La Generalitat defén que lidera amb serietat el Pla Endavant i reclama corresponsabilitat al Govern

La Generalitat ha defés que la reconstrucció després de la dana avança perquè ha assumit la seua responsabilitat i ha liderat amb serietat el Pla Endavant, i ha reclamat corresponsabilitat al Govern per a compassar ritmes i consolidar els resultats. El vicepresident segon i conseller de Recuperació Econòmica i Social, Vicente Martínez Mus, ha demanat reactivar de manera urgent la comissió mixta Generalitat-Govern.

Segons ha detallat, a gener de 2026 un total de 176 de les 343 actuacions previstes estan en marxa o completades i el ritme d’execució s’ha duplicat. La Generalitat participa en 498 iniciatives del pla i 249 tenen el seu inici programat abans del 31 de març, per la qual cosa, sosté, més del 70% estaran iniciades o executades en eixa data. Per al Consell, este volum d’activitat demostra que la Generalitat està complint, amb les persones en el centre i amb l’objectiu de no deixar a ningú arrere.

Avanços socials i econòmics

En l’àmbit social, s’han reforçat els servicis en 14 localitats afectades amb 58 noves contractacions, s’han resolt 7.576 expedients de renda valenciana d’inclusió i s’ha garantit el reallotjament de 343 persones. Estes mesures han permés atendre necessitats urgents i estabilitzar a les llars més danyades mentres avancen les obres.

En paral·lel, en l’eix econòmic s’han concedit més de 102 milions d’euros en ajudes directes, s’han reconstruït 194 quilòmetres de camins rurals i s’ha actuat sobre 150.000 hectàrees de sòl agrícola. A més, 793 persones ja han sigut formades per a labors vinculades a la reconstrucció. La injecció d’ajudes i la reobertura d’accessos i terrenys han facilitat la reactivació de l’activitat productiva i el retorn progressiu a la normalitat en els sectors afectats.

La reconstrucció ha incorporat criteris de prevenció i resiliència amb la restauració de 123 estacions depuradores, 63 actuacions en la xarxa de metro i tramvia i la reinversió de 75 milions d’euros en ponts i passos danyats. Estes intervencions han reduït vulnerabilitats i han restablit connexions clau per a la mobilitat quotidiana.

En el pla ambiental, s’han retirat 73.000 metres cúbics de residus en parcs naturals, a més del milió de tones tractat a nivell global, i s’han restaurat 26 àrees recreatives i 20 depòsits d’aigua per a la prevenció d’incendis. Amb això, s’han sanejat espais naturals i s’ha reforçat la capacitat de resposta davant episodis extrems.

Coordinació pendent amb el Govern

Martínez Mus ha subratllat que el Pla Endavant va nàixer com un esforç compartit i ha reclamat que el Govern d’Espanya assumisca les seues tasques per a compassar el seu ritme al qual ja està demostrant el Consell. Ha insistit en la necessitat de crear i posar en marxa la comissió mixta Generalitat-Govern, l’aprovació del qual per Reial decret està en tràmit però seguix pendent de constitució formal. Este òrgan, ha defés, és clau per a coordinar actuacions, prioritzar obres i assegurar el seguiment conjunt dels terminis.

Al seu juí, és el principal repte pendent. La Generalitat continuarà treballant per a reconstruir millor, però demanem el compromís de la coordinació al Govern central, especialment en les obres estructurals necessàries perquè la gent puga dormir tranquil·la. En este context, el conseller ha demanat concentrar esforços en l’execució i evitar retards administratius que frenen el calendari del pla.

Sobre les declaracions de la ministra Diana Morant, que va demanar més diligència en la reconstrucció per part de la Generalitat, Martínez Mus ha afirmat que eixa crítica només pot ser fruit del desconeixement, perquè les dades del Consell donen compte que la reconstrucció està molt avançada i gran part del treball que competix a la Generalitat està completat. Ha evitat la confrontació en recalcar que una altra valoració portaria a la polarització que no vull buscar en un moment en què és necessària la coordinació amb el Govern d’Espanya per a millorar el pla.

Com a exemple d’actuacions que considera pendents per part de l’Estat, ha assenyalat que la línia de Rodalia C3 fins a Utiel no té ni via posada i és una via senzilla. I ha afegit: nosaltres hem fet molts més quilòmetres de via doble electrificada de metre en molt menys temps. Amb esta comparació, el Consell ha volgut il·lustrar que els avanços autonòmics conviuen amb actuacions estatals encara per arrancar, d’ací la seua anomenada a la corresponsabilitat.

Últimes notícies

Un golàs de Sucic trenca la remuntada de l’Elx en un Martínez Valero d’aniversari

La Real Sociedad ha sumat la primera victòria fora de casa amb un gol de Luka Sucic en el minut 89, que ha fet inútil la gran remuntada de l’Elx, en una nit marcada també pel 50 aniversari del Martínez Valero.

Mig centenari del Martínez Valero: homenatges, records i focs artificials a Elx

L’Elche CF ha celebrat abans del partit contra la Real Sociedad els 50 anys de la inauguració del Martínez Valero, amb reconeixements a jugadors històrics, al primer ‘speaker’ i un castell de focs artificials.

El Villarreal busca trencar la seua ansietat en el debut de Champions a Dortmund

Iñigo Pérez i Santi Comesaña reivindiquen un Villarreal més fort mentalment per a iniciar la Champions a Dortmund, després d’un mal any europeu i un inici negatiu en LaLiga.

Comesaña confia a Dortmund per curar els errors del passat

Santi Comesaña assegura que el Villarreal ha aprés dels errors de la passada Champions i confia a guanyar en el camp del Borussia Dortmund per trencar l’ansietat que arrossega també en LaLiga.

Iñigo Pérez demana al Villarreal que oblide les últimes derrotes abans de visitar el Borussia Dortmund

Iñigo Pérez ha reclamat als seus jugadors que es centren en el debut en la Champions davant el Borussia Dortmund i s’obliden de la mala temporada europea passada i de la derrota contra el Deportivo de La Coruña. Foyth i Romero són baixa per lesió per al partit a Alemanya.

Les temperatures freguen els 40 graus a València en la vigília de l’avís taronja

Les màximes han arribat hui als 39,3 graus a Xàtiva i Pego, en la vigília de l’avís taronja d’Aemet per temperatures de fins a 40 graus en el litoral i l’interior sud de la província de València.

Compromís demana que Sagunt compre la casa natalícia de Joaquín Rodrigo com a espai cultural

Compromís ha proposat a l’Ajuntament de Sagunt adquirir la casa natalícia del compositor Joaquín Rodrigo, actualment en venda, per a incorporar-la al patrimoni municipal i destinar-la a ús cultural i turístic.

Segorbe dona el tret d’eixida a la seua setmana taurina amb una Entrada de 51 segons

Segorbe ha obert la setmana taurina de 2026 amb la primera Entrada de Toros i Cavalls, una carrera ràpida de 51 segons sense incidents, amb deu cavallistes guiants sis bous i un manso fins a la plaça de la Cueva Santa.