Sagunt a Escena 2025 arranca amb ‘El Narciso en su opinión’ i grans espectacles al carrer

El festival Sagunt a Escena, que arriba enguany a la 43 edició, obrirà l’1 d’agost al Teatre Romà de Sagunt amb ‘El Narciso en su opinión’, una gran producció de l’Institut Valencià de Cultura (IVC), i oferirà fins al 23 d’agost un total de 19 espectacles, amb dos grans muntatges de carrer de Sol Picó i La Fam Teatre en diversos espais de la localitat.

El certamen està organitzat per la Conselleria d’Educació, Cultura i Universitats a través de l’IVC, en col·laboració amb l’Ajuntament de Sagunt i la Diputació de València, i ha presentat este dimarts una programació que combina teatre clàssic i contemporani, dansa, música i propostes familiars en el Teatre Romà i en huit espais públics del municipi.

Programació al Teatre Romà

Sagunt a Escena comptarà enguany amb 19 espectacles, dels quals 14 corresponen a companyies de la Comunitat Valenciana, segons ha informat la Generalitat en un comunicat. L’administració ha destacat que ha continuat treballant en la millora del Teatre Romà amb l’objectiu d’ampliar la seua capacitat en unes 200 localitats per a la pròxima edició, cosa que permetrà acollir més públic en futures convocatòries.

La programació del Teatre Romà s’iniciarà amb la producció de l’IVC ‘El Narciso en su opinión’, un text de Guillem de Castro amb versió de Chema Cardeña i direcció de Rebeca Valls. Esta obra es representarà l’1 i el 2 d’agost i compta amb un ampli elenc d’artistes valencians, fet que reforça el protagonisme del talent de la Comunitat en l’obertura del festival.

El 6 d’agost, la companyia valenciana Marina Toniovic presentarà la seua òpera prima ‘Original Greek’, escrita per Juli Disla i Eva Mir. Dos dies després, el 8 d’agost, arribarà ‘La ópera de los tres centavos’, la coneguda obra de Bertolt Brecht amb música de Kurt Weill, protagonitzada en esta ocasió per Coque Malla, que donarà vida a un dels grans clàssics del teatre musical del segle XX.

El 11 d’agost pujarà a l’escenari del Teatre Romà la versió lliure de ‘Hamlet’ del Teatro La Plaza, que comptarà amb actors amb síndrome de Down. Dos dies després, el 13 d’agost, serà el torn de ‘La Dama Boba’, el text de Lope de Vega en versió de Xus de la Cruz i direcció de Josep María Mestres, que acostarà al públic una de les comèdies més conegudes del Segle d’Or.

El 15 d’agost, la cantant i compositora Sandra Monfort omplirà el teatre de música en valencià i dansa amb el seu espectacle ‘Terra de guapes’, que combina sonoritats actuals amb arrels tradicionals i reforça la presència de la llengua pròpia en l’escenari principal del festival.

Lydia Bosch serà la protagonista el 20 d’agost de ‘Fedra, en los infiernos’, una peça amb autoría i direcció de José María del Castillo que mostrarà fins a quin punt les passions i el desig poden guiar i condicionar el gènere humà. La programació al Teatre Romà es tancarà el 23 d’agost amb una actuació reservada per a Estrella Morente, que posarà el punt final sobre l’escenari monumental.

Tres d’estes funcions, ‘El Narciso en su opinión’ del dia 2, ‘La Dama Boba’ i ‘Fedra, en los infiernos’, comptaran amb subtítols perquè les persones amb dificultats auditives puguen seguir millor l’argument. A més, el públic amb problemes d’audició podrà accedir a un sistema específic que els permetrà continuar la funció amb més comoditat, fet que reforça el compromís del festival amb l’accessibilitat.

Programació d’Off Sagunto

La programació del festival fora del Teatre Romà, coneguda com Off Sagunto, està formada per 11 espectacles de creació valenciana i d’accés lliure. Estes propostes es desenvoluparan en diferents espais urbans, amb l’objectiu d’acostar la cultura al veïnat i als visitants sense necessitat d’entrada.

L’1 d’agost, Off Sagunto s’iniciarà a la Glorieta amb ‘I si fem un clàssic?’, de Visitants, una comèdia que utilitza poemes de Tirso de Molina, Lope de Vega i Calderón de la Barca per a jugar amb els referents clàssics i acostar-los al públic actual.

El 2 d’agost serà el torn d’‘Anudar’, de Marea Danza, que arribarà a l’Albereda. Esta proposta de dansa mira a la tradició i al folklore per a parlar sobre vincles i cures, i posa el focus en les relacions humanes i la comunitat.

