17 C
València
Dilluns, 24 novembre, 2025

Temporal.Acompanyament emocional, reajustament d’horaris i ensenyament online, entre les mesures de la volta a les aules

S’estudien accions específiques per a ajudar als alumnes de segon de Batxillerat que han de presentar-se a l’Ebau

VALÈNCIA, 12 (EUROPA PRESS)

Prioritat a la gestió emocional de l’alumnat d’Infantil, acompanyament tutorial en Primària, reajustament d’horaris de classes en ESO i Batxillerat per a ampliar els torns del centre i cobertura legal a les activitats de voluntariat en Formació Professional són algunes de les mesures que la Conselleria d’Educació ha traslladat als centres per a adaptar-se a la situació actual després de la DANA.

Així, la Conselleria de Cultura, Universitats i Ocupació, a través de la Secretaria Autonòmica d’Educació, ha traslladat instruccions per a l’adaptació de programació, avaluació i acompanyament de l’alumnat als centres de la província de Valencia que reprenen activitat després de la DANA.

Segons informa el departament de Campanar en un comunicat, s’ha enviat la circular 4/2024 que fa referència a l’atenció educativa de l’alumnat d’Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria, Batxillerat, Formació Professional i Escoles Oficials d’Idiomes, afectat per la DANA.

En ella es remarca la importància que cada centre educatiu, dins de les seues circumstàncies específiques i en ús de la seua autonomia, puga adoptar les mesures oportunes, amb especial atenció a l’alumnat més vulnerable. A més, es recorda que en este moment és molt important atendre al plànol emocional de l’alumnat i les famílies més afectades, sent la comunitat educativa un pilar fonamental en el camí per a la recuperació de la normalitat.

En Educació Infantil s’indica la prioritat del desenvolupament afectiu, la gestió emocional, les manifestacions de la comunicació del llenguatge i les pautes elementals de convivència i relació social. Tenint en compte que en esta etapa educativa la programació d’aula és un instrument flexible, haurà de reajustar-se atenent a la nova realitat educativa de l’alumnat.

Quant al primer cicle d’Educació Primària, la circular destaca que la figura del tutor cobra especial rellevància com a vincle emocional per a mantenir el contacte amb el grup-classe de referència i sentir-se acompanyat.

Per la seua banda, en el segon i tercer cicle, a més de l’acompanyament tutorial, s’hauran de prioritzar els models col·laboratius de treball, de tutorització i dinamització que reforcen l’aprenentatge autònom de l’alumnat i l’acompanyament pautat mentre no siga possible reprendre l’activitat lectiva presencial.

Pel que fa a l’avaluació de Primària, s’ha de considerar els elements del context escolar, familiar i social que es deriven de les circumstàncies actuals. Els centres que no puguen reprendre temporalment l’activitat lectiva presencial hauran de, en la mesura de les seues possibilitats, engegar docència a distància per a donar continuïtat al procés educatiu.

La circular enviada als centres indica que en Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat les programacions d’aula hauran de tenir en compte el context i l’avaluació haurà de ser coherent amb les adequacions i adaptacions realitzades en la programació docent.

Així mateix, mentre es restablix l’educació presencial en els centres, i en la mesura de les seues possibilitats, instauraran, tenint en compte els recursos de cada docent i de les famílies, procediments per a la docència online a través dels mitjans tecnològics disponibles.

Entre altres mesures en estes etapes educatives, tant en els centres desplaçats que hagen reprès l’educació presencial, així com els centres acollidors dels anteriors, en l’organització horària, de manera excepcional, podran ajustar les sessions lectives a una durada mínima de 50 minuts, amb el vistiplau de la Inspecció d’Educació, sempre que este ajust tinga com a finalitat poder ampliar els torns d’utilització de les instal·lacions del centre.

FORMAT ONLINE

Els centres educatius de Formació Professional oferiran educació online per als membres de la comunitat educativa que no puguen accedir al centre educatiu de referència. L’alumnat que no tinga possibilitat de treballar online serà reubicat en un altre centre, tenint en compte l’oferta formativa del centre d’acolliment i les possibilitats de transport.

Els centres d’acolliment d’alumnat de FP podran reorganitzar els horaris dels grups propis per a la redistribució d’aules i tallers de les Famílies i Cicles. A més, podran ajustar la durada de les sessions, sempre que no siguen inferiors a 45 minuts i es permetrà combinar la docència presencial amb semipresencial.

Així mateix, els departaments de les diferents famílies professionals dissenyaran mesures de flexibilització curricular i reforç necessàries per a aconseguir els resultats d’aprenentatge prioritzant els que contribuïsquen a millorar l’ocupabilitat.

