Compromís ha proposat que l’Ajuntament de Sagunt compre la casa natalícia del compositor Joaquín Rodrigo, actualment en venda, perquè passe a formar part del patrimoni municipal i es convertisca en un espai cultural obert a tota la ciutadania.
La portaveu de Compromís en el consistori, María Josep Picó, ha explicat que fan esta iniciativa ara perquè l’immoble s’ha posat a la venda. La propietària és la Sociedad de Cazadores de Sagunto, que ha fixat un preu d’1,2 milions d’euros.
Segons ha detallat Picó, la proposta s’ha traslladat ja al govern local que encapçala l’alcalde Darío Moreno, del PSPV. L’objectiu és que l’Ajuntament adquirisca la finca i la destine a usos culturals i socials, aprofitant el seu valor històric i simbòlic.
Un espai cultural públic en ple centre
La portaveu ha resumit la iniciativa així: han plantejat a l’equip de govern que compre la casa on va nàixer Joaquín Rodrigo, situada al centre de Sagunt, per a convertir-la en un espai cultural públic per a tota la ciutadania.
Picó ha afegit que amb esta operació també busquen retre homenatge al compositor. Ha afirmat que volen ‘reivindicar i fer un homenatge a Joaquín Rodrigo perquè és el saguntí més universal i, a més, la casa està en un lloc molt emblemàtic’.
La regidora ha remarcat que la iniciativa s’emmarca en una línia de política municipal que, segons ha dit, pretén recuperar espais per a ús ciutadà i cultural. ‘Considerem que forma part d’eixa política de recuperar espais públics per a la ciutadania i també els usos culturals del nostre patrimoni’, ha indicat.
Tramitació municipal i suport d’entitats culturals
Després de presentar la proposta al govern municipal, Compromís té previst portar-la esta mateixa setmana a la comissió informativa de Disseny Urbà perquè quede registrada i es puga debatre. L’objectiu del grup municipal és que el tema entre en l’agenda política de forma formal i es valore la compra.
Picó ha avançat que insistiran en esta reivindicació en els pròxims mesos. A més, ha remarcat que no ho faran a soles, sinó ‘juntament amb associacions culturals de la ciutat, que estan remant en la mateixa línia de recuperar eixe edifici perquè és emblemàtic i perquè Joaquín Rodrigo es mereix un espai cultural’.
Segons ha assenyalat, entenen també la casa com un futur reclam turístic per a Sagunt. Així, aspiren a configurar l’immoble com un nou punt d’atracció vinculat a la figura del compositor i a la història musical de la localitat.
Joaquín Rodrigo, saguntí universal
Joaquín Rodrigo Vidre, compositor i marqués de los Jardines de Aranjuez, va nàixer a Sagunt el 22 de novembre de 1901. Eixe dia se celebra Santa Cecilia, patrona dels músics, un fet que sempre ha envoltat de simbolisme la seua biografia.
Després de la Guerra Civil espanyola, Rodrigo va donar a conéixer una de les seues obres més conegudes, concebuda i escrita a París: el ‘Concierto de Aranjuez’ per a guitarra i orquestra. L’obra es va estrenar a Madrid el 9 de novembre de 1940, poc després de la pèrdua de la que havia de ser la seua primera filla.
L’estrena va tindre un èxit immediat i el ‘Concierto de Aranjuez’ va catapultar la fama de Joaquín Rodrigo, també a nivell internacional. Segons la Sociedad General de Autores (SGAE), esta composició encapçala la llista de les vint obres espanyoles que més drets d’autor han generat al llarg del segle XX.







