Un nou informe de l’UCO afirma que Zaplana va blanquejar 4,4 milions en mossegades de les ITV

 

Es tractava de repatriar diners ocults a l’estranger per l’expresident de la Generalitat Valenciana,  Eduardo Zaplana i altres membres de la trama Erm. Aqueix és el convenciment de la Unitat Central Operativa de la Guàrdia Civil que aquest dimarts ha remés un informe a la jutgessa que investiga el cas, relatant les operacions que segons els agents demostren el blanqueig de capitals, per fins a 11 milions d’euros.

Un pis en Núñez de Balboa, Madrid, per 1,6 milions d’euros; el pagament de 91.000 euros en reformes i altres 21.000 en electrodomèstics; la contractació d’una empleada de llar; d’un rellotge per 20.000; el reintegrament de 50.000 euros des dels seus productes bancaris el destinatari dels quals seria Zaplana i un xec al portador per 8.000 euros també relacionat amb l’exministre.

Aqueixos són les despeses i serveis que detalla l’informe entregat en el jutjat núm. 8 de València i que Zaplana ha qualificat de «conjectures» que no aporten res nou.

Segons l’entorn de Zaplana, es tracta d’un «nou reciclatge» del «mateix material» ja «reutilitzat» en anteriors documents, que es basa en «sospites, conjectures i presumpcions».

Els investigadors creuen que aqueixes transaccions eren l’últim moviment de la cadena de comissions a canvi d’adjudicacions del servei d’ITV i el Pla Eòlic Valencià i li relacionen amb els fons en la societat luxemburguesa Imison, que van tornar a Espanya a través de quatre societats.

Des de l’entorn de l’exministre veuen «destacable» que, després de sis anys d’investigacions per l’UCO, la Fiscalia Anticorrupció i el Jutjat d’Instrucció, «no existisca una evidència directa» que Zaplana «participara en les transaccions objecte d’investigació o fora el titular dels actius localitzats en estranger».

«Tot això confirma la certesa del manifestat per Zaplana des de l’inici de la instrucció sobre la seua absoluta falta de participació en l’adjudicació de projectes del Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana o de concessions d’ITV, i que ni té, ni ha tingut, actius o fons fora d’Espanya», indiquen les mateixes fonts.

En aquesta línia, afirmen que Zaplana «no perd la confiança que, en algun moment, se li permetrà acreditar aquesta realitat mitjançant la pràctica de la prova de descàrrec que fins ara se li ha negat».

 

Entramat societari per a repatriar diners ocults

 

L’informe ocupa 445 pàgines més annexos, i ha sigut avançat per elplural.com. La documentació complementa unes altres sobre el moviment dels fons, que es xifra en un total de 10.521.351,28 euros en suborns investigats.

Els diners es va guardar -presumptament- en l’offshore Imison i després va tornar a Espanya a través de quatre societats. Segons els informes, és la pròpia traçabilitat dels fons «la que ha vingut a determinar l’existència d’una àmplia estructura societària que hauria tingut la finalitat de canalitzar, ocultar i posar a la disposició dels seus beneficiaris finals aquests fons de suposada procedència delictiva«.

Després, es realitzaven operacions que donaven eixida als diners i es convertien en serveis o propietats amb les quals quedava blanquejat.

 

Dos àtics, un vaixell, parcel·les…

 

A través de la societat Medlevante, es van adquirir dos àtics a Altea per 394.400 euros i l’embarcació Loix per 114.905; a través de Gesdesarrollos, es van comprar diverses parcel·les a la Vila Joiosa per 2,17 milions d’euros.

Segons l’UCO, l’investigat Francisco Grau, considerat presumpte testaferro de Zaplana, va ser qui va dissenyar el complex de negocis, que es van materialitzar principalment a través de Joaquín Barceló, «persona interposada» en favor de l’exministre.

Els investigadors sostenen que Grau seria la persona encarregada de gestionar la dinàmica del retorn dels fons mentre que Barceló hauria actuat com a titular formal de diferents societats «actuant aparentment com a persona interposada» en benefici de Zaplana.

 

 

Tres anys en llibertat condicional

 

Eduardo Zaplana va ser detingut el maig de 2018 després de detectar-se els seus moviments. Per a llavors, l’exministre portava tres anys malalt de leucèmia i després de 259 dies a la presó, 51 d’ells a l’hospital, va ser posat en llibertat provisional sense fiança.

En un mes, el 7 de febrer, es compliran tres anys d’aqueixa posada en llibertat dins d’una causa que es continua investigant i la conclusió de la qual no sembla immediata.
 

Últimes notícies

Mazón i Argüeso hauran de donar explicacions sobre la DANA al Congrés el 21 de setembre

L’expresident de la Generalitat Carlos Mazón i l’exsecretari autonòmic d’Emergències Emilio Argüeso compareixeran el 21 de setembre davant la comissió de la DANA al Congrés, en plena pressió política perquè s’amplien les declaracions sobre la gestió de la tragèdia del 29 d’octubre de 2024.

Preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i Túria per risc d’inundacions

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat la preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i baix Túria i demana als ajuntaments que posen en marxa els seus plans municipals davant el risc d’inundacions.

Elx arriba als 36,9 graus malgrat la brusca baixada de temperatures per un front fred

Un front fred ha travessat este dimecres la Comunitat Valenciana i ha fet baixar les temperatures entre 4 i 8 graus en pocs minuts, encara que Elx ha registrat la màxima del dia amb 36,9 graus. Altres localitats del sud com Orihuela o Pego també han superat els 35 graus.

L’Elx veu amb bons ulls que Messi entre en el projecte de l’Eldense

El director general de l’Elx, Pedro Schinocca, ha assegurat que seria un orgull tindre Leo Messi com a líder del projecte del Deportivo Eldense, i ha ratificat la confiança en l’entrenador Martín Anselmi tot i el mal inici de Lliga.

Diakhaby es lesiona a l’aductor i deixa el centre de la defensa en quadre

Mouctar Diakhaby patix una lesió a l’aductor llarg de la cama esquerra i estarà diverses setmanes de baixa, deixant només un central del primer equip disponible.

Lemar reivindica l’alt nivell de la plantilla de l’Elx malgrat el mal inici

Thomas Lemar assegura en la seua presentació amb l’Elx que la plantilla té molt nivell i que, tot i el mal inici, el grup és fort i unit. El lateral Rubén Sánchez també confia en el projecte il·licità i es definix com un jugador potent i versàtil.

Eze Ponce torna a lElx motivat per LaLiga: oportunitat irrebutjable

Eze Ponce ha sigut presentat com a nou davanter de lElx amb un contracte duna temporada més una opcional i ha remarcat que tornar a LaLiga era una ocasió que no podia deixar passar, tot i el mal inici dequip.

Kevin Lomónaco es presenta amb l’Elx: ‘Sabia el club que era i era un somni’

El central argentí Kevin Lomónaco, de 24 anys, s’ha presentat com a nou jugador de l’Elx i ha assegurat que fitxar pel club il·licità era un somni. El defensa ha signat per quatre temporades, es veu preparat per debutar contra l’Athletic Club i confia a ajudar l’equip a revertir la situació.