La terreta com el Levante

El lema triat per a celebrar el 9 d’Octubre d’enguany, “Som de la terreta”, ha impactat a molts, pel diminutiu usat per a referir-se al territori valencià. Ser de la “terreta” és una denominació carinyosa referida al lloc d’on som. Però en xicotet, tenint ben clar que el diminutiu no es referix a país, nació, estat en sentit ample.

Crec que eixe lema és un rebaix de la consideració del territori gran a on hem nascut o a on residim i que identifiquem com a nostre. Si el País, Regne o Comunitat dels valencians és la nostra terreta, quina és la nostra terra per als inventors de la denominació diminutiva? Supose que pensaran que és Espanya. No crec que ningun gallec, basc o català, canari, navarrés, asturià, balear, etc., accepte un diminutiu genèric per a referir-se a la nacionalitat, regió o territori d’on és o d’on ha nascut.

La terreta, segons l’ús tradicional i d’acord amb els diccionaris nostrats, entre altres definicions, és ‘terra d’escurar’. De menut i de xiconet, jo anava molt a una espècie de cova del terme del meu poble a “fer terreta” per a que ma mare, les meues ties i alguna veïna fregaren ben fregat el calder per a fer paella, els perols, alguna cassola i algun sòcol de marbre si el trobaven brut. La terreta també se li diu a algun bancal o bancals no molt gran. No fa molt li vaig preguntar a un amic de Llutxent si encara tenia l’olivar i el garroferar on alguna vegada hem munyit olives per a adobar i espolsar i plegar garrofes per a animals de ma casa, fa molts anys. I em va dir que les terretes del secà fa temps que les havia venudes, perquè per l’edat ja no podia portar-ho, i les filles, mestra una i guàrdia civil l’altra, li digueren que les venguera.

Això de la terreta i la seua subordinació a la terra, ens recorda allò del Levante, com a nom de la valenciana i nostra terra, molt utilitzat en el franquisme, encara que es va inventar molt abans, per a difuminar la referència o semblança al topònim València o al gentilici valencians (érem levantinos). Amb l’error de concentrar eixe nom només en el territori valencià, entre el Sénia i el Segura, sent que Catalunya, Múrcia i Almeria també són el llevant físic de la península Ibèrica. Hagueren pogut inventar el Centrolevante. I ja posats, a Catalunya l’haurien pogut anomenar el Noreste, nom que hauria plagut molt als catalans.

El nom terreta, en este cas, és rebaixador i el de Levante o Llevant, referit a un territori, este, és despersonalitzador. Un llevant o un ponent, com un nord o un sud, impliquen un centre físic i també polític. I els centres no solen reconéixer com toca allò que està apartat del centre.

Per tant, ni Terreta ni Levante. Som d’esta terra valenciana, amb els seus noms relacionats. La terreta per a escurar i el Levante-EMV per a llegir el diari i el Levante UD, que puge a Primera Divisió.

Últimes notícies

El Betis s’imposa a Vila-real i reforça la seua candidatura europea

El Betis ha guanyat 1-2 al Vila-real a La Ceràmica amb un gran segon temps, que Manuel Pellegrini ha qualificat de partit de ‘sis punts’, mentre que Iñigo Pérez ha admés que la imatge grogueta després del descans és ‘danyina’ per a l’autoestima de l’equip.

Gerard Moreno admet l’ansietat del Vila-real en les remuntades

Gerard Moreno ha reconegut després de la derrota davant el Betis que al Vila-real li ha pogut l’ansietat quan s’ha vist per darrere en el marcador i que a l’equip li falta contundència per a tancar els partits quan s’avança.

Dani Ceballos torna a jugar amb el Betis nou anys després

Dani Ceballos ha tornat a vestir la samarreta del Betis en partit oficial nou anys després, en la victòria verd-i-blanca al camp del Villarreal. El migcampista d'Utrera ha entrat en la segona part i ha contribuït al triomf que impulsa l'equip a la zona alta.

El Betis remunta a La Ceràmica i afon a un Villarreal sense victòries

El Villarreal s’ha avançat amb un gol de Gerard Moreno, però el Betis ha remuntat abans del descans i ha infligit una nova derrota als groguets, que continuen sense conéixer la victòria en LALIGA EA SPORTS.

Dos detinguts a Benicàssim amb un quilo de càpsules d’amapola adormidera

La Guàrdia Civil ha detingut dos hòmens a Benicàssim després d’intervindre’ls més d’un quilo de càpsules d’amapola adormidera i pols triturada, considerats productes per a fabricar droga.

Real Madrid es juga mantindre el pols a LaLiga al camp d’un Elx obligat a reaccionar

El Real Madrid afronta una eixida clau al Martínez Valero per no despenjar-se del Barça, davant un Elx sense triomfs i amb urgència per puntuar com a local. Martín Anselmi confia en la possessió i en el talent de Buonanotte per frenar el potencial blanc.

Óscar Sánchez assumirà de forma interina la banqueta del València en Primera

Óscar Sánchez, tècnic del València Mestalla, dirigirà dimarts el primer equip en el camp de l’Alavés i es convertirà en el seixanta-cinqué entrenador del club en Primera Divisió, després de la destitució de Carlos Corberán.

Arresten a Gandia un pederasta reincident amb fotos sexuals del seu bebé i de la seua hijastra menor

La Policia Nacional ha detingut a Gandia un home de 39 anys, reincident, que havia produït i distribuït imatges sexuals del seu bebé d’un any i fotos íntimes de la filla menor de la seua parella sense consentiment. L’arrest s’ha produït després d’una investigació de ciberpatrullatge en fòrums pedòfils, i el detingut ja està en presó preventiva.