La protesta mensual per la DANA ix de València i arribarà a Alacant el 26 de setembre

Ejemplo de shortcode con estilo
La mobilització mensual per la gestió de la DANA de 2024 i contra l’expresident Carlos Mazón se celebrarà el 26 de setembre a Alacant, la primera vegada fora de la província de València. Les entitats reclamen que l’exdirigent deixe l’escó i declare davant la jutgessa de Catarroja.

La mobilització mensual que denuncia la gestió de la DANA de 2024 i exigix responsabilitats a l’expresident de la Generalitat Carlos Mazón ha decidit eixir per primera vegada de la província de València i ha convocat una concentració a la ciutat d’Alacant el pròxim 26 de setembre, per a mantindre viva la pressió ciutadana quasi dos anys després de la tragèdia.

Sota el lema ‘Mazón a prisión’, els moviments socials i sindicals que impulsen estes protestes mensuals han convocat la cita per a l’últim dissabte de setembre, a les 18.30 hores, davant la Casa de les Bruixes, seu del Govern valencià a Alacant. En l’acte intervindran associacions de víctimes de la DANA, que relataran l’impacte de les inundacions i les seues demandes pendents.

Mesos de mobilitzacions després d’una tragèdia

En setembre es complixen 23 mesos de les inundacions provocades per la DANA del 29 d’octubre de 2024, que van arrasar bona part de la província de València i van deixar 232 persones mortes. Aquell episodi va marcar un punt d’inflexió social, pel balanç humà i material i per la polèmica al voltant de la resposta institucional.

Només onze dies després de la catàstrofe, València va acollir la primera manifestació de rebuig a la que els convocants van qualificar de ‘nefasta gestió’ de la DANA per part del Govern valencià i de l’aleshores president de la Generalitat, Carlos Mazón. Aquella marxa, sota el lema ‘Mazón dimisión’, va obrir una dinàmica de protesta que s’ha repetit mes a mes.

Des d’eixe moment, la ciutadania ha tornat als carrers al voltant del dia 29 de cada mes. Les convocatòries s’han convertit en una cita fixa per a col·lectius socials, sindicals i veïnals, que han anat ampliant la participació i l’abast territorial de les protestes.

Canvi de consigna després de la dimissió de Mazón

Després de la dimissió de Mazón com a president el passat 3 de novembre, el missatge central de les mobilitzacions va canviar. Més de 200 entitats socials i sindicals de la Comunitat Valenciana van acordar passar del lema ‘Mazón dimisión’ a ‘Mazón a prisión’, amb l’objectiu de reclamar un pas més en les responsabilitats polítiques i penals.

Amb este nou lema, els col·lectius exigixen que l’expresident renuncie al seu escó a Les Corts, deixe de ser aforat i comparega davant la jutgessa de Catarroja que instruïx la causa penal sobre la gestió de la DANA. Segons els convocants, només així es podrà depurar fins al final la possible responsabilitat dels responsables públics.

A més de les concentracions a la ciutat de València, en estos mesos també s’han organitzat marxes en municipis assenyalats com a ‘zona zero’ de la DANA, com Catarroja o Paiporta. Estes localitats van patir greus danys per les inundacions i han simbolitzat la magnitud del desastre per a milers de veïns.

Un altre punt habitual de concentració ha sigut el conegut com a Pont de la Solidaritat, la passarel·la per a vianants que connecta la capital valenciana amb municipis de l’Horta Sud. Milers de valencians van creuar este pont després de la DANA per a portar ajuda, i des de llavors s’ha convertit en un espai carregat de significat per a les mobilitzacions.

Mazón és actualment diputat autonòmic per la província d’Alacant. Des de la seua dimissió com a president manté en la capital alacantina una Oficina de suport a l’expresident, amb dos assessors, d’acord amb el que establix la Llei de l’Estatut dels expresidents de la Generalitat. Esta oficina també s’ha convertit en un element present en el discurs dels col·lectius convocants, que vinculen la seua existència amb les exigències de responsabilitats pendents.

Últimes notícies

Peter Gabriel posa un quadre de Genovés en la portada del seu nou senzill

El músic britànic ha triat ‘Bloques’, de Juan Genovés, per a il·lustrar ‘Who are we talking to?’, el seu nou senzill.

Rescaten un gos encallat al Ponoig després de seguir unes cabres

Els bombers han rescatat un gos al Ponoig, a Polop de la Marina, després que seguira unes cabres en un tram ascendent. L’animal ha tornat sa i estalvi amb el seu propietari.

Sindicats docents es tanquen a Educació per a reprendre les negociacions

STEPV, CCOO i UGT s’han tancat en la Conselleria d’Educació per a reclamar una data i el calendari de negociació dels temes pendents de la vaga indefinida.

El PSPV critica que Justicia asuma la major part de Serveis Socials

El PSPV-PSOE ha rebutjat que Juanfran Pérez Llorca integre la major part de les competències de Serveis Socials en la Conselleria de Justícia.

Gastrónoma reuneix més de 200 ponents i 252 expositors a València

La fira ha obert a Feria Valencia amb més de 200 ponents i 252 expositors. Les jornades tracten la cuina, el producte, la sostenibilitat i l’hospitalitat.

Feijóo farà el míting central del PP a València el 21 de novembre

Alberto Núñez Feijóo farà un míting de campanya a la plaça de bous de València el dissabte 21 de novembre, a les 12 hores.

Villarreal C i Levante B s’escapen en la Tercera Federació

El Villarreal C conserva el lideratge del grup sisé, amb quatre punts d’avantatge sobre l’Atlético Levante després de la huitena jornada.

L’Elx encadena tres jornades sense encaixar gols en Primera

L’Elx ha encadenat tres partits de Primera sense rebre gols, una ratxa que no aconseguia des de les primeres jornades de la temporada 2020-21.