Una tragèdia en gran part evitable

La terrible DANA que hem tingut fa un poc més de dos setmanes, amb més de 200 morts, ens ha deixat, a molts, sense ganes d’escriure res, fora del drama que estan vivint milers de valencians de les zones afectades. Mai ens haguérem pensat que en el s. XXI, en un territori del món avançat, dins d’Espanya i d’Europa, com són els pobles afectats de la província de València, poguera haver-hi una catàstrofe com la que hem tingut, provocada per l’extraordinària tempestat i  per la irresponsable mà de l’ésser humà, construint en zones inundables i no construint obres de desaigües previsores i adequades.

La descomunal descàrrega d’aigua d’esta DANA ha sigut demostrativa del canvi climàtic, fomentat en gran manera per obra de l’ésser humà i els seus/nostres progressos econòmics. Unes desgràcies, en gran part, originades per l’ambició sense límits d’un capitalisme cego en guanyar diners, amb la construcció de vivendes en llocs a on pot arribar la fúria de l’aigua desbocada en una tempestat com l’ocorreguda dies passats

Sembla mentira que els avanços científics i tecnològics que tenim ara, i també des de fa molt de temps, no hagen servit per a previndre, evitar o pal·liar tanta desgràcia com la que ha esdevingut. Supose que ara es projectaran les mesures adequades d’obres de canalització i de contenció d’aigües, que eviten  inundacions tan colossals, encara que la gola i la cobdícia constructora intentaran, en moments que consideren propicis, obviar les mesures de prevenció i seguretat pertinents. La desviació del Túria, arran de la riuada de València de 1957, amb la creació i construcció del nou curs i els nous caixers del riu de València pot ser un bon exemple a tindre en compte.

Actualment, hi ha més de dos milions i mig de persones vivint en zones inundables a Espanya i més de cinc-centes mil en la Comunitat Valenciana. Caldrà fer plans territorials i urbanístics per a eliminar al màxim eixos perills, i que d’ací a 50 anys, pose per cas, ningú residisca en eixes contornades. Al mateix temps, cal contribuir, creant opinió i amb fets de les autoritats de tot el món, a les propostes i accions conduents a detindre el canvi climàtic que ja tenim ací.

En esta DANA, a pesar de la informació que es tenia de la seua ‘visita’ a este país, ja en els dies anteriors al 29 d’octubre, no es podia fer res o molt poc per a evitar les inundacions dins de les poblacions i els danys materials. I urgixen obres que els eviten, però unes accions preventives que com altres vegades i en altres llocs s’han dut a terme, sí que hagueren pogut evitar les morts, o moltes d’elles, causades, principalment, per la desinformació, la descoordinació i per alguna absència de qui no estava en el lloc que li tocava. La incompetència i la irresponsabilitat va presidir l’actuació d’algunes autoritats. Es va ajuntar el fem amb el tarquim. I qui no estava on tocava el dia de la catàstrofe, o estava en els llimbs (limbo), millor que no continuen on estan ara. El contrari és un despreci a les víctimes i una immoralitat.

ADDENDA. El Consell de la Generalitat Valenciana, fa pocs mesos, ha acordat reduir de 500 metres a 200 la distància de la mar per a poder construir hotels. Suposem que eixa decisió es rectificarà, i es tornarà a la disposició legal anterior.

El Govern Balear rectifica i no permetrà la construcció de vivendes en zones inundables, després de la nostra DANA. Que condisca l’exemple.

Últimes notícies

Arnau Tenas reforça la porteria del Mallorca cedit pel Villarreal

El porter del Villarreal Arnau Tenas jugarà al RCD Mallorca cedit fins a final de temporada, amb l’ascens com a gran objectiu. El meta català arriba com a primera opció per reforçar una porteria amb dubtes.

Set mitjans aeris i nombroses dotacions terrestres combaten un incendi a la Vall d’Uixó

Set mitjans aeris i nombroses unitats terrestres treballen en un incendi declarat este dissabte a la Vall d'Uixó, que ja ha afectat zona forestal i ha obligat a desallotjar una urbanització de forma preventiva.

Seixanta bombers valencians s’incorporen als incendis de Madrid i Àvila

La Comunitat Valenciana ha enviat 60 bombers i més de trenta vehicles i mitjans especialitzats per a ajudar en l’extinció dels incendis forestals de Madrid i Ávila, en una jornada marcada també pel risc extrem de foc en territori valencià.

Lucas Marí torna al València Basket i s’incorpora al primer equip

El jove exterior de Godella, format en la pedrera taronja i amb una temporada a la NCAA, s’incorpora al primer equip del València Basket per al pròxim curs.

Detingut a Paterna un jove per deu robatoris violents a València i Múrcia

La Policia Nacional ha detingut a Paterna un jove de 20 anys acusat de deu robatoris amb violència i altres delictes comesos a diverses localitats de València i a Cartagena.

Marc Aguado celebra que el model continuista de l’Elx beneficie la plantilla

El migcampista de l’Elx Marc Aguado valora positivament el model de continuïtat amb Martín Anselmi, destaca els canterans i celebra la renovació de Josan Ferrández.

Baixen les temperatures a l’interior mentre el litoral manté la calor extrema

L’interior de la Comunitat Valenciana notarà este dissabte un descens de temperatures, sobretot a la província de València, mentres el litoral continuarà amb valors màxims molt alts.

El Villarreal afronta la seua gira europea amb amistosos als Països Baixos i Itàlia

El Villarreal CF ha iniciat la seua gira europea de pretemporada amb un amistós davant el PSV Eindhoven i la participació en la Como Cup a Itàlia, on disputarà diversos partits amb formats diferents abans de tornar a Espanya.