La terreta com el Levante

El lema triat per a celebrar el 9 d’Octubre d’enguany, “Som de la terreta”, ha impactat a molts, pel diminutiu usat per a referir-se al territori valencià. Ser de la “terreta” és una denominació carinyosa referida al lloc d’on som. Però en xicotet, tenint ben clar que el diminutiu no es referix a país, nació, estat en sentit ample.

Crec que eixe lema és un rebaix de la consideració del territori gran a on hem nascut o a on residim i que identifiquem com a nostre. Si el País, Regne o Comunitat dels valencians és la nostra terreta, quina és la nostra terra per als inventors de la denominació diminutiva? Supose que pensaran que és Espanya. No crec que ningun gallec, basc o català, canari, navarrés, asturià, balear, etc., accepte un diminutiu genèric per a referir-se a la nacionalitat, regió o territori d’on és o d’on ha nascut.

La terreta, segons l’ús tradicional i d’acord amb els diccionaris nostrats, entre altres definicions, és ‘terra d’escurar’. De menut i de xiconet, jo anava molt a una espècie de cova del terme del meu poble a “fer terreta” per a que ma mare, les meues ties i alguna veïna fregaren ben fregat el calder per a fer paella, els perols, alguna cassola i algun sòcol de marbre si el trobaven brut. La terreta també se li diu a algun bancal o bancals no molt gran. No fa molt li vaig preguntar a un amic de Llutxent si encara tenia l’olivar i el garroferar on alguna vegada hem munyit olives per a adobar i espolsar i plegar garrofes per a animals de ma casa, fa molts anys. I em va dir que les terretes del secà fa temps que les havia venudes, perquè per l’edat ja no podia portar-ho, i les filles, mestra una i guàrdia civil l’altra, li digueren que les venguera.

Això de la terreta i la seua subordinació a la terra, ens recorda allò del Levante, com a nom de la valenciana i nostra terra, molt utilitzat en el franquisme, encara que es va inventar molt abans, per a difuminar la referència o semblança al topònim València o al gentilici valencians (érem levantinos). Amb l’error de concentrar eixe nom només en el territori valencià, entre el Sénia i el Segura, sent que Catalunya, Múrcia i Almeria també són el llevant físic de la península Ibèrica. Hagueren pogut inventar el Centrolevante. I ja posats, a Catalunya l’haurien pogut anomenar el Noreste, nom que hauria plagut molt als catalans.

El nom terreta, en este cas, és rebaixador i el de Levante o Llevant, referit a un territori, este, és despersonalitzador. Un llevant o un ponent, com un nord o un sud, impliquen un centre físic i també polític. I els centres no solen reconéixer com toca allò que està apartat del centre.

Per tant, ni Terreta ni Levante. Som d’esta terra valenciana, amb els seus noms relacionats. La terreta per a escurar i el Levante-EMV per a llegir el diari i el Levante UD, que puge a Primera Divisió.

Últimes notícies

Tallada l’A-3 a Loriguilla cap a València per un camió accidentat que obliga a desviar el trànsit

Un camió que ha quedat creuat a la calçada ha tallat tots els carrils de l'A-3 a Loriguilla en sentit València i el trànsit es desvia per la via de servici i per l'A-7. Ja hi ha uns dos quilòmetres de retencions.

La compravenda d’habitatges baixa un 7 % a l’abril a la Comunitat Valenciana

La compravenda d’habitatges ha baixat un 7 % a l’abril a la Comunitat Valenciana, fins a 7.880 operacions, en un context de poca oferta i preus a l’alça a tot Espanya.

A disposició judicial l’home detingut per la mort d’un veí en una baralla a Aldaia

L’home detingut dimarts a Aldaia com a presumpte autor d’una agressió mortal amb arma blanca ha passat este divendres a disposició dels jutjats de Torrent. En el succés, ocorregut en una antiga vivenda a les afores del nucli urbà, també va ser arrestada una altra persona.

Contexto Queer, la llibreria de Benimaclet que s’ha convertit en refugi LGBTIQA+

Contexto Queer ha obert en el barri de Benimaclet com una llibreria especialitzada en literatura LGBTIQA+ i un espai segur on el col·lectiu es pot sentir acollit i representat. El projecte, impulsat per Carla Sáenz, combina un fons de 3.000 llibres queer amb activitats setmanals i una forta vocació comunitària.

Cap de setmana estable i amb pols en suspensió abans d’una forta onada de calor

La Comunitat Valenciana viurà un cap de setmana d’oratge estable, amb pols en suspensió i temperatures sense grans canvis, abans d’una onada de calor a partir de dilluns que deixarà màximes per damunt dels 40 graus i nits tòrrides, segons Aemet.

La valenciana Metrika encén el nou Sónar unificat des de Fira Gran Via

La cantant valenciana Metrika ha obert la primera jornada del nou Sónar unificat a la Fira Gran Via de L Hospitalet amb un directe irreverent de reggaeton i dembow, en una edició marcada pel trasllat temporal des de Montjuïc per les obres del centenari de l Exposició Internacional de 1929.

Catalá assegura que València serà clau perquè Feijóo arribe a la presidència d’Espanya

María José Catalá ha defensat que València tindrà un paper decisiu perquè Alberto Núñez Feijóo siga president d’Espanya i ha pronosticat que el PP guanyarà les eleccions autonòmiques l’any que ve.

Catalá assegura que València serà clau perquè Feijóo arribe a la presidència d’Espanya

María José Catalá ha defensat que València tindrà un paper decisiu perquè Alberto Núñez Feijóo siga president d’Espanya i ha pronosticat que el PP guanyarà les eleccions del pròxim any a la Comunitat Valenciana.