María Zaragoza Hidalgo, Premi Azorín amb la seua obra “La biblioteca de fuego”

L’escriptora madrilenya María Zaragoza Hidalgo s’ha alçat amb el ‘Premi Azorín de Novel·la 2022’ gràcies a la seua obra ‘La biblioteca de fuego‘, un homenatge als bibliotecaris i arxivers que van protegir el patrimoni literari nacional durant la Guerra Civil Espanyola.

En aquesta novel·la he posat el cap, el cor i l’esperit i pràcticament tota la meua vida en els últims anys”, ha assegurat l’autora després de saber-se guanyadora que aquest guardó que concedeixen anualment la Diputació d’Alacant i Editorial Planeta.


“Es tracta d’un cant d’amor a la gent que en temps complicats i difícils creu que la cultura és el primer que cal protegir” ha relatat Zaragoza Hidalgo, qui ha alagat a la “gent que es manté humana en temps i contextos inhumans”.


El president de la Diputació d’Alacant, Carlos Mazón, ha presidit en l’ADDA la gala de lliurament d’aquest guardó, una cita a la qual han assistit també la vicepresidenta primera i diputada de Cultura, Julia Parra, l’alcalde d’Alacant, Luis Barcala, representants del Grupo Planeta, diputats provincials, així com els membres del jurat del premi, escriptors, periodistes i autoritats.


Durant la seua intervenció, Mazón ha lloat la figura d’Azorín, de qui ha assenyalat la seua passió pels clàssics, la seua inesgotable curiositat, la seua correcció gramatical i la seua lucidesa al llarg dels 93 anys de vida.


“Com un costurer del llenguatge, embastava termes que fugien de l’adjectivació per a sostindre’s en els substantius, amb els quals marcava el punt fort del seu discurs narratiu. Eren el nervi de cada text, el nucli sobre el qual s’erigia el seu inigualable personalíssim estil”, ha relatat el president.

A més, el responsable institucional ha destacat el reconeixement internacional que ha concitat la figura d’Azorín en bona part d’Europa i a l’altre costat de l’Atlàntic, així com en el seu propi país, al mateix temps que ha agraït a Editorial Planeta la seua col·laboració en aquest premi que ha permés “perpetuar el nom d’un dels nostres escriptors més il·lustres”.


Mazón ha conclòs el seu parlament amb una demanda dirigida a les noves generacions, “a aqueixos joves que sostenen a les seues mans el futur dels nostres destins” als qui ha demanat “no repetir els errors comesos per quants els hem antecedit” i emprendre gestes “amb la il·lusió i el propòsit de millorar un món allunyat de qualsevol forma de totalitarisme”.


Per part seua, Julia Parra ha manifestat la seua satisfacció per l’èxit de la gala literària que ha comptat amb l’assistència d’una àmplia representació institucional i de la societat i la cultura alacantina.

Aquest és un d’esdeveniments culturals més importants i emocionants de l’any en què tant Editorial Planeta com la Diputació d’Alacant portem 29 anys compartint la mateixa il·lusió per un premi que suposa, abans de res, un reconeixement sincer i merescut a autors i llibres meravellosos”.


Parra ha donat l’enhorabona al premiat i ha agraït també el seu treball i el de tots els participants per la seua contribució a crear “una literatura de qualitat, un regal que no té preu”.


La Diputació d’Alacant i Editorial Planeta convoquen anualment aquest guardó dotat amb 45.000 euros. En aquesta edició han concorregut 223 novel·les -el cinqué any que més obres s’han presentat en la història del guardó- procedents d’Espanya i d’altres països d’Europa i Amèrica.


Durant la gala, celebrada a la Sala Simfònica d’ADDA davant un auditori de més d’un miler de persones, l’orquestra Adda·Simfònica, sota la direcció de Josep Vicent, ha interpretat la Simfonia Núm. 1 “Clàssica” de Serguei Prokófiev.


La cerimònia ha estat conduïda per la periodista i presentadora Angie Rigueiro i ha tingut com a lema ‘On la curiositat et porte’, amb la finalitat d’expressar l’important paper que aquesta va exercir en la trajectòria professional d’Azorín.