A més, a causa de la destrucció de gran part del teixit empresarial de la zona afectada, es donarà cobertura legal a les activitats de voluntariat en empreses i entitats vinculades a la competència professional del cicle.

EOI I FORMACIÓ PERSONES ADULTES

Finalment, amb la finalitat d’assegurar que l’alumnat de les Escoles Oficials d’Idiomes i centres de Formació de Persones Adultes puga continuar amb la seua formació, aquells centres (seus o seccions) que hagen patit afectacions en les infraestructures educatives o en les comunicacions, podran impartir docència online mitjançant AULES o TEAMS fins que es restablisca la normalitat.

Sobre la situació de l’ensenyament en la zona de la DANA, la vicepresidenta del Consell, Susana Cambrer, qui ha assenyalat que, la Conselleria d’Educació està estudiant plantejar mesures específiques per a ajudar als alumnes de segon de Batxillerat, que a final de curs ha de presentar-se a la prova d’accés a la universitat.

HUIT NOVES OBERTURES DE CENTRES

També ha donat a conèixer que, després dels 47 centres que es van obrir este dilluns, hui s’han sumat altres huit centres i, per tant, ja hi ha 55 oberts. Els huit centres oberts en el dia de hui pertanyen a les localitats de l’Alcúdia, Utiel i Xiva.

Camarero ha recalcat la importància de l’acompanyament emocional als menors i, per a això, s’ha donat formació a més de 7.000 professors per a poder atendre les necessitats de l’alumnat, “bé amb la constitució d’equips d’actuació urgents en els centres educatius com amb pautes perquè puguen atendre també, des d’este punt de vista emocional, als alumnes que s’estan reincorporant als seus col·legis”.

Últimes notícies

Morant carrega contra PP i Vox i tatxa de ‘negligents i mentideres’ les seues coalicions

Diana Morant ha acusat PP i Vox de sostindre coalicions 'negligents i mentideres' i ha exigit retornar la veu al poble. Ha criticat la gestió de la DANA i ha assenyalat a Mompó i Camarero per falta d'explicacions i mentides.

PSOE i diversos grups del Congrés acusen a Mompó de contradiccions sobre la DANA

PSOE i diversos grups del Congrés han acusat a Vicente Mompó d'incórrer en contradiccions i llacunes sobre el seu paper durant la DANA del 29 d'octubre de 2024. Han qüestionat la seua memòria i la seua coherència, mentres PP i Vox han centrat el focus en el Govern central.

Investigador de la UPV rep a Brussel·les un dels Premis Jóvens Científics de l’Hidrogen 2025

Marco López Juárez, del CMT-Motors Tèrmics de la UPV, va ser un dels cinc menors de 35 reconeguts per Hydrogen Europe Research a Brussel·les. El seu treball millora l'eficiència, la durabilitat i les emissions de la propulsió amb piles de combustible, amb aplicació en mobilitat terrestre i aèria.

Mompó sosté que va faltar informació per a decidir durant la dana

Mompó ha afirmat davant la comissió del Congrés que el dia de la dana va faltar informació clau i que no es va articular una resposta nacional. Ha defés que el Govern havia d'haver liderat més l'emergència.

La Generalitat va pagar a proveïdors en 31,44 dies al setembre, per damunt de la mitjana

La Generalitat Valenciana va tancar setembre amb un període mitjà de pagament a proveïdors de 31,44 dies, per damunt de la mitjana autonòmica de 27,63 i del límit legal de 30 dies. L'Estat, els ajuntaments i la Seguretat Social van retallar els seus terminis.

Mompó es reafirma davant la comissió de la DANA: ‘Jo no he mentit mai’

El president de la Diputació de València ha defés davant la comissió de la DANA en el Congrés que no ha mentit ni incorregut en contradiccions. Ha negat dirigir l'emergència i ha lamentat el retard en l'enviament del Es-alert.

El CVC recolza l’autonomia i credibilitat de l’AVL davant els intents de desacreditar-la

El ple del CVC ha aprovat una declaració amb 13 vots a favor i un en contra en defensa de l'AVL, criticant retallades i apel·lant a revertir mesures.

Baldoví diu sentir la mateixa vergonya amb Camarero en el Congrés que amb Mazón

Baldoví ha dit que sent la mateixa vergonya en escoltar a Susana Camarero en la comissió de la DANA que la que va sentir amb Carlos Mazón. Li retrau falta de lideratge, coordinació i alertes durant l'emergència.