut la finalitat de canalitzar, ocultar i posar a la disposició dels seus beneficiaris finals aquests fons de suposada procedència delictiva«.

Després, es realitzaven operacions que donaven eixida als diners i es convertien en serveis o propietats amb les quals quedava blanquejat.

 

Dos àtics, un vaixell, parcel·les…

 

A través de la societat Medlevante, es van adquirir dos àtics a Altea per 394.400 euros i l’embarcació Loix per 114.905; a través de Gesdesarrollos, es van comprar diverses parcel·les a la Vila Joiosa per 2,17 milions d’euros.

Segons l’UCO, l’investigat Francisco Grau, considerat presumpte testaferro de Zaplana, va ser qui va dissenyar el complex de negocis, que es van materialitzar principalment a través de Joaquín Barceló, «persona interposada» en favor de l’exministre.

Els investigadors sostenen que Grau seria la persona encarregada de gestionar la dinàmica del retorn dels fons mentre que Barceló hauria actuat com a titular formal de diferents societats «actuant aparentment com a persona interposada» en benefici de Zaplana.

 

 

Tres anys en llibertat condicional

 

Eduardo Zaplana va ser detingut el maig de 2018 després de detectar-se els seus moviments. Per a llavors, l’exministre portava tres anys malalt de leucèmia i després de 259 dies a la presó, 51 d’ells a l’hospital, va ser posat en llibertat provisional sense fiança.

En un mes, el 7 de febrer, es compliran tres anys d’aqueixa posada en llibertat dins d’una causa que es continua investigant i la conclusió de la qual no sembla immediata.
 

Últimes notícies

Ràfegues de fins a 94 km/h a Zarra i 19 litres en mitja hora a Ayora per les tempestes

Les tempestes desta vesprada a linterior sud de la província de València han deixat ratxes molt fortes de vent a Zarra i una intensa precipitació a Ayora, on shan recollit 19,4 litres per metre quadrat en només mitja hora.

Tres ferits en un accident múltiple al túnel de la Font Roja, a l’A-7 d’Alcoi

Tres persones, entre elles un menor de 16 anys, han resultat ferides en un accident de trànsit a l’A-7, dins dels túnels de la Font Roja a Alcoi, en què s’han vist implicats una moto i diversos vehicles.

Zarra arriba als 39 graus en una nova jornada de calor intens a la Comunitat

Zarra ha registrat 39,3 graus en un diumenge de calor generalitzada a l’interior de València, amb previsions de màximes de fins a 40 graus dilluns.

Detingut per agredir la seua parella en un càmping de Guardamar i fugir amb furgoneta

Un home de 25 anys ha sigut detingut després d'agredir la seua parella en un càmping de Guardamar del Segura i fugir amb una furgoneta. La víctima ha sigut atesa i ja ha rebut l'alta mèdica en no ser greus les lesions.

El quintet valencià Spanish Brass tocarà l’himne d’Espanya en la final del Mundial

El quintet de metalls valencià Spanish Brass ha sigut triat per interpretar este diumenge l’himne nacional en la final del Mundial de futbol entre Espanya i Argentina a Nova York.

Torrevieja es convertix en l’epicentre mundial de les habaneres amb 700 coralistes de 13 països

Torrevieja acull fins al 25 de juliol el 72é Certamen Coral Internacional d’Habaneras i Polifonia, amb més de 700 cantors de 13 països i quasi 50.000 euros en premis. La gala inaugural s’ha avançat al migdia per no coincidir amb la final del Mundial de futbol entre Espanya i Argentina.

Rescatats a Xàbia dos adults i dos menors arrossegats mar endins amb caiac

Dos adults i dos menors que no podien tornar a la costa en caiac han sigut rescatats per Salvament Marítim a Xàbia després de ser arrossegats mar endins per la corrent.

El FIB de 2027 ja té dates i posa a la venda els primers abonaments este dimarts

El Festival Internacional de Benicàssim celebrarà la seua 31a edició del 15 al 17 de juliol de 2027 i llançarà este dimarts 3.000 primers abonaments promocionals.