Un nou informe de l’UCO afirma que Zaplana va blanquejar 4,4 milions en mossegades de les ITV

 

Es tractava de repatriar diners ocults a l’estranger per l’expresident de la Generalitat Valenciana,  Eduardo Zaplana i altres membres de la trama Erm. Aqueix és el convenciment de la Unitat Central Operativa de la Guàrdia Civil que aquest dimarts ha remés un informe a la jutgessa que investiga el cas, relatant les operacions que segons els agents demostren el blanqueig de capitals, per fins a 11 milions d’euros.

Un pis en Núñez de Balboa, Madrid, per 1,6 milions d’euros; el pagament de 91.000 euros en reformes i altres 21.000 en electrodomèstics; la contractació d’una empleada de llar; d’un rellotge per 20.000; el reintegrament de 50.000 euros des dels seus productes bancaris el destinatari dels quals seria Zaplana i un xec al portador per 8.000 euros també relacionat amb l’exministre.

Aqueixos són les despeses i serveis que detalla l’informe entregat en el jutjat núm. 8 de València i que Zaplana ha qualificat de «conjectures» que no aporten res nou.

Segons l’entorn de Zaplana, es tracta d’un «nou reciclatge» del «mateix material» ja «reutilitzat» en anteriors documents, que es basa en «sospites, conjectures i presumpcions».

Els investigadors creuen que aqueixes transaccions eren l’últim moviment de la cadena de comissions a canvi d’adjudicacions del servei d’ITV i el Pla Eòlic Valencià i li relacionen amb els fons en la societat luxemburguesa Imison, que van tornar a Espanya a través de quatre societats.

Des de l’entorn de l’exministre veuen «destacable» que, després de sis anys d’investigacions per l’UCO, la Fiscalia Anticorrupció i el Jutjat d’Instrucció, «no existisca una evidència directa» que Zaplana «participara en les transaccions objecte d’investigació o fora el titular dels actius localitzats en estranger».

«Tot això confirma la certesa del manifestat per Zaplana des de l’inici de la instrucció sobre la seua absoluta falta de participació en l’adjudicació de projectes del Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana o de concessions d’ITV, i que ni té, ni ha tingut, actius o fons fora d’Espanya», indiquen les mateixes fonts.

En aquesta línia, afirmen que Zaplana «no perd la confiança que, en algun moment, se li permetrà acreditar aquesta realitat mitjançant la pràctica de la prova de descàrrec que fins ara se li ha negat».

 

Entramat societari per a repatriar diners ocults

 

L’informe ocupa 445 pàgines més annexos, i ha sigut avançat per elplural.com. La documentació complementa unes altres sobre el moviment dels fons, que es xifra en un total de 10.521.351,28 euros en suborns investigats.

Els diners es va guardar -presumptament- en l’offshore Imison i després va tornar a Espanya a través de quatre societats. Segons els informes, és la pròpia traçabilitat dels fons «la que ha vingut a determinar l’existència d’una àmplia estructura societària que hauria tingut la finalitat de canalitzar, ocultar i posar a la disposició dels seus beneficiaris finals aquests fons de suposada procedència delictiva«.

Després, es realitzaven operacions que donaven eixida als diners i es convertien en serveis o propietats amb les quals quedava blanquejat.

 

Dos àtics, un vaixell, parcel·les…

 

A través de la societat Medlevante, es van adquirir dos àtics a Altea per 394.400 euros i l’embarcació Loix per 114.905; a través de Gesdesarrollos, es van comprar diverses parcel·les a la Vila Joiosa per 2,17 milions d’euros.

Segons l’UCO, l’investigat Francisco Grau, considerat presumpte testaferro de Zaplana, va ser qui va dissenyar el complex de negocis, que es van materialitzar principalment a través de Joaquín Barceló, «persona interposada» en favor de l’exministre.

Els investigadors sostenen que Grau seria la persona encarregada de gestionar la dinàmica del retorn dels fons mentre que Barceló hauria actuat com a titular formal de diferents societats «actuant aparentment com a persona interposada» en benefici de Zaplana.

 

 

Tres anys en llibertat condicional

 

Eduardo Zaplana va ser detingut el maig de 2018 després de detectar-se els seus moviments. Per a llavors, l’exministre portava tres anys malalt de leucèmia i després de 259 dies a la presó, 51 d’ells a l’hospital, va ser posat en llibertat provisional sense fiança.

En un mes, el 7 de febrer, es compliran tres anys d’aqueixa posada en llibertat dins d’una causa que es continua investigant i la conclusió de la qual no sembla immediata.
 

Últimes notícies

STEPV, CCOO i UGT mantenen el pols i rebutgen la nova oferta d’Educació sobre ràtios i sous

STEPV, CCOO i UGT rebutgen la nova proposta de la Conselleria d'Educació per a desconvocar la vaga indefinida del professorat i la sotmetran a consulta entre els docents.

Detingut a València un home per agressió sexual a una menor a l’eixida del col·legi

La Policia Local de València ha detingut a un home de 38 anys acusat d'una presumpta agressió sexual a una menor de 16 anys a l'eixida del seu centre escolar, on va ser retingut fins a l'arribada dels agents.

PP i Vox imposen el tancament de la comissió de la dana en Les Corts amb el seu únic vot

PP i Vox aproven en solitari el dictamen de la comissió de la dana de 2024 en Les Corts, malgrat el rebuig de l'oposició, que denuncia un tancament en fals i un relat fal·laç dels fets.

Pérez Llorca garantix que els compromisos educatius es veuran en els pròxims pressupostos

Juanfran Pérez Llorca afirma que els compromisos aconseguits amb el sector educatiu s'incorporaran als pròxims pressupostos de la Generalitat, amb més fons per a infraestructures, climatització de centres i pujada salarial docent.

Més de 4.600 agents reforçaran la seguretat en les Fogueres d’Alacant 2026

Més de 4.600 agents de diferents cossos integren el dispositiu de seguretat per a les Fogueres d'Alacant 2026, amb controls reforçats en punts clau i mesures específiques de prevenció.

Educació demana servicis mínims del 100% en els tribunals de la PAU per a garantir els exàmens

La Conselleria d'Educació sol·licita a Treball servicis mínims del 100% per al professorat dels tribunals de la PAU amb la finalitat d'assegurar les proves i protegir el dret a l'educació de l'alumnat valencià.

Pérez Llorca admet preocupació i fastig pels nous escàndols de corrupció que afecten el PSOE

Juanfran Pérez Llorca reconeix que seguix amb preocupació i fastig els registres de l'UCO en la seu del PSOE pel cas Leire i demana deixar treballar a la justícia abans de traure conclusions.

Pérez Llorca mostra preocupació pels registres de l’UCO en la seu del PSOE pel cas Leire

Juanfran Pérez Llorca expressa la seua preocupacion i cansament davant els registres de l'UCO en la seu del PSOE pel cas Leire i demana deixar treballar a la justícia abans de traure conclusions.