Una tragèdia en gran part evitable

La terrible DANA que hem tingut fa un poc més de dos setmanes, amb més de 200 morts, ens ha deixat, a molts, sense ganes d’escriure res, fora del drama que estan vivint milers de valencians de les zones afectades. Mai ens haguérem pensat que en el s. XXI, en un territori del món avançat, dins d’Espanya i d’Europa, com són els pobles afectats de la província de València, poguera haver-hi una catàstrofe com la que hem tingut, provocada per l’extraordinària tempestat i  per la irresponsable mà de l’ésser humà, construint en zones inundables i no construint obres de desaigües previsores i adequades.

La descomunal descàrrega d’aigua d’esta DANA ha sigut demostrativa del canvi climàtic, fomentat en gran manera per obra de l’ésser humà i els seus/nostres progressos econòmics. Unes desgràcies, en gran part, originades per l’ambició sense límits d’un capitalisme cego en guanyar diners, amb la construcció de vivendes en llocs a on pot arribar la fúria de l’aigua desbocada en una tempestat com l’ocorreguda dies passats

Sembla mentira que els avanços científics i tecnològics que tenim ara, i també des de fa molt de temps, no hagen servit per a previndre, evitar o pal·liar tanta desgràcia com la que ha esdevingut. Supose que ara es projectaran les mesures adequades d’obres de canalització i de contenció d’aigües, que eviten  inundacions tan colossals, encara que la gola i la cobdícia constructora intentaran, en moments que consideren propicis, obviar les mesures de prevenció i seguretat pertinents. La desviació del Túria, arran de la riuada de València de 1957, amb la creació i construcció del nou curs i els nous caixers del riu de València pot ser un bon exemple a tindre en compte.

Actualment, hi ha més de dos milions i mig de persones vivint en zones inundables a Espanya i més de cinc-centes mil en la Comunitat Valenciana. Caldrà fer plans territorials i urbanístics per a eliminar al màxim eixos perills, i que d’ací a 50 anys, pose per cas, ningú residisca en eixes contornades. Al mateix temps, cal contribuir, creant opinió i amb fets de les autoritats de tot el món, a les propostes i accions conduents a detindre el canvi climàtic que ja tenim ací.

En esta DANA, a pesar de la informació que es tenia de la seua ‘visita’ a este país, ja en els dies anteriors al 29 d’octubre, no es podia fer res o molt poc per a evitar les inundacions dins de les poblacions i els danys materials. I urgixen obres que els eviten, però unes accions preventives que com altres vegades i en altres llocs s’han dut a terme, sí que hagueren pogut evitar les morts, o moltes d’elles, causades, principalment, per la desinformació, la descoordinació i per alguna absència de qui no estava en el lloc que li tocava. La incompetència i la irresponsabilitat va presidir l’actuació d’algunes autoritats. Es va ajuntar el fem amb el tarquim. I qui no estava on tocava el dia de la catàstrofe, o estava en els llimbs (limbo), millor que no continuen on estan ara. El contrari és un despreci a les víctimes i una immoralitat.

ADDENDA. El Consell de la Generalitat Valenciana, fa pocs mesos, ha acordat reduir de 500 metres a 200 la distància de la mar per a poder construir hotels. Suposem que eixa decisió es rectificarà, i es tornarà a la disposició legal anterior.

El Govern Balear rectifica i no permetrà la construcció de vivendes en zones inundables, després de la nostra DANA. Que condisca l’exemple.

Últimes notícies

El festival FRESCA! tanca la sisena edició amb un 90% d’ocupació

El festival FRESCA!, impulsat per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats i l’IVC, ha tancat la sisena edició a Alacant amb un 90% d’ocupació i un augment del 12% d’espectadors respecte a 2024. Cinc dels nou muntatges de gran format han esgotat entrades a Casa Mediterráneo, mentre que FRESCA! Al Carrer ha oferit dos espectacles gratuïts en els Jardins de la Diputació.

Quatre de cada deu conductors valencians no revisen la vista abans de conduir

El 42,3 % dels conductors de la Comunitat Valenciana no es fa revisions visuals periòdiques, malgrat que la vista és clau per a la seguretat viària. El COOCV recorda també la importància d’usar ulleres de sol adequades, sobretot amb lents polaritzades.

La Nau revisa la paradoxa del bikini i el turisme franquista 80 anys després

El Centre Cultural La Nau acull fins al 6 de setembre una mostra que analitza la paradoxa del bikini en ple franquisme i el paper de Benidorm com a símbol del turisme de masses.

Quinze anys de presó a un home per agredir sexualment dos xiquets d’11 i 14 anys

L’Audiència de València ha condemnat un home a quinze anys de presó per agressions sexuals a dos menors d’11 i 14 anys, i li ha imposat ordres d’allunyament, indemnitzacions i inhabilitació per a treballar amb xiquets.

Els agricultors de la Vall d’Uixó i Àvila comencen a tramitar sinistres per l’onada d’incendis

Agroseguro ha començat a rebre parts de sinistre per danys en explotacions agrícoles i ramaderes afectades pels grans incendis a la província d'Àvila, la Vall d'Uixó i La Mierla (Guadalajara). L'entitat recorda que no hi ha urgència per comunicar els danys i garantix la cobertura de produccions i ramat assegurat.

Sis detinguts per robar més de 33.000 euros en salons de joc de la Vega Baixa

Quatre hòmens i dues dones han sigut detinguts per sostraure més de 33.000 euros en dos salons de joc de Callosa de Segura i Rojales, després d’una investigació de la Guàrdia Civil.

La directora adjunta d’Arts Escèniques de l’IVC renuncia a opositar a una plaça fixa

La directora adjunta d’Arts Escèniques de l’IVC, María José Hernández Mora, ha renunciat a continuar en un procés selectiu al mateix organisme després de les crítiques del PSPV-PSOE, que li havia demanat triar entre opositar o deixar el càrrec. La responsable defensa que la seua candidatura era legal però no vol més polèmica al voltant del seu treball i del de la institució.

Nou auditori, aparcament i vivendes al gran solar d’El Almendro de Xixona

L’Ajuntament de Xixona ha rebut gratuïtament de la Sareb més de 19.000 metres quadrats del solar d’El Almendro i d’una finca annexa, on preveu un auditori, vivendes, aparcament i millores de mobilitat a l’accés sud del municipi.
FILMOTECA D'ESTIU