El jurat del certamen, presidit per la vicepresidenta primera i diputada de Cultura i Transparència, Julia Parra, ha estat conformat enguany per la directora d’Editorial Planeta, Belén López Celada; els escriptors Juan Eslava Galán, Luz Gabás i Reyes Calderón; la responsable de la biblioteca de l’Escola Europea, Cristina Llorens; el professor de Llengua i Literatura Juanjo Payá i la secretària general de la Diputació d’Alacant,  Amparo  Koninckx  Frasquet.


María Zaragoza Hidalgo


Nascuda a Madrid en 1982, encara que des de xicoteta es va criar a Campo de Criptana (Ciudad Real) l’any 2000 va eixir a la llum el seu primer llibre, Ensayos sobre un personaje incompleto, un recopilatori de conte. En 2004-2005 va ser becada per la Fundació Antonio Gala, de la qual actualment és tutora de narrativa. El seu segon llibre apareix en 2007, mentre que publica la seua primera novel·la un any més tard, Tiempos gemelos.


Autora de novel·les i llibres de relats, així com de guions i textos dramàtics, entre els seus guardons destaquen el XV Premi Ateneu Jove de Sevilla o el LVIII Premi de Novel·la Ateneu-Ciutat de Valladolid.


La seua obra La biblioteca de fuego, guanyadora del Premi Azorín de Novel·la narra la peripècia d’una jove funcionària de la Biblioteca Nacional que assumeix l’encàrrec de salvar de la crema els llibres condemnats pel bàndol guanyador de la Guerra Civil Espanyola. Ha de crear la Biblioteca Invisible i, per a això, entrarà en contacte amb una xarxa de misteriosos personatges, arribant a jugar-se la vida pels convulsos carrers de Madrid.

Últimes notícies

Any històric per al Valencia Basket: primer club que aconseguix la Lliga ACB i la Lliga Femenina el mateix any

El Valencia Basket s'ha convertit en el primer club que guanya en una mateixa temporada la Lliga ACB i la Lliga Femenina, un doblet que completa amb la Supercopa masculina i la Copa de la Reina.

Més autobusos de l’EMT per a cobrir el tall de Metrovalència entre Alameda i Marítim

EMT València reforça des d'este dijous les línies 4, 31, 32, 81, 92 i 93 per a compensar el tall de les línies 5 i 7 de Metrovalència entre Alameda i Marítim, unes obres que s'allargaran fins al 30 d'agost.

El valencià i les altres llengües espanyoles, com a llengües de l’Estat

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana reivindica més drets lingüístics, més protecció legal per al valencià i un model de llengua menys elitista i més connectat amb l’ús real dels valencianoparlants

Castelló rep 211 milions addicionals per a impulsar la producció d’hidrogen verd

L’IDAE ha aprovat reasignar fins a 211 milions del programa europeu IPCEI Hy2USE a nous projectes d’hidrogen verd a la refineria de Castelló, liderats per bp i Iberdrola, que preveuen la major planta operativa d’Espanya en 2026.

Desmantellada a València una banda que va estafar quasi 3 milions amb l’estafa del fill en apurs

La Policia Nacional ha desarticulat una organització criminal assentada a la província de València que ha estafat quasi 3 milions d’euros a unes 500 víctimes de tot Espanya amb l’estafa del fill en apurs. L’operació, amb deu detinguts a València i Eivissa, ha permés descobrir una estructura molt especialitzada que blanquejava els beneficis amb lloguer de vehicles de luxe.

Nou detinguts a València i Saragossa per un entramat de tràfic amb 11 quilos de cocaïna

La Policia Nacional ha desarticulat una presumpta organització de tràfic de cocaïna entre València i Saragossa, amb nou detinguts i més d’11 quilos de droga intervinguts.

Benavent defensa que la prioritat és ajudar les persones vulnerables sense distingir raça

L’arquebisbe de València, Enrique Benavent, remarca que per als cristians compta sobretot la vulnerabilitat de les persones, sense diferenciar raça, origen o religió, i destaca el paper del valencià, les dones, Càritas i l’educació en l’Església actual.

Retirat un bidó contaminant que vagava a la deriva davant la costa d’Altea

La Creu Roja i Salvament Marítim han retirat un bidó contaminant que flotava a la deriva davant Cap Negret, al terme d’Altea, i l’han traslladat al port per al tractament adequat.