La terreta com el Levante

El lema triat per a celebrar el 9 d’Octubre d’enguany, “Som de la terreta”, ha impactat a molts, pel diminutiu usat per a referir-se al territori valencià. Ser de la “terreta” és una denominació carinyosa referida al lloc d’on som. Però en xicotet, tenint ben clar que el diminutiu no es referix a país, nació, estat en sentit ample.

Crec que eixe lema és un rebaix de la consideració del territori gran a on hem nascut o a on residim i que identifiquem com a nostre. Si el País, Regne o Comunitat dels valencians és la nostra terreta, quina és la nostra terra per als inventors de la denominació diminutiva? Supose que pensaran que és Espanya. No crec que ningun gallec, basc o català, canari, navarrés, asturià, balear, etc., accepte un diminutiu genèric per a referir-se a la nacionalitat, regió o territori d’on és o d’on ha nascut.

La terreta, segons l’ús tradicional i d’acord amb els diccionaris nostrats, entre altres definicions, és ‘terra d’escurar’. De menut i de xiconet, jo anava molt a una espècie de cova del terme del meu poble a “fer terreta” per a que ma mare, les meues ties i alguna veïna fregaren ben fregat el calder per a fer paella, els perols, alguna cassola i algun sòcol de marbre si el trobaven brut. La terreta també se li diu a algun bancal o bancals no molt gran. No fa molt li vaig preguntar a un amic de Llutxent si encara tenia l’olivar i el garroferar on alguna vegada hem munyit olives per a adobar i espolsar i plegar garrofes per a animals de ma casa, fa molts anys. I em va dir que les terretes del secà fa temps que les havia venudes, perquè per l’edat ja no podia portar-ho, i les filles, mestra una i guàrdia civil l’altra, li digueren que les venguera.

Això de la terreta i la seua subordinació a la terra, ens recorda allò del Levante, com a nom de la valenciana i nostra terra, molt utilitzat en el franquisme, encara que es va inventar molt abans, per a difuminar la referència o semblança al topònim València o al gentilici valencians (érem levantinos). Amb l’error de concentrar eixe nom només en el territori valencià, entre el Sénia i el Segura, sent que Catalunya, Múrcia i Almeria també són el llevant físic de la península Ibèrica. Hagueren pogut inventar el Centrolevante. I ja posats, a Catalunya l’haurien pogut anomenar el Noreste, nom que hauria plagut molt als catalans.

El nom terreta, en este cas, és rebaixador i el de Levante o Llevant, referit a un territori, este, és despersonalitzador. Un llevant o un ponent, com un nord o un sud, impliquen un centre físic i també polític. I els centres no solen reconéixer com toca allò que està apartat del centre.

Per tant, ni Terreta ni Levante. Som d’esta terra valenciana, amb els seus noms relacionats. La terreta per a escurar i el Levante-EMV per a llegir el diari i el Levante UD, que puge a Primera Divisió.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Juan Luis Gandia guanya el Rectorat de la Universitat de València amb el 58,58% del vot ponderat

Juan Luis Gandia ha guanyat la segona volta al Rectorat de la Universitat de València amb el 58,58% del vot ponderat enfront d'Ángeles Solanes. La participació s'ha quedat en el 17,81%, amb 10.316 vots d'un cens de 57.920.

L’incendi d’un camió curta 45 minuts l’A-7 a Paterna en direcció Barcelona

L'incendi d'un camió que transportava bobines de paper ha obligat a tancar els tres carrils de la A-7 a Paterna durant 45 minuts. A les 18.24 s'ha reobert el carril esquerre, amb cues de fins a 13 km.

Granada i València s’alien per a impulsar un vol directe i una promoció turística conjunta

Les diputacions han segellat una aliança per a llançar una connexió aèria directa entre Granada i València. El pla inclou un concurs públic i una estratègia de promoció turística conjunta.

La mort d’un home al seu balcó a Alacant apunta a una bala perduda d’un tiroteig

La investigació assenyala que un home de 59 anys va ser aconseguit per un tret accidental mentres era al balcó de la seua vivenda a Carolines Altes. S'han constatat set detonacions i no hi ha detencions.

Incendi d’un camió curta 45 minuts l’A-7 a Paterna cap a Barcelona

Un camió amb bobines de paper s'ha incendiat en l'A-7 a l'altura de Paterna i ha obligat a tancar l'autovia 45 minuts en sentit Barcelona. La reobertura parcial ha deixat retencions de fins a 13 quilòmetres i desviaments provisionals.

Els maquinistes inicien vaga en FGV amb servicis mínims del 75%-80% en Falles

Semaf activa aturs en Metrovalencia i TRAM d'Alacant amb mínims del 75% i del 80% del 15 al 19 de març. El sindicat denuncia carències de seguretat i falta de negociació.

Morrissey manté els concerts de Saragossa i Sevilla després de cancel·lar el de València

La promotora confirma que seguixen en peus les dates del 14 de març a Saragossa i del 16 a Sevilla, després de suspendre el concert previst a València. L'artista ha atribuït la cancel·lació a la falta de descans pel soroll a la ciutat, en plena avantsala de les Falles.

Desenes d’entitats convoquen per al dissabte concentracions contra la guerra de l’Iran a València, Alacant, Alcoi i Crevillent

Desenes d'organitzacions socials, sindicats i entitats veïnals han convocat este dissabte concentracions per a rebutjar els atacs a l'Iran. Les protestes seran al migdia a València, Alacant, Alcoi i Crevillent.