Un nou informe de l’UCO afirma que Zaplana va blanquejar 4,4 milions en mossegades de les ITV

 

Es tractava de repatriar diners ocults a l’estranger per l’expresident de la Generalitat Valenciana,  Eduardo Zaplana i altres membres de la trama Erm. Aqueix és el convenciment de la Unitat Central Operativa de la Guàrdia Civil que aquest dimarts ha remés un informe a la jutgessa que investiga el cas, relatant les operacions que segons els agents demostren el blanqueig de capitals, per fins a 11 milions d’euros.

Un pis en Núñez de Balboa, Madrid, per 1,6 milions d’euros; el pagament de 91.000 euros en reformes i altres 21.000 en electrodomèstics; la contractació d’una empleada de llar; d’un rellotge per 20.000; el reintegrament de 50.000 euros des dels seus productes bancaris el destinatari dels quals seria Zaplana i un xec al portador per 8.000 euros també relacionat amb l’exministre.

Aqueixos són les despeses i serveis que detalla l’informe entregat en el jutjat núm. 8 de València i que Zaplana ha qualificat de «conjectures» que no aporten res nou.

Segons l’entorn de Zaplana, es tracta d’un «nou reciclatge» del «mateix material» ja «reutilitzat» en anteriors documents, que es basa en «sospites, conjectures i presumpcions».

Els investigadors creuen que aqueixes transaccions eren l’últim moviment de la cadena de comissions a canvi d’adjudicacions del servei d’ITV i el Pla Eòlic Valencià i li relacionen amb els fons en la societat luxemburguesa Imison, que van tornar a Espanya a través de quatre societats.

Des de l’entorn de l’exministre veuen «destacable» que, després de sis anys d’investigacions per l’UCO, la Fiscalia Anticorrupció i el Jutjat d’Instrucció, «no existisca una evidència directa» que Zaplana «participara en les transaccions objecte d’investigació o fora el titular dels actius localitzats en estranger».

«Tot això confirma la certesa del manifestat per Zaplana des de l’inici de la instrucció sobre la seua absoluta falta de participació en l’adjudicació de projectes del Pla Eòlic de la Comunitat Valenciana o de concessions d’ITV, i que ni té, ni ha tingut, actius o fons fora d’Espanya», indiquen les mateixes fonts.

En aquesta línia, afirmen que Zaplana «no perd la confiança que, en algun moment, se li permetrà acreditar aquesta realitat mitjançant la pràctica de la prova de descàrrec que fins ara se li ha negat».

 

Entramat societari per a repatriar diners ocults

 

L’informe ocupa 445 pàgines més annexos, i ha sigut avançat per elplural.com. La documentació complementa unes altres sobre el moviment dels fons, que es xifra en un total de 10.521.351,28 euros en suborns investigats.

Els diners es va guardar -presumptament- en l’offshore Imison i després va tornar a Espanya a través de quatre societats. Segons els informes, és la pròpia traçabilitat dels fons «la que ha vingut a determinar l’existència d’una àmplia estructura societària que hauria tingut la finalitat de canalitzar, ocultar i posar a la disposició dels seus beneficiaris finals aquests fons de suposada procedència delictiva«.

Després, es realitzaven operacions que donaven eixida als diners i es convertien en serveis o propietats amb les quals quedava blanquejat.

 

Dos àtics, un vaixell, parcel·les…

 

A través de la societat Medlevante, es van adquirir dos àtics a Altea per 394.400 euros i l’embarcació Loix per 114.905; a través de Gesdesarrollos, es van comprar diverses parcel·les a la Vila Joiosa per 2,17 milions d’euros.

Segons l’UCO, l’investigat Francisco Grau, considerat presumpte testaferro de Zaplana, va ser qui va dissenyar el complex de negocis, que es van materialitzar principalment a través de Joaquín Barceló, «persona interposada» en favor de l’exministre.

Els investigadors sostenen que Grau seria la persona encarregada de gestionar la dinàmica del retorn dels fons mentre que Barceló hauria actuat com a titular formal de diferents societats «actuant aparentment com a persona interposada» en benefici de Zaplana.

 

 

Tres anys en llibertat condicional

 

Eduardo Zaplana va ser detingut el maig de 2018 després de detectar-se els seus moviments. Per a llavors, l’exministre portava tres anys malalt de leucèmia i després de 259 dies a la presó, 51 d’ells a l’hospital, va ser posat en llibertat provisional sense fiança.

En un mes, el 7 de febrer, es compliran tres anys d’aqueixa posada en llibertat dins d’una causa que es continua investigant i la conclusió de la qual no sembla immediata.
 

Últimes notícies

Derrota mínima del Villarreal en el seu estrena a Dortmund (3-2)

El Villarreal ha perdut 3-2 en el seu debut en la Lliga de Campions davant el Borussia Dortmund, tot i dominar durant 80 minuts. L’equip d’Íñigo Pérez ha arribat amb opcions d’empatar fins a l’últim instant.

Messi negocia per a convertir-se en màxim accionista de l’Eldense

Leo Messi ha arribat a un principi d’acord amb els actuals propietaris de l’Eldense per a convertir-se en el seu màxim accionista, pendent encara de tràmits legals i del vistiplau del CSD.

Gulácsi debuta en la porteria del Villarreal contra un Borussia liderat per Guirassy

Peter Gulácsi debuta en la porteria del Villarreal en el primer partit de la Lliga de Campions davant el Borussia Dortmund, que es presenta amb Serhou Guirassy com a gran amenaça ofensiva.

Una dona apunyalada a Carcaixent continua ingressada en l’UCI

La Guàrdia Civil investiga l’apunyalament d’una dona aquest dilluns a Carcaixent. La víctima està ingressada a l’UCI de l’Hospital de la Ribera amb pronòstic reservat.

Ontinyent i Xàtiva freguen els 42 graus en un setembre de calor extrema

Ontinyent i Xàtiva han registrat prop de 42 graus en un dimarts de setembre amb avís taronja per calor al sud de València. Moltes altres localitats valencianes han superat els 37 graus, tot i que s’espera un descens notable de temperatures dimecres.

L’incendi forestal de Polop ja crema unes 36 hectàrees i força a tallar dues carreteres

L’incendi declarat en un bancal de difícil accés a Polop de la Marina ha arribat a unes 36 hectàrees i ha obligat a tallar la CV-70 i la CV-7621, segons el Consorci Provincial de Bombers i el 112 CV.

Mor un home de 84 anys en un xoc entre camió i cotxe a la N-340 a Alcalà de Xivert

Un home de 84 anys ha mort i una dona de 74 ha resultat ferida en un accident entre un camió i un turisme a la N-340, al terme d'Alcalà de Xivert, este migdia.

Investiguen la mort violenta d’un home de 50 anys al barri de Sant Isidre de València

La Policia Nacional investiga la mort violenta d’un home de 50 anys, localitzat amb un fort colp al cap al barri de Sant Isidre de València.