Absolt l’expresident del Valencia CF, Juan Bautista Soler, del segrest de Vicente Soriano

 

La Sala II del Tribunal Suprem ha anul·lat les condemnes imposades per l’Audiència Provincial de València a l’expresident del Valencia CF, Juan Bautista Soler, i als altres tres condemnats per l’intent de segrest del també exdirigent del club, Vicente Soriano, l’any 2014.

Les quatre persones estaven imputades per una conspiració per segrestar l’empresari Vicente Soriano i robar amb violència a casa seua.

L’alt tribunal destaca que la il·licitud de l’enregistrament obtingut pels agents de policia, valent-se d’un dels acusats, condueix a declarar vulnerat el dret a no confessar-se culpable i, amb ell, el dret a la presumpció d’innocència. Per ell o estima el recurs de tres dels acusats i els absol de les condemnes imposades, cosa que s’amplia a més al quart condemnat que no va recórrer.

El Suprem indica que no hi ha proves desconnectades de la gravació clandestina, que va estar a l’origen de la present causa, per la qual cosa és procedent l’absolució.

La sentència parteix del fet incontrovertible que el dispositiu utilitzat pel coacusat per obtenir l’enregistrament de les converses que després posaria a disposició del Grup d’Atracaments de la Prefectura Superior de Policia de València, li va ser lliurat pels mateixos agents, que volien obtenir proves més fundades sobre el que els altres acusats estaven planejant. I tot plegat en un context que prescindia de qualsevol coneixement i autorització per l’autoritat judicial.

Aplicant al cas la jurisprudència del Tribunal Constitucional i de la mateixa Sala II del Suprem, la sentència explica que la validesa o nul·litat probatòria de l’enregistrament no depén en exclusiva de qui assumeix la iniciativa de valdre’s d’un dispositiu que fa possible aquest registre, sinó que el que és veritablement definitiu serà sempre la idea “que la il·licitud probatòria s’associa a l’avantatge que obtenen els investigadors quan eludeixen els límits imposats pel nostre sistema constitucional a l’exercici de l’ius puniendi i es valen d’un instrument que els permet eludir la judicialització de les diligències i, per si no n’hi hagués prou, obtenir un testimoni de tan alt poder incriminatori, gravat aprofitant l’espontaneïtat de qui conversa amb el seu interlocutor sense saber que les seues paraules serviran per a fonamentar la seua pròpia condemna”.

Afegeixen que “acceptar sense reserves una declaració obtinguda en aquests termes suposa obrir una inèdita i perillosa via que permetria a la investigació penal esquivar els pertorbadors límits que imposen les garanties del nostre sistema constitucional”.

La sentència recorda que el procés penal permet als investigadors, per descomptat, valdre’s d’un agent encobert, “però la seua intervenció no es pot fer dependre de l’interés incontrolat a obtenir a qualsevol preu proves incriminatòries”.

“En definitiva, la judicialització d’una investigació criminal no s’hauria de contemplar mai com una rèmora per a l’agilitat en el desenvolupament de les investigacions. La intervenció del jutge d’instrucció confereix als agents la seguretat que proporciona la feina de qui assumeix la salvaguarda dels drets fonamentals del ciutadà investigat”, afegeixen.

Últimes notícies

La Cova de les Dones opta als Premis +Historia de National Geographic

El santuari romà de la Cova de les Dones, a Millares, ha sigut nominat als Premis +Historia de National Geographic com a Millor Hallatge Històric Nacional i es pot votar fins al 12 d’octubre.

València encadena una de les jornades més caloroses d’Espanya amb més de 37 graus

Les màximes han arribat hui als 37,2 graus a l’aeroport de València, entre les més altes d’Espanya, i als 36,7 graus a la capital.

El receptor argentí Mauro Zelayeta reforça el Léleman Conqueridor per a la Superlliga

El Léleman Conqueridor ha incorporat el receptor argentí Mauro Zelayeta per a la temporada 2026-2027, després de proclamar-se campió de la Divisió d'Honor d'Argentina amb Ciudad Vóley. El jugador, amb experiència prèvia en la Superlliga, fixa com a objectiu arribar almenys a les semifinals de la lliga i de la Copa del Rei.

Oriol Rey compleix 100 partits amb el Llevant en El Sadar

El migcampista Oriol Rey ha complit els 100 partits oficials amb el Llevant en l’empat sense gols davant Osasuna en El Sadar, consolidant-se com una peça habitual del centre del camp granota.

El central del València Justin de Haas patix un esquinç al turmell dret

Justin de Haas, central neerlandés del València CF, ha patit un esquinç al turmell dret en el partit de Lliga a Mestalla contra el Celta i estarà de baixa mentre seguix tractament mèdic i rehabilitació.

El BBVA Open Internacional de València reunirà un top-5 mundial i nou espanyoles al quadre principal

La cinquena edició del BBVA Open Internacional de València, torneig WTA 125 en terra batuda del 13 al 20 de setembre, comptarà amb un top-5 de nivell internacional i nou jugadores espanyoles al quadre principal.

Torrent destinarà quasi 13 milions a reforçar 80 camins davant noves inundacions

L’Ajuntament de Torrent invertirà 12,8 milions d’euros en reparar i reforçar 80 camins afectats per la dana d’octubre de 2024, amb actuacions especials en sis vados i punts de pas per reduir el risc d’inundacions futures.

La calor sostinguda baixa l’aigua embassada al Segura i al Xúquer a poc més del 55%

La reserva d’aigua al Segura ha baixat fins al 53,7 % i la del Xúquer al 55,3 %, en un context de calor sostinguda i d’un descens general de l’aigua embassada a Espanya fins al 64,9 % de la seua capacitat.