Una tragèdia en gran part evitable

La terrible DANA que hem tingut fa un poc més de dos setmanes, amb més de 200 morts, ens ha deixat, a molts, sense ganes d’escriure res, fora del drama que estan vivint milers de valencians de les zones afectades. Mai ens haguérem pensat que en el s. XXI, en un territori del món avançat, dins d’Espanya i d’Europa, com són els pobles afectats de la província de València, poguera haver-hi una catàstrofe com la que hem tingut, provocada per l’extraordinària tempestat i  per la irresponsable mà de l’ésser humà, construint en zones inundables i no construint obres de desaigües previsores i adequades.

La descomunal descàrrega d’aigua d’esta DANA ha sigut demostrativa del canvi climàtic, fomentat en gran manera per obra de l’ésser humà i els seus/nostres progressos econòmics. Unes desgràcies, en gran part, originades per l’ambició sense límits d’un capitalisme cego en guanyar diners, amb la construcció de vivendes en llocs a on pot arribar la fúria de l’aigua desbocada en una tempestat com l’ocorreguda dies passats

Sembla mentira que els avanços científics i tecnològics que tenim ara, i també des de fa molt de temps, no hagen servit per a previndre, evitar o pal·liar tanta desgràcia com la que ha esdevingut. Supose que ara es projectaran les mesures adequades d’obres de canalització i de contenció d’aigües, que eviten  inundacions tan colossals, encara que la gola i la cobdícia constructora intentaran, en moments que consideren propicis, obviar les mesures de prevenció i seguretat pertinents. La desviació del Túria, arran de la riuada de València de 1957, amb la creació i construcció del nou curs i els nous caixers del riu de València pot ser un bon exemple a tindre en compte.

Actualment, hi ha més de dos milions i mig de persones vivint en zones inundables a Espanya i més de cinc-centes mil en la Comunitat Valenciana. Caldrà fer plans territorials i urbanístics per a eliminar al màxim eixos perills, i que d’ací a 50 anys, pose per cas, ningú residisca en eixes contornades. Al mateix temps, cal contribuir, creant opinió i amb fets de les autoritats de tot el món, a les propostes i accions conduents a detindre el canvi climàtic que ja tenim ací.

En esta DANA, a pesar de la informació que es tenia de la seua ‘visita’ a este país, ja en els dies anteriors al 29 d’octubre, no es podia fer res o molt poc per a evitar les inundacions dins de les poblacions i els danys materials. I urgixen obres que els eviten, però unes accions preventives que com altres vegades i en altres llocs s’han dut a terme, sí que hagueren pogut evitar les morts, o moltes d’elles, causades, principalment, per la desinformació, la descoordinació i per alguna absència de qui no estava en el lloc que li tocava. La incompetència i la irresponsabilitat va presidir l’actuació d’algunes autoritats. Es va ajuntar el fem amb el tarquim. I qui no estava on tocava el dia de la catàstrofe, o estava en els llimbs (limbo), millor que no continuen on estan ara. El contrari és un despreci a les víctimes i una immoralitat.

ADDENDA. El Consell de la Generalitat Valenciana, fa pocs mesos, ha acordat reduir de 500 metres a 200 la distància de la mar per a poder construir hotels. Suposem que eixa decisió es rectificarà, i es tornarà a la disposició legal anterior.

El Govern Balear rectifica i no permetrà la construcció de vivendes en zones inundables, després de la nostra DANA. Que condisca l’exemple.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pérez Llorca reivindica els avanços del poble gitano i reforça l’aposta per les polítiques socials

Juanfran Pérez Llorca subratlla els avanços del poble gitano en la Comunitat Valenciana i reafirma el compromís del Consell amb la inclusió i les polítiques socials.

Aemet activa l’avís groc a Alacant per pluges intenses i a Castelló per vent fort

Aemet activa l'avís groc a l'interior i litoral sud d'Alacant per pluges de fins a 20 l/m² en una hora i en el nord de Castelló per ratxes de vent de 80 km/h.

Cepeda i Dituro rescaten a l’Elx davant un València superior però sense punteria

Un gol de Lucas Cepeda i una actuació decisiva de Matías Dituro van donar oxigen a l'Elx davant un València que va generar més ocasions però va tornar a fallar en la definició.

Cepeda i Dituro sostenen a l’Elx i castiguen un València que perdona

Un gol de Lucas Cepeda i una actuació excel·lent de Matías Dituro donen tres punts vitals a l'Elx davant un València amb moltes ocasions però sense punteria.

Empat sense gols al descans entre Elx i València en un derbi molt igualat

Elx i València arriben al descans amb empat sense gols en un derbi autonòmic molt equilibrat, amb fases de domini altern i l'ocasió més clara per a Lucas Beltrán.

Logronyo vibra amb una espectacular mascletà valenciana en la Plaça de l’Ajuntament

Més de 120 quilos de pólvora i milers d'assistents convertixen la Plaça de l'Ajuntament de Logronyo en un escenari faller amb música, pólvora i tradició valenciana.

Logronyo viu la seua primera falla per a acostar-se a la cultura valenciana

Logronyo estrena este cap de setmana la seua pròpia falla, una figura al·legòrica al vi de Rioja que es va plantar el divendres i cremarà el diumenge, acompanyada d'actes típics de la festa valenciana.

Més de 250 conductors passen a disposició judicial al març en la Comunitat Valenciana per delictes de trànsit

Un total de 257 conductors van ser posats a disposició judicial al març en la Comunitat Valenciana per delictes contra la seguretat viària, la majoria per alcohol i per conduir sense permís o llicència.