María Zaragoza Hidalgo, Premi Azorín amb la seua obra “La biblioteca de fuego”

L’escriptora madrilenya María Zaragoza Hidalgo s’ha alçat amb el ‘Premi Azorín de Novel·la 2022’ gràcies a la seua obra ‘La biblioteca de fuego‘, un homenatge als bibliotecaris i arxivers que van protegir el patrimoni literari nacional durant la Guerra Civil Espanyola.

En aquesta novel·la he posat el cap, el cor i l’esperit i pràcticament tota la meua vida en els últims anys”, ha assegurat l’autora després de saber-se guanyadora que aquest guardó que concedeixen anualment la Diputació d’Alacant i Editorial Planeta.


“Es tracta d’un cant d’amor a la gent que en temps complicats i difícils creu que la cultura és el primer que cal protegir” ha relatat Zaragoza Hidalgo, qui ha alagat a la “gent que es manté humana en temps i contextos inhumans”.


El president de la Diputació d’Alacant, Carlos Mazón, ha presidit en l’ADDA la gala de lliurament d’aquest guardó, una cita a la qual han assistit també la vicepresidenta primera i diputada de Cultura, Julia Parra, l’alcalde d’Alacant, Luis Barcala, representants del Grupo Planeta, diputats provincials, així com els membres del jurat del premi, escriptors, periodistes i autoritats.


Durant la seua intervenció, Mazón ha lloat la figura d’Azorín, de qui ha assenyalat la seua passió pels clàssics, la seua inesgotable curiositat, la seua correcció gramatical i la seua lucidesa al llarg dels 93 anys de vida.


“Com un costurer del llenguatge, embastava termes que fugien de l’adjectivació per a sostindre’s en els substantius, amb els quals marcava el punt fort del seu discurs narratiu. Eren el nervi de cada text, el nucli sobre el qual s’erigia el seu inigualable personalíssim estil”, ha relatat el president.

A més, el responsable institucional ha destacat el reconeixement internacional que ha concitat la figura d’Azorín en bona part d’Europa i a l’altre costat de l’Atlàntic, així com en el seu propi país, al mateix temps que ha agraït a Editorial Planeta la seua col·laboració en aquest premi que ha permés “perpetuar el nom d’un dels nostres escriptors més il·lustres”.


Mazón ha conclòs el seu parlament amb una demanda dirigida a les noves generacions, “a aqueixos joves que sostenen a les seues mans el futur dels nostres destins” als qui ha demanat “no repetir els errors comesos per quants els hem antecedit” i emprendre gestes “amb la il·lusió i el propòsit de millorar un món allunyat de qualsevol forma de totalitarisme”.


Per part seua, Julia Parra ha manifestat la seua satisfacció per l’èxit de la gala literària que ha comptat amb l’assistència d’una àmplia representació institucional i de la societat i la cultura alacantina.

Aquest és un d’esdeveniments culturals més importants i emocionants de l’any en què tant Editorial Planeta com la Diputació d’Alacant portem 29 anys compartint la mateixa il·lusió per un premi que suposa, abans de res, un reconeixement sincer i merescut a autors i llibres meravellosos”.


Parra ha donat l’enhorabona al premiat i ha agraït també el seu treball i el de tots els participants per la seua contribució a crear “una literatura de qualitat, un regal que no té preu”.


La Diputació d’Alacant i Editorial Planeta convoquen anualment aquest guardó dotat amb 45.000 euros. En aquesta edició han concorregut 223 novel·les -el cinqué any que més obres s’han presentat en la història del guardó- procedents d’Espanya i d’altres països d’Europa i Amèrica.


Durant la gala, celebrada a la Sala Simfònica d’ADDA davant un auditori de més d’un miler de persones, l’orquestra Adda·Simfònica, sota la direcció de Josep Vicent, ha interpretat la Simfonia Núm. 1 “Clàssica” de Serguei Prokófiev.


La cerimònia ha estat conduïda per la periodista i presentadora Angie Rigueiro i ha tingut com a lema ‘On la curiositat et porte’, amb la finalitat d’expressar l’important paper que aquesta va exercir en la trajectòria professional d’Azorín.

