Una “xarxa de mules» estafa més d’un milió d’euros

La Guàrdia Civil d’Alacant ha detingut a Lleida a 33 membres d’un important entramat que, fent-se passar per una coneguda entitat bancària, ha estafat 1.159.558,38 euros dels comptes de 357 persones per tot el territori nacional.

A mitjan octubre de l’any passat un veí de Santa Pola va posar una denúncia per una estafa d’11.648,79 euros del seu compte bancari. L’Equip @ d’Alacant, va iniciar l’operació Nivlalute per a localitzar al responsable.

Poc després d’iniciades les investigacions, els agents van esbrinar que no es tractava d’un cas aïllat. Un important entramat criminal enviava de manera massiva correus electrònics i missatges als comptes de correu o números de telèfon dels seus objectius, fent-se passar per la seua entitat bancària, que informava els seus suposats clients que el compte havia sigut bloquejada de manera temporal i que per a verificar-la, havien de seguir un enllaç web que s’adjuntava al missatge.

En l’elaboració dels missatges fraudulents, els autors empraven la identitat corporativa de l’entitat bancària per la qual es feien passar, utilitzant el logotip de la marca, i cuidant el text, que estava ben redactat i traduït al castellà, qüestions que facilitaven la confusió dels afectats.

Una vegada que les víctimes picaven l’ham, els capitostos es feien amb la informació necessària per a accedir als seus comptes, des de les quals transferien grans quantitats a una significativa xarxa de mules, assentada a Lleida, que rebien comissions econòmiques a canvi de posar els seus comptes a la disposició de l’activitat criminal. Posteriorment, el capital sostret era transferit a l’estranger o invertit en criptomonedes.

Els agents de l’Equip @ van situar a Lleida a 33 membres de la banda, una important «xarxa de mules», entre els quals es troba el captador. Han sigut detingudes 33 persones d’entre 19 i 46 anys. Són 28 homes i 5 dones de diferents nacionalitats. Molts d’ells posseeixen antecedents per fets similars. Se’ls imputen els delictes d’estafa, usurpació d’identitat, blanqueig de capitals i pertinença a grup criminal. Les diligències es troben a la disposició del Jutjat d’Instrucció número 2 d’Elx.

S’ha localitzat a 357 perjudicats per tot el territori nacional, 30 dels quals pertanyen a la província d’Alacant. La resta són de les províncies d’Albacete (20), Almería (6), Astúries (64), Badajoz (13), Barcelona (2), Burgos (8), Càceres (5), Castelló (6), Ciudad Real (12), Cuenca (9), Huesca (10), Gijon (2), Guadalajara (2), Granada (27), Jaén (10), Madrid (10), Màlaga (8), Murcia (20), Navarra (20), Santander (2), Segòvia (2), Soria (12), Tarragona (2), Tenerife (1), Teruel (15), València (12), Valladolid (5), Vigo (2) i Saragossa (20). Els diners totals estafats ascendeix a 1.159.558,38 euros.

L’operació ha sigut desenvolupada per l’Equip @ de la Unitat Orgànica de Policia Judicial de la Comandància d’Alacant. S’ha sol·licitat a la Unitat Tècnica de Policia Judicial de la Guàrdia Civil l’estudi de la traçabilitat per al rastreig dels diners sostrets. No es descarten noves detencions.

Últimes notícies

Detingut un treballador de residència per robar joies i rellotges a ancians vulnerables

Un empleat d'una residència de lHorta Nord és detingut per sostraure joies i rellotges a ancians amb deterioració cognitiva, a un dels quals va arribar a agredir per a silenciar-ho.

La calor es dispara en la Comunitat Valenciana amb màximes de ple estiu i nits tropicals

La Comunitat Valenciana afronta des del dijous un episodi de calor de ple estiu, amb diversos dies de rècord i nits tropicals en el litoral almenys fins a primers de juny.

L’alcaldessa de Torrent defén la seua gestió durant la DANA del 29 d’octubre

Amparo Folgado sosté que l'alerta roja per la DANA del 29 d'octubre va ser igual per a tots els municipis i afirma que l'Ajuntament de Torrent va avisar a la població amb la informació disponible.

Educació confia en un acord imminent amb els sindicats per a frenar la vaga docent indefinida

La Secretaria Autonòmica d'Educació considera que l'acord amb els sindicats per a desconvocar la vaga docent indefinida és a prop i espera tancar-ho en la Taula Sectorial d'esta vesprada.

Alacant revela el cartell de les Fogueres 2026 amb el lema La festa que ens unix

Alacant presenta el cartell oficial de les Fogueres de Sant Joan 2026, una obra que reunix els símbols més representatius de la festa sota el lema La festa que ens unix.

La Lliga 2025-26, radiografia completa en 38 dades clau

La temporada 2025-26 de LaLiga EA Sports deixa el domini del Barcelona i un mapa estadístic marcat per descensos dramàtics, rècords individuals i fites històriques.

Seixanta centres valencians es queden sense direcció després de la dimissió en bloc dels seus directors

Seixanta centres públics de la Comunitat Valenciana s'han quedat sense equip directiu després de registrar la dimissió d'unes 240 persones en suport a la vaga indefinida del professorat.

Tres anys i mig de presó per al capità del vaixell afonat a Indonèsia amb una família valenciana

Un tribunal indonesi condemna a tres anys i mig de presó al capità del vaixell turístic afonat al Parc Nacional de Komodo amb una família valenciana a bord, de la que només van sobreviure una mare i la seua filla. El cap de màquines rep dos anys i mig pel seu paper en l'accident.