11.4 C
València
Dissabte, 27 desembre, 2025

Una tragèdia en gran part evitable

La terrible DANA que hem tingut fa un poc més de dos setmanes, amb més de 200 morts, ens ha deixat, a molts, sense ganes d’escriure res, fora del drama que estan vivint milers de valencians de les zones afectades. Mai ens haguérem pensat que en el s. XXI, en un territori del món avançat, dins d’Espanya i d’Europa, com són els pobles afectats de la província de València, poguera haver-hi una catàstrofe com la que hem tingut, provocada per l’extraordinària tempestat i  per la irresponsable mà de l’ésser humà, construint en zones inundables i no construint obres de desaigües previsores i adequades.

La descomunal descàrrega d’aigua d’esta DANA ha sigut demostrativa del canvi climàtic, fomentat en gran manera per obra de l’ésser humà i els seus/nostres progressos econòmics. Unes desgràcies, en gran part, originades per l’ambició sense límits d’un capitalisme cego en guanyar diners, amb la construcció de vivendes en llocs a on pot arribar la fúria de l’aigua desbocada en una tempestat com l’ocorreguda dies passats

Sembla mentira que els avanços científics i tecnològics que tenim ara, i també des de fa molt de temps, no hagen servit per a previndre, evitar o pal·liar tanta desgràcia com la que ha esdevingut. Supose que ara es projectaran les mesures adequades d’obres de canalització i de contenció d’aigües, que eviten  inundacions tan colossals, encara que la gola i la cobdícia constructora intentaran, en moments que consideren propicis, obviar les mesures de prevenció i seguretat pertinents. La desviació del Túria, arran de la riuada de València de 1957, amb la creació i construcció del nou curs i els nous caixers del riu de València pot ser un bon exemple a tindre en compte.

Actualment, hi ha més de dos milions i mig de persones vivint en zones inundables a Espanya i més de cinc-centes mil en la Comunitat Valenciana. Caldrà fer plans territorials i urbanístics per a eliminar al màxim eixos perills, i que d’ací a 50 anys, pose per cas, ningú residisca en eixes contornades. Al mateix temps, cal contribuir, creant opinió i amb fets de les autoritats de tot el món, a les propostes i accions conduents a detindre el canvi climàtic que ja tenim ací.

En esta DANA, a pesar de la informació que es tenia de la seua ‘visita’ a este país, ja en els dies anteriors al 29 d’octubre, no es podia fer res o molt poc per a evitar les inundacions dins de les poblacions i els danys materials. I urgixen obres que els eviten, però unes accions preventives que com altres vegades i en altres llocs s’han dut a terme, sí que hagueren pogut evitar les morts, o moltes d’elles, causades, principalment, per la desinformació, la descoordinació i per alguna absència de qui no estava en el lloc que li tocava. La incompetència i la irresponsabilitat va presidir l’actuació d’algunes autoritats. Es va ajuntar el fem amb el tarquim. I qui no estava on tocava el dia de la catàstrofe, o estava en els llimbs (limbo), millor que no continuen on estan ara. El contrari és un despreci a les víctimes i una immoralitat.

ADDENDA. El Consell de la Generalitat Valenciana, fa pocs mesos, ha acordat reduir de 500 metres a 200 la distància de la mar per a poder construir hotels. Suposem que eixa decisió es rectificarà, i es tornarà a la disposició legal anterior.

El Govern Balear rectifica i no permetrà la construcció de vivendes en zones inundables, després de la nostra DANA. Que condisca l’exemple.

Últimes notícies

Rescatat un escalador en desprendre’s una cornisa en el Racó de Bonança d’Orihuela

Un escalador ha sigut rescatat amb ferides en el turmell en el Racó de Bonança després de desprendre's una cornisa. Els bombers han descendit per terreny escarpat i ho han entregat a una ambulància SVB per al seu trasllat a l'hospital.

Aemet eleva a taronja l’avís per pluges del diumenge a la província de València

Aemet ha elevat a taronja l'avís per pluges en tota la província de València per a este diumenge. L'episodi estarà actiu de 7 a 24 hores i deixarà acumulats molt intensos.

Les pluges del dissabte deixen fins a 76,8 l/m² en l’Albufera i 68 a Benicarló

La jornada ha deixat acumulats destacats en la Comunitat Valenciana, amb el major registre en l'Albufera. Aemet eleva a taronja l'avís a l'interior de València este diumenge.

El futbol es bolca amb Fernando Martín després del naufragi a Indonèsia

RFEF, LaLiga i nombrosos clubs han expressat el seu pesar per l'entrenador del València femení B i tres dels seus fills després d'un naufragi a Indonèsia. El rescat continua en marxa.

Desapareixen en un naufragi a Indonèsia un exfutbolista valencià i tres dels seus fills

Els quatre desapareguts després de l'enfonsament prop de l'illa de Padar són Fernando Martín Carreras, de 44 anys, i tres dels seus fills. La mare i una altra filla van ser rescatades i continua un operatiu de busca de 3 a 4 dies.

Luís Castro arriba al Llevant amb convicció i sense exigir fitxatges

El nou tècnic del Llevant firma fins a 2027 i fixa la permanència com a objectiu. Confia en la plantilla, no imposa reforços i incorpora a Vicente Iborra al seu cos tècnic.

Indonèsia reprendrà el diumenge la busca d’un espanyol i tres dels seus fills després d’un naufragi

Els equips de rescat reprendran el diumenge la busca d'un espanyol i tres dels seus fills desapareguts després del naufragi d'una embarcació prop de l'illa de Padar, a l'est de Bali. Les operacions s'han vist limitades per ones, corrents i pluges.

Quatre membres d’una família valenciana, desapareguts després d’un naufragi a Indonèsia

Quatre espanyols de València seguixen desapareguts després de l'enfonsament d'una embarcació turística prop de l'illa de Padar. Exteriors fa costat a les famílies i el rescat continua.