El jurat del certamen, presidit per la vicepresidenta primera i diputada de Cultura i Transparència, Julia Parra, ha estat conformat enguany per la directora d’Editorial Planeta, Belén López Celada; els escriptors Juan Eslava Galán, Luz Gabás i Reyes Calderón; la responsable de la biblioteca de l’Escola Europea, Cristina Llorens; el professor de Llengua i Literatura Juanjo Payá i la secretària general de la Diputació d’Alacant,  Amparo  Koninckx  Frasquet.


María Zaragoza Hidalgo


Nascuda a Madrid en 1982, encara que des de xicoteta es va criar a Campo de Criptana (Ciudad Real) l’any 2000 va eixir a la llum el seu primer llibre, Ensayos sobre un personaje incompleto, un recopilatori de conte. En 2004-2005 va ser becada per la Fundació Antonio Gala, de la qual actualment és tutora de narrativa. El seu segon llibre apareix en 2007, mentre que publica la seua primera novel·la un any més tard, Tiempos gemelos.


Autora de novel·les i llibres de relats, així com de guions i textos dramàtics, entre els seus guardons destaquen el XV Premi Ateneu Jove de Sevilla o el LVIII Premi de Novel·la Ateneu-Ciutat de Valladolid.


La seua obra La biblioteca de fuego, guanyadora del Premi Azorín de Novel·la narra la peripècia d’una jove funcionària de la Biblioteca Nacional que assumeix l’encàrrec de salvar de la crema els llibres condemnats pel bàndol guanyador de la Guerra Civil Espanyola. Ha de crear la Biblioteca Invisible i, per a això, entrarà en contacte amb una xarxa de misteriosos personatges, arribant a jugar-se la vida pels convulsos carrers de Madrid.

Últimes notícies

Porta gran per a El Cid i Manuel Escribano en una completa correguda de Victorino Martín a Alacant

El Cid i Manuel Escribano han eixit per la porta gran de la Plaça d'Alacant amb una exigent i completa correguda de Victorino Martín, en una vesprada en què José María Manzanares ha signat una actuació sòlida davant els seus paisans.

Exhibició històrica del Valencia Basket: passa per damunt del Barça i conquista la Lliga Endesa

El Valencia Basket ha derrotat amb autoritat el Barça al quart partit de la final (84-108) i s’ha proclamat campió de la Lliga Endesa per segona vegada, culminant la millor temporada de la seua història.

Jean Montero, l’MVP que ha revolucionat el València Basket de Pedro Martínez

El dominicà Jean Montero ha sigut escollit MVP de la final de la Lliga Endesa conquistada pel València Basket davant el Barça, després de consolidar-se com a referent ofensiu i defensiu en el projecte de Pedro Martínez. El base, vinculat al club fins a 2028 però amb mitja Europa al darrere, ha trobat en València el salt definitiu a una carrera sense sostre aparent.

El Valencia Basket celebra la segona Lliga Endesa just abans dels 40 anys del club

El Valencia Basket s'ha proclamat campió de la Lliga Endesa este 24 de juny, el seu segon títol ACB que arriba a les portes del 40 aniversari del club i també el segon en quatre temporades amb Pedro Martínez en la banqueta.

Jean Montero destapa el secret del València Basket campió: joves, ambiciosos i sense títols previs

Jean Montero destaca que el títol de la Lliga Endesa del València Basket davant el Barça s’explica per un equip jove, ambiciós i sense experiència prèvia en grans trofeus. L’escolta dominicà, MVP de la final, evita parlar del seu futur mentre la Fonteta li demana que es quede.

La jove estrella de Larrea corona 20 hores màgiques: draft NBA i Lliga ACB amb el València Basket

Sergio De Larrea, base vallisoletà de 20 anys del València Basket, ha sigut triat en la primera ronda del draft de la NBA i ha celebrat el seu primer títol de la Lliga ACB en només 20 hores.

Jean Montero, elegit MVP de la final de la Lliga Endesa guanyada pel València Basket

El dominicà Jean Montero ha sigut designat MVP de la final de la Lliga Endesa després del triomf del València Basket davant el Barça al Palau Blaugrana, tancant la sèrie en el quart partit.

Valencia Basket conquereix la Lliga Endesa amb una pallissa històrica al Barça

El Valencia Basket s'ha proclamat campió de la Lliga Endesa per segona vegada després de guanyar el Barça per 84-108 en el quart partit de la final al Palau Blaugrana, amb una actuació decisiva de Kameron Taylor i Jean Montero.