Una tragèdia en gran part evitable

La terrible DANA que hem tingut fa un poc més de dos setmanes, amb més de 200 morts, ens ha deixat, a molts, sense ganes d’escriure res, fora del drama que estan vivint milers de valencians de les zones afectades. Mai ens haguérem pensat que en el s. XXI, en un territori del món avançat, dins d’Espanya i d’Europa, com són els pobles afectats de la província de València, poguera haver-hi una catàstrofe com la que hem tingut, provocada per l’extraordinària tempestat i  per la irresponsable mà de l’ésser humà, construint en zones inundables i no construint obres de desaigües previsores i adequades.

La descomunal descàrrega d’aigua d’esta DANA ha sigut demostrativa del canvi climàtic, fomentat en gran manera per obra de l’ésser humà i els seus/nostres progressos econòmics. Unes desgràcies, en gran part, originades per l’ambició sense límits d’un capitalisme cego en guanyar diners, amb la construcció de vivendes en llocs a on pot arribar la fúria de l’aigua desbocada en una tempestat com l’ocorreguda dies passats

Sembla mentira que els avanços científics i tecnològics que tenim ara, i també des de fa molt de temps, no hagen servit per a previndre, evitar o pal·liar tanta desgràcia com la que ha esdevingut. Supose que ara es projectaran les mesures adequades d’obres de canalització i de contenció d’aigües, que eviten  inundacions tan colossals, encara que la gola i la cobdícia constructora intentaran, en moments que consideren propicis, obviar les mesures de prevenció i seguretat pertinents. La desviació del Túria, arran de la riuada de València de 1957, amb la creació i construcció del nou curs i els nous caixers del riu de València pot ser un bon exemple a tindre en compte.

Actualment, hi ha més de dos milions i mig de persones vivint en zones inundables a Espanya i més de cinc-centes mil en la Comunitat Valenciana. Caldrà fer plans territorials i urbanístics per a eliminar al màxim eixos perills, i que d’ací a 50 anys, pose per cas, ningú residisca en eixes contornades. Al mateix temps, cal contribuir, creant opinió i amb fets de les autoritats de tot el món, a les propostes i accions conduents a detindre el canvi climàtic que ja tenim ací.

En esta DANA, a pesar de la informació que es tenia de la seua ‘visita’ a este país, ja en els dies anteriors al 29 d’octubre, no es podia fer res o molt poc per a evitar les inundacions dins de les poblacions i els danys materials. I urgixen obres que els eviten, però unes accions preventives que com altres vegades i en altres llocs s’han dut a terme, sí que hagueren pogut evitar les morts, o moltes d’elles, causades, principalment, per la desinformació, la descoordinació i per alguna absència de qui no estava en el lloc que li tocava. La incompetència i la irresponsabilitat va presidir l’actuació d’algunes autoritats. Es va ajuntar el fem amb el tarquim. I qui no estava on tocava el dia de la catàstrofe, o estava en els llimbs (limbo), millor que no continuen on estan ara. El contrari és un despreci a les víctimes i una immoralitat.

ADDENDA. El Consell de la Generalitat Valenciana, fa pocs mesos, ha acordat reduir de 500 metres a 200 la distància de la mar per a poder construir hotels. Suposem que eixa decisió es rectificarà, i es tornarà a la disposició legal anterior.

El Govern Balear rectifica i no permetrà la construcció de vivendes en zones inundables, després de la nostra DANA. Que condisca l’exemple.

Últimes notícies

Milers de persones omplin València per a defensar que Ceuta no està sola

Milers de persones s’han concentrat davant l’Ajuntament de València per a mostrar suport a Ceuta i exigir la dimissió de Pedro Sánchez, enmig de crits contra el Govern i pancartes contra la gestió de la crisi migratòria de juliol.

Les víctimes de la DANA veuen l’escrit de Mazón com una prova que ha de ser investigat

Associacions de víctimes de la DANA del 29 d’octubre consideren que l’escrit remés per Carlos Mazón al jutjat reforça la necessitat que siga investigat pel retard en l’avís Es-Alert, que veuen clau en les 232 morts.

Carlos Romero transmet calma al Villarreal i confia que els triomfs arribaran prompte

Carlos Romero ha assegurat en la presentació dels fitxatges del Villarreal que l’equip està tranquil i confiat, malgrat no haver guanyat encara en Lliga, i afronta amb il·lusió el retorn a La Cerámica i el repte de la Champions.

La parella detinguda per la desaparició del seu bebé serà traslladada al jutjat d’Amposta

La parella arrestada este dimecres a València per la presumpta desaparició del seu bebé a Tarragona serà traslladada en els pròxims dies al jutjat d’Amposta, que porta una causa secreta oberta pel cas.

Les màximes pugen fins als 36,5 graus a Utiel en un dia de calor intensa

Les temperatures màximes han pujat cinc graus este dimecres a la Comunitat Valenciana i han arribat als 36,5 graus a Utiel, amb diversos municipis d’interior per damunt dels 36 graus.

La Fiscalia rebutja que Bernabé entregue els missatges de la DANA del 29-O

La Fiscalia ha demanat desestimar la petició de Salomé Pradas perquè la delegada del Govern, Pilar Bernabé, entregue totes les seues comunicacions sobre l’emergència per la DANA del 29 d’octubre, en considerar-la innecessària i merament prospectiva.

València tindrà una còpia del mural de Luis de la Fuente vandalitzat a Barcelona

L’Ajuntament de València ha encarregat a l’artista Alberto León la reproducció ampliada del mural de Luis de la Fuente, destruït a Barcelona, en una façana municipal del barri de Russafa.

Ajuntaments socialistes se concentren per a donar suport al poble de Ceuta

Diversos ajuntaments socialistes, especialment de la Comunitat Valenciana, s'han concentrat este dimecres per a mostrar el seu suport a Ceuta i reclamar més col·laboració institucional i recursos per a la ciutat autònoma.