La terreta com el Levante

El lema triat per a celebrar el 9 d’Octubre d’enguany, “Som de la terreta”, ha impactat a molts, pel diminutiu usat per a referir-se al territori valencià. Ser de la “terreta” és una denominació carinyosa referida al lloc d’on som. Però en xicotet, tenint ben clar que el diminutiu no es referix a país, nació, estat en sentit ample.

Crec que eixe lema és un rebaix de la consideració del territori gran a on hem nascut o a on residim i que identifiquem com a nostre. Si el País, Regne o Comunitat dels valencians és la nostra terreta, quina és la nostra terra per als inventors de la denominació diminutiva? Supose que pensaran que és Espanya. No crec que ningun gallec, basc o català, canari, navarrés, asturià, balear, etc., accepte un diminutiu genèric per a referir-se a la nacionalitat, regió o territori d’on és o d’on ha nascut.

La terreta, segons l’ús tradicional i d’acord amb els diccionaris nostrats, entre altres definicions, és ‘terra d’escurar’. De menut i de xiconet, jo anava molt a una espècie de cova del terme del meu poble a “fer terreta” per a que ma mare, les meues ties i alguna veïna fregaren ben fregat el calder per a fer paella, els perols, alguna cassola i algun sòcol de marbre si el trobaven brut. La terreta també se li diu a algun bancal o bancals no molt gran. No fa molt li vaig preguntar a un amic de Llutxent si encara tenia l’olivar i el garroferar on alguna vegada hem munyit olives per a adobar i espolsar i plegar garrofes per a animals de ma casa, fa molts anys. I em va dir que les terretes del secà fa temps que les havia venudes, perquè per l’edat ja no podia portar-ho, i les filles, mestra una i guàrdia civil l’altra, li digueren que les venguera.

Això de la terreta i la seua subordinació a la terra, ens recorda allò del Levante, com a nom de la valenciana i nostra terra, molt utilitzat en el franquisme, encara que es va inventar molt abans, per a difuminar la referència o semblança al topònim València o al gentilici valencians (érem levantinos). Amb l’error de concentrar eixe nom només en el territori valencià, entre el Sénia i el Segura, sent que Catalunya, Múrcia i Almeria també són el llevant físic de la península Ibèrica. Hagueren pogut inventar el Centrolevante. I ja posats, a Catalunya l’haurien pogut anomenar el Noreste, nom que hauria plagut molt als catalans.

El nom terreta, en este cas, és rebaixador i el de Levante o Llevant, referit a un territori, este, és despersonalitzador. Un llevant o un ponent, com un nord o un sud, impliquen un centre físic i també polític. I els centres no solen reconéixer com toca allò que està apartat del centre.

Per tant, ni Terreta ni Levante. Som d’esta terra valenciana, amb els seus noms relacionats. La terreta per a escurar i el Levante-EMV per a llegir el diari i el Levante UD, que puge a Primera Divisió.

Últimes notícies

Mor un home de 83 anys mentre es banyava a la platja de l’Arenal de Xàbia

Un home de 83 anys ha mort este dijous al matí quan es banyava a la platja de l’Arenal de Xàbia. Els serveis d’emergència han intentat reanimar-lo sense èxit.

Hugo Duro demana perdó per les imatges rient a la banqueta del Valencia

Hugo Duro ha aclarit que no es reia de la difícil situació esportiva del Valencia en les imatges virals del partit contra el Sevilla i ha demanat perdó a lafició. Lel davanter assegura que el seu compromís amb el club és màxim i que assumeix lerror.

El Barça arriba llançat al Ciutat de València davant un Llevant sòlid a casa

El Barcelona visita diumenge el Ciutat de València com a líder incontestable de LaLiga EA Sports per a enfrontar-se a un Llevant reforçat pels seus bons resultats a casa. L’equip blaugrana encadena golejades, mentre que els granotes acumulen sis victòries seguides com a locals.

El pitjor inici del Valencia de Corberán encén totes les alarmes a Mestalla

El Valencia ha igualat el seu pitjor inici històric en LALIGA, amb només un punt de quinze, un sol gol i una afició cada vegada més dividida, mentres les lesions se succeïxen i la continuïtat de Carlos Corberán es qüestiona.

El BBVA Open Internacional de València obri edició amb més presència espanyola i tenistes del top-100

El BBVA Open Internacional de València de 2026 alça el teló este diumenge amb fase prèvia, ampli cartell de tenistes espanyoles i diverses jugadores situades entre les cent millors del món, i estrena un trofeu amb figura de fallera.

Castro confia en el factor Ciutat de València per plantar cara al Barça

Luís Castro assegura que el Levante afronta el duel davant el Barcelona amb la màxima concentració i confiança en el suport de l’afició al Ciutat de València. El tècnic remarca que el partit comença zero a zero i que preparen el xoc per a guanyar, sense reservar jugadors.

Pérez Llorca acusa Baldoví i Morant d’hipocresia per sumar-se ara a les protestes educatives

El president del PPCV, Juanfran Pérez Llorca, acusa Joan Baldoví i Diana Morant d’hipocresia per encapçalar ara mobilitzacions docents després d’huit anys de govern del Botànic. Defensa que el Consell actual ha posat en marxa millores salarials i un pla de reforç educatiu i d’ajudes pels incendis a Castelló.

El PSPV acusa el PP de tindre la Comunitat paralitzada per un president en precari

El síndic del PSPV-PSOE, José Muñoz, acusa el PP de mantindre la Generalitat i les Corts pràcticament paralitzades per la situació d'interinitat de Pérez Llorca i per les lluites internes del partit.