La creadora saguntina Ángela Verdugo oferirà ‘Bailarina a la carta’ el 6 d’agost a la plaça de Mossén Vicent Gil Tamarit, amb una proposta molt vinculada a l’entorn i al diàleg amb el públic.

El 8 d’agost, el Pantalà acollirà ‘Públic’, una peça de dansa que convertirà este espai en un escenari obert. El 20 d’agost, la Casa de la Cultura del Port rebrà ‘Princeses, cavallers i dracs’, de Centre Teatral Escalante i Bramant Teatre, una proposta pensada per al públic familiar que recupera l’imaginari dels contes clàssics.

L’endemà, el 21 d’agost, l’obra ‘Koosha’, de Cía. El Cruce, portarà clown, circ absurd i poètic al pati de la Casa dels Berenguer. El 22 d’agost, La Trócola Circ presentarà ‘Juga’ a la Glorieta, amb una proposta que combina joc, equilibri i tècniques de circ contemporani per a totes les edats.

La clausura del festival anirà a càrrec de Sol Picó el 23 d’agost a la plaça Antiga Moreria, amb un espectacle de gran format titulat ‘Carrer 024’. En esta peça, sis ballarins utilitzen una gran escenografia mòbil per a acostar-se al tema de la soledat en la societat actual i reflexionar, a través del moviment, sobre com es relacionen les persones en contextos urbans.

A més, el espectacular drac de ‘Quimera’, de La Fam Teatre, recorrerà l’Albereda el 19 d’agost amb els seus sis metres d’alt i dotze de llarg. Esta intervenció de gran format s’acostarà a llegendes i mites per a parlar de la supressió del factor humà per part de les màquines, i convertirà el carrer en un espai escènic obert a totes les edats.

En conjunt, la programació de Sagunt a Escena combina grans títols clàssics, noves creacions valencianes i espectacles de participació ciutadana, amb una aposta clara per l’accessibilitat, la diversitat d’espais i la presència del talent local.

Últimes notícies

Foios estrena un gran mural en homenatge a Ferran Torres al poliesportiu municipal

Foios ha estrenat un mural gegant al poliesportiu municipal dedicat a Ferran Torres, autor del gol que va donar a Espanya el seu segon Mundial. L’Ajuntament també ha iniciat els tràmits per nomenar-lo Fill Predilecte.

El PSPV acusa el Consell de encarir de nou la vivenda protegida i fer-la inassolible

El PSPV-PSOE ha acusat el Consell del PP d’haver encarit de nou el mòdul de vivenda protegida a la Comunitat Valenciana fins als 2.568 euros per metre quadrat, fet que, segons el partit, la fa cada vegada més inassolible per a famílies, jóvens i classes mitjanes. Els socialistes critiquen també l’oportunitat de la publicació en ple període vacacional i reclamen al president Juanfran Pérez Llorca que revertisca l’augment i revise la seua política d’habitatge.

Així funcionarà la nova política d’entrades del Levante al Ciutat de València

El Levante ha estrenat una política d’entrades amb preus dinàmics i avantatges per als aficionats amb Carnet Simpatizante, així com descomptes per als abonats. El club també incentiva que els socis alliberen el seient quan no puguen acudir.

Polònia serà el país convidat al València Design Fest 2026 amb una gran mostra artesanal

València Design Fest tornarà del 10 de setembre al 15 d’octubre de 2026 amb Polònia com a país convidat i una extensa programació centrada en l’artesania contemporània, el disseny i l’intercanvi professional.

Els zoològics ibèrics detecten canvis en el comportament animal durant l’eclipsi solar

Diversos parcs zoològics d’Espanya i Portugal han registrat canvis en la conducta d’elefants, monos, aus i cérvols durant l’eclipsi solar, amb reagrupaments, fugides i vocalitzacions inusuals. Els centres han participat en un projecte coordinat per a estudiar la resposta dels animals a la baixada de llum.

147 atencions oftalmològiques en la Comunitat Valenciana després de l’eclipsi solar

Els centres de salut i hospitals de la Comunitat Valenciana han atés 147 persones per molèsties oculars relacionades amb l’eclipsi solar, cap d’elles amb necessitat d’ingrés.

Quaranta atesos durant la Nit de l’Albà d’Elx, amb dues ferides greus

La Nit de l'Albà d'Elx ha deixat 40 persones ateses, majoritàriament per lesions lleus, encara que dues menors han patit danys més greus per cremades i impacte de canyes.

Un camió bolcat col·lapsa l’A-7 a Benifaió amb 6 km de cues

El bolc d’un camió en l’A-7 al terme de Benifaió ha provocat este divendres almenys sis quilòmetres de retencions en direcció Alacant. El vehicle ha quedat creuat en la calçada i el trànsit circula només pel voral.