16 C
València
Dimecres, 4 febrer, 2026

Un informe municipal va alertar de possibles conflictes d’interés en vivendes públiques de la Platja de Sant Joan

Un informe intern del Servici de Gestió Patrimonial va posar en alerta a l’Ajuntament d’Alacant sobre possibles conflictes d’interés en l’adjudicació de vivendes de protecció pública a la Platja de Sant Joan. L’advertiment va partir de l’anàlisi del llistat d’adjudicataris remés per la cooperativa promotora de La Condomina ‘Els Naus’, un conjunt amb piscina, gimnàs i pistes de pàdel-tenis, quan l’expedient era pròxim a tancar-se.

Així es posa de manifest en la denúncia presentada davant la Fiscalia Provincial perquè investigue si el procediment d’adjudicació ha pogut ser constitutiu d’infracció penal i, si és el cas, es depuren responsabilitats. L’escrit, de nou pàgines, detalla que la revisió del llistat va permetre detectar que entre els compradors figuraven persones amb parentiu o altres vincles amb empleats o càrrecs municipals que podien haver participat en fases rellevants de l’expedient.

El Servici va constatar que els adjudicataris vinculats complien els requisits legals exigits, però eixa concurrència de relacions personals ‘va alçar senyals d’alerta per possible conflicte d’interés i eventuals incompliments del deure d’abstenció d’estos empleats o autoritats en el procediment administratiu’. En essència, l’advertiment apunta al fet que un empleat o autoritat amb interés personal en un assumpte ha d’apartar-se per a evitar que la seua posició influïsca, directament o indirectament, en decisions que els afecten a ells o als seus afins.

Deure d’abstenció i capacitat econòmica

L’informe també va advertir del possible incompliment de les condicions d’accés per la mera condició, nivell i categoria laboral d’alguns adquirents, que ‘farien previsiblement impossible complir amb els requisits de capacitat econòmica exigibles per a una vivenda social’. En les VPP, eixos requisits busquen orientar l’adjudicació als qui s’ajusten a determinats llindars, de manera que una posició professional amb retribucions elevades podria desbordar-los i generar incompatibilitat amb la finalitat social del règim protegit.

A més, el document va arreplegar que, almenys, un arquitecte municipal adjudicatari ‘va participar activament’ en l’assessorament i seguiment del contracte amb la cooperativa ‘sense que conste que haguera posat de manifest el seu interés personal ni s’haguera abstingut, incomplint presumptament’ la normativa aplicable, en referència a la Llei 40/2015. Segons el parer del Servici, d’estos fets podien derivar-se responsabilitats per a les persones implicades i, en termes institucionals, ‘afectar la imatge’ de l’Ajuntament.

Tres casos assenyalats i dubtes pendents

A la vista d’estes conclusions, l’alcalde, Luis Barcala, va demanar el 29 de gener un expedient d’esbrinament de fets. Eixe treball intern va concloure que hi havia tres casos concrets de persones directament relacionades amb l’Ajuntament com a adjudicatàries: la llavors regidora d’Urbanisme, Rocío Gómez, que va dimitir; la directora general María Pérez-Hickman, també dimitida per ser beneficiaris els seus dos fills i un nebot; i l’arquitecte municipal Francisco Nieto.

Encara que l’expedient d’esbrinament establix que cap dels tres va intervindre en els actes nuclears del procediment —ni en la mesa de contractació, ni en resolucions d’adjudicació, ni en llicències—, l’Ajuntament creu que persistixen ‘incògnites i aspectes fàctics no esclarits’ després de la investigació interna. En la denúncia s’afig: ‘Preocupa la possibilitat que pogueren haver-se donat intervencions materials o influències funcionals no documentades oficialment’ que ‘pogueren haver afavorit directament o indirectament l’adjudicació de les vivendes al seu favor o dels seus afins’, sense descartar l’eventual aprofitament de ‘la posició o informació privilegiada dels empleats municipals vinculats’.

Per això, l’Ajuntament denuncia els fets davant la Fiscalia ‘sense assenyalar a priori responsables concrets’, amb la finalitat que s’avalue la seua possible rellevància penal i, si és el cas, es practiquen les diligències oportunes que permeten aclarir l’abast de l’ocorregut i si és procedent depurar responsabilitats.

Últimes notícies

El nou model oncològic prioritza un tracte humà i integral i reforça l’autonomia del pacient

L'Associació Contra el Càncer València ha presentat un model centrat en la persona que impulsa decisions informades, espais humanitzats i la cura dels professionals. La iniciativa es recolza en acompanyament a centres, una Xarxa de Pacients amb Veu i servicis gratuïts ampliats.

La Fe realitza deu trasplantaments en 24 hores amb tres òrgans cardíacs

La Fe ha encadenat deu trasplantaments de diferents òrgans en un dia, amb tres cardíacs. L'operativa va mobilitzar a més de cent professionals i va minimitzar la isquèmia freda.

Confiscats 242 quilos de cocaïna i 51 detinguts en una macrooperació a València, Castelló, Madrid i Conca

La Policia Nacional ha detingut a 51 persones i ha intervingut prop de 242 quilos de cocaïna en 39 registres. La xarxa operava per nivells, amb caletas i magatzems en diversos municipis.

El València Basket guarda silencie sobre el seu viatge a Israel per seguretat

El València Basket emprén este dimecres el seu viatge per a jugar el dijous davant el Hapoel Tel Aviv sense difondre detalls per motius de seguretat. L'expedició operarà amb protocols reforçats d'Eurolliga.

Avís groc en gran part de la Comunitat este dijous per ratxes de 80 km/h

Aemet ha establit per a este dijous l'avís groc a València, l'interior d'Alacant i àrees de l'interior sud de Castelló per vent de l'oest i sud-oest amb ratxes de fins a 80 km/h. En la costa d'Alacant també hi haurà avís per fenòmens costaners i mar alterada.

Gener excepcional a Alacant: 20 dies de pluja, quasi la mitat d’un any

Alacant ha tancat un gener excepcional per nombre de dies de pluja: 20 de 31. Encara que els acumulats han sigut baixos, la distribució sostinguda ha sigut positiva.

El temps advers, Adamuz i el canvi del Benidorm Fest refreden l’ocupació hotelera al gener

L'ocupació mitjana de gener cau 3,3 punts per la mala meteorologia, els efectes de l'accident de Adamuz i el trasllat del Benidorm Fest a febrer. Benidorm, la Costa Blanca, València i Castelló mostren ajustos desiguals, amb la capital valenciana a l'alça.

La Universitat de València destinarà 40 milions a ampliar la Facultat de Ciències Biològiques

La UV invertirà 40 milions en un nou edifici de 17.000 m² i sis plantes a Burjassot per a reordenar Biològiques i respondre a l'alta demanda. La inauguració està prevista per a 2029.